Op 26 oktober 2013 20:51:16 schreef klein is fijn:
[...]Zelfdovend of niet, zulke grappen kunnen behoorlijk verkeerd aflopen. Goed dat het op tijd opgemerkt is.

Ben ik helemaal met je eens... 40 jaar geleden zou dit zeer waarschijnlijk brand zijn geweest. Afhankelijk van de woonruimte wellicht ook nog op een dodelijke plek. Ik woon zelf in een flat, met 1 vluchtweg vanuit mijn appartement, de voordeur, gelegen net naast de meterkast en gastoevoer. Harstikke handig. En levensgevaarlijk. Vandaar ook mijn opmerking, t'is maar goed dat er tegenwoordig zelfdovend spul is. Dat heeft al veel leed voorkomen.

Maar wat is daar nu gebeurt vraag ik me af.

40 jaar geleden zou dit zeer waarschijnlijk brand zijn geweest.

Branden porseleine zekeringhouders zo goed dan?

slecht contact schroeven niet goed aangedraait, of te vast .

Waarbij je in de krant dan weer leest kortsluiting :(

Op 26 oktober 2013 21:10:59 schreef EricP:
[...]Branden porseleine zekeringhouders zo goed dan?

Nee maar de isolatie van de bekabeling wel en de warmteontwikkeling alleen al zou zomaar genoeg kunnen zijn om dat mooie houten deurtje te laten ontbranden. Getuige de vele woningbranden die in de meterkast ontstonden. (of die bezem die daar ook staat, of die emmer, want zo een meterkast is zo handig voor het opbergen van andere spullen!)

[Bericht gewijzigd door Wilbert78 op (14%)]

Het is een misverstand dat zelfdovende materialen niet kunnen branden. Ze gaan uit als je de warmtebron wegneemt, wat dus ook inhoudt dat de zelfdovende materialen in de omgeving van de brand er langer over zullen doen om te verbranden. Het is dus inderdaad een stuk veiliger, maar niet zaligmakend. Overigens is fatsoenlijk hout ook helemaal niet zo brandbaar als het lijkt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Gisteren kwam ik er achter tijdens het solderden dat er een cijfertje op mijn weerstand stond, dacht eerst:
"Hee, iemand heeft er een 2 op getekend", maar na beter te hebben gekeken kwam ik erachter dat het hele doosje vol zit met weerstanden met een 2 er opgedrukt.

De gemeten waarde is 560 ohm, wat overeenkomt met de kleur codering.

Wie weet wat dit cijfer heeft te betekenen?

http://www.uploadarchief.net/files/download/weerstand%20met%20cijfer.jpg

@Dok: kun je nog toelichten hoe het precies zat?

Het lijkt of er kammetjes (rails) gebruikt zijn, maar ik zie ook VD. Of heeft er iemand VD bij het kammetje geklemd om wat uit te breiden?

Op 26 oktober 2013 21:11:23 schreef Shiptronic:
slecht contact schroeven niet goed aangedraait, of te vast .

Waarbij je in de krant dan weer leest kortsluiting :(

Ja, ZEER irritant is dat. Zelfs de woordvoerder van de brandweer zegt zoiets op TV. Dan denken mensen: IK maak nooit kortsluiting! En de volgende keer prutsen ze weer mooi een stukje flexibel draad in de steekdop (of wel VD, maar met een 5x hergebruikte steekdop).

Als je dat erin geprutst krijgt....probeer het er dan maar weer eens uit te "prutsen" Dat zit doorgaans echt muurvast !

Vreemd weerstandje, volgens de kleurtjes moet zou ik zeggen dat het een 5k6 is.

Of 562 Ω 1%

Misschien is die 2 alleen een batch of datum code?

Ja, ik ben het met Tidak Ada eens: 562 (is een gebruikelijke waarde: Farnell heeft 87 SMD weerstanden met die waarde) en 1%. Farnell heeft ze ook 0.5% en 0.1%. Datumcode of productielijn lijkt me een goede gok voor de "2".

Zal die 2 dan wellicht bewust gedrukt zijn, om aan te geven wat de juiste manier van aflezen is ?

@Jochem,
Nee, de kammetjes en het VD draad zat wel goed.
Waarschijnlijk zijn er twee schroeven niet goed aangedraaid waardoor er een behoorlijke overgangsweerstand is ontstaan, en de alamat zo heet is geworden dat hij afsloeg.
Ingebouwde 'brandbeveiliging' of zoiets?
Verder geen gekke dingen in deze installatie gevonden.
Naja, de woningbouw heeft er een compleet nieuwe groepenkast ingezet en nu maar hopen dat dit niet weer gaat gebeuren.

Een echte beveiliging voor oververhitting is dat niet, maar het trage overstroomgedeelte van de zekering werkt thermisch, als je de zekering maar lang genoeg opwarmt zal ie op die manier ook uitvallen.

Dat is in dit geval een prettige bijkomstigheid :)

En zelf dovend is een must, ik heb laatst eens een aasteker bij de doosjes van chinese LED omvormers ( voor inbouw spotjes ) gehouden. Als die dingen ooit sneuvelen kun je ze prima als kaars gebruiken.
Die heb ik dan ook meteen gesnoeid en een gratis enkele reis avalbak aangeboden.

Geen elektronica, maar wel een voorganger daarvan, laat dit filmpje zien. Ongelofelijk knap 18e eeuws vak/handwerk!:

http://www.chonday.com/Videos/the-writer-automaton

Geniet er van! Ook interessant voor de robot bouwers....

Dat is echt ziek :)Prachtig! zulk fijnmechanisch werk.

Die weerstand is 562 Ohm 1% (bruin is de tolerantie, laatste ring).
Maar die 2 is en blijft vreemd.

Bovendien is 2% onwaarschijnlijk bij de waarde 562, dan had ie als 560 verkocht geweest of zo. Als extra hint: Alle 87 weerstanden van 562 ohm die Farnell verkoopt zijn 1% of nauwkeuriger.

Ik hoop dat ik ze vast kan solderen vandaag ( en dan zullen we zien of er iets speciaals mee is ) En dan zal ik het projectje wel laten zien in het show your projects topic.

Schiet me ineens its te binnen: Zou die 2 misschien kunnen betekenen dat de weerstand 0,2 Watt mag dissiperen?