Op 17 juli 2013 16:12:29 schreef azziplekkus:
Ik snap nog steeds je redenering niet?Het is toch perfect mogelijk dat 2 identieke behuizingen (met dezelfde grootte, maw. er past eenzelfde volume in), dat daar totaal andere componenten inzitten? of dat de banen op de print totaal anders lopen?
Niet voor die prijs.
Op 17 juli 2013 17:26:07 schreef Mr. SnuGGelS:
Voor Henry S, de originele lader van de Iphone 5 is exact even groot (en 5V 1A uit). Ik ga er vanuit dat ze daarmee wel aan alle normen voldoen, dus het is zeker niet per definitie onmogelijk.
Dat weet ik, maar niet voor die prijs, hiervoor kan je alleen handvol junk krijgen. Er is nogal een verschil tussn spotprijs en een 'niet te geloven' prijs.
Zoals gevraagd, enkele foto's:
http://oi44.tinypic.com/2ypnddg.jpg
http://oi44.tinypic.com/24q08ir.jpg
De foto met de componenten is blijkbaar wel wat onduidelijk door de schaduw =/
Misschien ook niet onbelangerijk om te vermelden: er staat een CE markering op!
Dat laatste betekent China Export 
Maar je hebt nog mazzel, ik zie een enige vorm van terugkoppeling.
Ik ben wel benieuwd naar de prestaties, even een simpele load aan hangen, en kijken wanneer de spanning in zakt. Ik heb een vermoeden dat de lader de specificatie niet haalt als die er al überhaupt op staat.
Ik heb hier trouwens een adapter liggen die ik bij mijn rasberry pi heb gekocht voor 8 euro. Van het merk Blue Star, eentje van 5V 1A. En deze wordt loeiwarm. En af en toe schakelde mijn raspberry zelfs uit. En het ligt niet aan de pi want die doet het prima aan een normale computer USB poort. Deze adapter wil ik ook nog steeds een keer testen.
Er staat 5V 1A op, een GSM opladen gaat vrij snel (nuja "snel" de dag van vandaag duurt dat met geen enkele lader lang
)
en een raspberry Pi met XBMC op starte volledig op. Heb wel nog niet geprobeerd er films mee af te spelen ofzo. Misschien kan ik dat doen bij wijze van "test".
Maar dus, buiten die terugkoppeling, valt er dan ook iets op waardoor het potentieel gevaarlijk zou kunnen zijn?
En indien ja, is er dan een mogelijkheid om deze met een simpele ingreep veiliger te maken? (bvb. een baantje verleggen door er draadjes aan te solderen, of door de adapter in te gieten met een lijmpistool ofzo?)
EDIT: en LOL @ die CE markering
Das wel goed gevonden van die Chinezen
Het is echt exact hetzelfde logo 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op 17 juli 2013 19:19:12 schreef azziplekkus:
Zoals gevraagd, enkele foto's:http://oi44.tinypic.com/2ypnddg.jpg
http://oi44.tinypic.com/24q08ir.jpg
De foto met de componenten is blijkbaar wel wat onduidelijk door de schaduw =/
Misschien ook niet onbelangerijk om te vermelden: er staat een CE markering op!
Volgens mij is de kruipweg tussen de primaire en de secundaire zijde ook minder dan de minimale afstand van 4 mm. Kijk maar de printlay-out rechts. Haal de trafo ook uit elkaar, dan kun je zien of de isolatie tussen de primaire en de secundaire zijde aan de voorschriften voldoet.
klopt (ten minste als ik naar de juiste banen zit te kijken)
In het midden is de scheiding veel breder: exact 4mm. Maar bovenaan de print komen ze dichter bij elkaar, hier is het slechts 1mm.
Is dit potentieel gevaarlijk? Zou het beter zijn dat ik deze baan er uit kras, en dan verbind met een draadje?
Er is in ieder geval bezuinigd op een weerstand, en de footprint van de schakeltor komt niet overeen met de behuizing die geplaats is.
Op de silscreen zie je een koelplaat model, de tordie geplaatst is heeft die niet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou me meer zorgen maken over de elcootjes. Die vervangen door wat beters. (eventueel ook de c'tjes)
En de spullen van dealextreme.com hebben altijd een vrij positieve feedback.
Dat komt doordat ze simpelweg de negatieve feedbacks niet posten 
Ik boycot deze firma vanwege deze praktijken.
Mhmmm, het gevaar voor uitbranden is dus reëel.
Maar stel dat dit defect zich voordoet, wat kan er dan precies gebeuren? het lijk me logisch dat die baan dan gewoon doorbrandt en dat het dan gewoon stopt met werken, en dat de behuizing eventuele warmte dan wel tegenhoudt.
Of kan er meer gebeuren denken jullie?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hangt van de kunststof van de behuizing af, als die brandvertragend is kan er weinig gebeuren. Als het gewoon plastic is, kun je wel brand krijgen.
Heb dit gehad met een PC voeding. Elco ontplofte, waarna de fan in brand vloog en smolt. (brandende plastic liep in een straaltje uit de PC...)
Als ik toen niet thuis was geweest, was de boel afgebrand...
Om je vraag te beantwoorden, Chinese USB laders zijn te vertrouwen. Alle laders komen uit China...
Via NL tussenhandel kosten ze nog weinig, ze voldoen dan wel aan locale normen. Uiteraard is een model zonder al die eisen goedkoper. Ook die kan je in China kopen. Maar waarom zou je dit eigenlijk zelf importeren?
Op 17 juli 2013 23:24:08 schreef Arco:
Hangt van de kunststof van de behuizing af, als die brandvertragend is kan er weinig gebeuren.
Brand vertragende middelen kosten extra geld, mag jij 1x raden wat er gebruikt is 
Op 17 juli 2013 23:00:03 schreef TinusTech:
Velleman heeft ook al problemen met dit soort USBvoedinkjes. link
En wat heb ik vandaag toevallig in het ronde archief gedonderstraalt ?
Niet omdat ie defect was, maar omdat ik hem niet vertrouwde, ik gebruik hem als voeding voor mijn raspi mediacenter en het ding staat dus 24/7 onder spanning.
Er staat geen enkel keurmerk op, en met een beetje zijwaartse druk tegen de stekkerpennen kwamen deze vrolijk los van de behuizing.
The guts:
Geen enkele vorm van netfiltering, inrush begrenzing, of zekering. Nada. De lucht/krup afstanden gaan net, maar of dat in het trafotje ook gehaald wordt betwijfel ik.
Niet dus, 1 wikkeltje tape houdt de primare en secundaire uit elkaar, en zoals je kunt zien liggen ze op de kern praktisch tegen elkaar aan.
Zelfs op de USB connector is bespaard, het blik er omheen is een stuk dunner dan normaal, het viel me ook al op dat de usb stekker er wel ERG losjes in zat.
Dus heb je ook zo'n stuk ellende? Retour afzender, of in het ronde archief.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Maar die producent had het wel als "brandvertragend" kuntstof in gekocht 
Echter via een vaag internet bedrijfje met het hoofdkantoor hier in nl.
Zou de lijm van een lijmpistool brandvertragend genoeg zijn?
Dan spuit ik heel de behuizing er gewoon mee vol 
Dus als antwoord op je originele vraag :
Nee! Niet vertrouwen, niet gaan klooien, niet eens aan denken om er aan te klooien, gewoon weg donderen.
Zolang er niks affakkelt of sneuvelt heeft het je niet teveel leergeld gekost. Investeer in een goede voeding, zeker voor een pi die continu een belasting vormt.
Veilig zal dat ding nooit worden, en gezien de hele 'voeding' uit twee transistors bestaat zou ik er ook geen apparatuur aan hangen waar ik al te gehecht aan ben.
shift-delete
Een jaar geleden toen ik in Parijs was was ik mij lader vergeten. Ik heb toen aan de buitenkant lijkend een zelfde model gekocht. Volgens mij merkloos. Ding was behoorlijk duur geloof €25,-
Nog geen maand later (thuis) s'avonds telefoon willen opladen. Ding er in en poef. Lichtflits stoppen er uit gesprongen. Ding was volledig zwart geblakerd en aan de zijkant was een gat geslagen.
Telefoon heeft het overleefd.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine, dat ladertje van je vind ik heel respectabel. Echt tig keer meer "kruipafstand" dan alle andere die ik open heb gehad. Ik heb nog nooit een trafo gezien waarbij de kruipafstand van 2 of 4 mm gehaald werd. Volgens mij gelden daar andere regels. Dus bijvoorbeeld iets van: dubbele isolatie, eerst de laklaag, dan iets als een stuk tape.
P.S. Voor 4.60 komt farnell tegenwoordig een redelijke raspi voeding brengen. (hmm. nog niet open gehad).
PPS: Er staat "velleman.eu" op. Dat is een europees bedrijf. Dat betekent dat ZIJ aansprakelijk zijn als er iets mis mee is, i.e. niet conform CE regels. Er staat ook zoals het hoort CE op, dus zij staan er voor in dat het ding conform CE veiligheidsregels gebouwd is. Ik ken al die regels niet, maar er zal iets instaan over de kruipafstand. Dat lijkt in orde... Dat de trafo dan ook in orde is lijkt me aannemelijk.
PPPS: Ik had CE van de europese keuring en China Export doormekaar gehaald. Het is inderdaad een China Export teken. Dat neemt niet weg dat Velleman garant dient te staan voor conformiteit met de CE regels, ook al staat er een verkeerd merkteken op.
[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
En dan heb je nog Kapton tape en tape...
http://www2.dupont.com/Kapton/en_US/assets/downloads/pdf/summaryofprop…
Maar die velleman zit best aardig in elkaar, duidelijk uit het hogere segment.
Op 18 juli 2013 07:15:02 schreef rew:
Er staat "velleman.eu" op. Dat is een europees bedrijf. Dat betekent dat ZIJ aansprakelijk zijn als er iets mis mee is, i.e. niet conform CE regels. Er staat ook zoals het hoort CE op, dus zij staan er voor in dat het ding conform CE veiligheidsregels gebouwd is. Ik ken al die regels niet, maar er zal iets instaan over de kruipafstand. Dat lijkt in orde... Dat de trafo dan ook in orde is lijkt me aannemelijk.
De richtlijnen waar deze aan zou moeten voldoen staat niks over kruipafstanden en dergelijke. Die richtlijnen zijn niet zo gedetailleerd.
Bovendien staat er helemaal geen CE markering op, maar een China Export merkje. Ik ben erg verbaast dat Velleman zich met dit soort dubieuze zaken inlaat.
Op 18 juli 2013 07:15:02 schreef rew:
Sine, dat ladertje van je vind ik heel respectabel. Echt tig keer meer "kruipafstand" dan alle andere die ik open heb gehad.
Dat is dan meteen ook het enige wat een 'beetje' goed is ( op de print dan )
Maar de netingang zonder enige vorm van zekering en of filtering, dus letterlijk net - brugcel - elco is not done.