Chinese USB chargers, te vertrouwen?

ik blijf al jaren weg van producten met velleman erop geprint. het is iets te vaak erg brak spul tegenwoordig.. in de tijd van de bouwpakketten in de 90's was het goed, maar die tijden zijn geweest. nu is het net als kinzo, stickers plakken op producten die ze niet eens gezien hebben maar ingekocht over de telefoon. waar kinzo nog redelijk spul had dat ik weet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 18 juli 2013 10:31:37 schreef testman:..waar kinzo nog redelijk spul had dat ik weet..

kinzo is na 60 jaar failliet gegaan en had voornamelijk goedkope rommel. Nu is de naam overgenomen en is het nog steeds rommel2

Op 18 juli 2013 08:22:48 schreef GJ_:
[...]
De richtlijnen waar deze aan zou moeten voldoen staat niks over kruipafstanden en dergelijke. Die richtlijnen zijn niet zo gedetailleerd.
Bovendien staat er helemaal geen CE markering op, maar een China Export merkje. Ik ben erg verbaast dat Velleman zich met dit soort dubieuze zaken inlaat.

Daarnaast zijn richtlijnen geen verplichting of vereiste.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
GJ_

Moderator

Europese richtlijnen zijn wel degelijk een vereiste: de richtlijnen zijn opgenomen in de wetten van alle lidstaten van de EU.
De term "richtlijn" is wat verwarrend maar wel juist: het zijn richtlijnen voor de wetgevers in de lidstaten. Bij iedere richtlijn zit een einddatum voor welke de wetten in de lidstaten van kracht moeten zijn.

Doe je zelf en mede huisgenoten een plezier en gooi die troep in de ton....daar hoort het thuis.

fred101

Golden Member

Sine, foei, naast dat CE ( china export, of crap extraordinaire) tekentje staat toch echt duidelijk dat je het niet weg moet gooien.

Maar waarschijnlijk hebben ze het daar de ontwerp instructies niet begrepen, dat kruis moest door dat CE teken ipv door dat vuilnisbakje >:-) gewoon een drukfoutje

Mijn vrouw heeft twee 10 euro iphone ladertjes voor in de auto. Twee stuks. De ene doet het goed, de ander heeft al 3 x de 15A zekering in de auto laten springen. Ding open gemaakt. Best netjes gesoldeerd maar de massa lippen van de sigarettenplug zweven nog geen mm boven de ingaande plus trace. Bij de ene gaar dat blijkbaar net goed, bij de ander niet. Ik ga bij beide aan de binnenkant een stukje krimpkous over dat lipje zetten.

Ik heb de originele ipad lader met snoer, hangt na 3 jaar in rafels maar werkt nog prima. Ik koop een nieuw snoertje maar wilde een langere. Die was er alleen van een ander merk, maar nog 30 euo voor zo'n lullig ding. Heeft het een maand volgehouden en toen defect. Stekkertje open gemaakt, binnenkant dondert eruit. Geen enkele trekontlasting, of volgegoten. Elke kracht op de kabel kwam direct op de iele binnen adertjes. Dure troep.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 18 juli 2013 16:17:28 (59%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb hier ook zo'n spul liggen.

Zo'n zwarte lader met een rood ledje.je krijgt ze veel als lader bij goedkope mp3-spelers.
ook amateuristische soldeerkunsten.

Net als mijn vorige laptoplader van ktec, heb ik eens opengehad omdat de kabel gescheurd was. Veel te compact opgebouwd. Zitten veel bij laptops van Toshiba en medion.

Het nare is dat je toch al snel een stuk of 10 dergelijke adapters altijd ingeplugd in je huis hebt liggen; een voor het kabelmodem, router, draadloze telefoon, oplader voor gsm, handstofzuiger, etc. Een deel van die adapters zal van het kaliber zijn zoals hier getoond, maar het is niet bepaald eenvoudig om vast te stellen welke. Ik ben eigenlijk wel benieuw hoeveel huisbranden er door dit soort apparaten veroorzaakt wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Voor al die GSM opladers zijn er natuurlijk ook gewoon de USB aansluitingen van de installatieboeren, zoals Busch-jaeger:
http://www.oosterberg.nl/nieuws/algemeen.asp?newsid=10899&catid=22…
en Niko:
http://www.mailmovement.com/niko-the-practical-usb-socket/
vast een stuk veiliger, en bovendien een heel stuk fraaier.

GJ: wat ik mij altijd al heb afgevraagd: daar zit dan een adapter achter die continue bekrachtigd is? zorgt dat dan niet voor een enorm verlies?

(Ze zijn ook niet goedkoop zie ik zo)

GJ_

Moderator

hangt van het soort voeding af. Een moderne voeding schakelt onbelast een tandje terug en verbruikt vrijwel niets. Bovendien valt een brandje al snel duurder uit natuurlijk ;-)

Ooit wel eens geprobeerd om met een 1euro lader mn ipod op te laden. Ik dacht 5V = 5V, maar die fout heeft mijn ipod + lader volledig om zeep geholpen.

De oplossing voor mij was gewoon een 7805 + wat weerstanden. Dit werkt al zoon 4 jaar zonder problemen.

PE2BAS
flash2b

Special Member

Dit is wél een goed USB netvoeding. Hij hangt bij mij al een jaar aan mijn binaire klok en is degelijk, mooie uitgangspanning en wordt niet warm. Hij was maar EUR 5 en jawel hoor "Made in China" !!

http://www.elv-downloads.de/bilder/artikel/Produkte/8/875/87562/Internet//normalneu/87562_F01_GeUSB_SNT.jpg

pietplof

Golden Member

Nog even ter aanvulling.
Iwk heb altijd begrepen dat CE GEEN geen veiligheidskeurmerk is.
CE markering is m.i. Ingevoerd om handelsbelemmeringen in de eeg te voorkomen.

festina lente

Meanwell en Delta Electronics zijn de degelijkere merken uit China.

Op 18 juli 2013 22:55:24 schreef Luckyboy:
Meanwell en Delta Electronics zijn de degelijkere merken uit China.

Als je geen fake te pakken hebt :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

Ben je bij die DELTA niet in de war met de Nederlandse firma?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

vorige week ook al iemand :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
GJ_

Moderator

Op 18 juli 2013 22:47:30 schreef pietplof:
Nog even ter aanvulling.
Iwk heb altijd begrepen dat CE GEEN geen veiligheidskeurmerk is.
CE markering is m.i. Ingevoerd om handelsbelemmeringen in de eeg te voorkomen.

De CE markering is geen keurmerk, maar geeft wel aan dat het gemarkeerde aan de veiligheidseisen van de EU voldoet. Bij de markering hoort een verklaring van de Europese fabrikant, of importeur. Chinezen, Amerikanen enz enz mogen dus niet een CE markering plaatsen en een EC verklaring geven.

De markeringen op veel van de laders hier zijn echter geen CE markeringen, ze lijken er alleen een beetje op. Zelfs Velleman laat zich tegenwoordig in met dit soort praktijken zag ik. Tamelijk schokkend denk ik, het is een zwaar vergrijp.

Aan de EEG doen we niet meer sinds 1993

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 19 juli 2013 08:04:29 (17%)

Op 18 juli 2013 22:06:42 schreef flash2b:
Dit is wél een goed USB netvoeding.

Die heeft dan ook WEL een CE markering en niet een China Export.

@shiptronic hieronder: Dat wist ik behalve dan dat ik het even omgedraaid had. Kijk naar die van flash2b en dat is een CE en niet een China Export.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 19 juli 2013 11:35:25 (22%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Om het verschil te zien moet je kijken naar de afstand tussen de letters :

http://www.nen.nl/upload/ffb15fc3-8402-4bcb-977e-2f86599fe99b_CE-markeren%20600%20x%20180.jpg

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het grote probleem van de CE markering (en vele anderen) is dat er naar mijn idee absoluut geen handhaving is. Waarom zou je het niet gewoon op je product zetten als er nooit iemand is die je er voor op je vingers tikt?

Van de meeste consumenten kun je niet verwachten dat ze meer doen dan kijken of de bekende logo's (CE, TUV, Kema, etc.) op een product staan, ze kunnen zelf niet beoordelen of het product wel aan de eisen voldoet, en dat is natuurlijk ook precies waarom dergelijke markeringen en keurmerken bestaan.

Het frauduleus plaatsen van dergelijke markeren en keurmerken zou naar mijn idee daadwerkelijk aangepakt moeten worden, en daar zouden ook mensen voor IN DE GEVANGENIS voor moeten belanden, omdat hiermee mensen ernstig in gevaar worden gebracht. Elk verkocht product mag van mij gezien worden als een poging tot doodslag en poging tot brandstichting worden gezien.

Als je de regels toch niet handhaaft, schaf ze dan gewoon af, want dit heeft ook helemaal geen zin, en de bedrijven die wel hun best doen om veilige producten te maken en binnen de regels te blijven worden op deze manier zwaar benadeeld.

Daarnaast zou het wellicht ook strafbaar moeten zijn om als consument producten te gebruiken waarvan je toch redelijkerwijs had moeten weten dat ze niet voldeden, voor zowel de veiligheid van anderen als de overlast die apparaten produceren die de EMC regels zwaar overtreden.

EDIT: dat "China Export" logo is wat mij betreft ook direct reden voor een kaartje "ga direct naar de gevangenis, ga niet door start", want ik denk dat er geen discussie mogelijk is over de opzet van misleiding.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
I thought, I thought of everything
GJ_

Moderator

@sparkygsx: het probleem is dat je zelf je verklaring opsteld natuurlijk. In veel gevallen betekend dat dat je achteraf word afgerekend. Voordeel is dat het min of meer betaalbaar blijft, anders schiet de consument er niks mee op.
En er zitten mensen in het gevang voor overtredingen, dus dat gebeurt wel degelijk. Het zijn inderdaad zware overtredingen.

De EMC richtlijn is trouwens zwaar mislukt en kan ook niet werken. Testen is te duur en in heel veel gevallen zelfs technisch onmogelijk. Bijvoorbeeld bij aandrijvingen geld dat de gehele aandrijving moet voldoen. Hoe ga je in een fabriek testen, van voeding tot schakelkast met FO, motorbekabeling en motor? Kan niet en hoeft dus ook niet = mislukking.