Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Dat ding met die rode stip is in ieder geval een diode, Ik heb ze ook zo nog liggen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 11 november 2013 22:10:30 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De diode is inderdaad door. Een hele domme vraag waarschijnlijk maar deze vintage componenten heb ik nog niet eerder gezien.

De rode stip markering is dat de + of de -

Kathode.

Ah ik zie nu dat die laaste foto die diode van de eerste is, de kleuren van de draden waren niet goed te zien.

Volgende keer AUB de foto's in de zelfde oriëntatie posten, is een stuk handiger.

Dat logo lijkt me van Vishay, bestonden die toen al? -edit- Ja: Vishay bestaat sinds 1962 trouwens, net even opgezocht.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Jullie zijn geweldig, It's alive. Alleen lijkt er een ander probleem zich voort te doen. Een aantal cijfers branden dubbel.

Ik denk dat dit zonder schema erg moeilijk gaat worden, denk dat ik hier voor een eigen topic aan ga maken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-OEJEN3P8.jpg

Henry S.

Moderator

Op 11 november 2013 22:20:00 schreef MonsterVisje:
De diode is inderdaad door.

Dan is de elco er achter waarschijnlijk lek, ik heb complete sluitingen bij elco's uit die tijd gezien.

Op 11 november 2013 22:01:06 schreef MonsterVisje:
Als het echt een koolweerstand is dan zou dat de problemen die nu spelen verklaren.

Ik heb even een goede scherpe foto geprobeerd te maken van de binnenkant. Jullie weten beter hoe het er aan de binnenkant uit zou moeten zien dan ik.
[...]
[afbeelding]

Dat is idd wat je bij een koolcomposietweerstand kan verwachten. Wat je ziet is een mengsel van koolstof en klei.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 november 2013 22:44:42 schreef MonsterVisje:
[....] Alleen lijkt er een ander probleem zich voort te doen. Een aantal cijfers branden dubbel.
[....]
[afbeelding]

Dat kán aan de buisjes liggen, maar aangezien het allemaal hetzelfde is bij buisjes naast elkaar, denk ik dat er iets met de latches fout zit.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Nixies kunnen inderdaad door veroudering wel eens 'fuzzy' ghost images geven ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hallo,

Kent iemand deze transistoren met volgende codes:
Transistor 1: 110 3CA (M)904
Transistor 2: 100 5BA (M)927

Ik kan deze codes nergens terugvinden.

link van de foto: http://postimg.org/image/nasloi97v/

Het gaat hier over transistoren in een autoradio:
Ford 2006R RDS
Deze zou al goed 15 jaar oud kunnen zijn.

Alvast bedankt

Op 18 november 2013 20:17:06 schreef pa3gws:
Het kan misschien helpen als je merk en type van het apparaat vermeld.
En een scherpe foto kan ook veel doen.

Je heb gelijk :)

Het gaat om een autoradio: FORD2006R RDS
En ik heb in dit topic ook de link van een foto gepost:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/105574/29

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 18 november 2013 20:55:29 (39%)

http://www.circuitsonline.net/forum/view/116460

Motorola

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op maandag 18 november 2013 20:54:18 (11%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Henry S.

Moderator

Idd Motorola, vermoedelijk custom made.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Mogelijk in het dikke Motorolaboek (3 delen a 12 cm dik)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Maar dit lijkt heel erg custom made/omgelabeld, daarover vind je nergens info.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 18 november 2013 21:20:01 schreef Henry S.:
Maar dit lijkt heel erg custom made/omgelabeld, daarover vind je nergens info.

Bedankt.
Ik zal ze dan alvast maar testen met een multimeter voor PNP/NPN.

Deze was mij even ontgaan, dus hier een tip.

Jullie zijn geweldig, It's alive. Alleen lijkt er een ander probleem zich voort te doen. Een aantal cijfers branden dubbel.

Er zijn 12 cijfers en 6 printkaarten. Iedere kaart stuurt 2 nixies en alle kaarten zijn identiek, dus meten met een kaart die goed is is een mogelijkheid en wisselen van een kaart met de kant die goed werkt is ook een mogelijkheid. Blijft de fout dan hetzelfde dan zit het probleem in de logic unit en dan wordt het lastig.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik had laatst een dubbele CD-speler waar ik deze methode op toepaste. Echter het 'deck' dat nog werkte, bleek juist het kapotte onderdeel in het anti-pop-circuit (mute) te bevatten, waardoor het gemeenschappelijke signaal vanuit de voeding platgetrokken werd. Het goed functionerende deck ging daardoor, volledig terecht, in mute, omdat hij dacht dat de voeding niet op het juiste niveau zat. De kapotte kant (die prima leek te functioneren) ging - juist door dat kapotte onderdeel - nooit in mute. De uitschakelpop was me niet opgevallen, en ik heb dagen gezocht op de PCB van de kant die in mijn ogen defect was (want geen geluid gaf).

</anekdote-modus>

If you want to succeed, double your failure rate.

De printen waar de nixies opzitten zijn niet identiek, ze zijn allemaal anders opgebouwd. Helaas anders was inderdaad dit een mooie truc om problemen uit te sluiten. Ik ben er verder nog niet mee bezig geweest dus heb nog geen nieuwe informatie.

Tidak Ada

Golden Member

Wie kan mij helpen aan gegevens van de volgende dioden:

GI 9412 - GP25M

EDI 7545 - AB060

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
maartenbakker

Golden Member

Weet je zeker dat het geen datumcodes zijn? GI is in elk geval wel een correct merk maar maakt meestal geen deel uit van het typenummer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 27 november 2013 22:22:33 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb nog wat andere cijfers en letters er bij gezet, die volgens mij de datumcodes zijn (zie mijn startpost)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Henry S.

Moderator

GP25M is idd een 1kV 2A diode van GI (Nu Vishay).

Van de 2e kan je het beste even een foto maken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Hm, die GP25M heb ik dus niets aan. Ik had wel op dat nummer gegoogled, maar geen hits gekregen, ook niet op Datasheet Archive
Ik moet een diode hebben voor 5A en zeg >30V

Die EDI is net zo'n model Overigens blijkt er nog een H voor dat andere nummer te staan, Dus HAB060. Daarop krijg ik wel een hit, maar helaas maar 3A max.

Dan maar naar de elektroboer....

@maartenbakker:
Je had dus toch gelijk met die datyumcode :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Henry S.

Moderator

Op 28 november 2013 08:57:16 schreef Tidak Ada:
Hm, die GP25M heb ik dus niets aan. Ik had wel op dat nummer gegoogled, maar geen hits gekregen, ook niet op Datasheet Archive

http://www.datasheetarchive.com/GP25M-datasheet.html

Ik moet een diode hebben voor 5A en zeg >30V

SB540 of P600?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten