Comparator / Op-Amp Tester

blackdog

Golden Member

Ha die flash2b,

Rustig aan hoor, het is vakantie tijd, ik merkt hier op het forum dat het echt rustiger is...
Dank je trouwens voor het compliment betreffende de schema's,
ik heb geleerd dat je als je goed begrepen wilt worden je zo duidelijk mogelijk moet communiceren. (dat valt niet mee als dyslectische aap ;-) )

Wat betreft de schakelaar, ik wilde wat extra functies waardoor de schakelaar meer standen kreeg.
Ik heb een paar schakelaars met voldoende standen, dus voor mij geen probleem.
Kijk als eerste, of je wel de individuele stapppen wilt, die ik gemaakt heb.
Dus de b.v. +0,5 en +1V afzonderlijk voor iedere voedingspanning.
Dit is iets anders dan de commonmode totaal 1V verschuiven.
Wil je ook nog extern gebruiken, allemaal opties die je weg kan laten.
Met een standaard Lorlin schakelaar 2MC 6 standen kom je een heel end.
Als jij een schakelaar kan vinden met meer dekken is dat natuurlijk ook goed.
EOO heeft b.v. een 5 deks schakelaar met 10 standen van het goede merk Grayhill voor 7,50€.
Bij van Dijken Electronica kan je een mooi klein modelletje kopen van 5 standen en twee moedercontacten, aan jou de keuze wat je gaat doen.

Je hebt het goed, alles gaat gebouwd worden op de groene printjes.
Ik heb hier 4 maten en denk nog na over wat ik kan combineren op de printjes.

Waar je rekening mee moet houden is dat de uitgangs sectie, deze moet vlak bij de testvoetjes komen.
Hier mogen geen lange draden aanzitten, naar de voedingspennen van de testvoetjes.
Ik denk dan aan het volgende, op zo'n groen printje zet ik 2x een 8 pens ic voetje en een 14 pens ic voetje.
Met kleine "thru hole" weerstanden en/of SMD maak ik het tegenkoppel netwerk.
Ook komt de 2x 1nF Cer. onder de 8 pins voet over de voedingpennen, bij het 14 pins voetje komt 2x 2,2nF.
Per voedingskant het liefst onder de 10nF totaal blijven.
Te veel capaciteit tast de bandbreedte aan, en vergroot de kans op oscilaties.

Het uitgangsdeel is het meest kritische onderdeel, dus netjes bouwen, ook op het printje geen lange draden gebruiken.
Alles wat aan pen-2 zit van de NE5532a moet kort een capaciteit arm bedraad worden.
Het gaat dus om de onderste 5532a-4, de anderen zijn stroombuffers daar zijn geen problemen mee.
Wat ik al eerder had aangegeven R1 en R14 in de Output Sectie zit er alleen om de capaciteit te begrensen
aan deze ingang.
De stroombron doet zich voor als redelijk grote condensator en zou de frequentie Karr. van de Output Sectie
flink verstoren als hij direct gekoppeld zou worden aan de inverterende ingang.

Wacht verder even met onderdelen bestellen zoals de 1% weerstanden.
De losse schema's die ik hier heb laten zien werken allemaal, want ze zijn getest.
Wat nog niet is getest is, als ze aan elkaar hangen, het kan best zo zijn dat de weerstanden R1 en R14
in de Output Sectie nog aangepast moeten worden, omdat ze bij elkaar gedrag vertonen dat ik niet voorspeld heb.

Dat appart opbouwen van de testmoduul is een optie, de Output Sectie moet daar dan ook in komen.
Hierover heb ik nog niet zoveel nagedacht, als het wat meer vorm krijgt in mijn hoofd laat ik het je weten.
Ik denk aan drie low cost LCD metertjes om de spanningen uit te lezen, Opamp Error, en twee maal de voedingsspanning.

Deze week zal ik het blokschema maken, zodat ook alle schakelaars die ik er in wel hebben, duidelijk worden.
De modulatie en de stroombronnen wil ik niet continu aan de Output Sectie hebben hangen.
Dit om een zo laag mogelijke ruis/stoorniveau te krijgen.

Mooi, nu weer naar een klant toe :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Fred101,

Ik heb ook even gespeeld met de LM318 oscilator en heb het onderstaande als metingen er uit gekregen.
Het viel mij op dat er vrij veel "prut" op je metingen zaten, misschien een commonmode geval, af anders veel "pickup" van je apparatuur daar.
Verder heb ik ook getest met een extra buffer in de loop, het wordt hier echt stabieler van en de vervorming gaat omlaag.
De plaatjes hier zijn met die extra buffer.
Hierdoor moest ik wel een kleine compensatie condensator plaatsen van 56pf.
Ik kon geen verschillen meten wat vervorming betreft door plaatsing van deze condensator.
Het plaatje op je website van de spectrum analyzer is me niet helemaal duidelijk,
Begrijp ik goed dat het eerste vervormingsprodct op -59dBm zit?
Is "0" dBm de bovenste lijn?

Dit is het schema dat ik gebuikte, geen potmeter maar 1% weerstanden, niet uitgezocht.
Ik heb metingen gedaan met 2x 10nF en 2x 1nF respectievelijk rond de 10Khz en de 100Khz.
http://www.bramcam.nl/NA/OA-Test/LM318-Osc-01.gif

Dit is de Analyser die de 10Khz vervorming meet.
http://www.bramcam.nl/NA/OA-Test/THD-LM318-10Khz.gif

Dit is het scoop plaatje dat er bij hoort, je kan aan het residu zien dat de LM318 niet een "Low Noise" opamp is, maar de vervorming is mooi laag :-)
http://www.bramcam.nl/NA/OA-Test/THD-LM318-10Khz-Scoop.gif

En dan nu de 100Khz, de vervorming zit nu aan bijna 0,007% en wat opvalt is dat bij dit uitgangs niveau de verschillen in de uitgangsspanning mooi klein blijven niet meer dan 0,1dB.
http://www.bramcam.nl/NA/OA-Test/THD-LM318-100Khz.gif

En als laatste de scoopfoto waarop je duidelijk kan zien dat de 2 en derde harmonische zichtbaar worden in het residu.
http://www.bramcam.nl/NA/OA-Test/THD-LM318-100Khz-Scoop.gif

Met de LM318 alleen werkt het ook aardig maar met de buffer er tussen was ik echt verbaasd van de goede resultaten.

Dit was zomaar even tussendoor omdat ik even iets anders wou doen :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Jammer dat ik zowel geen Spectrum Analyzer als THD meter heb, maar dan zou ik ook mijn schema wat hierboven staat aan een kwaliteit analyse kunnen onderwerpen.

Voor de op-amp tester ga denk ik niet kiezen voor een ingebouwde sinus oscillator, maar alleen extern.

fred101

Golden Member

Hi Blackdog,

Mooi resultaat, heb je maar een lampje gebruikt ? En welke want ik kwam met eentje niet tot 100 kHz ( hoewel dat ook erg van lampje tot lampje verschilde, met het zelfde type haalde ik met de ene 30 kHz maar met een andere uit de zelfde batch tot 60 kHz)

Die rommel is idd commonmode. Ik heb een tijd terug een rail opgehangen met halogeen spots. In de winter heerlijk ivm de warmte die ze geven, nu wat minder ;-) maar het probleem is dat ze nogal wat meer stralen dan licht alleen. Ik heb hier gewoon met een probe gemeten met vrij lange aardkabel, dat veroorzaakt die rotzooi die je ook in de trace na het notchfilter ziet. Dat resultaat viel me nog niet tegen aangezien het een zelfgemaakt filtertje is.
Bij jou staat de scoop voor het harmonische content op 200 mV div. Bij mij wel wat gevoeliger (10 mV en 5 mV/div)
maar jou meter zit zo al akelig laag qua THD%. Dus ik denk dat jou meter het resultaat versterkt want als dat ook het echte nivo is van de putput zelf dan zou mijn vervorming nog vele malen lager zijn dan die van jou.

Amplitide verschil tussen min en max is bij mij nu een paar mV.

de SA meting is gedaan via een bnc op de uitgang van de buffer via een 47 Ohm Ohm serie weerstand, een 20 dB verzwakker, coa, 20 dB verzwakker en dan de SA, een Tek 2712.

Bij precisie werk, afregelen of calibreren gaan de spots uit. Dat heb ik hier niet gedaan.

Ik gebruikte al een tweede lm318 als buffertje.

De SA marker geeft dBm geen dBc weer. De toplijn van de graticule is 20 dBm en hij staat op 10dB/div. De dBc is dus het verschil tussen de carrier en de tweede of derde harmonische. Daarvoor hoef je alleen de divisies te tellen tussen harmonische en carrier.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Ha die fred101 en flash2b

Flash2b, ik heb even een NE5534 in de schakeling gestopt en bij de ruim 100Khz is de vervorming mooi laag.
Dit is echter met mijn lampje en niet de FET, als ik zin heb vandaag zal ik een kijken of ik hier nog een BF244/245 heb liggen.

Fred101
Het gebruikte lampje is hier 24V 20mA, zo'n telefoon steeklampje met een zwarte plastic achterzijde.
Wat ik duidelijk probeer te maken met de buffer is, dat deze "binnen" de loop moet, zoals in mijn schema.
Een echt buffertje is het mooist, zoals de LM0002, Elentec 20001, BUF634, LT1010 enz.
Dit zorgt er voor dat de opamp die de gain verzorgt niet belast word door het tegenkoppel en Wien netwerk.
Hierdoor hou je dus meer openloop gain over en de oscilator loopt niet zo op zijn tenen boven de 100Khz en je krijgt lagere vervorming.

Je kan dat simpel testen door bij rond de 100Khz de Oscilator te belasten met 1K
en ik bedoel kort en dan te kijken hoelang het duurt voor hij weer stabiel is.
Zonder buffer is hij hier even volledig van slag voor hij weer in balans komt.

Wat betreft de foto's en residu, ik heb bij deze foto's er niet bijgezet,
dat je geen conclusies kan trekken wat spanning betreft van Kanaal 4 van de Scoop,
sorry, maar verder goed opgemerkt Fred :-)
De Analyzer is auto range, kan ik niet vast zetten, ik zal het moeten doen met zoals het aangeleverd word.

Flash2b
Geen probleem hoor dat je een externe oscilator gaat gebruiken,
Alleen ik heb een opamp over van de TL074 die ik als fase splitter ga gebruiken.
Dus een basis oscilator leek mij wel handig tot zo'n 10 a 20Khz.
Waarschijnlijk ga ik vandaag hieraan werken als ik klaar ben met mijn facturatie :-)

Gegroet Heren,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Ok. Dat zijn zo te horen precies de zelfde lampjes als ik heb gebruikt. Ik gebruik er nu twee. Het lukte mij niet naar mijn zin met eentje. Alleen voor 60-100 kHz moet de tweede erbij ( parallel aan de eerste met eigen voorschakel weerstand)

Ik heb een ( ik dacht 470 K ) potmeter tussen oscillator en spanningsvolger. Die laatste als buffer om de oscillator niet te wisselend te belasten. Ik kan de buffer nu zonder dat er iets zichtbaars op de scoop gebeurd met 50 Ohm belasten . Ik kan de amplitude nu regelen wat me toch wel handig lijkt.

Alleen gaat de buffer oscilleren als ik de potmeter vol open zet ( zeg de laatste 5 %) . Daar moet ik nog even maar kijken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi fred101,

Een losse buffer helpt natuurlijk wel tegen wisselende belastingen maar helpt niet bij wat ik uitlegde,
betreffende de belasting die de opamp ziet van de twee netwerken om de opamp.

Als je de opset die je nu hebt wilt blijven gebruiken, neem dan geen 470K potmeter, dit leverd je alleen maar problemen op.
De uitgangsimpedantie als de potmeter elektrisch in het midden staat,
is dan nogal hoog, dit ruim 100K en samen met de bedrading en ingangscapasiteit van de LM318 geeft dit een lowpass filter.
Verder is dit voor het ruisgedrag van de LM318 niet echt best i.v.m. bias stromen/ruis.
Een 10K logpotmeter zou daar mijn voorkeur hebben, dit samen met een 40dB, 50 Ohm verzwakker aan de uitgang.

Kijk verder ook naar de datasheet hoe je de LM318 in moet stellen al +1x versterker.
Verder helpt meestal een kleine condensator van 56pF van pin-1 naar ground om hem stil te krijgen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Naar aanleiding van een tip van Arco in een ander topic over audio met DC meesturen heb ik net in LT-spice een 7815 met 47 Ohm van gnd naar massa gesimuleerd. (simetrix kent geen 78XX of ik kan hem niet vinden)
Een AC 1Vtt signaal over die weerstand zorgt voor een mooi gemoduleerde voeding van 11-13V (ik weet niet hoe ik in windhoos-8 een screenshot moet maken maar jullie snappen het wel neem ik aan)

Waarschijnlijk gaat het met een LM317 nog mooier.

Dit lijkt me een goed idee omdat je zo de opamp in zijn natuurlijke habitat kunt observeren. De meeste zullen hun laatste dagen tenslotte slijten achter zo'n 78XX driepoot. Daarnaast is het ook ongelofelijk simpel en snel te maken. Dan kan als de rest werkt later altijd nog meer werk van de voeding worden gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Ha die Fred, :-)

Ik duuw vanavond even een LM317 op een breadboard en kijk hoe lineair het is en wat de bandbreedte is van de L317.

Het klinkt in ieder geval goed :-)
Ik zal wat testjes laten zien wat ik gedaan heb.
Denk echter dat de bandbreedte een beetje beperkt is, we zullen zien.

Omdat de referentie van de LM317 gemoduleerd gaat worden kan deze niet ontkoppeld worden verwacht ik dus ook redelijk wat ruis...

Maar leuk genoeg om even te testen, de Farnell voeding zit weer dicht en kan weer verder met andere zaken.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

De LM317 geeft als voordeel dat je ook makkelijk de spanning kan varieren. Dus twee in een. Maar probeer dan ook gelijk even de 7812 (hoewel ik me meen te herinneren dat de 317 ruisarmer is)

Wil het ook proberen maar ben nu met het laatste stuk van mijn meetzender bezig (een project wat al 2 jaar loopt en nu 99% klaar is) Alle modules zijn nu van 16 polige headers voorzien en doorvoer C's voor de voeding. Daarna moet ik alle verbindingskabels maken. Dan alle modules met de voeding (ringkern en 8 voedingrails) in een erg mooi maar compact kastje lepelen en dan zo dat ik er ook nog bij kan ivm afregelen. Daar ben ik al twee weken mee aan het vechten en als ik nu iets anders tussendoor doe weet ik dadelijk niet meer wat waaraan moet ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Ha die Fred,

Ik heb er even aan de LM317 als modulator gemeten.

Zie het gebruikte schema...
http://www.bramcam.nl/Diversen/TL317-Amp.gif

Ik heb in verhouding kleine condensatoren aan de ADJ en de uitgang zitten.
Als ik deze groter maak gaat de ruis omlaag maar wordt het frequentie bereik natuurlijk een flink stuk kleiner.

Ik haal met de LM317 niet de specificaties zoals met mijn 2xNE5532 opamp voedings schakeling.
Deze is veel ruisarmer en ook een veel grote bandbreedte.

Ik heb als belasting hier een 1K weerstand, zodat ik ongeveer 12 a 13mA verbruik.
Bij andere belastingen zullen de componenten moeten worden aangepast.
Voor groter vermogens kan je b.v. nog een LM317 kunnen nemen, deze als stroombron naar massa,
zoals je wel eens ziet als het geheel als LS versterker wordt gebuikt.
Dit vind ik een beetje onzin daar een eindversterker IC'tje beter werkt.

Deze schakeling zal zeker wel wat toepassingen hebben, maar niet in mijn opamp tester, daar houd ik het bij de 2x NE5532
omdat de specificaties veel beter zijn voor het spannings bereik en de stroom die ik max. verbruik.

Deze LM317 Schakeling kan je ook zonder de condensatoren gebruiken.
Dan gaat de ruis flink omhoog 6dB minimaal, maar de bandbreedte gaat dan naar boven de 100Khz, en dat is mooi als je dit nodig hebt :-)

Was een leuk experiment en ik hoop dat iemand er iets aan heeft!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Eindelijk weer eens tijd gehad om verder te meten.

Ik heb bij Texas Instruments een Op Amp Evaluation Module (PDIP) besteld. Dat zijn leuke lege printjes waar je een single, dual en quad Op Amp schakeling kunt maken door de juiste componenten in de standaard opstelling te solderen of juist niet te solderen. Ik gebruikte de PDIP versie, maar er zijn nog andere versies.

Ik heb als test opstelling dit schema van blackdog gebruikt. De DUT Op Amp staat hierin al een 1000x inverterende versterker geschakeld, terwijl de input de output volgt (geïnverteerd).

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc07006_cleaned.jpg

Ik wil uiteindelijk deze module en de dual en quad versie opbouwen, zodat ik deze gemakkelijk aan de moduleerbare Op Amp test voeding kan aansluiten.

Eerst maar verder meten met wat ik nu heb, in de spaarzame tijd die ik eraan kan besteden.

flash2b

Special Member

Zo, de dual versie van de TI Op-Amp EVM zit ook weer in elkaar.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc07032_cleaned.jpg

Is het normaal dat de fase draai bij een inverterende versterker groter wordt, als de frequentie groter wordt? (of is het een probleem met mijn Rigol DS1052E die niet zuiver de fase kan meten).

De DUT hieronder was een TDA1034 waarbij het van 181 naar 204 gaat !!

http://www.uploadarchief.net/files/download/sine%20inv%201khz.png
1KHz

http://www.uploadarchief.net/files/download/sine%20inv%205khz.png
5KHz

http://www.uploadarchief.net/files/download/sine%20inv%2020khz.png
20KHz

fred101

Golden Member

Dat is de group delay in de opamp. In bode plots zie je dat de fase veranderd met frequentie totdat het 0 graden wordt en als de gain dan ook 0dB bereikt is het feest ;-)

Je rigol kan je testen met een splitter van generator via even lange kabeltjes naar de beide ingangen. Als het faseverschil verandert met frequentie is het mogelijk de scoop.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Ha die Flash2b en Fred,

Ja, jammer genoeg ligt dit project even stil bij mij... :-(
Ben komende tijd een beetje druk, maar daar heb ik mooi mijn meetinstrumenten van laten kalibireren :-)

Terug on topic!
Flash2b, deze phase shift had ik al rekening mee gehouden.
Kan je je nog herinneren dat ik zij dat ik één opamp van een NE5532a over had, waar ik dan een test ocilater van wou bouwen?

De andere drie opamps zijn voor de phase splitter.
De eerste opamp is dan een buffer om een lage uitgansimpedantie te krijgen en daarna gaat het signaal 2x een opamp in.
De ene is als inverterende 1x versterker geschakeld en de andere als niet inverterende 1x opamp.
Het phase verschil tussen deze uitgangen is dan erg klein.
Beide opamp vertragen het signaal maar onderling is dit nihil.

Het geheel moet ik nog testen op de AP Analyser maar de verschillen zullen niet groot zijn.
en eventueel met een kleine RC tijd in hogere frequenties netjes te trimmen.
Als ik toch nog een gaatje heb test ik het komende week nog even voor je.

Oja, je opmerkingen over de Ti printjes hebben geresulteerd in aanschaf bij TI van een heel setje verloopprintjes
voor diverse IC behuizingen en twee universele opamp boards.
Het mooie er van was dat TI een actie had omdat ze een jaar geleden National hadden ingelijft en je 25$ korting kreeg, printjes waren dus een kadootje :-)

http://www.bramcam.nl/NA/OA-Test/TI-Adapters.jpg

Verder je opmerking over modules maken voor het testen, 1, 2 of 4 voudige opamp moduul, zo ga ik het dus nu doen.
Voor je opmerking dacht ik er aan om een kastje te maken met vast diverse voetjes, maar dat is niet zo handig...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

@blackdog

Welke heb EVMs heb jij gekocht. Ik zie op de foto iig een OPAMPEVM-SOIC en twee type verloop printjes.

Ik ben zelf niet zo handig met SMD en ben voor 2x OPAMPEVM-PDIP gegaan.

Het is wel jammer dat de header op de Single, Dual and Quad niet dezelfde pin volgorde hebben, want dan was de interconnectie nog veel makkelijker en zouden de bordjes kunnen klikken op een standaard 'voet' van de onderliggende voeding.

Wat ook jammer is van de PDIP versie is dat bijna alle componenten op 2/10 inch steek zitten, wat voor mijn 1% weerstanden het nodige buigwerk koste. Ook zijn de eilanden aan de soldeer zijde erg klein. Je kan op de PDIP versie ook SMD onderdelen gebruiken (buiten de voet voor de Op Amp natuurlijk).

Ook heb ik een extra jumper gemaakt die de GND naar de V- schakelt zodat ik ook single supply kan testen met behulp van de Vref.

flash2b

Special Member

Zo de quad versie zit ook in elkaar.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc07070_cleaned.jpg

Hierboven heb ik alle 4 de op-amp circuits achter elkaar gehangen (met de gele draadjes). De ingang volgt dan de uitgang, mits de frequentie laag genoeg is dat de op-amp netjes kan volgen. In dit geval zit er een LM348 en die is niet zo snel.

Ik moest voor de quad versie 2 extra diodes in sper over de voeding zetten (zichtbaar achter de header), want anders sprongen sommige DUTs in de stress. Dan werkte bijvoorbeeld één van de inwendige op-amps niet maar de andere wel. Het was wel steeds dezelfde inwendige op-amps per IC. Niet alle ICs hadden hier last van en het was ook niet type afhankelijk. Van een LM324 van RCA deed op-amp C het steeds niet, van een LM324 van TI deden alle op-amps het. Door het aanbrengen van de 2 diodes (1N4148) over de voeding spanning, was het probleem opgelost.

Hopelijk is blackdog (of iemand anders) zo vriendelijk om de formules van het schema toe te lichten.

De DUT versterking is -1000x, volgens mij -(R2 + R4)/R3.

De signaal overdracht is -1x (bij 1KHz), volgens mij -(2πF*C1 + R1)/R4.

Klopt dit?

Die R3 over de ingang vind ik nog steeds vreemd, en snap ik nog niet helemaal.

Nu ik 3 test bordjes heb, kan ik al (bijna) alle op-amps die ik heb testen. Zo'n LM324 is in deze opstelling echt slecht, een LM348 is al een stuk beter en een LF347 is veel beter. Als ik alles flink heb doorgemeten zal ik wat duurdere op-amps proberen.

Nu nog een mooie manier bedenken hoe ik de printjes makkelijk aan de op-amp test voeding ga aansluiten. Ik denk dat ik voor een losse voeding. Heel jammer is dat de Texas Instruments pin volgorde per bordje anders is. (maar ze waren wel gratis, dus mij hoor je niet klagen).

blackdog

Golden Member

Hi flash2b,

Niet veel tijd nu, ben niet op mijn normale plek.
R3, bepaald de versterking samen met de weerstanden daar omheen.
De opbouw is zo om er voor te zorgen dat de biasstroom compensatie voor bijde ingangen gelijk is.
Het ziet er wat vreemd uit maar, als je weet dat de stroom door deze weerstand alleen maar uit de uitgang kan komen wordt het je misschien duidelijk.

Als ik weer wat meer tijd heb zal ik je ook mijn audio deel hier laten zien.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Oja, weet je nu waarom in mijn ontwerpen zo weinig "standaard" opamps ziet?
Ze zijn gewoon naar hedendaagse normen niet goed meer.
Op een paar uitzonderingen na dan.

Tot laters
Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Van het weekend ben ik eindelijk weer eens verder gegaan met de Op-Amp Parameter Tester. Blackdog had natuurlijk al in juli 2013 weer mooie schema's getoond. Nu vond ik het tijd worden om een deel op te bouwen, en dat is de voeding geworden.

Voor mensen die een symmetrische voeding al liever niet gebruiken, voor de tester is zelfs een drie dubbele uitvoering nodig!!

Eerst om mm-papier een opstelling gemaakt, zodat het compact blijft en netjes oogt. Op papier zijn fouten makkelijker te corrigeren dan op baantjes print.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08255_cleaned.jpg

Uiteindelijk gemonteerd ziet de het geheel er zo uit. Er is dus nog ruimte zat voor de andere delen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08253_cleaned.jpg

Wonder boven wonder werkte hij in één keer (iets wat niet vaak voorkomt). De voeding spanning van 27V blijft echter steken op 26.2V.

De formule voor een LM317 is:

http://www.rlocman.ru/i/Image/2011/07/07/Formula_1.jpg

In het schema is R2=>R2=5K36 en R1=>R5=276, dus Vout=25.25V. Ik neem aan dat die 276Ω een typfout is, dus ik heb een 270Ω gebruikt, wat leidt tot een Vout=26,06 wat redelijk gelijk is aan de gemeten spanning. Ik kwam er later pas bij meten achter dat het nooit 27V kan worden, vandaar dat ik de schema waarden al had gemonteerd.

Meestal wordt bij een LM317 een R1 van 240Ω gebruikt om aan de minimale regelstroom te voldoen, maar in het schema zit er al een vaste extra belasting (zener + 7805) achter.

Ik hoor graag waarom Blackdog vaak de waarde 270Ω prefereert (in andere schema's van hem ben ik dat al vaker tegen gekomen). Verder zou ik willen weten of 26.2V voor de uitgang sectie voldoende is, of dat ik het nog wat moet opschroeven.

Volgende stap zal het maken van de symmetrische referentie zijn.

Als ik de uitgang sectie maak, en zonder common mode shifter wil testen, wat moet ik dan op punten B/C en E/F aansluiten? Ik neem aan dat ik die gewoon op kan laten om dat deel te testen, maar wil dit graag verifiëren.

blackdog

Golden Member

Ha die flash2b, :-)

Mooi dat je er nog steeds aan werkt, ik heb die tester regelmatig nodig maar heb hem nog niet gebouwd...
Ik ben blijven hangen bij het ontwerpen van de fasedraaier die de voeding moet aansturen.
Dit is in het geheel geen moeilijke schakeling maar komt later wel, eerst wat andere projecten afhandelen zoals wat ik net gepost heb over de LAB voeding.

Beetje "off topic" rant?
Wat die mensen betreft die iets tegen meervoudige voedingen hebben, hun probleem, blijven ze maar lekker knoeien, hun keuze *grin*

Ik haal hier even de vele niet zo bijdehante types aan, die allemaal de voeding van Dave gaan nabouwen.
Stroombron aan de uitgang, want we hebben een minimale belasting nodig.
Maar die stroombron werkt helemaal niet bij lage uitgangsspanningen...
En allemaal kauwen ze de fouten na...
Klaaaaar! ;-)

Wat de voeding betreft met de LM317 en LM337 betreft.
Typisch geval van Dyslectie, getallen en letters omdraaien, sorry...
Het moet een 267 Ohm weerstand zijn, dan heb je met 5K36 een iets te lage spanning.
Als je een 5k49 weerstand gebruikt krijg je een iets hogere spanning, zo rond de 27,3V.

Dit zijn allemaal ideale situaties, je zal rekening moeten houden met de variaties in de referentie spanning van je stabilisatoren en de nauwkeurigheid van je weerstanden.

Een paar tiende volt er naast is geen drama voor de uitsturing van de NE5532's.
Wil je toch rond de 27V komen zet dan een weerstand parallel aan R3 en R4 zodat je rond die waarde komt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Ik haal hier even de vele niet zo bijdehante types aan, die allemaal de voeding van Dave gaan nabouwen.

Die "volgelingen hebben ze op dit YouTube filmpje kunnen vastleggen.
http://www.youtube.com/watch?v=bxSgdVHWJoE

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

@blackdog
Dank voor je antwoord, dat dacht ik al. 5K49 weerstandjes heb ik nl. niet op voorraad (E96 reeks). Ik zal wel kijken wat nodig is voor de uitgang trap.

Misschien heb je over mijn laatste vraag heen gelezen:

Op 7 januari 2014 21:35:22 schreef flash2b:
Als ik de uitgang sectie maak, en zonder common mode shifter wil testen, wat moet ik dan op punten B/C en E/F aansluiten? Ik neem aan dat ik die gewoon op kan laten om dat deel te testen, maar wil dit graag verifiëren.

Punten E/F ben ik wel zeker van, maar B/C nog niet.

blackdog

Golden Member

Ha die flash2b,

Ik kijk daar vanavond even naar voor je, nu geen tijd, zit bij een klant :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Ik heb nu de voeding klaar. Dit even er trussen geschoven omdat ik voor een ander projectr wat opamps wil testen. Nu nog experimenteren met de modulatie en nu heel diep nadenken wat ik ook al weer als tester ging maken. Die van AD of iets anders. Mijn notitieboek laat iets anders zien. Waarschijnlijk een eigen idee. Zelfs notities zijn niet genoeg om het te onthouden. Zo vergeet ik er vaak een titel bij te zetten en dan weet ik helemaal niet meer wat ik bedacht heb ;-)

Ik heb een LT1031 10V referentie, een uA723 metalcan die 30V maakt. Deze gaat via een LT082 buffer naar een potmeter.
Daarna een spanningsdeler die 15 en 13V is. Dan twee LT081 opamps met een 2n2219 in de feedback. Een op de 15V, de ander op de 30V.
De spanningen zijn even ongeveer. Het is geen rail to rail ect.
Door die ene potmeter en twee gematchte weerstanden heb ik geen dubbele referentie en potmeter nodig.

De sinus generator gaat straks een inverterende versterker in welke op zijn andere ingang een regelbare DC krijgt. Zo kan ik de sinus van een offset voorzien. De opamp krijgt een schakelaar om tussen moduleren en gewoon testsignaal te kiezen. Waarschijnlijk maak ik er ook een comparator bij om een snel blok te maken voor BW tests.

De voeding is geïsoleerd van de rest en de massa wordt -15, de 15V wordt 0 en de 30V wordt +15. Waarom zo moeilijk ? Omdat het makkelijk is. Ik kan er voor de voeding nu gewoon een enkele labvoeding op 33V aanhangen.

Ik ben nu even in het rekenwerk gedoken. Ik wil ook bode plots kunnen maken dus er moet een voorziening bij voor een vna. Ik ben nu aan het bestuderen hoe dat rekenkundig in elkaar zit. Ik ben niet zo'n held in Laplace transformaties.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Begrijp ik goed dat je de +10/-10 referentie van blackdog op een andere manier gemaakt heb?

Of is dit de voeding voor de Sinus generator?

Typo in je verhaal, LT082 en LT081 zal wel TL082 en TL081 zijn, iets te veel met Linear Technology spullen gespeeld/gelezen :)