hardbass
PE2BAS
Hallo,
Het is me op gevallen dat je vaak ziet dat men een voor en eindversterker heeft. Maar waarom is dit gedaan?
Voor de simpele ziel zoals ik zit alles in één pakket, compleet met radio, cd-speler en cassetterecorder.
Iemand die meer keuzemogelijkheden wil hebben kan kiezen uit verschillende voor- en eindversterkers, tuners, cd-spelers enz, afhankelijk van zijn beschikbaar budget en wensen.
Je ziet het wel eens een enkele versterkertrap. Vroeger in de buizentijd om op onderdelen te sparen. Het is erg lastig om voldoende vermogens versterking te krijgen met maar 1 trapje. Meestal zorgt de voorversterker voor de spannings versterking. Je gaat bijvoorbeeld van 1mV naar 10 volt. De eindversterker doet dan de stroomversterking. Van 1 mA naar bijvoorbeeld 10 A.
Je krijgt dan aan de uitgang 10 volt bij maximaal 10 ampere. Of te wel 100 Watt in dit voorbeeld.
De eindtrap heeft dan een spanningsversterking van 1 x. Als schakeling wordt ook vaak een of andere vorm van een emitter- of source-volger gebruikt.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (14%)]
Het is ook een kwestie van functie.
Een eindversterker moet vermogen maken. Je kunt dus kiezen voor een eindversterker van 1W, van 20W, van 10kW, net wat je nodig hebt.
Een voorversterker wordt ook vaak regelversterker genoemd. Daar kies je welke ingang je wilt beluisteren en hoeveel dat er moeten zijn, hoe hard het moet zijn, eventueel toonregeling of andere soorten filters zitten hierin. Ook daar kies je wat je nodig hebt.
Als iedere eindversterker ook nog eens verkrijgbaar moest zijn met iedere regelmogelijkheid, zou je wel heel erg veel versterkers moeten bouwen. Door de functies te splitsen valt het nog wat mee.
Bedoelt de TS niet meer wat het verschil is tussen de combinatie voor-/eindversterker en geïntegreerde versterker (in de volksmond gewoon "versterker" genoemd)?
Dus waarom een losse voor- en eindversterker i.p.v. een geïntegreerde versterker?
Of interpreteer ik de vraag nu verkeerd?
Een voorversterker verwerkt lage signaal niveau's bij relatief hoge impedantie. Een eindversterker levert vermogen bij relatief veel stroom in een lage impedantie. Met een scheiding voorkom je beinvloeding. Dit geeft ook de mogelijkheid de eindversterker dichter bij de boxen te plaatsen.
In professionele systemen zie je regelmatig eindversterkers, daar zitten eigenlijk alleen maar twee volume knoppen op voor links en rechts apart, de voorversterker doet wat toonregeling, balans, kanaalkeuze. Vaak is de voorversterker dan ook nog weer opgesplitst in mengpaneel, equalizer, compressor en filter.
In consumentenelektronica zie je het nog maar zelden los. Dat zijn vaak sets van duizenden euro.
Een voorversterker is ook iets dat direkt na 'zwakke' bronnen komt zoals microfoon of ouderwetse platenspeler.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (12%)]
Op 20 november 2013 22:31:09 schreef Twan1983:
Of interpreteer ik de vraag nu verkeerd?
Dat dacht ik ook 
Ik vermoed dat de oorsprong ligt in de hoogtijdagen van HiFi en waarvan de redenen volledig achterhaald zijn.
Commerciële/marketing redenen:
- In die tijd lag de verhouding stereoketen-prijs/maandsalaris enigzins anders dan nu en een grote mate van modulariteit liet toe om goedkoper een component te vervangen, waaronder bv de eindtrap.
- Commercieel gezien is 2 toestellen verkopen altijd beter dan 1, zelfs anno 2013.
- Ik heb ook de indruk dat in die tijd HiFi toestellen er liefst zo technisch en indrukwekkend mogelijk moesten uitzien als snobfactor en liefst met veel knoppen en metertjes. Sommige van die toestellen uit de jaren tachtig zijn niet eens voor 25% gevuld met elektronica.
Technische redenen:
- Als ik mij niet vergis had je op platenspelers uit de jaren 80 ook moving coil elementen die nominaal maar 50 - 200µV genereerden. Ruis, brom en overspraak zijn bij dergelijke signaalniveau's niet iets wat je zomaar kan negeren en ik zou me kunnen voorstellen dat het idee speelde om deze zo ver mogelijk van de eindtrap weg te houden.
Groetjes
In consumentenelektronica speelt inderdaad de prijs sterk mee. Gescheiden versterking betekent ook aparte voedingen (trafo's) wat een duur onderdeel is. Vaak gaat het zo ver dat zelfs een volledig metalen behuizing wordt wegbezuinigd.
Voor duurdere apparatuur, oa in home cinema, wordt ook in consumenten apparatuur nog scheiding toegepast.
Als zelfbouwer heb je een leuke kans je voor niet te veel geld te onderscheiden.
Een voorversterker is ook iets dat direkt na 'zwakke' bronnen komt zoals microfoon of ouderwetse platenspeler.
Snap het niet helemaal. Wat is dan een sterke bron?
In elk (radio) toestel kom ik eigenlijk altijd een voor en een eindversterker tegen.
Misschien is de definitie niet duidelijk. Bij een simpele schakeling zijn de grote eindtransistor(en) dan de eind versterker. De kleine torretjes die voor de spanningsversterking zorgen de voorversterker. Zo zie ik het in elk geval meestal.
Maar je kunt ook zeggen dat een voorversterker een aparte complexe schakeling is die het signaal niveau opkrikt en nog wat dingen als filtering doet enzo. En dat de eindversterker dan ook een hele aparte wat complexere schakeling is. Dat kan beide wel natuurlijk gewoon in een kastje zitten.
In het ene geval is bijvoorbeeld een monoblok alleen een eindversterker in het andere geval is dat een voor en een eindversterker.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 21 november 2013 00:55:21 schreef Ex-fietser:
[...]Snap het niet helemaal. Wat is dan een sterke bron?
CD speler oid, alles wat op lijn niveau uitstuurt 
(ik snap je wel
)
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 20 november 2013 21:00:20 schreef hardbass:
Het is me op gevallen dat je vaak ziet dat men een voor en eindversterker heeft. Maar waarom is dit gedaan?
De vraag is mijns inziens te onduidelijk. Je ziet ook aan de antwoorden van de reageerders dat je er alle kanten mee op kunt.
Wáár ziet men een voor- en een eindversterker?
In elke versterker die een luidspreker aan moet sturen en gevoed wordt uit een platenspeler, cd-speler, radiotuner, microfoon of wat dan ook zitten een voor- en eindversterker.
Dus.... wat is je vraag eigenlijk?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Dat is niet geheel juist !
Bij een cd-speler of uitgang van bv. pc, ipod, mp3 speler is het signaal al op niveau.
Wil je echter toonregeling hebben (BAH !) dan is het wel nuttig !
Maar je wilt de bron toch niet vernaggelen....
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Waar ligt de scheiding tussen voor- en eindversterker?
Dat is van belang als je het op het scherpst van de snede wil uitvechten 
Naar mijn mening zorgt de eindversterker uitsluitend en alleen voor het vermogen. De sturing van de eindversterker is de voorversterker.
Omdat ik nog uit een grijs verleden stam, een voorbeeld van een buizenversterker.
De eindversterker begint bij de fasedraaier als men het over een balanseindtrap heeft. Bij een enkelvoudige eindbuis is het uitsluitend en alleen de eindbuis die de eindtrap vormt. Alles dat daarvoor zit heet voorversterker.
Is dit dan een eindversterker?
En deze dan een voor en een eind versterker?
Blijft lastig dit.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (97%)]
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Voor consumentenelectronica is de scheiding tussen voor- en eindtrap in fysieke dozen idd. een beetje achterhaald, alhoewel op mijn hobbykamertje nog een oude QUAD 34+303 set speelt 
Voor professionele (PA-) audio ligt het anders. Daar vormt de mengtafel de voorversterker en zitten de eindtrappen in grote racks bij de speakers in de buurt, of ze zitten zelfs in de speakers. Zo maak je de power pas vlak waarbij deze nodig is en voorkom je lange dikke speakerkabels. Lijn- en microfoonsignalen kun je prima gebalanceerd over langere afstand transporteren (bijv. via XLR)
Omdat het niet altijd voor iedereen even duidelijk is hoor je misschien ook regelmatig de benaming "regelversterker" of "stuurversterker" noemen.
Een "alles-in-één-doos"-versterker wordt dan ook vaak een geïntegreerde versterker genoemd, waaruit blijkt dat vanuit de originele filosofie er eigenlijk sprake was van meerdere losse, naar functie gescheiden apparaten.
Een aparte voor/eindversterker is een technische oplossing en is enkel commercieel achterhaald. Het past niet meer in het china/plastic/mini aanbod.
Voor de echte muziekliefhebbers is er genoeg te kopen bij: Rotel, NAD, Niam, Quad, Cyrus, Krell, Burmeister, Chord, AR, Primare, Linn, om er een paar te noemen. Hoezo achterhaald?
je kan stellen dat een voorversterker de verschillende signaalbronnen met verschillende ingangsniveaus naar hetzelfde uitgangsniveau brengt (+ selectie, toonregeling,volumeregeling en dies meer) Alshet om een aparte voorversterker gaat is het uitgangsniveau ronde 0,7 à 1V RMS voor het naar de eindversterker gaat die een vrij hoogohmige ingang heeft. Die doet dan de rest.
Als het een combinatie betreft kan het onderscheid tussen voor en eindversterker wat moeilijker te vinden zijn, het uitwisselniveau is niet voor iedere versterker hetzelfde. Stof voor discussie, 't is al begonnen. 
hardbass
PE2BAS
Hallo,
Mijn vraag is puur uit technisch oogpunt.
Als ik het goed begrijp is een voorversterker bedoeld voor de klank en te bepalen wat de versterkingsfactor is. De eindversterker moet ervoor zorgen dat hij die versterking ook aankan bij een lage impedantie.
De voorversterker doet dus bijvoorbeeld van 1V wissel 10Vwissel maken. Hij kan alleen geen grote stroom leveren waardoor hij dus inkakt als je er een 4ohm speaker aan hangt.
De eindversterker versterkt qua spanning 1X maar kan wel een vermogen leveren dat als je er een speaker aan hangt er ook echt daadwerkelijk die spanning over de speaker staat.
Is dit verhaal correct?
Ja, maar in praktijk heeft de eindversterker een versterking van minder dan 1. Verder hebben de voor versterker en eind versterker input en output impedanties die zorgen voor een gunstig vermogens overdracht. Je wilt bijvoorbeeld geen hoge output impedantie hebben bij een eindversterker omdat er dan weinig vermogen in de box eindigt. Het zelfde is voor de de verhouding tussen de voor- en eindversterker.
Groeten,
BJ2
Op 21 november 2013 19:49:57 schreef BJ2:
Ja, maar in praktijk heeft de eindversterker een versterking van minder dan 1.
De stroomversterking is meestal heel hoog... Verder is er een heel groot verschil tussen de vermogens.
yocto
Dat is nou technisch Conrad
In princiepe vind ik een voorversterker echt iets wat bij een pick up hoort.
Er zijn inderdaad wel versterkers die een stevig signaal goed kunnen gebruiken zegmaar, vaak is dit hifi van een kleine fabrikant denk ik.
Bij buizen kan ik het nog wel voorstellen die hebben snel last van storing, heeft iemand een voorbeeld van een versterker met halfgeleiders die een voorversterker nodig heeft dan?
Een voorversterker heeft in principe weinig met een pickup te maken, tenzij er een ingang voor aanwezig is (tegenwoordig steeds minder).
Een voorversterker versterkt de mogelijke bronnen tot ongeveer 0dB (0.7Veff), bij voorkeur met uitgangsimpedantie van 600ohm of minder. De eindversterker versterkt grofweg 20-40dB spanning met een lage uitgangimpedantie (<1ohm) en kan veel stroom leveren.
@yocto
Ik heb ongeveer 10 merken genoemd die dat soort eindversterkers leveren.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]
yocto
Dat is nou technisch Conrad
Op 21 november 2013 11:30:14 schreef markce:
Een aparte voor/eindversterker is een technische oplossing en is enkel commercieel achterhaald. Het past niet meer in het china/plastic/mini aanbod.
Voor de echte muziekliefhebbers is er genoeg te kopen bij: Rotel, NAD, Niam, Quad, Cyrus, Krell, Burmeister, Chord, AR, Primare, Linn, om er een paar te noemen. Hoezo achterhaald?
Op die versterkers zitten niet eens volume knoppen, ze willen je er gewoon een voorversterker bij verkopen denk ik.
Krell