Wat is het verschil tussen een analoog en een digitaal signaal?

he hallo mensen.

Voor school moet ik een verslag maken over besturings-systeem, ook wel besturings techniek. en nu zit ik met een vraag:

Wat is het verschil tussen analoog en digitaal.

Als het kan een duidelijke uitleg, want snap er zelf iet zo veel van.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

mvg,
Stefan 13 jaar

Digitaal een 0 of een 1. Of gewoon of 0v of 24v

Analoog een vloeiende waarde, toerental, flow, 0..10v, 0..20mA of 4..20mA

Laat eerst eens zien wat je zelf al weet over digitaal en analoog. Hint: kijk op wikipedia.

@DK: dank je wel namens Stefan voor het voorzeggen.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (23%)]

Voor zo'n vraag had je toch ook eerst even Google kunnen raadplegen. Genoeg te vinden.

ik had ergens gelezen dat digitaal met vaste wekt dus 1,5 of 2.0 en analoog werkt traploos dus waardes als 1,234 of 2,32

Ach die heeft het op zn 13e al zwaar genoeg aan zn boekentas

Verder gaat een verslag over signalen wel wat verder als 2 regels, en dit was idd de 1e googlehit dus zoveel voorzeggen valt wel mee

Op 31 oktober 2013 15:27:57 schreef DK:
Ach die heeft het op zn 13e al zwaar genoeg aan zn boekentas

Verder gaat een verslag over signalen wel wat verder als 2 regels, en dit was idd de 1e googlehit dus zoveel voorzeggen valt wel mee

het gaat niet alleen over analoog en digitaal hoor:

Zoek uit wat pneumatisch besturing is welke onderdelen daarin worden gebruikt.

Zoek ui t wat sensoren en actuatoren zijn.

Zoek uit welke soorten sensoren er zijn en waar voor ze dienen.

Zoek uit welke actuatoren er zijn.

dit zijn de andere vragen waar ik ook een antwoord op moet vinden.

maar bedank voor jullie snelle hulp.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]

Op 31 oktober 2013 15:20:59 schreef DK:
Digitaal een 0 of een 1. Of gewoon of 0v of 24v

Analoog een vloeiende waarde, toerental, flow, 0..10v, 0..20mA of 4..20mA

Dat is niet digitaal en analoog, maar discreet en continu. Een analoog signaal kan heel goed twee staten kennen zonder daarbij digitaal te zijn.
Of er digitale signalen zijn die meer dan twee staten (binaire codering) gebruiken weet ik niet. Zal wel kunnen maar met veel praktische bezwaren.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]

Binaire codering zijn gewoon meerdere digitale signalen, blijft 0 of 1

En verder ben ik benieuwd of jij 1 praktisch voorbeeld kan noemen waarbij analoog vast staat,
Analoog in die vast staat bestaat volgens mij niet, toeren, druk, afstand, flow, temperatuur, alles varieert

Dit blijft wel besturingstechniek he, theoretisch bestaat zo'n ding uit DAC's en ADC's dus bestaat er alleen maar digitaal, maar dat past niet in deze context

[Bericht gewijzigd door DK op (23%)]

Toch werd dit vroeger heel wat eenvoudiger uitgelegd - en beter ook.

Een analoog signaal is analoog aan de meetwaarde. Wordt de gemeten waarde meer, dan wordt het analoge signaal ook meer. Verandert de gemeten waarde sneller, dan verandert het analoge signaal sneller.
Het signaal gedraagt zich dus steeds overeenkomstig het verschijnsel dat je aan het meten bent. Overeenkomstig is een moeilijk woord voor analoog. :)

Een digitaal signaal lijkt helemáál niet op de meetwaarde. Een digitaal signaal is een signaal dat uit getallen bestaan; dingen die je kunt TELLEN dus; op je vingers natellen, bij wijze van spreken. Een digitus is een vinger in het Latijn. Met een 'digit' bedoelen we een cijfer.
Wordt de gemeten waarde meer, dan krijg je niet meer getallen of zo! Dan krijg je alleen een ander getal. En verandert de meetwaarde snel of langzaam, dat maakt niet uit; je krijgt gewoon een afgesproken hoeveelheid getallen per seconde.

Die getallen KUNNEN binair zijn (0 of 1), maar dat hoeft helemaal niet. 'Digitaal' betekent 'met getallen', anders niet.
Bijna alle digitale signalen (TV,Wifi, het hele internet) bestaan uit getallen (die dan 'symbolen' worden genoemd) met veel meer mogelijke waarden dan 0 of 1. Gelukkig maar, anders zou het veel te langzaam gaan.
Hoe de getallen uiteindelijk overgebracht worden is een kwestie van afspreken.

Op 31 oktober 2013 16:32:05 schreef Ledlover:
[...]
Of er digitale signalen zijn die meer dan twee staten (binaire codering) gebruiken weet ik niet. Zal wel kunnen maar met veel praktische bezwaren.

1000BASE-T (gigabit eternet over cat5e) gebruikt 5 signaalniveaus. En zo zijn er nog heeel veel meer (AMI, HDB3, MLT3, 64-QAM, 256QAM, 4096QAM....)

@FET: Het aantal schapen van een boer is ook een meetwaarde. Dus analoog? Of digitaal, want je kunt het tellen?

Het onderscheid tussen analoog en digitaal is niet zo heel erg nuttig: Als je 1Gbit (digitale data) over een 100m twisted pair wil transporteren, is alles wat je daaromheen hebt aan signaalkwaliteit behoorlijk analoog.

Het onderscheid tussen continue en discreet (zowel in tijd als niveau) is veel nuttiger. Want je gigabit ethernet signaal is nog steeds een discreet signaal.

Je mist het essentiële punt.
Het probleem is: je bent zo gewend aan digitaal, dat je dat niet meer ziet. Maar het is een heel cruciaal verschil.

Een analoog signaal doet hetzelfde als de meetwaarde.
Komt er een toon van 1 kHz op de microfoon, dan gaat de analoge stroom echt 1000x per seconde heen en weer.
Bij een hardere toon gaat er echt een grotere stroom heen en weer.
De stroom (of de spanning) is een replica van de meetwaarde.

Bij een digitaal signaal worden de enen en nullen niét groter of kleiner; ze zijn steeds hetzelfde, alleen in andere patrónen.
Op de lijn staat geen replica van de meetwaarde meer.

Op 31 oktober 2013 22:39:41 schreef Frederick E. Terman:
Bij een digitaal signaal worden de enen en nullen niét groter of kleiner; ze zijn steeds hetzelfde, alleen in andere patrónen.

Effe pesten:

Hou je de attiny rfid tag dichter bij de lezer, wordt het signaal harder en de digital enen en nullen (vooral de enen) groter! :-)

(guys, ik vind dat de TS te weinig eigen inbreng toont, en dat in tegenstelling tot de bedoeling van deze forumsectie er te veel voorgezegd wordt. Maar goed. Henry is kennelijk naar bed. )

[Bericht gewijzigd door rew op (17%)]

Analoog kan uit oneindig aantal waarden bestaan, digitaal uit 2.

Vincent, ten eerste is dat niet waar (je kunt veel meer waarden gebruiken, en meestal wordt dat ook gedaan), en ten tweede is dat het punt niet. Een digitaal signaal lijkt niet op het origineel, het analoge wel.

@rew: Je hebt gelijk. Gniffel. Laat ik het zo zeggen.. de informatie zit niet in de grootte van de enen en nullen.

Of nog beter: de bedoelde informatie..
Want de afstand kun je er wel uit afleiden. Alleen is dat dan ook inderdaad een analoge meetmethode. ;)

Grappig projectje trouwens.

Gevonden op wiki:

Bijvoeglijk naamwoord. analoog. overeenkomend met. De werking van dit medicijn is dus volledig analoog aan de werking van de duurdere variant

Dat is ook wat FET bedoelt. Analoog is gewoon een woord. Net als binair dat gewoon tweewaardig o.i.d. betekend. En digitaal komt inderdaad van het latijnse woord digitus of te wel vinger. Je kunt een waarde of getal uitdrukken op je vingers. Het getal vier wordt in europa uitgebeeld door vier vingers op te steken. (In china is dat dus anders. Daar tellen ze op 1 hand tot 10.) Op zijn hollands een biertje bestellen in de kroeg gaat daar dus ook fout.

Er zijn experimentele computers geweest die met meer logische niveaus werkten. In plaats van nul en vijf volt om de 0 en 1 te definieren, nog een derde spanning om de logische twee te symboliseren. Een dergelijke werkt dus met een drietallig systeem. Net zoals er ooit oude volken zijn geweest die met het 12 tallig systeem werkten in plaats van het 10 tallig systeem zoals wij doen.

Er zijn op deze manier ook analoge rekentoestellen geweest. Wil je dan uitrekenen wat twee x drie is:

Dan stel je een spanning in van twee volt en een spanning van drie volt. Die spanningen stop je in electronische vermenigvuldig schakeling. Aan de uitgang van die schakeling hang je een voltmter. Op de wijzer van je voltmeter lees je dan gewoon die 2x3=6 volt af.

Mischien dat zo'n analoog rekending een beetje suf klinkt. Maar wat snelheid betreft verslaat het de digitale reken machines op alle fronten. Neurale netwerken zijn eigenlijk de moderne variant hiervan die vanwege de snelheid woden toegepast in speciale vaak militaire toepassingen.

Op 31 oktober 2013 22:39:41 schreef Frederick E. Terman:
Een analoog signaal doet hetzelfde als de meetwaarde.

Dus de binaire tellerstand (meetwaarde) van de schapenteller van een boer is een analoog signaal?

Dat vind je misschien een flauwe opmerking, maar de essentie is dat analoog vs digitaal geen duidelijk onderscheid is. Continu v.s. discreet is dat wel

Op 1 november 2013 08:24:23 schreef blurp:...de essentie is dat analoog vs digitaal geen duidelijk onderscheid is....

Maak het even moeilijker dan nodig voor TS.
Het gaat over een PLC ingang (of uitgang), daar zit tussen een digitaal en een analoog signaal een duidelijk verschil. Het eerste antwoord in dit topic was afdoende.

Op 31 oktober 2013 16:32:05 schreef Ledlover:
[...]
Dat is niet digitaal en analoog, maar discreet en continu. Een analoog signaal kan heel goed twee staten kennen zonder daarbij digitaal te zijn.

Nogmaals, het gaat over een PLC. En daar is dit wel degelijk digitaal en analoog.

Op 1 november 2013 08:24:23 schreef blurp:
[...]

Dus de binaire tellerstand (meetwaarde) van de schapenteller van een boer is een analoog signaal?

Dat vind je misschien een flauwe opmerking, maar de essentie is dat analoog vs digitaal geen duidelijk onderscheid is. Continu v.s. discreet is dat wel

hangt er vanaf wat je doet als je die data verstuurd.
1 schaap = 5V, 2 schapen is 10V, 3 schapen is 15V .. = analoog
of geeft die binaire (digitale) pulsen terug.

1 schaap is dan __-
2 schapen is    _-_
3 schapen is    _--

...

en dat een digitaal signaal meerdere 'niveaus' kan hebben is gewoon een codering en heeft niks met analoog te maken.

het grote verschil is, een analoog signaal kan vervormen en daardoor veranderd de data
een digitaal signaal vervormd ook, maar de data blijft gelijk

Jullie gaan er met het topic van een 13 jarige topicstarter vandoor! Analoge schapentellers, signaalniveaus enz enz zijn volledig off-topic.
De antwoorden van DK voldeden prima.

Best; en daar kun je stoppen. Net zoals een verschil tussen een kerk en een flatgebouw kan zijn dat op een kerk vaak een puntdak zit, en op een flat vaak niet. Je zult dan bijna altijd goed raden of een gebouw (waarvan je weet dat het een van beide moet zijn), een flat of een kerk is.

Ik vind alleen dat @TS (met vele anderen) ook wel mag weten dat er een verschil in betekenis is; in manier van gebruik.

Een digitaal signaal zul je eerst nog moeten decoderen om te weten wat er met de getallen bedoeld is. Je moet dus ook weten hoe er gecodeerd is. Er bestaan veel codes; de binaire code is er een.
Bij een analoog signaal hoeft dat niet, daar is de spanning of stroom zèlf al de betekenis.

Dus als het aantal volt het aantal schapen (sorry :)) voorstelt (dus bijv. een signaal van 63V betekent: 63 schapen), dan is dat een analoog signaal: de spanning beweegt op precies dezelfde manier ('analoog') als het aantal schapen.
Dat er maar een beperkt aantal waarden mogelijk is doet daar niets aan af, daar wordt het signaal niet digitaal van.
Je zou er zó een voltmeter aan kunnen hangen, met een schaal van 0 tot 100 schapen bijvoorbeeld.
Je hoeft niet te decoderen, omdat er geen code is gebruikt.

Maar als je het getal 63 gaat versturen, gecodeerd als binaire enen en nullen bijvoorbeeld, dan is dat een digitaal signaal geworden.
Je kunt er dan niet meer zomaar een meter aan hangen. Je heb nu wel dezelfde informatie, maar omgezet in getallen, in digits dus. Vandaar digitaal.

Op 1 november 2013 11:44:09 schreef Frederick E. Terman:
Een digitaal signaal zul je eerst nog moeten decoderen om te weten wat er met de getallen bedoeld is.

Nee, je gaat weer veel te ver. Een digitaal signaal bij een PLC is een 1 of een 0 en verder geen flauwekul. Niks decoderen dus.
Maak het nou niet spannender dan het is.

1) Een digitale ingang is voor bijvoorbeeld een drukknop, een eindschakelaar of een benaderingsschakelaar en kan dus aan of uit zijn.
2) Een digitale uitgang is voor bv een lampje, ventiel, een hulprelais of een motorschakelaar en kan dus ook alleen maar aan of uit.

3) Een analoge ingang is voor een sensor die iets meet, bv druk of temperatuur. Het signaal uit die sensor kan een signaal van 0..10V zijn, of 4..20mA enz.
4) Een analoge uitgang en een toepassing kun je n zelf wel bedenken hoop ik.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (40%)]

Akkoord, als je het over een ingang van een PLC hebt. Dat was me uit de vraag niet duidelijk geworden.

Nou ja, misschien had een ander nog iets aan mijn explicatiën.. :)

Ik waardeer ze in ieder geval.

Het bracht mij op de gedachte dat een 1-bits "digitaal" signaal uit een delta-sigma modulator toch echt op het randje van analoog zit.