Klacht van de TV: stond op standby, werd aangezet. Sindsdien niks meer. Ook geen standy LED.

Type is een KV-27XR. Een quick-scan leert dat de demagnetisatie het nog doet, de zekering nog heel is. Op de dikke elco staat netjes 325V. Op de PCB zitten 2 vermogensweerstanden die het duidelijk warm gehad hebben. Beiden uit de PCB gehad, meten goed.

Even rondgeneusd voor een service manual, maar ik zie zoveel nummertjes van Sony die er allemaal op lijken dat ik niet weet welke ik hebben moet.

Voor de experts, heb ik een paar vragen:

• welk chassis is dit? (zodat ik naar de juiste service manual kan zoeken)
  • Heeft iemand die manual wellicht (linkje?)
  • Is dit een veel voorkomend probleem bij dit model en is er een hint in de zin van 'controleer deze en deze onderdelen?'

Ik zou het toestel graag weer operationeel willen hebben, blijft (bleef) gewoon een mooi beeld geven. Bij voorbaat dank.

Is het een KV-27XR TD?

http://jean-pierre.mbeck.ch/chronik_gross/3/Sony_KV27XRTD_gross.jpg

Deze toestellen hebben een SX-chassis.

Mijn eerst gok zou zijn dat er een paar kleine elco's in het primaire voedingsgedeelte uitgedroogd zijn.

Het moet toch al gauw twintig jaar geleden zijn dat ik deze toestellen onder handen gehad heb. Destijds had ik zelf de 21"-variant.

http://www.highqualitymanuals.com/Sony-KV-Series/KV-27XRTD-Service-Man…

[Bericht gewijzigd door Sonytech op (10%)]

Dat zou kunnen, Sonytech. Helaas is dat stukje stikker niet lekker leesbaar. Als je weet dat er TD staat, dan zou dat kunnen :)

Toestel is van 1989. Is nog van mijn grootmoeder geweest, erfstuk dus. Gezien de uitstekende kwaliteit van zowel beeld en geluid, nou ja, je snapt het.

Ik ben nu weg (moet soms ook nog werken), voeding ligt nog op de werktafel, zal vanavond die elcootjes er uit trekken en in elk geval capaciteit meten. Dat zegt niet veel over ESR, maar bij 'uitgedroogd' wel iets. Wat ik gewoon op voorraad heb natuurlijk blind vervangen.

Weet jij of deze voeding het erg vindt om zonder TV eraan aan de netspanning te hangen? Dat meet wat makkelijker... Ik heb het nog niet aangedurfd vanwege de soms toch wel tricky constructies bij Sony.

Tips & service manual blijven welkom (en nu ik een chassis naam heb, kan ik zelf natuurlijk ook gerichter zoeken)

Ik heb geen schema van iets dat in de buurt komt en kan ook op internet niks vinden zonder dat er eerst wat pecunia overgemaakt dienen te worden.

Misschien kom je met de schema's in de datasheet van de µPC1394 wat verder.

Controleer ook eerst even de solderingen van de grote trafo (SRT), die gingen ook vaak loszitten.

Je kan de voeding gewoon los testen met een 230V-gloeilamp van 60-75W aangesloten tussen +B en massa.

[Bericht gewijzigd door Sonytech op (33%)]

Ik heb die dingen ook wel onder handen gehad jaren geleden. In mijn herinnering had je ze met verschillende chassis (afhankelijk of het model bij Wega of elders vandaan kwam?), maar dat kan ook een voorganger ervan geweest zijn.

Losse solderingen komen me in elk geval wel bekend voor, en die uPC1394 zat in heel veel Sony's rond die tijd dus ik sluit me verder bij Sonytech aan.

Misschien kan je eens een paar foto's van het binnenwerk plaatsen om de herinnering op te frissen.

Als ik een schema heb dan zal het op papier zijn in een doos ongeordend...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]

Ja, die grote trafo heb ik een paar jaar geleden al gehad. Ga zo eens naar die kleine Ctjes kijken. Ik kom er op terug.

[edit]
Alle kleine C's vervangen. Trafo opnieuw gesoldeerd. No dice.
Datasheet van dat NEC chippie erbij gepakt. Je zou verwachten dat er op pin 8 6.6V staat. Er staat echter maar 4.2V (multimeter). Da's niet goed. Nec spect 10-15mA door die pin. De voorschakelweerstand is 100k (en dat meet ik ook als ik 'm van de PCB af haal). Van 325V naar 4.2V betekent dat er 320V over 100k valt. Dan moet er iets van 3.2mA lopen. Da's niet veel en ook niet volgens spec.

Pin 4 (de on/off) lijkt niet verder dan 2.7V te komen.

Waarschijnlijk wordt het tijd om de voeding achter een scheidingstrafo te hangen en er een lamp aan te hangen zodat ik de scoop er eens in kan prikken...

OK, lamp eraan gehangen, voeding achter een scheidingstrafo. Aan. En er begint min of meer direct een 100Ω / 10W weerstand te roken. Ding zit aan 1 kant aan THP601. Lijkt me iets met degmagnetisatie. Maar eh... Die hangt er niet aan. Hoe werkt zo'n THP601???

Afijn, er hangt niks anders achter dan een PTC (?) voor de demagnetisatie. Die kunnen we missen. Weerstand van de PCB, weer aan. Duur heel even (0.5sec ofzo) en dan gaat de lamp aan. Als je de voeding weer los haalt, dan duurt het heel even en dan gaat de lamp uit. Dat lijkt te werken. De 6.6V is ook netjes 6.6V dan. Alle andere spanningen op de uitgang zijn te hoog. Het ozu kunnen dat dat komt omdat er geen load aan hangt / eea. ongeregeld is.

Dan terug naar de TV. Daar doet het spul weer niks. Ohms meten op de +B en massa aan de TV kant (dus zonder aangesloten voeding) zegt iets van 2.3Ω. Dat zegt natuurlijk niet alles, maar zou het een kortgesloten lijntor kunnen zijn?

Lijntor (denk ik) eruit gesloopt. Is een 2SD1497. Op de multimeter meet-ie goed.

Ik wacht weer even op de experts... En zal ondertussen eens voor fotootjes kijken (en wat proberen te eten :) )
Paar centen voor een servicemanual heb ik niet zo'n probleem mee. De TV is me wel wat waard...

Heb inmiddels iets gevonden. Printen, plakken, kijken of het ergens over gaat. En ja, het lijkt ook nog ergens over te gaan. Hulp van de experts wordt erg op prijs gesteld!.

Verder gespit. Voeding afgekoppeld. Meter op B+ (135V in schema) en E. Daar meet ik nu 1.6Ω. L802 los gehaald (die zit aan pin 5 van de lijntrafo). Dan meet ik ettelijke kΩ. L802 weer gemonteerd. D802 nagemeten. Die meet goed. Toch R805 los gehaald. Verbetert niks. DY-1 losgehaald. Daarmee is pin 5-4-6 volledig los. Maar nog steeds die sluiting. 7 en 11 zitten aan 2 weerstandjes (R811 & R813). Die losgehaald. Die sluiting blijft bestaan.
Mijn conclusie is dat er sluiting in de lijntrafo zit.

Dan de vragen:
Delen Sonytech en maarten mijn mening?
Waar krijg ik nog een dergelijke lijntrafo?
Is dit een bekend probleem en moet ik meer (al dan niet preventief) vervangen?

Lijntrafo inmiddels los. Ik meet iets van 2.5Ω tussen pin 5 en 9. Da's volgens schema niet goed (pagina 10). Er staat een nummer op: 1-439-332-42. Is deze toko wat? Hier zeggen ze 'm ook te hebben (maar da's een HR6403, dat zou een vervanger moeten zijn).

Wederom: dank!.

De gevraagde fotootjes:
Main (zonder lijntrafo)
Input
PSU

Toestel zelf ligt op z'n kijkpijp. Wil 'm liever niet rechtop zetten. De foto van Sonytech komt overeen.

Inmiddels maar een (vervangende) lijntrafo besteld. Iemand nog tips over wat er evt. verder nog vervangen zou moeten worden?

Ik was dit topic uit het oog verloren; heb nu maar de email-notificatie aangezet.

Als de winding 4-5-6 van de flybacktrafo niet zwevend is maar met één of meer andere pennen een verbinding heeft, dan is in elk geval de trafo stuk.

Zoals ik al zei zal ik de laatste FBT van een SX-chassis zo'n 25 jaar geleden vervangen hebben en die kwam vanzelfsprekend bij Sony zelf vandaan, dus ik heb geen idee of een trafo van HR oid. werkt of niet.

Formeel (schema uit de link) zit-ie ook aan 7 & 11 (intern). Dat klopt ook met het schema wat HR van z'n HR6403 geeft. Echter, daar zit pen 5 1x aan ground en 1x via een weerstand aan Vcc. Dus hoe betrouwbaar dat is?
Ik vond een FBT13925 als 'direct replacement' bij best een hoop sites. Tevens een HR6403, maar die lijkt iets minder 'populair' te zijn (als in: veel minder leveranciers). Als je in het schema kijkt, dan staat ook daar boven T802 'FBT'. Dat doet mij vermoeden dat dat ook de originele leverancier is.

Die FBT13925 heeft wel een kleine levertijd, zo kreeg ik per mail terug. Jammer, maar het is niet anders. Zodra het ding er is, gaat-ie erin en dan eens kijken of er leven in komt.

De hamvraag is natuurlijk... Is er meer stuk. Weet jij nog of die trafo gewoon als trafo geleverd werd of als complete kit?

Zijn die chassis al zo oud?? Op deze trafo staat een productiedatum van 87. De TV zelf is van eind 89 (althans, toen nieuw gekocht).

Heb trouwens ook de andere elco's uit de voeding maar besteld. Zoals je op de foto kan zien, wordt die voeding best warm. Ze zullen na 25 jaar er in elk geval niet beter op geworden zijn, en de boel ligt nu toch uit elkaar.

Dank voor je response. Fingers crossed :)

FBT betekent FlyBack Transformer, dus daar wordt in het schema geen merk mee bedoeld.

HR trafo's werkten in Sony doorgaans prima. Ik meen dat de Sonyfabriek bij Barcelona in de nadagen zelfs wel eens HR origineel monteerde (misschien weet Sonytech dat, ik weet het niet helemaal zeker). Het FBT-type is een wat goedkoper alternatief (ik meen van de Duitse firma Classic) maar op het moment vaak nog de enige goed verkrijgbare.

Het zal om een winkeldochter gaan, '87 klinkt me bekend in de oren voor deze chassis die nog grotendeels in Duitsland ontworpen zijn als ik het goed heb. In 1989 moet het AE-1 chassis al in de winkel gelegen hebben.

Deze toestellen zijn zonder chassis prima te meten, omdat de voeding zelftandig kan werken. Meest voorkomend probleem, 3 elco's in de voeding, 1X 100Uf, 1X 33Uf en 1X 47Uf. Als ik zo naar de foto kijk, dan is C 663 als dit de juiste aanduiding is, ook niet helemaal fris meer en staat bol. Voeding los koppelen en een lamp aan de 135 volt hangen, zo werkt de test.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op (11%)]

Ik bekijk net pas de foto van de voeding. Erg apart, een trafo van Orega die er uitziet als een van Siemens. Ik schrijf wel steeds dat het om een Duits toestel gaat, maar klopt het inderdaad dat er Made in Germany achterop staat? Maar dat terzijde.

Weet je zeker dat de rook uit de vermogensweerstand kwam en niet uit bijvoorbeeld C602? Die lijkt wel wat aangebrand. Zeker als het toestel een tijd stil heeft gestaan of in een wat vochtiger ruimte heeft gestaan, willen de 4 gele blokcondensatoren zich graag als rookbom gedragen. Eventueel preventief vervangen, of in gedachten houden dat het toestel plotseling kan gaan roken en dat het dan alsnog wel goed herstelbaar zal zijn als je hem op tijd uitzet.

Ook lijkt de elco linksboven wat bol te staan, dus verstandig dat je die hebt meebesteld.

@Zoef: De voeding doet het dus. Zoals reeds eerder beschreven. Na het antwoord van Sonytech dat deze het ook 'los' doet zonder schade, is dat getest met een lamp. Vandaar dat ik verder ben gaan meten, want als ik 'm aan het toestel hang, is de boel dood. Daardoor kwam ik bij die sluiting in de lijntrafo uit.

Jammer mbt. FBT :) Het was ook te mooi geweest.

Voor wat betreft die 'bolle' elco: ik denk dat dat lichtval is. Op het oog is-ie niet bol. Ook meet-ie wat capaciteit betreft goed (dat zegt niet zoveel over de ESR natuurlijk, maar aangezien het ding toch vervangen wordt, heb ik daar verder geen moeite voor gedaan).

Voor wat betreft roken: ja, het was echt die weerstand. Voelde bij minder dan 2 sec. aan ook (behoorlijk) warm aan. Na verwijderen van die weerstand geen probleem meer. R603 op schema. Blijkbaar moet-ie de PTC voor de demagnetisatie in z'n eentje opwarmen als de demagnetisatie niet is aangesloten en is dat ff te veel van het goede.
Overigens meet de weerstand nog 100Ω en lijkt het een redelijk robuust, draadgewonden ding te zijn. Ik *denk* dat die het gewoon overleefd heeft. Kan er natuurlijk altijd wat anders in douwen. Wat moet er als de boel 'aan' staat over F2 (demagnetiesatiespoel) staan? Da's dan een controle of er daar wat stuk is. Voor nu even niet zo spannend, toestel doet het ook wel zonder demagnetisatie, al ziet het er misschien wat maf uit :)

Voor wat betreft die condensatoren: C602 staat niet op het schema, maar parallel aan R602. Ziet er optisch nog behoorlijk uit (net als de rest van die C's. Lijkt me ook niet echt essentieel voor het functioneren, dus voor het moment laat ik het zo. Toestel heeft de afgelopen 20 jaar droog gestaan (bijzonder droog...) en wordt normaal toch wel wekelijks gebruikt. Als het ding weer tot leven komt, dan zal ik ze alsnog vervangen - zag er zo 1-2-3 geen reden toe en een bestelling van 4 condensatoren is geen bestelling, dus even wachten op de volgende gelegenheid.

Dan nog over die lijntrafo: Die HR6403 kan ik nog wel bestellen. Die FBT kan ik denk ik ook nog wel annuleren (wegens levertijd; kreeg die hint in de mail). HR6403 moet alleen wel uit 'verweggistan' komen. Begrijp ik goed dat een HR6403 een betere keus is? Of is het meer dat een HK-trafo 30 jaar heel blijft en een FBT 15 jaar?

Wederom bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Achterop staat 'Made in the U.K', met daarnaast een sticker in het Duits over hoogspanning en Röntgenstraling. Je mag het zeggen :)

Dat roken van die weerstand bij de PTC/NTC kan ik zo ook niet plaatsen. Het zou nooit zo mogen zijn dat als de degaussing coil niet aangesloten zat er iets in rook opging.

Dat er teksten in een bepaalde taal op de modelsticker zitten zegt niks over waar het ding in elkaar gezet is. Het heeft meer te maken met wat de landen waarvoor het toestel geacht wordt naartoe verscheept te gaan worden aan eisen stelt daaromtrent. Duitse teksten zijn op die stickers eigenlijk standaard.

Ik zou rustig afwachten tot de trafo binnen is; het feit dat je een keiharde verbinding meet tussen de werkspoel en de rest van de trafo is dusdanig concreet dat ik er alle vertrouwen in heb dat het probleem straks opgelost is.

Wat is het serienummer van het toestel?

Dat roken van die weerstand bij de PTC/NTC kan ik zo ook niet plaatsen. Het zou nooit zo mogen zijn dat als de degaussing coil niet aangesloten zat er iets in rook opging.

Mijn idee, maar ja...

Wat is het serienummer van het toestel?

6009502

Tsja.. Waarom die weerstand dan wel warm werd? Je mag het zeggen... Ben niet zo thuis in TVs dus :)

Dan komt 'ie toch echt uit Pencoed UK.

Serienummers die met een drie begonnen gaven aan dat een toestel in Duitsland gemaakt werden, een zes voor UK en een vier voor Barcelona. Veel later pas kreeg je serienummers die begonnen met een één en die kwamen uit de diverse oostelijk gelegen contreiën zoals Trnava en Nitra (Slovakije).

Het kan best zijn dat die PTC/NTC gewoon stuk is. Je kan hem er eens uitsolderen en ermee schudden. Als je er losse dingen in hoort zitten dan is 'ie kapot.

Het kan best zijn dat die PTC/NTC gewoon stuk is. Je kan hem er eens uitsolderen en ermee schudden. Als je er losse dingen in hoort zitten dan is 'ie kapot.

Heb de hele voeding even geschud. Ik hoor helemaal niks rammelen. Kan ik er nog wat aan meten? Enig idee wat een normale stroom door die PTC is?

Vergeet die hele PTC even, da's een futiel detail waar je pas weer aan moet gaan denkenn als het toestel weer speelt.

De hele degaussing bestaat uit wel DRIE onderdelen: de spoel die om de beeldbuis zit, een NTC/PTC en een weerstand. Nou, dat krijg jij best wel aan de praat hoor...

(De demagnetisering trekt héél eventjes een heleboel stroom vlak na aanzetten, als de PTC nog koud is. Wij hadden amperemeters waarvan de schaal tot 5A ging en die gingen vrolijk een kort moment "de hoek in" als je een toestel aanzette.)

Ja, die opmerking plaatste ik al.. Het draait ook zonder. Maar ik kan me zo voorstellen dat als die spoel er niet is, de PTC trager / minder opwarmt. En dat daardoor die weerstand het wat zwaarder heeft.

Ik vind het ook niet zo heel boeiend (zeker niet voor het moment). Dat stuk werkte nog tenslotte. Enige is dat ik het verschijnsel niet kon plaatsen en aangezien ik toch op de onderdelen moet wachten...

De verklaring wat betreft de PTC kan inderdaad goed kloppen. Toen ze bij Philips nog PTC's gebruikten die een weerstand nodig hadden, zat er in mijn herinnering ook een doorverbinding in de plug, zodat de PTC spanningsloos werd als je de spoel eruittrok. Ook bij andere PTC's kwam je die nog wel eens tegen, meen ik. Handige bijkomstigheid was dat je de demagnetisatie makkelijker op werking kon testen.

Als de gele condensatoren geen minieme barstjes vertonen heb je echt veel geluk gehad en kunnen ze nog wel even blijven zitten. Ze gingen zelfs al stuk als je ze nieuw in doos zonder gebruiken opsloeg onder condities die ze eigenlijk gewoon mochten hebben maar die toch kennelijk net iets te vochtig waren. Brand heb ik er nooit van gezien, maar wel rookwolken, opengebarsten exemplaren en foto's van printplaten die helemaal onder de drab zaten.

Inderdaad een Engels toestel. Toen ik die Franse trafo zag begon ik al te twijfelen, hoewel het nog twee kanten op kon.

Toch t.z.t. de exacte tijdlijn van de fabrieken eens uitzoeken.

Inmiddels ook een service manual aangevraagd en gekregen. Wellicht straks nog handig, ik weet niet of er nog wat afgesteld moet worden aan beeld geometrie na het vervangen van de lijntrafo.

In de Ctjes zitten in 1 visueel minieme barstjes, maar onder de plastic buitenkant - die is nog volkomen in tact. Ze worden wel een keer vervangen. Zoals gezegd, eerst weer een keer een order bij elkaar harken (en zorgen dat het toest weer werkt). Boel ligt nou toch uit elkaar, het kost geen drol en ik heb geen zin in rookwolken of het moeten schoon maken van een PCB. Het is hier thuis binnen erg droog. Niet altijd zo fijn voor mijn longen, maar blijkbaar in het belang van de TV :).

Vooralsnog even wachten op de lijntrafo...

Ik zou zenuwachtiger worden van de netschakelaar dan van die condensatoren.

Als er een netschakelaar van het merk "Preh" in zit, dan kan dat nogal eens vervelende gevolgend hebben.

http://www.uploadarchief.net/files/download/sony-hhprojectoproep_jal.png
(div. dagbladen, oktober 1989)

Als er een rechthoekig, groen stickertje op de achterkap zit dan is de schakelaar tijdens deze actie vervangen.

(De periode dat deze actie liep was trouwens wel m'n leukste tijd bij Sony.)

"Sony gemodificeerd 17/4/89". Inderdaad. Dat was dus de netschakelaar. :)

Op de netschakelaar kan ik geen merk ontdekken.

Bedankt voor de tip.

Update:

Lijntrafo (HR6403) is binnen en zit er in. Past niet helemaal, maar met een beetje fantasie, komt het goed. Jammer dat het ding alleen aan z'n pootjes hangt - de mechanische bevestigingsogen passen niet / heb er 1 af moeten halen omdat-ie in de weg zit. Nou ja, zo vaak wordt het toestel niet verplaatst, dus het zal wel goed gaan. Als alles weer draait, kan ik nog ff kijken of er mooi gemikt een tyrap ofzo omheen kan - evt. gaatje in de PCB boren.

Toestel doet het weer (heeft een paar minuten aan gestaan, toen ben ik gaan slapen), de bestelde elco's voor de voeding zijn nog niet binnen (als in: wel afgeleverd door de leverancier, maar niet aanwezig bij de TV). Die dus eerst nog even doen. En dan kijken of er nog wat aan focus ofzo bijgesteld moet worden.