Daarbij blijft het symptoom bestrijding, en word het probleem niet opgelost.

ben wel benieuwd naar een scoop plaatje van de netspanning aldaar.

Loopt je wekker wel optijd als je de eigen zonnepanelen afkoppeld ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (20%)]

Op 12 augustus 2013 01:22:07 schreef Sonytech:
Waarom er tegenwoordig nog wekkerradio's zijn die niet op een 32kHz-kristalletje lopen is me een raadsel.

Een voldoende nauwkeurig kristal is niet te betalen. $5000 - $6000 op ebay: http://www.ebay.com/itm/Antelope-Audio-Isochrone-10M-Rubidium-Atomic-C… (en dat was 10 jaar geleden vast 10x duurder...)

Als je synchroniseert op de 50Hz van het net weet je redelijk zeker dat je 4320000 pulsen per dag krijgt (50*60*60*24). Op de korte termijn kan het iets afwijken, maar na een dag loop je weer gelijk. Is het je wel eens opgevallen? Die wekkerradio's hoef je na een jaar nog steeds niet een paar minuten bij te stellen.

@roland hieronder; Ik had op de duurste gezocht. Een beetje "to prove the point". Je EUR 10-25 wekkerradio heeft een atoomklok nauwkeurigheid voor heel weinig geld.

Kan veel goedkoper REW, Ebay item: 270851051022, volgens mij heeft Fred er ook zo een.

mijn wekker liep ook al een tijd steeds 3 minuten achter na een week of 3. dat had de vorige wekker ook al dus dat went snel. maar toen ik de netstekker verwisseld had van het wcd waar de airco ook bijzat is het steeds verlopen weg. het is nog wel dezelfde groep..

Ik zou eerst eens beginnen met het netsnoer enkele keren rond een ferrietstaaf te draaien of enkele keren door ferrietring te halen.

Ofwel een netfilter ervoor plaatsen als je iets wilt proberen zonder die wekkers open te doen.

MGP: die ferrietstaaf of kern is op die manier toch alleen een common-mode filter? Zou een paar keer door een kern genoeg doen, denk je?

Een netfilter met een LC filter heeft voor mij gevoel wat meer kans van slagen, maar het is natuurlijk moeilijk in te schatten zonder te weten hoe de nuldoorgang er nu precies uit ziet, en hoe goed of slecht de elektronica in de wekkers ontworpen is.

Aangezien ze blijkbaar gemiddeld maar 2 extra nuldoorgangen per seconde zien, denk ik dat de storing net op het randje zit van wat het circuit in de wekkers kan verwerken, of het zou betekenen dat de storing niet in elke nuldoorgang zit.

Misschien zou een scheidingstransformator (2 identieke transformators met de secundaire wikkelingen gekoppeld) ook kunnen werken als filter; volgens mij worden hoogfrequente spanningen behoorlijk gedempt door normale 50Hz transformators.

Mijn ervaring is dat er behoorlijk wat capaciteit zit tussen de primaire en secondaire kant van een nettrafo.

Maar als je de trafo's al hebt is het een goed expiriment.

Op 13 augustus 2013 10:46:20 schreef SparkyGSX:
MGP: die ferrietstaaf of kern is op die manier toch alleen een common-mode filter? Zou een paar keer door een kern genoeg doen, denk je?....

Ja (meestal), zoveel mogelijk "windingen", het heeft al verschillende keren voor een oplossing gezorgd, welliswaar niet voor wekkers ;)
Als de stekker en niet doorkan en je kunt de andere kant niet loskoppelen, gebruik dan een staaf.

Meestal gebruik ik een ferrietringkern.
Goedkoop om te proberen.

@blurp: je kunt in zo'n geval natuurlijk een kant van de gekoppelde secundaire wikkelingen aan de randaarde leggen om capacitief overgedragen rommel wat te onderdrukken.

Dat durf ik niet te zeggen zonder te meten..

Het zou namelijk ook kunnen dat je door het aarden van een poot een hele grote berg common-mode storing omzet in differential mode storing.

Maar nu komen we diep in het donkere bos van EMC, en is iedere uitspraak die niet gesteund wordt door een gedegen meetrapport op zijn minst discutabel :-)

EMC is geen donker bos, maar enkel een bijproduct wat men vroeger niet wou zien omdat het vooral anderen lastig viel.. het donkere kantje komt van de administratie,die wou ook eens interresant doen..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (53%)]

Ik denk dat Blurp vooral bedoelt dat EMC issues meestal geen exacte wetenschap zijn, zeker in dit geval omdat je te maken hebt met 2 apparaten waarvan je niet tot in klein detail weet hoe ze in elkaar steken. Zonder te weten wat de storing precies inhoudt, en waarom de wekkers daarop reageren, is het heel moeilijk te zeggen wat je zou moeten doen om het probleem te verhelpen.

@blurp: ik zit nog even te denken of ik het met je eens ben; de common-mode storing zou eerst door de parasitaire koppeling van de eerste transformator moeten, en zou dan inderdaad differential mode worden als je een kant aan de randaarde hangt, maar vervolgens zou die storing weer door de tweede transformator moeten, maar de energie inhoud van die differential mode storing kan toch nooit erg groot zijn, lijkt me, en met de demping van die tweede transformator erbij verwacht ik eigenlijk niet dat je er nog iets van terug zou kunnen vinden. Best een ingewikkeld verhaal, en zonder experiment zou ik ook echt niet durven zeggen welke kant het op gaat.

@Sparky: Inderdaad, storing die common mode (en capactief) door de eerste trafo fietst kan niet capacitief door de tweede trafo fietsen als het diff-mode is.

Afijn, net zoals je in een donker bos een paar bomen moet omhakken en een vuurtje moet stoken kun je deze vraag eigenlijk alleen oplossen door te gaan meten.
Dat mag de TS doen, mijn zonnepanelen storen niet op mijn wekkerradio :-)

Op 12 augustus 2013 01:44:17 schreef Sonytech:
@SparkyGSX: Heb even op de site van de fabrikant gekeken en ook daar gezien dat het een "on-grid"-model is dat ook kan terugleveren. Daarom zal die omvormer zeker in de pas moeten lopen met het net, want anders krijg je inderdaad dat de muis het moet opnemen tegen de olifant.

Zo'n installatie met bufferaccu's is dan waarschijnlijk voor thuisgebruik al danig uit de mode.

Zal me ook eens een beetje verder in deze materie gaan verdiepen, want het is een onderwerp dat best in de belangstelling staat.

Maar nu eerst maar even slapen; morgenochtend wordt ik weer vroeg op de operatietafel verwacht.

SMA begint nu juist weer met buffer accu's bij de systemen, dan laden de de accu vol, vervolgens word er gecommuniceerd met sunnyportal of het weer (zon) goed blijft, zo ja dan word de wasmachine aangeslingerd, en komt er als nodig wat uit de accu, in een poging het net (duitsland) niet te veel op te krikken. eerste wasmachines die dat aankunnen komen al van de band.
In duitsland is die opgekrikte netspanning een beetje een probleem aan het worden, en moeten nieuwe grote omvormers gaan terug schakelen in vermogen boven een bepaalde netspanning. vandaar deze actie.
Hebben we in nl voorlopig nog geen last van.

@ SparkyGSX:
SMA benelux geeft regelmatig gratis cursussen, basis en gevorderden wat omvormers betreft, vaak 2 dagen achter elkaar. ook gevorderden is best te doen met een redelijk basis E-kennis.

Beste allen,

uiteraard ben ik maar een leek, aders had ik mijn vraag hier niet gesteld, maar de discussie die nu gevoerd wordt gaat mijn pet ver maar dan ook héél ver te boven.
Wat ik in ieder geval begrepen heb, is dat het eea geen kwaad kan en dat ik me geen zorgen hoef te maken, en dat laatste was voor mij uiteraard het belangrijkst.
Vandaag bij Blokker ( uit de folder) twee nieuwe ( ja, weer Philips) wekker radio's gehaald @ € 9,95 en die lopen nog steeds op tijd.
Ik heb mijn vraag ook nog bij de installateur neergelegd.
Mocht daar een duidelijk antwoord van komen , dan zal ik dat uiteraard hier nog even plaatsen.
In ieder geval, iedereen hartelijk dank voor jullie hulp !

m.vr.gr.,
F.v.Opstal

Dit was het antwoord vd leverancier/installateur:

Geachte heer van Opstal,

het is in theorie mogelijk dat de wekkers , die zichzelf synchroniseren op de 50Hz van het lichtnet, zich storen aan de harmonischen die uit de omvormer komen.

De harmonischen uit de omvormer zijn qua niveau onder wat de norm voorschrijft dus, eigenlijk mag dat geen probleem zijn.

Als het een groot probleem zijn er 2 opties:

1: U kunt overwegeneen ander merk wekker-radio nemen.

2: Wij kunnen extra filters plaatsen in de omvormer

Aan optie 2 kunnen wel extra kosten verbonden zijn (+/- 50 Euro).

In elk geval excuses voor het ongemak!

(Maar zo bent u in elk geval lekker optijd op het werk;-))

met vriendelijke groet:

Elwin Nuyts

Net en snel antwoord van de leverancier..

Het is wel offtopic, maar hierop voortbordurend:

Op 14 augustus 2013 00:25:57 schreef andre1973:
[...] SMA begint nu juist weer met buffer accu's bij de systemen, dan laden de de accu vol, vervolgens word er gecommuniceerd met sunnyportal of het weer (zon) goed blijft, zo ja dan word de wasmachine aangeslingerd, en komt er als nodig wat uit de accu, in een poging het net (duitsland) niet te veel op te krikken. eerste wasmachines die dat aankunnen komen al van de band.
In duitsland is die opgekrikte netspanning een beetje een probleem aan het worden, en moeten nieuwe grote omvormers gaan terug schakelen in vermogen boven een bepaalde netspanning. vandaar deze actie.
Hebben we in nl voorlopig nog geen last van.

Er was hier op CO een topic over omvormers in Belgie die af begonnen te schakelen omdat de netspanning in een bepaalde wijk boven de 254V kwam.

De energieboer moest uiteindelijk een veel dikke kabel de grond in graven. Wie betaalt dat? Decentrale opwekking heeft zo zijn kosten effecten, de mensen die fanatiek ageren tegen lage terugleververgoedingen (en "slimme meters") vergeten dat steeds.

Het wordt echt hoog tijd voor meer slimmigheid bij de elektriciteitsvoorziening. Zowel aan de productiekant als de verbruikers kant. Bijvoorbeeld: niet-tijdkritische verbruikers zoals wasmachines, boilers, elektrische voertijgen enz. die d.m.v. een protocol ingeschakeld kunnen worden op commando van de omvormer (of de energieleverancier). Afhankelijk van het wind- of zon aanbod.

In een toekomstig scenario zou je met voldoende netwerk-intelligentie bijvoorbeeld de accu's in je elektrische auto kunnen gebruiken als tijdelijke energie-opslag, om maar iets te noemen.

Wel wat off-topic, maar de accu's van de opel ampera, worden na 4 jaar opgekocht tegen een vast tarief
Deze zijn dan al wat minder krachtig geworden, en daarmee niet zo gunstig wat kWh/ kG betreft
En deze worden dan ingzet om opgeladen te worden als de netspanning stijgt, en dan weer worden
Leeggehaald als deze weer is gezakt. Prima oplossing voor de nog prima te gebruiken accu's.

Waar worden die ingezet?

Overigens heb ik op het moment nog wel mijn twijfels bij het gebruik van accu's, maar het is vast beter dan ze na 4 jaar in de schredder te gooien als ze toch al gefabriceerd waren.

@f.v.opstal: 50 euro is opzich niet duur, alleen jammer dat zoiets niet standaard bij de installatie hoort. Zou eigenlijk wel moeten en ik vraag me ook af of de installatie zonder filter wel aan alle eisen voldoet... Kennelijk weten ze dat er op dat punt problemen zijn (jouw wekkers zijn alleen maar een symptoom) en proberen ze die slechts tegen vergoeding op te lossen.

@andre1973: voordelige keus verklaart wel waarom je bij moet betalen om hem goed te laten werken. Ik zou het voor die 50 euro wel doen opzich. Zelf een geschikt netfilter zoeken of bouwen komt ook al snel in die richting en ongefilterd storing op het net slingeren staat me toch tegen.

In Duitsland staan al installatie's, begreep van een eigenaar van een Ampera dat deze naar Frankrijk toe gaan.

Schijnbaar voldoen ze aan de norm, ik had de omvormers opgezocht, daaruit dacht ik op te maken dat het ook de "voordelige keus" omvormer was van de 3 te kiezen merken bij een bepaalde aanbieder. Ik ken t merk niet, maar ik zit ook pas 5 jaar in deze materie.

Er was hier op CO een topic over omvormers in Belgie die af begonnen te schakelen omdat de netspanning in een bepaalde wijk boven de 254V kwam.

De energieboer moest uiteindelijk een veel dikke kabel de grond in graven. Wie betaalt dat? Decentrale opwekking heeft zo zijn kosten effecten, de mensen die fanatiek ageren tegen lage terugleververgoedingen (en "slimme meters") vergeten dat steeds.

Dan was die kabel natuurlijk véél te dun om te beginnen.
Als de spanning bij teruglevering tot 254V stijgt, dan zal hij bij slechts net zoveel netto stroomafname met hetzelfde bedrag zakken, tot 206V.
Dat is relatief weinig stroom, en in werkelijkheid is de maximum totale stroomafname natuurlijk veel groter dan de maximale stroomteruglevering, zodat de spanning geregeld nog veel verder gezakt moet zijn.
De kabel was dus dun en/of slecht. Maar het is natuurlijk lekker goedkoop van de provider om de teruglevering te beschuldigen van het maken van problemen, en veel tegenstanders van die techniek zullen graag meejoelen.

dat komt vaker voor bij een bestaande (grond)kabel naar garage of schuur die niet vervangen mag worden. op t werk worden 60 PV systemen per maand aangelegd waar het voorkomt dat de inverter storing geeft op een hete zomerdag met weinig verbuik. als test is er al eens een verlengkabel 32a ceeform gebruikt om 60 meter 5g2,5mm2 te overbruggen om storingen uit te sluiten in de inverter. de 6mm2 cee verlengkabel gaf geen storingen meer..

er zijn ivm mogelijke kostenstijging van zonnepanelen in september al bulkinkopen geweest voor veel kleine projecten samen. dikke 5000Kg aan panelen zorgt voor wat korting..

Meeste problemen zijn er over het algemeen in het voorjaar, maart april en mei geven meestal de hoogste dag opbrengsten met PV, hoe koeler de panelen, hoe beter de opbrengst.
Vaak is de opbrengst op echt hete dagen lager. En dan word er vaak ook meer gebruikt, denk aan airco's en alles dat moet koelen. De paneel spanning gaat met 1% omlaag als de paneel temp. met 3 graden stijgt. Dus ook het vermogen. Voor de hoge netspanning is nu bedacht dat de omvormers eerst naar 70% gaan indien de net spanning te hoog dreigt te worden. Anders krijg je een jojo effect als ze uit zouden schakelen. In nederland komt de te hoge spanning niet vaak voor, een keer gezien waar bij bij een boerderij een te dunne kabel lag tussen de schuur waar ze op lagen en het huis.