Philips informatie

Misschien is dit niet de gepaste plek om dit neer te zetten, maar ik zal het hier toch neerzetten.

Ik had al een e-mail naar Maarten verzonden maar nu lees ik dat die op vakantie is.

Dus nu zet ik het hier neer, misschien krijg ik hier nog meer informatie.

Een kennis van mij heeft enkele weken geleden een nieuwe dvd-speler gekocht van Philips, een DVP3850.

Deze is gemaakt in Indonesie, ik wist helemaal niet dat Philips daar een fabriek had.
Is deze dvd-speler nog Philips of is het al Funai?
Kunnen jullie me meer informatie over deze dvd-speler en de fabriek geven adh van het serienummer of kennis

Mijn eigen DVD-speler, ook Philips, een DVP3010 uit 2003 is gemaakt in Szekesfehervar, Hongarije, daar moet ik ergens een topic op CO over hebben.

hebben jullie ook andere informatie over Philips (bv. lijst van fabrieken en wat er gemaakt wordt of codes,....), dan mogen jullie die altijd geven.

Ik zoek ook nog informatie over Philips Semiconductor en hun fabrieken.

Volgens Farnell worden NXP diodes in Engeland,Hongkong en Niger gemaakt.

NXP Transistors in Niger,Hongkong,Filipijnen en Maleisie

NXP Triacs in China,Filipijnen,Niger en Duitsland(Waar?)

En de NXP IC's in Thailand,Duitsland(MCU) en Nederland(Waar dan?,Stadskanaal?)

Iemand meer informatie over deze fabrieken, hun codes en hun geschiendenis?

Philips had vroeger ook van die blauwe elcotjes en oranje condensators, is geloof ik overgenomen door Vishay BC. Waar worden deze elco's en condensators gemaakt? nog altijd in een voormalige Philips fabriek?

Volgens Farnell worden de elco's in China en Oostenrijk gemaakt.
De condensators in USA en Belgie.

En waar zijn de weerstanden naartoe?

Hier nog de sticker van mijn DVP3010 uit 2003:
http://i42.tinypic.com/11m6b9k.jpg

Hier de sticker van de DVP3850:
http://i41.tinypic.com/2qwlu2d.jpg

Op deze site staat het een en ander over Philips en NXP

http://en.wikipedia.or/wiki/NXP_Semiconductors#Philips_Semiconductors

De NXP fabriek in Nederland staat in Nijmegen

Overigens is je DVP3010 niet uit 2003 maar uit 2005 zoals de sticker vermeld

De DVP3850 is uit 2011

Gr Jan

philips tientjeswerk audio/video spul is allemaal inkoop tegenwoordig. de kans dat het een funai product is met alleen een philips sticker zodat het nog wat lijkt is zeer erg groot..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De DVP3010 uit 2005 is geen Funai maar een Chinees die geassembleerd is bij Philips Szekesfehervar volgens Maarten:

Op 3 maart 2013 21:20:30 schreef maartenbakker:
Inderdaad wel geassembleerd in Szekesfehervar, Hongarije, daar wijst die VN in het serienummer ook op, maar geheel uit Chinese halffabrikaten. Als er iets van Philips inzit dan de software, of misschien die niet eens. De nummering die op de printplaten gebruikt is, associeer ik met TCL al moet ik voor 100% zekerheid nog wel een keer een als TCL gelabelde TCL van binnen zien, of een servicemanual daarvan. Deze praktijk is al jaren zeer gebruikelijk voor audio/video-apparatuur (als Funai de tent overneemt zal daar wel een einde aan komen), en voordat men met TPV in zee ging ook wel bij een aantal goedkopere televisies.

Maar waar is de DVP3850 geproduceerd? is dit al Funai?
Hoe lang al maakt Philips geen audio/video zelf?

Tidak Ada

Golden Member

Ik dacht dat ik in het voorbijrijden NPX even ten zuiden van Nijmegen (Waalbrug) heb waargenomen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
PE9SMS

Special Member

NXP ontwikkelt en produceert in Nijmegen. In Eindhoven staat het hoofdkantoor en doen ze ook ontwikkeling.

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op dinsdag 16 juli 2013 07:00:18 (72%)

This signature is intentionally left blank.
maartenbakker

Golden Member

Iets vroeger terug van vakantie dan gepland wegens een gevalletje overmacht, zal dus in de loop van de dag of het weekend als ik uitgerust ben van de rit eens wat dieper op de zaken ingaan.

Hoewel Philips ooit voordat deze in staatshanden viel een fabriek in Nederlands Indië had, ligt het meer voor de hand dat deze speler door Samsung of misschien LG is gemaakt. Staan er achterop of op andere etiketten soms in een hoekje wat codenummers?

Anders kunnen wat interieurfoto's helpen.

Een lijst met "alle" fabrieksaanduidingen zoals KG en VN is onder constructie en zal ik mogelijk een apart CO-topic geven zodat iedereen makkelijk in kan brengen (op het moment loopt er een topic over Ox-halfgeleidernummeringen en verwante zaken, maar ook nu is alle informatie over fabrieksaanduidingen al welkom natuurlijk!). Ik heb dankzij speurwerk in Deurne en Helenaveen ook een hoop codes van het voormalige Philips Components kunnen noteren.

Hoewel Nijmegen (letters onbekend) de hoofdproductievestiging was en is, zijn er in Nederland meer halfgeleiderfabrieken geweest. Stadskanaal (SK) waar ook zwart-witbeeldbuizen werden gemaakt, maakte voornamelijk diodes en thyristoren. Een andere vermeldenswaardige fabriek in die context is Heerlen (KH) waar men electronenbuizen, later instrumentbeeldbuizen maakte en nog een blauwe maandag LCD's (die bij mijn weten een aparte poot vormden binnen components die later is uitgedraaid of in elk geval verdwenen, had ook iets met horloge-industrie in Zwitserland te maken en mogelijk met LG).

Overigens hebben de opdrukken op de halfgeleiders zelf dan weer niets te maken met het lettersysteem waar ik het hier over heb; dat komt alleen op de verpakking voor. Leuker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder.

De Belgische foliecondensatorenfabriek ooit met/als/door/.. MBLE (MB) opgezet, Roeselare (HQ), is door Vishay gesloten maar er zijn nog altijd een heel aantal Philips-series in productie en er wordt nog steeds doorontwikkeld.

Oostenrijk ben ik inderdaad ook tegengekomen. Dat was voor Philips een productief land met iets van 3 bruingoedfabrieken (WD, WR, WT), een beeldbuizenfabriek, een condensatorenfabriek en nog iets van telecom en/of electro-acoustiek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 juli 2013 13:28:02 schreef maartenbakker:
Iets vroeger terug van vakantie dan gepland wegens een gevalletje overmacht, zal dus in de loop van de dag of het weekend als ik uitgerust ben van de rit eens wat dieper op de zaken ingaan.

[....]
[....] Een andere vermeldenswaardige fabriek in die context is Heerlen (KH) waar men electronenbuizen, later instrumentbeeldbuizen maakte en nog een blauwe maandag LCD's (die bij mijn weten een aparte poot vormden binnen components die later is uitgedraaid of in elk geval verdwenen, had ook iets met horloge-industrie in Zwitserland te maken en mogelijk met LG).
[....]

In Heerlen maken ze tegenwoordig OLEDS zag ik in het voorbijgaan....

Die overmacht is toch hopelijk niet al te ernstig...?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik dacht dat LED's in China gemaakt werden bij Lumileds.

@Maarten of iemand anders: Weet je ook waar radio's zoals mijn 22RR522 gemaakt werden? (ca.1975, Made in Holland)

Tegenwoordig worden de radio's in China gemaakt. Ik heb thuis nog een AZ1310(uit 2004) liggen uit China, Eerste 2 letters van het serienummer zal ik dan hier zetten.

maartenbakker

Golden Member

22RR522, zo uit het hoofd kan dat een paar kanten op. Er zijn minstens 2 fabrieken in de regio geweest die radiocassetterecorders maakten. De letters TC komen voor, maar ik weet niet welke plaatsnaam daarbij hoort. De andere is in mijn herinnering Leuven (PL) waar vreemd genoeg ook 'made in Holland' opgezet werd.

@Luckyboy hieronder: Van TC weet ik nog niet eens uit welke fabrieken ik kan kiezen helaas, maar elk nummertje en detail dat je kunt fotograferen kan een aanwijzing zijn waardoor later alles op z'n plek valt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 21 juli 2013 19:55:21 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kan een foto van het stickertje op de achterkant of van de binnenkant zekerheid over de fabriek brengen?

Die foto kan ik maar posten op 5 Augustus omdat ik nu niet thuis ben.

Foto's van de binnenkant heb ik nog op laptop staan:
http://tinypic.com/view.php?pic=1rrf2c&s=5
http://tinypic.com/view.php?pic=2m3o6qs&s=5
http://tinypic.com/view.php?pic=347wo48&s=5

De 100k potmeter zit er niet af fabriek, deze is er geplaatst voordat ik de radio in bezit had, onder de potmeter is een printspoor weggekrast.

Waarom is deze "herstelling" uitgevoerd?

Als ik aan de potmeter draai wordt het geluid stiller of luider, De volumepotmer heeft hierdoor geen volledig bereik(misschien door de reparatie).

maartenbakker

Golden Member

Die radiorecorder is inderdaad uit de onbekende Nederlandse fabriek TC. Op de printplaat zie ik het codenummer 8222 280 04094 en een nummer dat met 3122 begint. Kan je na 5 aug. eens kijken wat dat 2e nummer is? Kan je dan ook nog even close-up foto's maken van typesticker en het kleine inwendige stickertje waar TC opstaat?

Geen idee trouwens waarom het potmetertje erin zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zal als ik terug thuis ben de nummers en foto's hier neerzetten.

edit: Ik heb ondertussen al gevonden dat je bij ic's naar de kleine letter moet kijken.

Het volgende weet ik al:
m=Filipijnen
n=Taiwan of Thailand
b=Stadskanaal?(niet zeker)

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op dinsdag 23 juli 2013 16:08:31 (58%)

Amateur19

Overleden

Misschien vond de vorige eigenaar dat de "kids" hem te hard konden zetten.........?

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

De bekende MKP en pulsvaste MMKP en MKT condensatoren van Vishay (ex BC Components en dat is weer ex Philips) werden tot een paar jaren terug gemaakt in Roeselaere in België. Dat waren de blauwe, grijze en oranje, ook de "drop"-c's. Daar zijn ze echter gestopt, alles is naar lage-lonen-landen gegaan.

Ik heb een paar jaren terug een restpartij in Roeselare overgekocht, ik schat wel een 1000 a 2000 kilo. Met een hoop meetrapporten en productiegegevens. Het is niet mis wat ze allemaal deden.

Volgens mij zat er ook veel praktijkkennis in de productie. Ik weet niet of de nieuwe fabrieken ook zo goed zijn.

Het komt nu dus niet meer uit België.

maartenbakker

Golden Member

Op verzoek van Henry S. verplaatst naar http://www.circuitsonline.net/forum/view/114212

Volgens mij zat er ook veel praktijkkennis in de productie. Ik weet niet of de nieuwe fabrieken ook zo goed zijn.

Daar was ik ook een beetje bang voor. Nou weet Vishay wel wat ze doen, en ik denk dat ze ERO en BC als condensatorzwaargewichten een beetje inelkaar geschoven hebben, maar toch....

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 23 juli 2013 18:37:58 (82%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Philips ic's hebben vaak het land van herkomst volledig opgedrukt en ook de letter.

n en Taiwan/Thailand kwamen altijd op dezelfde ic's

Ook wat opzoekwerk op internet

http://i.ebayimg.com/05/!B39djkg!2k~$(KGrHqV,!jEEyd9O(gWLBMoF8fB3nQ~~_35.JPG

http://tinypic.com/view.php?pic=be645s&s=6

Maarten, ik heb toen door heel de fabriek gelopen, de gehele productielijn gezien. Hij was toen al wel buiten werking en er was al veel apparatuur weg. Toch was er nog veel interessants te zien en te horen.

Ik heb hier meetrapporten met allerlei statistische gegevens. Er werd altijd getest met een hoge spanning, soms wel tot 3 keer de nominale spanning en dat gedurende meerdere minuten. Ik zie dat een Chinees niet doen. Een condensator van 400 Volt ontploft bij 401 Volt.

Philips stopt de verkoop van zijn audiovisuele tak aan het Japanse Funai en brengt de divisie onder bij een zelfstandig onderdeel met de naam WOOX Innovations. Het Nederlandse concern beschuldigt de Japanners van contractbreuk en eist een schadevergoeding.

Eind januari van dit jaar maakte Philips bekend al zijn bedrijfsonderdelen op gebied van audio, video en multimedia te verkopen aan het Japanse Funai. Het ging onder andere om de onderdelen voor home cinema-audio, dockingspeakers en koptelefoons. De verkoop gaat echter niet door en Philips heeft besloten de betreffende activiteiten onder te brengen in een zelfstandige dochteronderneming met de naam WOOX Innovations. Ondertussen blijft Philips op zoek naar een andere koper.

Als reden noemt Philips dat Funai weigert om de transactie en overdracht af te ronden. Hiermee zouden de Japanners contractbreuk plegen. Philips is naar het internationale arbitragehof ICC gestapt om het contract te ontbinden en zal een schadevergoeding eisen van Funai.

WOOX krijgt zijn hoofdkantoor in Hong Kong en zal 2000 personeelsleden omvatten. De omzet zou 1,2 miljard euro bedragen. Opvallend genoeg blijft de koopovereenkomst van Philips met Funai in Noord-Amerika en Mexico wel in stand.

(Bron: Tweakers.net)

Goed nieuws?

maartenbakker

Golden Member

Zeer zeker goed nieuws. Kennelijk is Funai dus net zo slordig in zaken doen als in apparaten bouwen.

Hong-Kong was al sinds begin jaren '70 belangrijk binnen low-end en portable audio (typenummers beginnende met 90 in eerste instantie), dus is niet onlogisch. Singapore of Belgie hadden qua vestiging misschien ook gekund maar dan zijn de lijntjes met China, waar op dit moment het meeste gemaakt wordt, kennelijk te kort. Dat wijst erop dat ze wel van plan zijn enige vorm van basiskwaliteit te handhaven; iets dat onder Funai nooit gelukt was.

Wel weer typisch voor tweakers is de hoeveelheid dom en half-geinformeerd geblaat in de reacties.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Betekent dit dat portable audio,mp3,koptelefoon,radio,... van Philips momenteel een veilige aankoop is?

Blijkt dat WOOX Belgium op het adres van Philips Belgium zit (ex-MBLE)

maartenbakker

Golden Member

Niet onveiliger dan van andere merken...

Apart dat ze op de tweestationstraat zitten, dat kende ik niet als audio of video. Eens proberen uit te vinden wat daar behalve MBLE nog meer heeft gezeten.

Misschien een administratieve of commercieele vestiging.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

PHILIPS is al lang niet meer hetgeen we kennen.
TV,s zijn nu echt allemaal TPV MAAR dat zegt niet dat het allemaal rommel is!
Het laatste QFU1.1 chassis was nog PHILIPS .
De opvolger QFU 2.1 heeft geen PHILIPS meer op de print staan maar TP Vision.
Dit zijn gewoon uitstekende toestellen met de bekende PHILIPS gebreken (software)
HELEMAAL niets mis mee maar niet echt meer PHILIPS zegt mijn gevoel.
Toch blijven het in de hogere segment reeks toestellen welke uitblinken in beeld en features.
Een vergelijk met andere merken heb ik uitgevoerd welke ik niet ga neerzetten hier maar ze zijn dik in orde die nieuwe QFusion van TPV :)

maartenbakker

Golden Member

Heb je al kans gezien te kijken wat voor nummers er op de printen staan in de QFU2.1?

Opzich is het te verwachten dat er TP Vision op de printplaten staat, maar bedenk ook dat TP Vision niet hetzelfde is als TPV. TP Vision gebruikt TPV chassis, maar de QFU beschouwen ze kennelijk als eigen chassis.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 26 oktober 2013 00:29:17 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het lijkt mij dat TP Vision TPV IS.
De print heeft echter veel meer weg van een PHILIPS print net als diens voorganger de QFU 1 alleen een stuk kleiner.
Staat volgens mij nog wel een philips bestel nummer op(zal er eens op proberen te letten)
Degelijk is de print ook zeker .
Buiten de QFU om is er nog de Q554
deze zitten in de mid range of zaten want ik heb ook al een soort van chassis gezien MET ambi light waarvan ik de herkomst niet ken.
Tpm 10 meen ik maar daar staat dus echt niets op de print.
Dit zijn geen goede toestellen .