Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Je middelste teller heeft de 2e harmonische te pakken ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Mostervisje, mooie FG, uiterlijk temiste met die rode display, specs weet ik niet. Ben je van plan alles in tweevoud te doen ? Kijk maar uit, dat loopt makkelijk uit de klauwen , en ik praat uitervaring ;-)

Jabo49, ik hoef niet perse het manual, de secs is voldoende ( amplitude bereik en frequentie bereik)

ik heb hem nu even boven op de detector en generator van GR staan. Dat staat wel mooi . Die staan op de GR1620 dus in theorie zo overpluggen maar ik moet nog kijken wat ik met de aansluitingen doe. De GR1620 heeft vaste massief kopenen low emf en afgeschermde aansluitingen. Dus overzetten is best vel werk. Waarschijnlijk gaat hij toch op de GR1608. Daar staat een HP generator en GR detector en die hebben al banaan aansluitingen en gebruik ik nu voor de GR1603 en GR1608. Ompluggen is dus zo gebeurd.

Ik heb er wat gereedschap bij. Ben niet op vakantie geweest dus heb mezelf op een hetelucht stationnetje getracteerd. De keuze was best lastig, of zo'n 100 euro ding of toch wat beters. Er zit weinig tussen Pace/Weller/Ersa en de Chinese klonen behalve een bizar prijsverschil. het is uiteindelijk een Oki/metcal geworden. Liever een eenvoudigere versie van een merk dan een uiterlijk leuk aangekleed ( en electronisch uitgekleed) goedkoop ding. Nog niet echt geprobeerd maar het voelt heel degelijk aan, is redelijk stil, closed loop heater control en geen Digitale displays. Wordt verrekte snel heet en met twee mondstukken ( 2,5 en 5 mm)
Heb geen foto maar het is een HTC-900-21
http://www.okinternational.com/ProductImages//98a3e51d-354c-446f-963a-4bb30651a928/images/prev_HCT-900.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@ henry, 2e harmonische heb even gewikipediet (ik wikipedie jij wikipediet wij wikipediën. Zal wel geen bestaand werkwoord zijn. Ach het is duidelijk wat ik bedoel.)

Ik begrijp het alleen nog niet helemaal er staat dat de 2e harmonische 2x groter is dan die van de grondtoon, In dit geval een tienvoud van de onderste 3MHzx10=30MHz wat de middelste aangeeft?

@Fred101 Specs zijn wel op internet te vinden zal het topic daar niet mee besmeuren. Die met de rode letter is ook beduidend beter dan die daar onder staat. Je merkt het direct aan het gewicht en ook wel de afwerking van de materialen die zijn gebruikt. En de rode gaat tot 20MHz onderste tot 3MHz de rode heeft 2 channels etc.

Het was niet de bedoeling alles in tweevoud te kopen. Dit was echter de deal. En ik geloof dat ik een hele mooie prijs er voor betaald heb ten opzichte van de nieuwprijs. Deze zaten ook nog als nieuw in de doos met folie en alles er op geplakt.

Was jij niet degene die bij 30°C een verfbrander had omgebouwd. En dan nu toch maar een echte aangeschaft.

Tidak Ada

Golden Member

@Monstervisje:
Als je ze open kunt maken, kan je misschien van dat gele folie dat o.a. voor TL-buizen gebruikt word tussen de display's en frontpaneel doen. Geel omdat dat jhet complement is van blauw en dus de beste verzwakking geeft. Polaroid is nog mooier, maar waarschijnlijk duur.

Wat zijn die grijze laatjes, die er allemaal staan. Waar komen die vandaan?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 24 juli 2013 23:07:04 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 24 juli 2013 22:53:27 schreef MonsterVisje:
@ henry, 2e harmonische heb even gewikipediet (ik wikipedie jij wikipediet wij wikipediën. Zal wel geen bestaand werkwoord zijn. Ach het is duidelijk wat ik bedoel.)

Ik begrijp het alleen nog niet helemaal er staat dat de 2e harmonische 2x groter is dan die van de grondtoon, In dit geval een tienvoud van de onderste 3MHzx10=30MHz wat de middelste aangeeft?

Ik dacht dat die de dubbele frequentie van de bovenste FG aangaf, maar ik had de nullen moeten tellen. Blijft de vraag waarom je die uitlezing hebt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik kan inderdaad de displays nog van het plexiglas afhalen. Er zo'n stukje folie tussen schuiven is geen probleem. Ik denk zelf's dat ik ergens nog wel stukjes film heb liggen in wat kleurtjes. En anders maar even een hobbywinkel induiken.

Die laatjes komen bij de Grote C weg. Ik heb ze in 24 vakken ideaal voor weerstanden. Maar de wat ruimere 12 en 8 vakken zijn ook handig. Het handige is is dat je ze los van elkaar kunt stapelen de hoogte in maar ook aan de zijkant zoals ik nu heb gedaan. Heb ze inmiddels al een aantal keer uit elkaar gehaald zonder problemen.
Bestnr. 419168 - 89

Omdat ik de functiegenerator op 20MHz heb afgesteld. Op het display zie je 1Khz maar hij staat zo te zien op de foto nog op kanaal B en daar is de scope op aangesloten.

Tidak Ada

Golden Member

Mooie bakjes, die gaan op de verlanglijst ! Ik was ze nog niet tegengekomen. Veel handiger dan de acryl dozen, die ik van ze heb (800286)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Fred,

De manual heb ik inmiddels, als bijlage, naar je gemaild.
De spec's staan in het manaual dus je hebt wat meer leesvoer in de vakantie.
Mocht het verzenden niet gelukt zijn dan verneem ik het wel.

Succes er mee.

fred101

Golden Member

Manual ontvangen. Blijkt toch erg handig te zijn. Alle aansluitingen staan ook precies beschreven en zo te zien gaat dat ook op voor mijn brug. Die ESI brug/generator/detector combi uit dat manual is trouwens byzonder mooi spul. Ik denk dat dat de concurrent was van de GR1620. Beide "digitale" uitlezing en hoge resolutie. Mijn 277 is denk ik zijn voorganger. Hij zal dan ook wel 100 en 1000 Hz zijn.

Ik ben al een compact low THD oscillator aan het maken. Instelbaar van 80 Hz tot 100 kHz. Dit voor de GR 1603 maar ook voor de ESI, in een kastje wat mooi naast of onder de detector past. ik denk dat ik er een trafotje bij bouw om de amplitude kunnen verhogen en er en counter display, DC bias unit en volt/stroommeter bij in maak. ESI adviseert ook een trafo tussen generator en brug.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

http://img838.imageshack.us/img838/3362/0r4r.jpg
een Hameg HMO0724 met seriële decode optie. Staat inmiddels al een paar weken op mijn schap tussen de andere spullen en ik ben erg erg tevreden mee. Het enigste minpuntje wat ik momenteel nog heb ik het iet wat volgepropte front panel. De Hameg vervangt mijn rigol 1052E die inmiddels een nieuw thuis heeft.

Henry S.

Moderator

Kijk eens aan, en R&S durft z'n naam er nu ook op te zetten :).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Dat van de R&S naam is al een tijdje (maanden?) zo.

Een 4 kanaals scoop zie je niet vaak.

Henry S.

Moderator

Ik zie niet elke week nieuwe Hamegs ;)

Relatief dure (maar goede, je hoeft een traan te laten voor de Roggel) scoop, maar troost je... In 1989 betaalde je incl btw (been there, done that) niet veel minder in guldens voor een 20MHz analoge Hameg of Dynatek (het verschil tussen die twee was Hfl 100,-). wat krijg je er nu voor terug? €50.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Drie van mijn favoriete Hameg's:
http://www.uploadarchief.net/files/download/p1060357-a.jpg
De HMS8118 is van recente datum en al voorzien van het R&S vignet.
Inderdaad wel aan de prijs! Toch is het uitstekend spul.

fred101

Golden Member

Nu is het wachten op de stapel Hamegs van René ;-)
Mooi setje Eat .

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 6 augustus 2013 21:55:05 (15%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat is een mooie stapel inderdaad. Die witte knopjes zien er, net als op mijn scoop, er veel te belicht uit. gelukkig valt het in het echt wel mee.

Ik zal morgen eens een foto maken van mijn "stapel".

Die onderste FG counter combo ken ik van school, duurde 2 minuten voor ik de aan knop had gevonden... :p

[Bericht gewijzigd door JesperR op dinsdag 6 augustus 2013 22:28:33 (21%)

blackdog

Golden Member

Hi heren,

Het is vrij lastig bij kunstlicht de Hameg goed op de Foto te zetten...
http://www.bramcam.nl/Hameg-01.jpg

Zo'n LCR brug van Hameg/RS staat ook op mijn verlang lijstje, zal nog wel even duren :-(

Maar ik mag niet klagen, ben eerste eigenaar van dit pracht instrument.
De aanschaf doet nog steeds pijn in mijn portemonnee *grin*
http://www.bramcam.nl/AP.jpg

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pamwikkeling

Special Member

@ blackdog ik weet niet of je er iets mee kan doen, maar ik heb nog een defekte Hameg RLC meettoestel. Zo eentje die je in een voedings blok moet schuiven, (zie foto van Rd12tf, onderste toestel)

De RLC meter heeft hooguit 14 dagen gediend en is toen gesneuveld door het nameten van de capaciteit van een geladen condensator.
Het kan zijn dat er custom made ic in zitten.

Het defekte toestel ligt al +/- 10 jaar ongebruikt bij mij in de kelder.

Als er interesse is hoor ik het wel.

blackdog

Golden Member

Hi pamwikkeling, :-)

Voor een zacht prijsje wil ik wel een gokje wagen...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Nu komen alle Hamegs naar buiten zeker :). Is dat de zekering voor de meetstroom die zo op de voorkant zit? het lijkt amper groot genoeg voor zoon dikke veilige zekering.

Hier staat er nog een op de foto, de analoge scoop met digi opslag (of hoe je het wil omschrijven). Ik heb in elk geval genoeg voedingen, daarom ben ik er nog een aan het maken :p

http://img405.imageshack.us/img405/274/1cwm.jpg

Verder is de puls generator dezelfde als die uit de opstelling komt uit de volgende post:

Op 12 juli 2013 16:46:35 schreef Tidak Ada

Sine

Moderator

Doen die hameg scopes iets in de richting van DPO ? Daar kon ik op de site niets over vinden, maar wellicht hebben ze daar weer een ander buzzword voor dan de competitie.

rbeckers

Overleden

Hameg heeft geen Digital Pospher. Wat er op lijkt bij de nieuwere Hameg scopes is een intensity persistence (automatic, manual etc.).

Dit topic is gesloten