Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 13 november 2012 22:42:54 schreef fred101:
Dit is best begrijpbare digitale techniek, maar het gebruikt geen software, assembler ect. Dit is helemaal lgisch en volgbaar. Als computers nu nog zo waren was het wel mijn ding
Computers zijn nog steeds zo, de bits zijn alleen fysiek kleiner geworden. 
Op 13 november 2012 22:57:23 schreef Tidak Ada:
Kan misschien wel zijn dat het ROM "geproggrammeerd most worden na assemblage, door diodes op te blazen" een PROM dus. Dat is een stuk gemakklijker op te bouwen enzekerder te prorammeren dan alle dieoden op de juiste plaats te zetten. Een echte PROM werkte ook zo, alleen zaten alle dioden dan op één chip.
Zal je net alle defecten vervangen hebben, geheugen leeg 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nee, er zit geen programa in, dus geen PROM. De toetsen die je indrukt zijn je firmware. Er zit een berg flipflops in en de knoppen zetten stroombronnen aan en uit.
Je moet het zien als een soort matrix. Je drukt op en knop, daardoor gaat er een berg logica, weerstand diode arrays, flipflops ect aan de gang. Dat resulteert in stromen door lijnen in de matrix die het "ROM" is ( echt ROM zoals wij nu kennen bestond toen nog niet)
Als gevolg daarvan komt er een puls signaal uit wat weer een berg flipflops ect in eem bepaalde volgorde aanzet,
Het programma zijn dus al die draadjes cq sporen in combinatie met de toetsenbord schakelaars. Er worden geen opdrachten uitgevoerd. Alleen op de juiste volgorde een berg stroompjes gestuurd.
Ook al zijn veel kreten bekent, ze betekende toen vaak net wat anders.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ah, da's precies wat ik indertijd wilde doen toen ik een counter met TTL aan het ontwerpen was. Ik wilde op die manier ingewikkelde draaischakelaars omzeilen. Dae uitgang van de matrix bepaalde dan een "woord" in een serie latches, die op hun beurt middels logica de functie van de teller bepaalden.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het is feitelijk een electronische variant op de mechanische calculator. Beetje zoals een Curta: http://en.wikipedia.org/wiki/Curta
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Nou ik denk dat hij meer weg heeft van de Facit's, die wij op het Natuurkundeprakticum gebruikten. Die konden tenminste nog worteltrekken. Dat duurde wel een bekertje koffie lang
maar ze konden het !
Mijn huidige Casio doet er even lang over om een integraal te bepalen
en die is ook al oud.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 12 maart 2009 15:57:59 schreef Miyagi:
Het spelprogramma Blokken heeft onlangs een nieuw decor gekregen.
Een dame heeft een televisie die sinds het nieuwe decor wordt gebruikt zichzelf uitschakelt. Het heeft niets te maken met het tijdstip of andere externe factoren want als ze een aflevering van Blokken aanvraagt via video-on-demand zet de TV zichzelf na een aantal minuten opnieuw uit.
Dit doet me toch zeer sterk denken aan een fout met een Philips CRT-monitor die ik een aantal jaar geleden bij een klant had. Op die monitor zat een feature om filmpjes (venster of fullscreen) op televisiehelderheid af te spelen. Best handig en leuk bedacht van Philips. Ben even vergeten hoe dat heette.
Het geval wilde echter dat bij een van de gebruikers (bij alle andere in hetzelfde pand niet, ook niet als je de monitoren of computers verwisselde) regelmatig een willekeurige rechthoek op het scherm in filmstand ging. De software die dit zou moeten doen stond niet eens geïnstalleerd, want hoeveel mensen hebben dat nou nodig op een serieus kantoor...
Iemand een gokje wagen? Denk dat het lastig te bedenken is als je niet toevallig weet hoe Philipsmonitoren in die tijd via de computer bediend konden worden.
Meer een rariteit dan een ontwerpfout, want het was opzich wel heel slim bedacht.
@Jeroen: Klopt! Dat was LightFrame.
Jeroen
Moderator
Begin jaren '90 had je het probleem dat de nieuwe modellen Sony-televisies bij het bekijken van Omroep Friesland spontaan op standby sprongen.
Dat bleek uiteindelijke te komen doordat zij een bitje verkeerd had staan in hun teletext-inserter: er is een functie waarmee je bij zendersluiting de afgestemde TV's het commando "uitschakelen" kan geven, maar dat gaven zij dus permanent door.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Ik had eens een klant die mij belde dat de TV bleef spelen zolang er naar werd gekeken. Als iemand opstond en weg liep, dan ging de TV uit! Ik er heen en TV aan gezet. Inderdaad bleef hij spelen, maar toen ik mij omdraaide ging hij uit! Wat bleek, de stand-by toets op de afstandbediening bleef hangen en zolang er maar iets voor stond kon het signaal het toestel niet bereiken. In eerste instanttie dacht ik, dit kan niet, maar het kon toch wel.
Groetjes Hans.
hebben we ooit gehad met een video die in de zomer soms uitviel.
als de zon op het IR ontvangertje geraakt en daar lang bleef op schijnen viel de video ineens uit. waarschijnlijk iets met warmte ofzo. nooit gevonden
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ooit bij een bedrijf gewerkt, de service monteur kreeg voor de 4e keer een apparaat terug, elke keer schroefde hij de deksel eraf,controleerde hij het toestel en de verschillende spanningen binnenin, werd goed gekeurd, deksel erop, en terug sturen en daar niet werken.
Haalde de rest van de afdeling erbij, verteld wat er gebeurde: conclusie het zat m in het plaatsen van de deksel.
Deze was van metaal, ooit gecoat, maar daar waren de metalen delen van verschillende TO220's door heen gesleten (dat was ook goed te zien, het apparaat werd vaak meegenomen naar locatie en bewoog daardoor veel), en die hingen dus niet allemaal aan massa. alle TO 220's iets meer tegen de print aan gedrukt, deksel erop en het was verholpen.
Vraag me nu wel af wat er als reparatie op de bon ik komen te staan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Na 24 uur toch tijd om het LightFrame-raadseltje op te lossen:
Het bleek alleen bij het bezoeken van een bepaalde website te gebeuren die nou juist die dame als enige van het bedrijf regelmatig bezocht, ongeacht het verwisselen van haar computer of monitor (duh).
Virusje? Monitor met een tere ziel? Toch niet:
Philips gebruikte het groen-kanaal van het videosignaal om seriële informatie op te coderen, ook bij niet-LightFrame-modellen om andere bedieningscommando's naar de monitor te sturen. Als nu net die bepaalde intensiteit groen met precies de juiste modulatie ergens in het beeld voorkwam, dan werd de monitor bediend.
Dit doet me denken aan mijn oude cd wisselaar.
Nadat hij tijdens een verhuis op z'n kop was vervoerd had hij heel vaak de neiging bij het wisselen de cd naast de uitsparing voor de disc in de lade terug te leggen. Met als resultaat cd's die in het apparaat terecht kwamen en bekraste cd's.
Het apparaat opengeschroefd en aan de schroef waarmee de draaischijf op z'n plaats gehouden werd gedraaid totdat die schijf weer precies goed gepositioneerd werd voor het wisselen van de disc.
Tijdje laten proefdraaien op de werkbank met cd's die mogen beschadigen en met heel veel tracks erop. Dat wil zeggen oude Apres-ski-hut cd's op shuffle en repeat-all een dag lang non-stop laten draaien.
Na die dag lag er geen enkele disc naast zijn uitsparing, dus ik heb het apparaat weer dichtgeschroefd en terug aangesloten.
Na enkele dagen keerde het probleem terug.
Bovenstaande dus opnieuw gedaan en weer hetzelfde resultaat.
Zo een tijdje aangesukkeld tot ik het beu was en op Marktplaats een andere cd wisselaar heb gekocht.
Het lijkt erop dat zonder de kap het apparaat perfect werkt en met kap kuren vertoont.
Ik kan er met mijn (simpele) hoofd echt niet bij...

Soms doet mijn telefoon heel erg raar: Het display laat alles op zijn kop en in spiegelbeeld zien. Ik vermoed dat het komt omdat de batterijen aan vervanging toe zijn (een paar jaar geleden deed ie dit ook, met nieuwe batterijen erin was het verholpen).
Geen idee hoe dit electronisch te verklaren is.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
@Antoine: Mogelijk dat zo'n pin is gezet middels een pullup? Dan kan een slechte spanning verklaren dat de processor nog wel werkt maar de signalen nu onder het 'high' window komen?
Toch: wel grappig dat het voorkomt, vooral als iemand anders het ziet.
@MAH,
Bij de displays waar ik vroegâh mee gewerkt heb, was het aan massa leggen van die lijntjes (twee stuks, voor x en voor y) voldoende. Tenzij dat het display die functie nodig heeft natuurlijk voor de normale werking. Maar dat kan ik me niet voorstellen eigenlijk. Daarnaast denk ik dat in zo'n telefoon wel iets van een interne voeding zit die ervoor zorgt dat alles blijft werken. Ik denk gewoon een losse/slechte verbinding.
En anders heeft iemand de spoel van de verticale afbuiging omgedraaid 
depeet
Depeet
Waar ik tot voor 2011 werkte had men voor alles en nog wat een procedure uitgewerkt. Het werd er steevast als dé bijbel beschouwt en iemand die zich vragen durfde stellen bij de correctheid van zo'n afregelprocedure verdiende de brandstapel. Zo was er een procedure die men tot op de letter moest volgen om een ontvanger af te regelen. Ik had tot dan toe alleen maar ervaring met digitale electronica, maar toen ik later wat meer ervaring had in HF had ik me er op toe gelegd om al het regelwerk te vereenvoudigen. Ik heb toen wekenlang gevloekt als de beste omdat het resultaat uitbleef. Al lachend vertelde ik een collega dat de procedure wel fout moet zijn want ik zat met mijn meetwaarden er gemiddeld 5dBm naast. Heel toevallig kreeg ik de originele engelstalige afregelmethode van de fabrikant in handen. De vermelde meetwaarden in beide versies van de procedures kwamen wel overeen. Eén klein detail had men bij de vertaling over het hoofd gezien. In de engelse versie soldeerde ze de dunne coax-kabeltjes los van de uitgangen van een printplaat en in de vertaalde versie bleven ze gewoon zitten. Het verschil in de meting was exact 4,7dBm. Vraag me nog steeds af hoe ze zo'n grove fout 10 jaar lang niet hadden opgemerkt en of de afgeregelde ontvangers ooit correct hadden gewerkt. Als je iets op -18dBm met een foutmarge van 0,2dBm moet afregelen, dan is een foutmarge van 4,7dBm in mijn ogen onvergeeflijk.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik heb eens een TV gehad die het niet goed deed (misschien wel 25 jaar geleden). Het ding bestond uit meerdere borden die vertikaal gemonteerd waren en met relatief stugge draden, een stuk of 20-30, doorverbonden waren.
Ik een signaal volgen en van het ene bord naar het andere bord en ik was het signaal "kwijt".
Dus ik pak een multimeter een piep het draadje door van de ene naar de andere kant: gewoon goed. Maar op het printspoor GEEN signaal.
Breukje in de draad soms en toeval in de meting? Nee: Eraan getrokken, geen breuk in de draad zelf.
Tot ik toevallig de probe punt precies op de tip van de draad in het printeilandje zette en een signaal zag.
Wat bleek: De draad zat mechanisch perfect gesoldeerd maar maakte elektisch NUL contact. Zoiets bizars.
Ik heb het draadje eruit gesoldeerd en het draadje wat op moeten schuren/vertinnen en opnieuw vast gesoldeerd en toen was het probleem opgelost.
Op 2 juli 2013 23:25:01 schreef maartenbakker:
Na 24 uur toch tijd om het LightFrame-raadseltje op te lossen:Het bleek alleen bij het bezoeken van een bepaalde website te gebeuren die nou juist die dame als enige van het bedrijf regelmatig bezocht, ongeacht het verwisselen van haar computer of monitor (duh).
Virusje? Monitor met een tere ziel? Toch niet:
Philips gebruikte het groen-kanaal van het videosignaal om seriële informatie op te coderen, ook bij niet-LightFrame-modellen om andere bedieningscommando's naar de monitor te sturen. Als nu net die bepaalde intensiteit groen met precies de juiste modulatie ergens in het beeld voorkwam, dan werd de monitor bediend.
Ken je deze? http://www.erikyyy.de/tempest/ Precies een van de redenen waardoor de stemcomputers afgeschaft zijn.
Op 17 oktober 2013 19:45:18 schreef henri62:
Ik heb het draadje eruit gesoldeerd en het draadje wat op moeten schuren/vertinnen en opnieuw vast gesoldeerd en toen was het probleem opgelost.
Dat kan natuurlijk, een gelakte draad komt nog steeds heel vast te zitten. En vroeger werd schellak gebruikt als afscherming. Schellak wordt zacht bij verhitting, dus het kan maar zo dat het beetje contact dat het ooit gemaakt heeft door verhitting is verbroken doordat het 'gat' gevuld is met schellak.
/edit: Of ze 25 jaar geleden nog schellak gebruikten weet ik overigens niet.
Het is opzich apart dat ze schellak nauwelijks meer gebruiken bij normaal wikkeldraad (wegens duur), maar dat het wel op citroenen gespoten wordt als glanzend waslaagje.
Dok
Wie niet horen wil moet TV kijken.
Vanmiddag bij iemand thuis geweest waar het stonk naar 'magische rook'. Je weet wel, als de rook eruit is...
Bleek in de groepenkast iets niet helemaal goed te zijn gegaan.
De volgende foto wil ik jullie niet onthouden.
klein is fijn
Moderator
Op 26 oktober 2013 20:32:55 schreef Wilbert78:
Lang leve zelfdovende materialen!
Zelfdovend of niet, zulke grappen kunnen behoorlijk verkeerd aflopen. Goed dat het op tijd opgemerkt is.
Op 26 oktober 2013 20:32:55 schreef Wilbert78:
Lang leve zelfdovende materialen!
En de moment schroevendraaiers 
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (69%)]