Op 19 juli 2013 11:24:19 schreef Luckyboy:
Een tweakersgebruiker maakte deze blog:

Ik heb een hekel aan de tendens dat wat electro-nerd-wannabee chinese adapters gaan openmaken en dan gaan lopen roepen dat het kut spul is. Vooral als ze niet goed weten waar ze het over hebben. Gewoon de "wat iedereen al verwacht" mening napraten.

Je moet je realiseren waar zo'n 20V adapter voor is: Om een laptop van energie te voorzien. De "tussenspanning" van 18-20V is gekozen omdat dan de stroom beperkt is, en je niet te heftige mosfets nodig hebt om het te schakelen. In de range 20-30V zijn heel goedkoop heel prima presterende mosfets te krijgen.

Als er dan 1V p-p ruis op zit, soit! Dat is toch prima? Het is niet dat het verwachte gebruik een versterker is of zo. Die zou dan hoorbare effecten daar van kunnen krijgen.

@GJ_: ik ben met je eens dat de EMC richtlijn een gedrocht eerste klas is; voor industriële installaties is het inderdaad technisch bijna onmogelijk om te testen, en economisch is het echt niet haalbaar.

Voor consumentenproducten is dat natuurlijk niet relevant, en zijn de regels wel min of meer werkbaar; er zijn duidelijke regels hoeveel storing je binnen bepaalde frequentiegebieden mag uitzenden, en hoeveel het apparaat moet kunnen ontvangen zonder dat de werking ervan verstoord wordt.

Nu is het hele idee van de "quasi-piek" metingen wel idioot; ze hebben ooit een groep mensen laten stemmen wat voor storing ze vervelend vonden als ze naar een AM radio luisterde, en die grenzen gebruiken we nu nog steeds, ook voor de frequentiebanden tot een paar GHz.

Toch is zijn die grenzen in de praktijk wel min of meer bruikbaar; als je een RF datalink hebt, moet je systeem ook om kunnen gaan met kortstondige verstoring daarvan, ongeacht de oorzaak. Moeder natuur trekt zich bij onweer ook weinig aan van onze EMC richtlijnen, al zijn dat natuurlijk voornamelijk relatief lage frequenties.

Ik heb nog nooit gehoord dat er echt bedrijven of mensen vervolgd werden voor dergelijke overtredingen, en de enorme hoeveelheid zichtbare overtredingen doet mij vermoeden dat de pakkans nihil is.

EDIT @REW: ik heb net het hele artikel gelezen, en ik vind het eigenlijk best goed geschreven; ik kan geen ongefundeerd "dit is kut" geblaat vinden, hij geeft overal duidelijke argumenten, waar ik weinig tegenin kan brengen, eigenlijk.

Een "rimpel" van 1Vpp vind ik ook wel wat veel voor zo'n voeding, maar kijk ook even naar de frequentie en flankstijlheid ervan; dat is waarschijnlijk EMC rommel die ik bijna onder terrorisme zou scharen (dat doet onze overheid toch met alles), en daar kon de regelkring van de voeding in de laptop het ook nog moeilijk mee zou kunnen krijgen.

Behalve die rimpel op de uitgang is het ding ook gewoon gevaarlijk; wel een randaarde stekker, maar die pin niet aansluiten, kruipafstanden die niet kloppen, etc. En welke VOLSLAGEN IDIOOT legt er traces ONDER EEN OPTOCOUPLER?!?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (24%)]

Interessante discussie met betrekking tot de kwaliteit van USB voedingen. Nu ben ik bezig met een hele kleine print, waar ik ook een voeding op wil hebben van 5v 300mA (1cm dik en max 2cm lang).

Als ik een chinese voeding gebruik (waarschijnlijk een LED driver bijv http://www.ebay.nl/itm/LOT-1-5-10-20-50-100x-85-265V-LED-Driver-Power-… ) en deze bij de ingangsspanning van 230 V zeker (met bijvoorbeeld een glaszekering) is dat dan voldoende om de veiligheid te waarborgen?

1) Dat is een constant current voeding. Hij levert 300mA ongeacht wat voor spanning daarbij hoort. Wil je schakeling 200mA, dan duwt ie door (voert de spanning op) totdat je WEL 300mA wil gebruiken....
2) dat zijn de dingen waarvan velen roepen dat ze onvoldoende kruipafstand hebben.

Op 19 juli 2013 11:27:01 schreef GJ_:
Bijvoorbeeld bij aandrijvingen geld dat de gehele aandrijving moet voldoen. Hoe ga je in een fabriek testen, van voeding tot schakelkast met FO, motorbekabeling en motor? Kan niet en hoeft dus ook niet = mislukking.

Kan wel, maar dan moet je de KEMA er bij halen. Die komen dan met een meetwagen met 2 man personeel. Zijn een dag bezig, en daarna krijg je een rekening met minstens 4 cijfers voor de komma.
Is technisch dus wel mogelijk, maar economisch niet interessant.

Op 18 juli 2013 08:22:48 schreef GJ_:
[...]
De richtlijnen waar deze aan zou moeten voldoen staat niks over kruipafstanden en dergelijke. Die richtlijnen zijn niet zo gedetailleerd.

De EN die over isolatieklasse gaat (het nummer ben ik even kwijt) heeft het toch wel degelijk over het aantal kilovolt (2kV respectievelijk 4kV meen ik)? De kruipafstand kan je dan met de vuistregel van 1kV/mm bepalen.

@rew maar die spanning kun je toch gemakkelijk weer verlagen met een LM7805 die hem op 5 volt houd? Immers hij kan maar tot een maximum gaan van 16V meen ik

[Bericht gewijzigd door jongerenchaos op (22%)]

Koop gewoon een ander ding. De lader die bij mijn gsm zat is compact en kost ongeveer een tientje. Het ding wordt niet voelbaar warm. Enige nadeel is dat de usb-poort aan de zijkant zit, bovenop zou handiger zijn.
http://tweakers.net/pricewatch/299326/sony-ericsson-ep310-lader-microu…

En voor dat jullie denken dat ik een vertegenwoordiger van sony ben: er zijn vast nog wel genoeg vergelijkbare adapters te koop voor ongeveer dezelfde prijs. Maar met deze had ik toevallig ook nog ervaring.

Op 19 juli 2013 15:05:56 schreef KlaasZ:
[...] ...en daarna krijg je een rekening met minstens 4 cijfers voor de komma.

4 cijfers voor de komma - dat is een verwaarloosbaar bedrag op een beetje fabriek.

Op 19 juli 2013 15:28:06 schreef maartenbakker:
[...]De EN die over isolatieklasse gaat...

Dat is geen richtlijn maar een norm. Die CE markering wil niet zeggen dat je aan de normen voldoet. Dat hoeft in principe ook niet.

Op 19 juli 2013 15:05:56 schreef KlaasZ:
[...]Kan wel, maar dan moet je de KEMA er bij halen. Die komen dan met een meetwagen met 2 man personeel. Zijn een dag bezig, en daarna krijg je een rekening met minstens 4 cijfers voor de komma.

Voor die vier cijfers zul je het in de meeste gevallen niet redden. Als je bovendien in een productieomgeving de rest moet uitschakelen zijn de bijkomende kosten als je perse toch een test zou willen doen zo veel kosten dat het alsnog onmogelijk word.
Natuurlijk "kan" alles getest worden, maar er is een punt dat je het ook vanwege de kosten onmogelijk mag noemen.

Overigens hoef je voor de EMC in de meeste gevallen niets te laten testen, als je verklaard je aan een aantal geharmoniseerde normen te houden.
De "testindustrie" zal je niet perse wijzer willen maken als het om al dan niet verplicht testen gaat. Ik heb hier zelfs een quartshorloge dat voor tienduizenden euro's getest is voor de EMC. Dat vind ik oneerlijke misleiding, de fabrikant denkt dat hij het goed doet maar word intussen bij de neus genomen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (12%)]

Dit soort chinese brol moet meteen weggegooid worden.

Als de lader/voeding niet van Delta,Meanwell,FSP of Lite-On zijn dan heb je met deze goedkope chinese rommel te maken.

Kijk maar eens onderop je laptoplader, daar staat een UL-nummer beginnend met E en dan 6 cijfers. Als je dit nummer googled dan kom je uit op de fabrikant van de lader.

Alle bovengenoemde merken zijn betrouwbare chinezen.

edit: Zdnet heeft een artikel op hun website geplaatst over gevaarlijke chinese laders.
http://www.zdnet.be/nieuws/150605/waarom-zijn-chinese-opladers-levensg…

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (20%)]

Vergeet Chicony niet...welliswaar een Taiwanees maar geen troep..

maakt ook laptop voedingen voor o.a. Toshiba.

EEvblog heeft idd ook een review van fake iphone laders gemaakt

Inderdaad Chicony en misschien ook Pihong die de laders van TomTom en Garmin maakt.

Op 19 juli 2013 16:14:18 schreef GJ_:
Ik heb hier zelfs een quartshorloge dat voor tienduizenden euro's getest is voor de EMC. Dat vind ik oneerlijke misleiding, de fabrikant denkt dat hij het goed doet maar word intussen bij de neus genomen.

Lijkt me een beetje overdreven/ bij de verkeerde getest, aangezien een horloge maar een paar dingen heeft die je (eventueel)kunt testen voor EMC

Er hoeft niet eens een CE markering op voor de EMC, laat staan dat ie getest moet worden. En dat hadden ze er wel even bij mogen vertellen voor ze cashten natuurlijk. Want dat die fabrikant het niet weet is niet zo vreemd, maar dat NB heeft het gewoon verzwegen.

Op 18 juli 2013 16:11:03 schreef fred101:
Sine, foei, naast dat CE ( china export, of crap extraordinaire) tekentje staat toch echt duidelijk dat je het niet weg moet gooien.

Oeh fnurk ... dat heb ik genegeerd mist.

Op 18 juli 2013 17:48:46 schreef SparkyGSX:
Het nare is dat je toch al snel een stuk of 10 dergelijke adapters altijd ingeplugd in je huis hebt liggen; een voor het kabelmodem, router, draadloze telefoon, oplader voor gsm, handstofzuiger, etc.

Precies, dat was ook mijn reden om er wat kritischer naar te kijken. Ik heb hier van al het switch/netwerk spul de adapters vervangen ( sterker nog, die zitten nu gezellig samen op 1 dikkere voeding )
Alles wat ik niet vertrouw gaat het ronde archief in ( net als dat velle-kreng )

Wat ook eng is zijn LED lampen, daar zitten dus schakelende voedingen van het zelfde kaliber in, met eng weinig isolatie en beveiliging.

Op 19 juli 2013 00:13:16 schreef Shiptronic:
Ben je bij die DELTA niet in de war met de Nederlandse firma?

Neuh, ook de meeste china delta's zijn niet zo slecht als wel beweerd wordt.

Op 19 juli 2013 11:24:19 schreef Luckyboy:
Een tweakersgebruiker maakte deze blog:http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/6487/een-adapter-van-%244-is-het-…

Hmm .. daar ga ik niet meer over zeggen dan: Kritisch lezen.

Ik zoek een hele kleine voeding van 5v en daarbij ook veilig tegen een scherp bedrag. Heeft iemand een advies welke ik het beste kopen? Ik heb een maximale ruimte beschikbaar van 1cm dik, 1.5cm hoog , en 2,5 breed

De print heeft geen connectors waar ik deze voeding bij in wil bouwen, dus aanrakingsgevaar is er niet (complete plastic behuziing).

[Bericht gewijzigd door jongerenchaos op (13%)]

Daar zou je dan een nieuw topic voor moeten openen ipv deze te kapen.

Overweeg om 4.60 aan Farnell over te maken (ex btw, voor een "raspberry pi voeding").

[Bericht gewijzigd door rew op (33%)]

Heb net deze in de bus gekregen: LINK

Omdat hij maar €6 koste, vond ik eens het experimenteren waard. Of het echt de beloofde 5600mAh zou zijn.

Blijkt big no-no, na hem volledig opgeladen te hebben, heeft hij m'n iPhone 4s nu voor 25% opgeladen, en zijn de indicatielampjes al van 4 naar 2 gegaan. Daar m'n telefoonaccu 1440mAh is, lijkt het er eerder op dat het 700mAh / 5V zal zijn.. :/

Maar toch best nog een redelijke prijs voor die capaciteit. Mooi uiterlijk ook. En kennelijk ook een 'slimmer' accu-indicatie systeem dan gewoon een voltage-comparator.

EDIT: Ik krijg uit deze accu ongeveer 1,3 laadbeurten. Wat overeenkomt met een capaciteit van ongeveer 2000mAh @ 5V.
Voor een mobiel ladertje, met dit redelijk mooi uiterlijk, vind ik €6 toch wel een mooie prijs.
De 5600mAh is wel lang niet gehaald (1683mAh = 30% van 5600).
Zelf al reken ik de convertie-verliezen erbij op (5600mAh @ 3,7V = 20,72W = 4144mAh @ 5V).
Da's dan nog altijd minder dan de helft van de opgegeven capaciteit. (40%)
Maar toch, mooi ladertje voor deze prijs.

Ik heb al andere ladertjes getest, en daarbij is de interne impedantie van de accu meestal een groot probleem. Voor 5V @ 1A te leveren zakt de spanning al vrij snel onder het cutoff-punt (zonder dat de accu dan volledig leeg is). Meestal al na de telefoon-accu maar een kleine 50% geladen te hebben.
Deze lader heeft 2 zo'n accu's parallel, waardoor hij er waarschijnlijk wat minder last van heeft..

En ga je nog een review geven op die site?
Ik zie daar maar 8 reviews , gemiddeld 5 sterren(!), terwijl er 33 reviews zouden zijn ?

Op 20 juli 2013 21:21:23 schreef jongerenchaos:
Ik zoek een hele kleine voeding van 5v en daarbij ook veilig tegen een scherp bedrag. Heeft iemand een advies welke ik het beste kopen? Ik heb een maximale ruimte beschikbaar van 1cm dik, 1.5cm hoog , en 2,5 breed

De print heeft geen connectors waar ik deze voeding bij in wil bouwen, dus aanrakingsgevaar is er niet (complete plastic behuziing).

Een voeding van dat formaat zal erg lastig worden.
Je kan ook zoiets gebruiken:
http://nl.farnell.com/tracopower/tmpm-04105/ac-dc-5v-0-8a/dp/2080706
Deze kan je gewoon op je print solderen.
Is wel groter dan wat je wilt, maar 10x15x25 is ook wel erg klein voor zo'n voeding.

Op 29 juli 2014 18:26:04 schreef Scheef_schaap:

Omdat hij maar €6 koste, vond ik eens het experimenteren waard. Of het echt de beloofde 5600mAh zou zijn.

De 5600 die geclaimed wordt is de capaciteit van de LIPO cellen. Dus niet de mAh-bij-5V. Gezien het formaat, ligt het in de verwachting dat er 2x 18650 cellen in zitten. Die zouden dan een capaciteit claimen van 2800mAh. Dat klinkt realistisch: Ze claimen 2800mAh.

Mijn meting wijst uit dat de cellen die /ik/ heb gekregen 1100mAh zijn. Converteer dat met 80% efficientie naar 5V dan blijft er voor twee cellen 1300mAh bij 5V over. Als dat in de iphone met 74% efficientie naar 3.7V wordt geconverteerd (met een lineaire regelaar), kan je nauwelijks 1x opladen (ik weet niet wat voor accu er in de iphone zit).

Maar dit is op de aanname dat de cellen 1100 mAh zijn. Ik heb ook cellen die net 600mAh zijn (en 5000mAh claimen).

Op 29 juli 2014 18:26:04 schreef Scheef_schaap:
......

Er zullen inderdaad 2 18650 cellen in dat ding zitten, in dit geval waarschijnlijk cellen van dubieuze kwaliteit. Voor 6 euro kun je nauwelijks 2 A-kwaliteit 2800mAh 18650 cellen verwachten, laat staan met het doosje en de conversie elektronica er om heen.

Ik gok dat er fake ultrfire's in zitten. Kan je het doosje eens openmaken en de cellen op de keukenweegschaal zetten?

Als zo'n voedingkje voor ITE-Equipment bedoeld is, is de IEC60950 de veiligheidsnorm waaraan dat voedingkje dient te voldoen.

Dus kort door de bocht, ook die eiFoon ladertjes moeten aan de IEC60950 voldoen. Wordt op zo'n voedingkje een UL-keurmerk gedrukt (met bijbehorende registratie en E-nummer) dan is de UL-conformiteit getoetst aan de UL-60950 die 99,9% overeenstemt met de IEC-60905 en den EN60950.

Ik heb een tijdje voor de Aziatische Delta gewerkt en een voeding ontwikkeld voor Telecom-applicaties. Deze moest aan de EN-60950 voldoen voor de europese markt, en de IEC-60950 voor de internationale markt. Er is een CB-Rapport gemaakt volgens die norm, die als Basis diende voor de CE-verklaring, en tevens als Basis diende voor de UL-conformiteitstoetsing. de laatste is volgens UL-60950 gedaan en daar heb ik dan ervaren dat de UL-60950 iets afwijkt van de IEC-60950.

Ik ben absoluut geen expert op het gebied van elektrische veiligheid van schakelende voedingen, Maar kann als ontwerper wel redelijk afschatten of een voeding terecht als veilig of onveilig bestempeld wordt wbt. elektische veiligheid.

het vellecrap-ladertje en het ladertje van de TS zijn het niet.

Ooh, lang niet alleen velle-zooi, maar ook random chinees spul ( zeker dat spulwat 1,1$ incl shipping kost ) is niet te vertrouwen.

Ik heb ze al eens eerder gepost ergens, maar deze dingen zijn HEEL erg.

Namaak samsung laders, extern amper te herkennen als een nepper. Zeker niet als je er geen echte naast kunt houden.

http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1649.JPG

http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1658.JPG
Nee, een spoortje verstoppen onder silkscreen is geen clearance vergroter.
http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1676.JPG

Een tweede uitvoering was net nog wat erger, daar zat een blokje ijzer bij in om het ding toch nog een beetje gewicht te geven.

http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1689.JPG
http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1690.JPG

Beide haalde ze de 2A die de opdruk beloofd bij lange na niet, beiden hielden het ruim onder 1A al voor gezien, daarbij liep de temperatuur behoorlijk op.
Primaire zekering ? Moet dat ? Enige vorm van EMI filtering is niet te bekennen buiten een enkele dubieuze Y-condensator.
En verder de bekende problemen als compleet geen aandacht voor afstanden tussen secundair en primair, veel te krap bemeten trafo's en af fabriek alvast voorgeroeste connectors.

Oh, en brandvertragende behuizingen ?
http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1687.JPG