Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Euhm het gaat hier meer over elektrocutie :) gaan ook een schepje meedoen.

- Ampère meten met een multimeter over een stopcontact :p zat ineens zonder klank en licht

- Op't school met de opendeurdag een schakeling aan het nakijken van een mede student, geen probleem, spanning staat af (maar je moet weten dat het bord langs 1 zijde open en bloot is), ik neem dat bord vast en alles begint te trillen en ik kan me niet meer bewegen. Na een tijd besefte ik dat ik moet proberen los te laten en dat is me gelukt (mensen stonden nogal te zien) ik werd als een verbruiker gezien door de lekstroom en de zekering dus er schakelde niets af.
Heb er nog altijd een kleine herinnering van maar is wel weg aan het gaan op mijn linker wijsvinger

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Toen ik minder dan vier was verhuisden we naar de zoeterwoudse singel in Leiden. Een een of ander schemerlampje zat met een lang snoer in een stopcontact aan de andere kant van de woonkamer. De woonkamer was nog zo goed als leeg. Anyway, bij een verbinding in het midden van het snoer was open 220V te vinden. Daar heb ik een optater van gehad. Ik wist op de een of andere manier dat ik daar niet aan had mogen zitten of zo, dus heb het m'n ouders (35 jaar) niet verteld. Zij ontkennen nu dat het gebeurd kan zijn...... Maar ik weet sinds m'n vierde dus dat ik niet nogmaals een optater van de 220 wil hebben.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Grappig, hier dus ook zo (ongeveer.) Mijn dochter weet nu ook dat ze geen dingen in het stopcontact moet stoppen. We hadden altijd van die bescherm dingen in het stopcontact, maar dat werkt altijd kl*te. De kinderen zijn inmiddels 8 en 10, dus wijs genoeg om ze wat aan hun verstand te brengen lijkt me zo. Dus had ik de beschermers er weer van af gesloopt na vertelt te hebben dat ze daar nooit wat in mogen doen, 2 maanden later een huilend kind en de autostop lag er uit. Die had doodleuk een oorbel in het stop contact gestopt, met als gevolg een leuke volle sluiting en een brandplek op haar vinger. Dat doet ze nu niet meer ;) En dan vraag je waarom ze dat deed, krijg je als antwoord, dat wilde ik eens proberen...... Tja, alles wat je ze verbied willen ze zelf onderzoeken/meemaken. Dat zijn dus goede leer momenten ;)Ik ben wel blij dat het zo is afgelopen, had natuurlijk ook erger kunnen zijn. Maar zij zal er i.i.g. nooit meer iets in stoppen.
En och, ze heeft het niet van een vreemd, ik heb dat vroeger namelijk precies het zelfde ondervonden ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Op 24 juli 2013 10:54:19 schreef Fredjuhh:
... 2 maanden later een huilend kind en de autostop lag er uit. Die had doodleuk een oorbel in het stop contact gestopt...
En och, ze heeft het niet van een vreemd, ik heb dat vroeger namelijk precies het zelfde ondervonden ;)

Had jij ook een oorbel in het stopcontact gestopt? :P

klinkt mij ook bekend, m'n ouders zeiden dat het gevaarlijk was, maar ik heb dat toch zelf eens getest met een spijker, dat doe je niet nog eens :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo hadden we op school een project waarbij we een module hebben gemaakt die zelfstandig kan bellen. Eerst mijn eigen simkaart erin met abonnement, werkt perfect, belminuten had ik toch over. Maar om toch steeds je mobiel uit te hebben is ook niets, dus oude simkaart erin met 5 euro beltegoed. Werkte perfect, tot een dag voor de presentatie. Opnieuw geprogrammeerd, getest met een andere microcontroller, testen gedaan met de laptop... kom je er na anderhalf uur achter dat het beltegoed op is, omdat hij vrolijk de voicemail aan het bellen was.

Op 24 juli 2013 11:00:17 schreef Twan1983: Had jij ook een oorbel in het stopcontact gestopt? :P

Nee, ik had zo'n mooie roos uit de schiettent bij de kermis op zo'n mooi ijzerdraadje ;) Zulke dingen blijven altijd lang hangen in je geheugen ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Een oude radio van mijn vader gekregen om te slopen (ik was een jaar of 10). Er zaten o.a. mooie fittingen met lampjes in en draadjes en een netsnoer..... hmmmmm dat kan mooi je combineren, dus:

lampje + fitting + draadjes + netsnoer + 230V = <KNAL>

Het glas van het lampje vloog eraf, recht tussen mijn ogen. Gelukkig bleef het glas 'heel' dus geen scherven, maar toen heb ik geleerd dat niet alle lampjes op dezelfde voedingsspanning werken. Een les die ik NOOIT meer vergeet :)

Ik weet niet of mijn vader ooit te weten is gekomen waarom de zekering er die dag uit lag...

Lucky Luke

Golden Member

Hmm, ik ben gewoon begonnen te prutsen met een lampje op een 4,5V blok... Nog nooit een mep van de 230VAC gehad. (Nuja, 1x. Via een gedimde lichtslang waarvan het dopje op het eind er vrij makkelijk afging. Kriebelde een beetje, statische elektriciteit is pijnlijker. Dus dat kan ik geen mep noemen.) En aangezien ik nog wel wat langer op deze planeet wil rondwandelen wil ik dat graag zo houden.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Toen ik m'n eerste Meccano-doos kreeg, had ik een extra asje nodig en daar was in de constructie geen voor de handliggende plaats voor. Toen viel mijn oog op het stopcontact...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ideaal snoer om de kWh-rekening naar beneden te brengen!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

't Is wel energie zuinig :P

Oeps, Pros was me voor ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Ik heb eens heel lang op een videorecorder zitten kijken die onbetrouwbaar het bandeinde aangaf. Stof van de sensor afgehaald, LED die op de sensor schijnt schoongemaakt, alles op het oog goed, maar het bleef twijfelachtig.

Na meer dan twee uur pielen bleek de oorzaak te liggen in een lamp op de werkbank die op de sensor scheen. Toen ik de lamp uitdeed, bleek dat het probleem waarschijnlijk al in de eerste minuut van de reparatie was verholpen.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

We hebben hier thuis een Peugeot 206 cabriolet. Die heeft mooie geborsteld aluminium tellerplaten.

Als je de zon echter in de rug hebt, en de zon op die tellerplaten schijnt kun je het niet lezen, omdat het reflecteert, en je daardoor verblind wordt als je er naar kijkt...

Zo zien de tellerplaten er ongeveer uit: http://search.showyoursound.nl/images/dennisvm/SyS_2006_5_22_10_15_16.…

Terwijl het bij een normale 206 gewoon zwart is: http://www.carparts-uk.com/vimages/bart/img_ic/hb0u6s04.jpg

Lekker handig....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Vroeger ging ik nog wel eens naar een camping, denk dat ik een jaar of 10 was? Met familie mee, en we hadden een lampje in de tent. Waar ze de lamp vandaan haalden weet ik niet, maar de constructie was niet optimaal.

230 aansluitingen die open en bloot lagen, en daarboven de schakelaar. En, om het af te maken, alles aan de achterkant. Geloof dat ik na de eerste nacht 's ochtends half slapend het lampje aan wilde zetten. Ik was ineens wakker, en de halve camping ook. :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Op een dag kwam er "POEF" uit mijn monitor. En daarna ging ie op zwart. :-( een (ooit) veel duurdere Sony monitor die ik nog had op z'n plek gezet, maar als ie dan naast de andere ACER monitor staat dan blijkt dat de kleuren van de Sony nogal verlopen zijn. Niet prettig kijken. Toch maar eens kijken of we er wat aan kunnen doen....
http://prive.bitwizard.nl/dsc05307_small.jpg
Open gemaakt, en zowaar zoals verwacht bolle elcos op de voedingsprint. Dus de bolle exemplaren vervangen, de exemplaren die er A) nog goed uit zien en B) van een goed merk zijn maar laten zitten. In de foto hierboven zijn ze al vervangen. Ziet er allemaal netjes uit, nietwaar? Daarna alles weer in mekaar gezet en..... niks.
http://prive.bitwizard.nl/dsc05308_small.jpg
Thanks Tommyboy voor het spotten. :-) Morgen komt Farnell m'n nieuwe FSDM0565REWDTU brengen ter waarde van EUR 1.41 ex btw.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Tommyboy, :-)
Das al even handig als een nachtlampje aangesloten op een zonnepaneel. Daar heb je dan ook een snoer van 20.000km voor nodig ;-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Toch liegen ze niet....
Een veel mooiere die ik laatst tegen kwam bij de karwei

Een Afzeikdel ipv. een afdekzeil (foto beschikbaar)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ik vond het een rare vorm behuizing met een raar aantal pootjes, dus ik was wel benieuwd welk typenummer erop stond. Toen ik dat probeerde te lezen, ging er een lampje branden (nee, niet het lampje van de monitor). Het vreemde aantal pootjes (5 of 6 ofzo, en niet symmetrisch) klopte overigens wel.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dit topic is gesloten