Ik heb een laptop gekregen waar water over gemorst is, Een Samsung 355V.
Als ik hem opstart blijft hij hangen in het scherm met enkel de letters 'SAMSUNG', Zonder HDD komt hij meteen in het BIOS en met een andere HDD met Windows 7 gaat hij ook naar het BIOS, maar hij wilt het BIOS niet verlaten.
Wat kan hier mis mee zijn?
Hij staat nu op de verwarming om te drogen(ca.47°C)
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Heb je de accu er wel uitgehaald, voordat je het aan het droogstoken bent?
Want anders gaan er vreemde stromen lopen die er normaal niet zijn.
En er ook schade kan ontstaan, aan de print en/of componenten, door die vreemde stromen.
MVG Gerard.
Ik heb hem droog gekregen, eigenaar zei me gewoon dat er water overgegaan was en hij niets meer doet. Eigenaar heeft hem wel goed gedroogd.
Accu is er natuurlijk uit.
Op 18 november 2013 19:32:43 schreef Luckyboy:
Eigenaar heeft hem wel goed gedroogd.
Dat heb je gecontrolleerd? Anders is verder drogen niet nodig.
Hmmm 'Luckyboy', het zit je gezien de topics niet mee...
ik zou beginnen met alle losse onderdelen af te koppelen
even een nieuwe ram kaart erin
nieuwe harde schijf
alle pci kaarten eruit
en dan met zo'n bootdisk wat diagnose proberen te draaien, dan heb je een ieder geval een beeld van waar je moet gaan zoeken
geeft de bios ook geen foutmelding of iets?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij veel (vooral grotere) smd componenten blijft er nog lang vocht onder zitten door de capillaire werking.
Probleem gevonden, Wit/groene aanslag of poeder bij een klein IC en een SMD condensator achter de aansluiting van de accu.
Is dit nog iets: http://www.aliexpress.com/store/product/For-NP355V4C-901RU-NP900X3C-NP…
Laptop is nog maar 8 maand oud.
[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (45%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Begin maar eens met een tandenborstel en spiretus om die groene aanslag te verwijderen.
Eigenlijk liever IPA.
Die groene corrosie kan veel roet in het eten gooien.
Er was nog veel meer aanslag.
Ik heb het getroffen gedeelte bespoten met IPA en daarna opgedroogd met een doekje, morgen alles terug in elkaar schroeven en testen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Gaat meteen naar het bios -> toetsenbord nat?
Een hele ruwe gok: moederbord goed schoonmaken en drogen, nieuw toetsenbord erin en je hebt weer een werkende laptop. Moet je wel even je nickname waar maken 
Behalve met een doekje kan je zoiets ook heel goed met een kwastje doen, om beter overal tussen te komen.
Het is raar dat hij het met harde schijf niet doet en zonder wel, dus nat toetsenbord is uitgesloten.
edit: ik heb ondertussen de laptop in elkaar geschroefd en nog altijd hetzelfde, blijft hangen in 'SAMSUNG' scherm.
[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (60%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Als het mijn laptop was zou ik nu de HDD verwijderen en daarna gaan kijken of hij wil booten vanaf een linux boot-CD. Het is handig dat je zonder HDD "vanzelf" in de BIOS komt, want dan kan je eenvoudig controleren of de CD-drive opgegeven is als bootdevice.
Dok
Wie niet horen wil moet TV kijken.
Waarom zegt TS niet dat ie op .tweakers ook een topic heeft gestart...
Dat leest wat makkelijker?
Gadget_inc
Op 18 november 2013 21:54:43 schreef Gadget_inc:
Die dingen zijn toch redelijk dicht...
Maar de controller en de aansluitingen liggen open en bloot.
Gadget_inc
Op 18 november 2013 19:20:04 schreef Luckyboy:
Als ik hem opstart blijft hij hangen in het scherm met enkel de letters 'SAMSUNG', Zonder HDD komt hij meteen in het BIOS en met een andere HDD met Windows 7 gaat hij ook naar het BIOS, maar hij wilt het BIOS niet verlaten.
Ik zeg niet dat die schijf niet defect zal zijn, het feit blijft dat het ding niet uit zijn bios wil komen.
Ik mag ook aannemen dat er water in gemorst is, niet dat er een cm water of meer in stond (maar dat blijft gissen)
Arco
Special Member
Door het luchtfilter kan er makkelijk water in een harddisk worden gezogen. Zeker als 'ie warm was toen het gebeurde, en daarna afkoelde...
Als ik de HDD uit de laptop trek terwijl het 'SAMSUNG'-scherm er op komt, krijg ik een melding dat Windows niet gestart kan worden.
Als ik de HDD uit de laptop in een ander laptop of pc zet, krijg ik enkel een zwart beeld met linksbovenaan een wit knipperend streepje.
Als ik een andere HDD in de laptop zet, krijg ik ook een zwart scherm met knipperend streepje, maar na enkele seconden gaat het streepje enkele regels naar onder en zo blijft het streepje eindeloos knipperen.
Verder doet de laptop niets. Dus er zit meer leven in de laptop dan ik dacht.
andere schijf erin, installatie CD van windows nemen en boel herinstalleren. als dit lukt zonder bluescreens, is die ok.
heb je BSOD's, wegkieperen dan. vermoedelijk is een deel van de harddisk corrupt geschreven tijdens de watercrash en blijft die daardoor hangen in de boot
Ik heb al 2 andere HDD's geprobeerd en de pc herkent ze wel,ze staan in BIOS,maar wil niet opstarten.
Ook live CD's of installatiecd van Windows wilt hij niet nemen.