Onbekende transformator secundair parallel

LetterHenk

Golden Member

Als opwarmer voor de elektuur 1982 voeding wil ik graag met de volgende trafo een eenvoudige voeding bouwen.
Het idee is een regelbare kant met een LM317 en een 7812/7805 kant met een keuzeknop.
De trafo geeft (voor zover ik kan zien) geen informatie over het vermogen wat er uit kan komen. Maar ik denk dat zo'n 1,5A wel moet kunnen zonder problemen.

De vragen.
Klopt de mijn vermogens nattevinger-niet-echt-ergens-op-gebasseerd inschatting?

Uit de 13V wikkelingen komt gelijkgericht en afgevlakt 20V. Met 50 Ohm er op zakt het naar 16,5V Kan ik deze 2 parallel zetten en daarna aftakken naar LM317, en 78xx tak?

Action expresses priorities LH
rbeckers

Overleden

Wat weegt die trafo?
1kg is ongeveer 50W.

Beter is elke 13V wikkeling een gelijkrichter te geven en dan de uitgangen van die gelijkrichters aan de afvlakelco te hangen.

LetterHenk

Golden Member

Gewicht is ruim 1600gr. 75W?
Is dat apart gelijkrichten omdat sinus niet gelijk loopt als de wikkelingen niet exact hetzelfde zijn?

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op woensdag 11 juli 2018 10:50:45 (19%)

Action expresses priorities LH

Stel, je hebt twee 13V wikkelingen. Eentje geeft 13,1V af en de ander 12,9V. De weerstand van de wikkelingen zijn bijv 0,1 Ω per wikkeling. Je sluit ze parallel aan elkaar aan. De trafo zet je onder spanning. Nu gaat er een vereffeningsstroom lopen. In ons voorbeeld is dat (13,1V - 12,9V) / 0,2Ω = 0,2V / 0,2Ω = 1A. In de wikkelingen wordt I2R aan onnodige warmte ontwikkeld. In dit voorbeeld 1 A2 x 0,2Ω = 0,2W.
Even de ohmse weerstand en de open spanning van de wikkelingen meten en van daaruit berekenen of parallel zetten van wikkelingen leidt tot te hoge extra verliezen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 27 oktober 2013 16:03:23 (15%)

LetterHenk

Golden Member

Aha, als ik het goed begrijp gaat stroom lopen IN de trafo om het verschil in de wikkelingen op te heffen?
Ik heb even gemeten.
De uitgangsspanningen varieren een beetje rond de ,25

Wikkeling 1
1,8 Ohm
+-15,24V

Wikkeling 2
1,8 Ohm
+-15,24V

Als ik het zo zie zouden ze probleemloos parallel kunnen toch?

Action expresses priorities LH
rbeckers

Overleden

Ja, maar de verliezen in 2 gelijkrichters zijn lager dan bij 1.

benleentje

Golden Member

Nee de verliezen zijn hetzelfde enkel verdeeld over 2 gelijk richters.

Maar wat maakt het uit als je voor het gelijkrichten een spannings verschil hebt hebt je dat erna ook er gaat dus altijd wel een vereffenings stroom lopen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Knappe jongen als je achter een gelijkrichter een vereffeningsstroom kan laten lopen ;)

Bovendien zijn de verliezen wel degelijk minder. Een siliciumgelijkrichter zal minimaal 0,6V verliezen per diode, maar bij belasting kan dat oplopen richting 1V. Dat kan je opvangen met overdimensioneren, maar in dit geval kan je dus met 2 wat lichtere gelijkrichters volstaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Klopt. Komt door de piekstromen.

LetterHenk

Golden Member

Ok, even samenvatten.

De 2 wikkelingen apart gelijkrichten, daarna gezamenlijk afvlakken.
Gezien het formaat van de trafo kan de LM317 tak tegelijk met de 78xx tak vol belast worden, samen ongeveer 2,5A. Niet dat dat nou zo snel zal gebeuren, maar t kan toch?

Action expresses priorities LH

Lijkt me niet. Die draadjes zien er erg dun uit.
2,5A DC is zo'n 4A AC.

rbeckers

Overleden

Ik gok op 1,5A AC. Kort max. 2A AC.

De andere wikkeling wordt niet gebruikt.

LetterHenk

Golden Member

Ok, dat is dan ook de max van het regelbare gedeelte. De voeding is zoals ik al aangaf in de startpost vooral een oefenproject voor het echte werk.
Als het bruikbaar wordt voor TTL op de 5V en een motortje op het variabele deel is het prima. Soort van arduino proefjes voeding zegmaar.

Allen bedankt weer, ik ga aan de slag met een baantjesprint.

Action expresses priorities LH

Je kunt uit deze trafo nooit 1.5A bij 13 Vac continu trekken. Als je de eerste foto goed bekijkt is de bruine aansluiting 30V en veel dikker dan groen en wit. Ik raam ze op dia 1.2 a 1.3mm. Groen is 13V en +/- 0.2 a 0.3mm. en wit waarschijnlijk ook alhoewel hij zelfs dunner lijkt maar je meet dezelfde weerstand. Het gewicht vd trafo is 1.6kg dus +/- 75Watt.De 30 v wikkeling is met deze wikkeldraaddiameter ongeveer reeds ongeveer goed voor 2 tot 2.5A en dus ruim 60 watt. Blijft voor beide anderen maximum 10 watt.
De maximale stroom op 13Vac is dan kleiner dan 0.7A totaal; of 0.35A elke wikkeling. Dit is nog ruim voor hun geraamde diameters. Als je zeker wilt spelen de diameter van de secundaire aansluitingen juist meten (met een eenvoudige schuifmaat geeft reeds een indicatie) en ramen op 2.5A/mm2 draaddiameter max belasting.
Aan de hand van de draaddiameters vermoed ik dat de trafo vroeger diende om een 30V vermogenkring te voeden en de 2 kleine/dunne wikkelingen voor de voeding van de bijhorende regelkring (+ en - 15 vdc)Deze moet dan slechts 100 tot 200mA leveren.

LetterHenk

Golden Member

Hohoho, nurky, wat doe je nu? Ben ik er net uit, kom jij verwarring zaaien ;)

Je verhaal klinkt wel logisch. wit en groen zijn inderdaad erg dun. 0,35mm
De bruine (30,5V staat op de trafo) is wel 1,1mm.

Die 30,5V lijn doet na de afvlak elco meteen dik 40V. Dat is net teveel voor de LM317 en de 78ers mogen maar 35V hebben (en worden dan vooral heet)

Hmmm, zie het hele idee ineens in elkaar storten. Het lijkt me alleen zo zonde er alleen maar een presse papier aan die trafo te hebben. Ik ga eens kijken of ik de dikke winding wat kan afwikkelen. Anders is dat ding toch nergens bruikbaar voor.

Action expresses priorities LH
LetterHenk

Golden Member

Goed, dat is dus geen succes. Wikkeling vastgekoekt met lak oid. Heb de boel lopen slopen. Enkeltje kliko met dat ding :( Stom.
Leer voor de volgende keer. Meteen weggooien of het geduld hebben er ooit werk voor te hebben.

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op zondag 27 oktober 2013 23:46:06 (27%)

Action expresses priorities LH

Met 2 parallel .035mm2 geraak je aan ongeveer 1/2 A continu.
Als je dit proper afwerkt ( afvlak/stabilisatie ) heb je reeds een mooie knutselvoeding. Je hebt zelden de hogere stromen continu nodig. Ik knoei reeds meer dan 30 jaren met een eenvoudige zelfbouwvoeding nagebouwd uit electuur(met 723) die 1.5 tot 15.1V bij max 0.9 A levert. Ik gebruik ze steeds weer omdat ze zo betrouwbaar en goed is en ze dient voor 95% van de toepassingen.

rbeckers

Overleden

Een 15V 5VA wikkeling, van een ERA printtrafo type EI48/16,8 BV048-5390.0H, heeft een weerstand van 6,3 ohm.

Dus de 15V met 1,8 ohm is ongeveer 15VA.
2x 15V wikkelingen geeft dan iets van 30VA.

LetterHenk

Golden Member

Bedankt voor alle feedback, maar ik ben bang dat ik de trafo onherstelbaar heb toegetakeld. Heb zitten sjorren aan de wikkeling met de dikke draad (30,5V) en deze is nu op een paar plekken beschadigd.
Kan ik deze wikkeling er ook volledig afhalen? dan hou ik alleen groen en wit over.

Action expresses priorities LH
LetterHenk

Golden Member

Haha, meevaller. Bij het afwikkelen kwam ik er achter dat ik (per ongeluk/mazzel) de wikkeling ergens in het midden had gesloopt.
Ofwel, de helft is nu afgewikkeld. Nu is wat er over is een wikkeling van 1,1mm die +-15,5VAC geeft.
Dat is voor wat ik van plan was een prima spanning.

Kan ik nu alle drie de wikkelingen apart gelijkrichten en daarna gezamenlijk afvlakken en van daaruit de deelschakelingen voeden?
resume:

code:


wit    15,3AC
groen  15,3AC
bruin  15,3AC
Action expresses priorities LH

Mijn vuistregel voor het vermogen is O^2 * 0.64
O = oppervlakte kern in cm^2. Dit is dus het spoelhuis waar in jouw geval de draad op gewikkeld zit. Is over het algemeen een beetje moeilijk te zien hoe breed die precies is.

Stel de kern is 3x4 cm = 12 cm^2
12 * 12 * 0.64 = 92VA

Reken dat eens uit, kan ik dat eens vergelijken met die 50VA/kg vuistregel. Ik ben benieuwd.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
LetterHenk

Golden Member

Wat bedoel je precies met de oppervlakte van de kern?
Is dat de doorsnede van het deel van het blikpakket waar de wikkelingen omheen zitten?
Want dat is lastig te bepalen met al dat draad eromheen.
Ik ga eens een poging wagen.

edit:
Ik kom op zo'n 4x2,5 = 10
10 x 10 x 0,64 = 64VA

(64/15,3) x 0,6 = ±2,5A

Klopt toch aardig met wat men er in het draadje van dacht tot nu toe (dat is dus inclusief de bruine wikkeling)

Action expresses priorities LH

Op 28 oktober 2013 23:16:04 schreef LetterHenk:
Wat bedoel je precies met de oppervlakte van de kern?
Is dat de doorsnede van het deel van het blikpakket waar de wikkelingen omheen zitten?
Want dat is lastig te bepalen met al dat draad eromheen.

Ja correct de middelste poot dus, de breedte is simpel, die van het blikpakket. De dikte zit inderdaad verstopt in het kokertje van de wikkeling.

Al met al kloppen de vuistregels redelijk met elkaar.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
LetterHenk

Golden Member

Ik bedenk me nu dat het gewicht wel afgenomen is nu er zo'n end draad vanaf is. Nu eerst maar de plannen uitvoeren en dan zien we wel wat de belastbaarheid precies wordt.
Heeft nog iemand een antwoord op de vraag of de drie wikkelingen samengevoegd kunnen worden na het apart gelijkrichten?

Action expresses priorities LH