Er zijn ook standaard systeempjes te koop, maar het lijkt me leuker om zelf 1 te bouwen.
Voorbeeld is deze

Wat is de bedoeling:

Middels 3x openen klikken v.d. afstandbediening de cabriokap openen
Middels 2x openen en 1x sluiten de kap weer dicht.
Door eenmalig drukken van de open/sluiten toets in de auto de kap
openen en sluiten (moet je nu vast houden)

Er wordt dus gebruik gemaakt van de aanwezige afstandbediening+systeem om de pulsen door te geven
Het is voor een BMW Z4

Aansluiting:

12V+
12v-
1 aansluiting die op de deuren vergrendelen gezet wordt voor x aantal seconden (instelbaar dus)
1 aansluiting die op de deuren ontgrendelen gezet wordt voor een x aantal seconden (instelbaar dus)
1 aansluiting drukknop sluiten kap
1 aansluiting drukknop openen kap

Ik weet (nog) niet of de uitgangen positief of negatief moeten zijn.

D.m.v. het voorbeeld moet e.e.a. wel duidelijk worden, mochten
er nog vragen zijn.

Nu heb ik geen elektronicakennis om dit zelf te kunnen verzinnen, maar wellicht is er hier iemand die mij een ontwerp/idee kan leveren

Het bouwen gaat mij gelukkig wel lukken.

Wil je alles zelf bouwen of heb je al een remote control unit. Welke dan? Verder vind ik het nogal ingewikkeld. Zoveel keer klikken voor dit zoveel keer klikken voor dat. Lijkt wel een soort van morse code. En wat doe je als je een pulsje mist. Dan gebeurt er iets verkeerds. Het blijft een radio verbinding. Waarom niet een knopje voor het openen en sluiten van de kap, een knopje voor de deur, een knopje voor de schietstoel enz? Allemaal met een eigen code en eventuele checksum o.i.d.

Bij de action kun je iets dergelijks (Soort goedkoop klik aan systeem) voor een scheet en drie knikkers kopen. Bestaat uit een handzaam zendertje met 8 knopjes en een aantal ontvangertjes.
Je moet het een beetje ombouwen en erg save zal het niet zijn. Ik zou dus niet de motor ermee gaan starten ofzo. Het is wel simpel en goedkoop

Het is de bedoeling om deze schakeling aan de bestaande schakeling van de auto te hangen, die dus al een remote bediening heeft.

Zie voorbeeld 1e post

Ook wel spannend als dat dak opeens open of dicht gaat terwijl je 130 km/h rijd. Hoef je maar heel even voor tegen het knopje in de console te komen of hoeft je systeempje maar drie stoorpulsjes achterelkaar verkeerd te interpreteren. Het lijkt me dat het open/dicht-knopje normaalgesproken niet werkt boven een bepaalde snelheid.

En ik denk dat @Corvh ook niet echt een extra afstandbediening voor ogen heeft. Staat toch een stuk minder sexy aan je sleutelbos, zo'n Action-remote...

Gelukkig kan het dak alleen bediend worden als de auto stil staat, er zijn ook systeempjes waarbij je dan tot 50km/h de kap nog kan bedienen.

Bij een wat oudere auto zie ik nog wel een kans van slagen, maar bij een Z4 wordt het lastig.
Alles van de portieren en kap is CanBus en/of glasvezel gestuurd dus zou dat lekker met rust laten.
Of je moet een afstandsbediening maken die de goede CanBus signalen stuurt op de bus.

Tenzij je aspiraties hebt om een canbus hobby guru te worden (of te zoeken) zou ik hier niet aan beginnen.

Het is geen simpel signaaltje dat uit de afstandsbediening komt dat je ergens in de auto weer op kan pakken, waarschijnlijk maakt de ontvangermodule er meteen canbus packetjes van als: CV open, 2 keer knipperen alle richtingaanwijzers, binnenverlichting uit.. etc..

Direkt het knopje aansturen met een pulsrelais is bijvoorbeeld al een probleem omdat die waarschijnlijk nooit werkt als er geen contact en/of sleutel in zit.

Wat zegt BMW er zelf van? Bij BMW en andere duitse merken is lang op openen drukken (5 seconden) op de sleutel alle ramen en schuifdak openen. Lang op sluiten is alles dicht. Werkt dat niet bij een cabrio?

Gezien de geboden oplossingen in de vorm van de comfortmodules is dit schijnbaar niet mogelijk.
Wel zijn er ook kastjes te koop waarmee je middels de OBD2 de optie erin kan flashen.

De aangeboden comfortmodules maken gebruik van de functionaliteit van het slot, als je nl. de sleutel in de sluit of openen stand vasthoud, gaat het dak dicht of open.
M.a.w. door op de sluit/openen draad van de centrale vergrendeling gedurende een x aantal seconden 12v te zetten, kun je het sleutelcontact a.h.w. simuleren.

Ik heb deze schakeling nog liggen, zou ingezet kunnen worden om de sluit/openen spanning x tijd vast te houden.
In dit geval worden de linker left/richt resp. sluit/openen ingang en
de rechterkant de sluit/openen uitgang.

http://tweakers.net/ext/f/12196q4crCKGssPmT229nPvL/full.jpg

Blijft alleen nog het vraagstuk over om via openen/sluiten puls deze schakeling actief te maken?

Dus een schakeling die bovenstaande sluit(left) aanstuurt door 2x openen(2x right)en 1x sluit(1x left)
En de kap openen door 3x openen(3x right)

Deze 3x pulsen zijn bedoelt om bewust het dak open te sturen en de 2x openen en 1x sluit is gekozen om het dak te sluiten en de deuren incl. alarm (2x sluiten deactiveert bepaalde alarm onderdelen)

Dus als iemand nog een schakeling heeft die voor de 555 gezet kan worden ( of kun je de 555 hier ook voor gebruiken?) dan hoor ik het graag.

Kun je hiervoor een 4017 gebruiken of kun je in een PIC alles laten uitvoeren?

De afbeelding is niet te zien, klopt de url?
@Hieronder, dat is wel een heel bekend schema ;)

En bij toevoegingen aub de edit gebruiken.

Op 23 juli 2013 06:55:45 schreef Corvh:
Dus als iemand nog een schakeling heeft die voor de 555 gezet kan worden ( of kun je de 555 hier ook voor gebruiken?) dan hoor ik het graag.

Kun je hiervoor een 4017 gebruiken of kun je in een PIC alles laten uitvoeren?

In principe kan alles vanuit een microcontroller gedaan worden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (72%)]

zie zijn andere topic :-)

In principe kan alles vanuit een microcontroller gedaan worden.

Iemand die misschien hier een voorbeeld o.i.d. heeft?
Of vraag ik hier een ontwerp/idee wat niet haalbaar is o.i.d.?

Of verwacht men hier een voorzet/schema van mij?