Dat is moeilijk want ik heb vanavond alles weer in de kast ingebouwd.
Met een hoop gemopper omdat het kabeltje naar de versterker achter de kast verdween en niet door het gat in de achterwand was op te vissen.

Voorlopig haal ik het ding niet meer uit elkaar.

De motor van de 22GA212 loopt voor 33rpm ook maar op 2,5 Volt.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (11%)]

Heb je ook de MFB-freaks al eens geraadpleegd? Misschien dat daar iemand je aan een andere motor kan helpen.

Op 1 oktober 2013 21:00:13 schreef ohm pi:
Ga er maar van uit dat Philips grondig na heeft gedacht over dit schema.

Assumption is the mother of all screwups! Ik heb al meer gekke dingen in allerlei schema's gezien die niet kosher zijn.

Ook in die tijd of juist in die tijd moest Philips op de kleintjes letten. Dus je kreeg echt geen transistor te veel.

Juist niet, toen kon er nog kwaliteit gemaakt worden.

De spanning op het knooppunt van D447 en D448 met transistor TS435 en R563 is niet echt boeiend.

Als die spanning "brak" is dan gaat juist het hele spul aan de haal omdat het de voeding is. Kortom met die stelling ben ik het niet eens.
Als het simpel was geweest was het allang opgelost niet waar?

Deze onderdelen vormen een logische EN-poort. Het lampje "STOP" dooft als 33rpm-lijn laag is (keuze 33 toeren) of als 45rpm-lijn laag is (keuze 45 toeren). Hier geldt voor mij "0" is 0V", "1" is -9V.

Klopt maar tevens is het de voeding, zie vorige opmerking.

P.S. De opmerking van een foto posten van het motortje kan geen kwaad, ik heb hier ook nog diverse motortjes liggen uit de Philips tijd en daar zou er ook zomaar eens eentje kunnen zijn die hetzelfde is.

Verder als het ding een dip heeft met het ronddraai experiment met de multimeter vermoed ik dat inderdaad het motortje gaar is.

Op 2 oktober 2013 19:05:39 schreef henri62:
[...]Assumption is the mother of all screwups! Ik heb al meer gekke dingen in allerlei schema's gezien die niet kosher zijn.

Bij Philips van 1971?

[...]
Juist niet, toen kon er nog kwaliteit gemaakt worden.

Niet in mijn belevingswereld. Ook in die tijd werd mbt consumentenelectronica zwaar geconcurreerd op prijs. Voor de High-End electronica geldt en gold dat minder.

[...]Als die spanning "brak" is dan gaat juist het hele spul aan de haal omdat het de voeding is. Kortom met die stelling ben ik het niet eens.
Als het simpel was geweest was het allang opgelost niet waar?

Voedingsspanning controleren is het eerste wat je moet doen.
Daarna is het een kleine moeite om de signalen van de logische poort met de scoop te bekijken.

Verder als het ding een dip heeft met het ronddraai experiment met de multimeter vermoed ik dat inderdaad het motortje gaar is.

Het zou zomaar eens kunnen dat het mooie van het motortje eraf is.

Op 1 oktober 2013 17:36:19 schreef dawmast:
[...]...
En C730 met R569 moeten dan de differentiator vormen.

Je hebt gelijk!
Dit staat inderdaad in de toelichting op het schema in de startpost, puntje e, 4e aandachtsstreepje.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (13%)]

@Ohm Pi:

Je hebt gelijk!
Dit staat inderdaad in de toelichting op het schema in de startpost, puntje e, 4e aandachtsstreepje.

Klopt, want de differentiator reageert op de dV/dT. Om de motor snel te laten aanlopen betekent dat er een snelle dV/dT aanwezig is.

Je zult altijd bij zulke proportionele motorregelingen zien dat er altijd een statische offset is tussen de gewenste waarde van de toerental en de werkelijke gemeten waarde. Zou je die d.m.v. een integrator willen wegregelen, betekent dat TS440 de motor niet aansturen.

Ik mis de vrijloopdiode over de motor. Bij het uitschakelen van de platenspeler ontstaat namelijk over de motor een inductiespanningspiek die transistor TS440 kan vernielen. En is weerstand R578 van 1oo Ohm aan de collector van TS440 per se nodig?

Op 3 oktober 2013 12:01:04 schreef dawmast:
@Ohm Pi:
[...]

Ik mis de vrijloopdiode over de motor. Bij het uitschakelen van de platenspeler ontstaat namelijk over de motor een inductiespanningspiek die transistor TS440 kan vernielen. En is weerstand R578 van 1oo Ohm aan de collector van TS440 per se nodig?

vrijloopdiode is hier helemaal niet nodig. denk er eens over na.
Je moet hier nog maar een spoel tonen en direkt heb je 10replys van vergeet de vrijloopdiode niet :-)

Die 100 ohm beperkt het opgenomen vermogen in ts440, kan geen kwaad.

groeten

Kris

In tegendeel!
De 100Ω weerstand zorgt ervoor dat TS440 meer vermogen moet verstoken en wordt dus heter. TS440 moet nu ook energie leveren aan de 100Ω weerstand. Zoals ik al eerder genoemd heb let Philips echt wel op de kleintjes. Je krijgt echt niet zo maar gratis een weerstand cadeau. Zonder weerstand wordt de motor gestuurd vanuit een stroombron. Met weerstand wordt de motor gestuurd vanuit een spanningsbron met een inwendige weerstand van 100Ω. Ik denk dat de weerstand vrij aardig de functie van de vrijloopdiode kan overnemen. De weerstand speelt een belangrijke rol in de functieoverdracht van de regelkring.

ja dat klopt, ik verwarde even gedeeltelijk met de 27 ohm weerstand. Was nog niet goed wakker, ochtenddyslectie.
De 100 ohm speelt idd een belangrijke stabiliserende rol en neemt tegen emk voldoende weg om de vrijloopdiode overbodig te maken.

de goedkoopste oplossing om het inductieve karakter te onderdrukken :-)

groeten

Kris

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (13%)]

Je zult altijd bij zulke proportionele motorregelingen zien dat er altijd een statische offset is tussen de gewenste waarde van de toerental en de werkelijke gemeten waarde. Zou je die d.m.v. een integrator willen wegregelen, betekent dat TS440 de motor niet aansturen.

Dat is anders helemaal niet onvermijdelijk.
Een regeling kan best èn proportioneel, èn op de integraal, èn ook nog op de differentiaal regelen. Dat heet een PID-regeling.

Het zijn tenslotte heel verschillende tijdconstanten. Bedenk ook dat de drie 'omzetters' niet achter elkaar, maar naast elkaar werken.

Op 2 oktober 2013 01:45:18 schreef maartenbakker:
Zou je ter bepaling van de gedachten eens een foto van het motortje kunnen maken?

http://www.uploadarchief.net/files/download/ga212_motor.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/ga212_motor_typenr.jpg

Overigens ken ik vergelijkbare problemen ook wel van motortjes uit CD-spelers. Die lopen op een paar volt, en daarvan was het leven nog wel eens te rekken door ze op een verse 9V-batterij aan te sluiten

Deze opmerking bleef me toch bezig houden. En ondanks ik het al had opgegeven met deze platenspeler en een andere had opgezocht (die ook problemen had, maar dat heb je met ouwe zooi) heb ik vanmiddag toch de hele boel weer uitgebouwd.
Een keer of 6 een batterij van 9 Volt op de motor aangesloten en steeds een minuut laten lopen.
EDIT: Toen de weerstand van de motor gemeten. Bij langzaam draaien varieerde de weerstand tussen 20 en 18 Ohm en geen gekke dips meer naar 50 Ohm.
Daarna de boel weer terug ingebouwd en een uur lang naar de 9de symfonie van Beethoven zitten luisteren. Daarin zitten heel veel lang aangehouden noten en is het zweven goed waarneembaar.
Het probleem is opgelost! :D Ik hoor duidelijk een verschil met een opname die op een CD staat, maar wat er uit de platenspeler komt is nu aanvaardbaar.
Maarten, bedankt voor deze prima tip!

ohm pi schreef: Deze onderdelen vormen een logische EN-poort. Het lampje "STOP" dooft als 33rpm-lijn laag is (keuze 33 toeren) of als 45rpm-lijn laag is (keuze 45 toeren). Hier geldt voor mij "0" is 0V", "1" is -9V.

"0" is -0,95V en "1" is -8,4V. Het komt er dus dicht in de buurt.
"0" kan ook niet 0V worden, want er zitten een paar PN-overgangen tussen.

Beethoven is dan ook nooit zweverig.

Dat is nog eens mooi nieuws!

Het motortje zit inderdaad wel vrij degelijk dicht. In precies deze uitvoering ken ik het niet (dekseltje achterop zal voor de tacho zijn), maar het is inderdaad een zeer typisch Philipsmotortje. Volgens het etiket in 1972 in Dordrecht geproduceerd, voor degenen die het interesseert.

De truuk met de batterij en het motortje heb ik ook toegepast, het scheelt echt enorm in gejengel!

Op 3 oktober 2013 15:40:07 schreef ohm pi:
In tegendeel!
De 100Ω weerstand zorgt ervoor dat TS440 meer vermogen moet verstoken en wordt dus heter. TS440 moet nu ook energie leveren aan de 100Ω weerstand. Zoals ik al eerder genoemd heb let Philips echt wel op de kleintjes. Je krijgt echt niet zo maar gratis een weerstand cadeau. Zonder weerstand wordt de motor gestuurd vanuit een stroombron. Met weerstand wordt de motor gestuurd vanuit een spanningsbron met een inwendige weerstand van 100Ω.

Waarom had Philips geen emittervolger toegepast om de motor aan te sturen? Want een emittervolger is juist een spanningsbron met een zeer lage impedantie.

Op 3 oktober 2013 20:05:50 schreef evdweele:
Het probleem is opgelost! :D Ik hoor duidelijk een verschil met een opname die op een CD staat, maar wat er uit de platenspeler komt is nu aanvaardbaar.
Maarten, bedankt voor deze prima tip!

Iedereen blij, eindelijk van dit jengeltopic af :-) Het jengelen was in dit geval dus boven de wow frekwentie maar te laag om van het typische flutteren te spreken. (het motertje draait vrij traag).
Vreemd blijft dat het schoonbranden van de collector reeds op pagina 1 van dit topic werd voorgesteld, alsook de vraag om de moterstroom eens zichtbaar te maken.(een haperende collector valt dan direkt door de mand)
gelukkig hied Maarten vol.

groeten

Kris

Geen idee.
Zal wel iets met de stabiliteit van de regelkring te maken hebben.

Op 6 oktober 2013 21:07:33 schreef dawmast:

Waarom had Philips geen emittervolger toegepast om de motor aan te sturen? Want een emittervolger is juist een spanningsbron met een zeer lage impedantie.

dat had gekund, met een stroombeperkende weerstand in de collector en nog steeds een parrallelweerstand over de motor , want een GCS kan net als een GES "geen sroom terugnemen", maw de motor niet doen remmen bij een overshoot. Dus die 100 ohm moet erin beide gevallen in.

In dit geval was ik niet de aanhouder, maar ook de slechte lezer. Kris' suggestie in de loop van pagina 1 had ik over het hoofd gezien of niet verder ingevuld (iets waar je je niet direct wat bij visualiseert valt soms in een "somebody elses problem field"). Mijn tip hield inderdaad het door hem al genoemde schoonbranden in.

Op 6 oktober 2013 21:41:42 schreef kris van damme:
[...]Vreemd blijft dat het schoonbranden van de collector reeds op pagina 1 van dit topic werd voorgesteld, alsook de vraag om de moterstroom eens zichtbaar te maken.(een haperende collector valt dan direkt door de mand)

De verklaring daarvoor is erg eenvoudig; die tips heb ik gewoon niet begrepen.
Ik heb geen enkele ervaring met elektromotoren, daarom zei "schoonbranden van de collector" me totaal niets. Dan sneeuwt zo'n onbegrepen advies al snel onder tussen de andere adviezen.
Met Maartens uitleg met een batterijtje kon ik me er iets bij voorstellen.

dat kan ik begrijpen er kwamen nogal wit tips.

Net zoals Maarten vroeger veel last gehad met kleine motoren die op weinig vermogen lopen. En er doen zich twee fenomenen voor. Ofwel 1)raakt de collector geoxideerd of 2)er kruipt geleidend vuil tussen de lamellen en twee lamellen raken hierdoor parallel, wat uiteraard niet de bedoeling is. Rsultaat is het zelfde, je krijgt een dip in het koppel, in geval 1 met een dip in de stroom en geval 2 een diptoename van de stroom, vandaar de vraag om de motorstroom eens zichtbaar te maken (aan de spanning kan je het niet of nauwelijks zien) Door wat meer stroom door de collector te jagen raak je beide problemen kwijt en meestal voor lange tijd.
Als laatste Een 9 volt batterij is zowat de duurste energiebron per watt die ik ken. een voeding op 9 volt met stroombegrenzing op 300mA doet het ook prima.

belangrijkste is dat de 212 terug draait. Ik vond, vind het nog steeds een mooi toestel.

groeten

Kris

In 1973, toen ik de 22GA212 kocht, kreeg deze zeer goede recensies. Het budget liet toen niet toe dat ik er een kocht met console en stofkap, het werd dus alleen het machien zelf. Die console en stofkap zou ik er - ooit - zelf wel bij maken. Dat kwam er dus nooit van. Uiteindelijk heb ik er een losse stofkap en console bij gekocht...

Nu ik me toch in de platenspelers heb verdiept, heb ik ook maar eens de Telefunken S-900 uit het stof gehaald. 25 jaar geleden gekregen, maar nooit naar gekeken.
Probleem 1, de voeding van 18 Volt, is intussen opgelost met een LM317. Het volgende probleem wordt opnieuw .... de console en de stofkap :+
Alleen beschik ik nu over meer tijd en gereedschap dan 25 jaar geleden.

http://www.radiomuseum.org/images/radio/telefunken/plattenspieler_s_900_hifi_1447607.jpg

Op 6 oktober 2013 20:51:16 schreef Hans 007:
De truuk met de batterij en het motortje heb ik ook toegepast, het scheelt echt enorm in gejengel!

Goedendag, ik ben vandaag nieuw hier. Ongelofelijk hoe onvermoeibaar jullie de vragensteller hebben geholpen. Prachtig om te lezen. Nu heb ik -zes jaar later- eenzeffde probleem met mijn oude Philips 212. Om van het jengelen af te komen, wil ik het motortje ook aansluiten op een 9V batterij. Er zitten vier aansluitdraadjes aan. Welke moet ik lossolderen? Zwart en rood? Alvastt hartelijk dank voor jullie bijdrage!

Oude koe allert!

Geel en Rood lijken mij de motor draden, (dik)
Zwart en Bruin de Tacho draden. (dun)

Op 26 februari 2019 12:27:35 schreef Shiptronic:
Oude koe allert!

Geel en Rood lijken mij de motor draden, (dik)
Zwart en Bruin de Tacho draden. (dun)

Dankjewel Shiptronic voor je snelle reactie, ondanks dat dit een oude koe is.
Hiermee kunnen ook toekomstige lezers hun voordeel doen. Top!

De aanname van Shiptronic klopt helemaal.