Dag iedereen,
Ik ben van plan een theremin te gaan bouwen volgens dit schema. In de oscillatoren worden regelbare spoeltjes van 47µH TOKO 154ANS-T1017Z) gebruikt. Deze zijn nogal moeilijk te verkrijgen. Wat kan een waardige vervanger voor deze spoeltjes zijn? mag ik deze door eender welke type regelbare vervangen? Is zelf wikkelen een optie? zo ja, hoe begin ik er aan.
alvast bedankt
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Ik zie in het schema van deze theremin dat de twee oscillators die de toonhoogte bepalen (variable pitch en fixed pitch), direct op de detector aan elkaar gekoppeld zijn via 2 condensatortjes C2 en C6 van 15 pF. Daardoor is de kans groot dat ze elkaar gaan meetrekken, waardoor je geen zero-beat kunt krijgen. Beter is het om elke oscillator te voorzien van een buffertrapje.
Dit is nogtans het schema van een commercieel model dat al jaren mee gaat. Wat bedoel je met zero-beat?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Commercieel en jaren meegaan, zegt niets. Juist in commercieele ontwerpen kom je bezuinigingen tegen.
Het kan natuurlijk wel dat eventuele wederzijdse invloed precies de gewenste klank of bespeelwijze geeft. Zero beat betekent dat de toonhoogte gelijk blijft als je je hand stilhoudt, en niet langzaam op en neer gaat.
Hoe dan ook, spoeltjes die fysiek vergelijkbaar zijn (zelfde soort uiterlijk, vergelijkbare maatvoering) en bovendien ook een waarde van 47uH hebben, zullen bruikbaar zijn.
De A1209 (een 7mm vervanger voor de KANK3333) is misschien bruikbaar (de Q is wat lager) en bij Kent te verkrijgen. Zelf wikkelen kan ook, conrad heeft hiervoor dit spoellichaam, aan de hand van de AL-waarde is het aantal windingen te berekenen. Het is handig minimaal een dipper en scoop te hebben, want dan kan je experimenteren met spoeltjes uit de sloop.
Bedankt, ik denk dat ik ga gaan voor het 45µh spoeltje van kent.
Ik zit ondertussen met een andere vraag. De spoelen L1 L2 L3 L4(10mH) L7 L8 (2.5mH) L9 L10 (5mH) zijn bij digikey.be niet te koop, maar ze hebben wel deze. Het enige verschil is dat de Q wat lager is. Is dit volgens jullie een waardige vervanger? Voor welke rede bestaan deze spoelen trouwens uit 3 delen?
Wat zeggen ze er in de bouwbeschrijving van?
Waarom er deelspoeltjes gebruikt zijn weet ik niet. Een 40mH spoel is wel groot; misschien had de ontwerper die niet, en wel een bak vol kleinere.
Zelf zou ik het eerst eens zonder die spoeltjes proberen. Ik snap nl. niet wat ze daar doen. Ze later bijplaatsen kan altijd nog.
Zelf zou ik het eerst eens zonder die spoeltjes proberen. Ik snap nl. niet wat ze daar doen. Ze later bijplaatsen kan altijd nog.
Die spoelen zouden dienen voor de toon en volumeverandering meer lineair te laten verlopen met de handverplaatsing.
Nu ik het nog eens nareken (pitch rond de 330kHz, volume rond de 570kHz) lijkt het erop dat de capaciteit van de elektroden ongeveer resonant is met de gebruikte spoelwaarden.
Dan kun je in elk geval een grotere gevoeligheid voor handbewegingen verwachten. Dat zal de bedoeling dan wel zijn: anders zou je je handen veel dichter bij de elektroden moeten houden, wat lastiger speelt.
Dat betekent wel dat je eigenlijk dezelfde spoeltjes moet gebruiken als in de bouwkit zitten. Van andere zal de parasitaire capaciteit mogelijk anders zijn.
Mocht dat een punt worden, dan kun je natuurlijk altijd de maten van de elektroden veranderen tot het weer bij elkaar past.