He hallo mensen

Ik ben hier net nieuw, dus ik zal me even voorstellen:
Ik ben Stefan De Kraker, 13 jaar en woon in Heemskerk, zit op het technisch college Velsen en doe de vak richting elektrotechniek.

Maar nu is het vakantie en ik wil graag wat kunnen prutsen, met ledjes en al dat soort dingen, dus ik ben zeg maar op zoek naar een soort van starter pakket. dat zelf aan deze:http://www.conrad.nl/ce/nl/product/092024/Arduino-Uno-development-boar… en daar bij dan nog wat andere dingen kopen zoals ledjes, weerstandjes. maar wat ik graag wil maken is een led cube en weet niet echt wat ik daar voor nodig heb. Had op internet al wat gevonden dat je met die Arduino uno en led cube kan maken, maar hoe groot??

Dus de vraag is of jullie nog wat leuk kitjes kennen, om wat leuks me te maken. en waarmee ik wel ff zoet ben, en als het kan een beetje universeel, dus als ik ergens klaar mee heb dat ik dan met bv. die Arduino uno wat nieuwe kan maken.

Mvg.

Stefan

Er zijn arduino starter kits met van alles en nogwat er in waar je eigenlijk zonder een soldeerbout in te steken toch al aardig wat aan elkkaar kunt plakken.
De vraag is wat je wilt natuurlijk, als je van nul moet beginnen is een ledcube ( van meer dan 3x3 leds ) misschien nog wat hoog gegrepen. Er bestaat niet iets als een universeel setje onderdelen waarmee je 'alles' kunt maken.

Dus de vraag blijft, wat wil je gaan doen, en zoek daar de onderdelen voor bij elkaar.

Hoi Stefan,
Allereerst welkom op Circuits Online en leuk dat je op deze manier in je vakantie al doende dingen wilt leren.

Mocht je er interesse in hebben, heb ik nog een 200-in-1 elektronica experimenteer doos liggen waar ik niks meer mee doe. Die mag je voor een nader overeen te komen bedrag wel van me overnemen.

In mijn profiel staat mijn e-mail adres, mail me maar als je interesse hebt of meer informatie/foto's wilt.

ik wil een led cube maken, maar als daar dan me klaar ben dat ik dan ook nog wat anders kan maken en de Arduino starter kit vind ik wel ff een beetje te prijzig 75 euro

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (63%)]

Ik raad je aan om een arduino te bestellen op Ebay uit china voor onder de €10,- Daar koop je wat ledjes bij en een aantal transistors (BC547 bijv) en weerstanden.

Je zou dan voor onder de 15 euro alles in huis kunnen hebben om een leuke ledcube te maken (3x3x3) Als je groter dan dat wil kom je pinnen te kort op de arduino. Je zult dan met shiftregisters moeten werken. 74HC574 en transistor arrays als de ULN2003. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dat vrij ingewikkeld is en je op een ander prijskaartje uitkomt.

Het nadeel van het bestellen uit China is dat de verzending ongeveer. 2 tot 3 weken duurt en dan is de vakantie al om.

Ik heb eventueel alles wel thuisliggen om een cube te maken. Echter ik ben op dit moment niet thuis en weet ook nog niet wanneer ik naar huis ga. Anders had ik het eventueel wel kunnen opsturen

Ja in China bestellen heeft niet echt veel zin.

Ik zoek gewoon een leuk starter kitje.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]

Op floris.cc website leveren ze de meeste spullen en kits van SparkFun. Desnoods bestellen ze voor je. Sparkfun en adafruit hebben leuke kits.

Heb hier nog een Duemilanove liggen die ik momenteel niet nodig heb. Mag je voor een tientje wel overnemen, bestel ik wel weer een andere.
Hoef je alleen nog wat leds en weerstanden in te slaan en kun je aan de slag....

die zou ik graag van je willen hebben, heb je misschien wat foto`s??

hebben ze nog handige tools voor de Duemlinaove, die misschien later erg handig kunnen zijn bij andere projecten

dus ik kan deze led cube maken?? http://www.instructables.com/id/4x4x4-LED-cube-1/?ALLSTEPS

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]

Stuur me even een mailtje, zie mijn profiel. Dan reply ik met een foto. En ja, dan kun je die LED-cube maken als je de rest van het boodschappenlijstje ook hebt gekocht.

Welkom op het forum,

Ik heb voor jou even de forumregels, en de zoekfunctie.

Ik heb je diverse chatregels naar echte forumposts omgezet, gebruik bij toevoegingen de edit: http://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png

Ja dankje op de website staan nog meer leuke setjes.

Wat voor draad is erg aan te raden??

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (77%)]

Op 22 oktober 2013 15:12:57 schreef stefan787:
Wat voor draad is erg aan te raden??

Zit dat niet gewoon bij je kitje? Of bedoel je soldeer(draad)?

ik bedoel gewoon los draad, zo iets http://www.dickbest.nl/images/uploads/Stug-Montage-Draad-0-5mm.jpg

dus flexibel draad met een diameter van 1,5 mm

[Bericht gewijzigd door stefan787 op (18%)]

Bedenk of je solid core of stranded wil hebben. Solid core werkt beter op breadboards, en stranded wire is flexibeler

solid core is toch dan stug en het anders flexibel. Ik heb een breadboard gekocht met al draden er bij:http://www.conrad.nl/ce/nl/product/095076/Arduino-Breadboard-met-draad…

Ik zou de volgende keer toch eerst wat verder kijken. Breadboard kan veel goedkoper. kijk hier maar eens: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1630 Breadboard kost daar € 5,25 en de draadjes € 4,95.

Ja dat is gewoon dom van me. Ga even kijken om ik me order bij Conrad kan annuleren, maar kan blijkbaar dus niet

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]

Een TI lauchnpad is veel goedkoper dan een arduino. Je hebt er gratis software voor, Energia en dat is gewoon een copy van de Adruino software. Veel arduino programmas doen het met wat kleine aanpassingen. Nadeel is 3,3V. Als los staand experimenteer-leer ding is de arduino wel beter geschikt. Voor zo ongeveer alles kan je wel voorbeelden of uitleg vinden.

Heb een Arduino Duemilanove van een mede forum gebruiker overgenomen voor weinig

Op 22 oktober 2013 15:55:25 schreef fred101:
Een TI lauchnpad is veel goedkoper dan een arduino. Je hebt er gratis software voor, Energia en dat is gewoon een copy van de Adruino software. Veel arduino programmas doen het met wat kleine aanpassingen. Nadeel is 3,3V. Als los staand experimenteer-leer ding is de arduino wel beter geschikt. Voor zo ongeveer alles kan je wel voorbeelden of uitleg vinden.

Arduino software is ook gratis, hoor.. (Misscien lees ik je post verkeerd), er zijn heel veel betaalbare Arduino-compatibelen te koop. En als je een chinees koopt, kun je al voor $3 aan de slag. Al met al, of het nou
Pic, Avr, Arduino, of ti is, het lijkt veel op elkaar en ze doen bijna allemaal hetzelfde.

Nooit een miskoop, want als je tzt verder komt, dan kun je een boardje kiezen met ervaring, je eerste aankoop komt altijd wel ergens van pas (of je helpt een andere beginner op weg)