Op die versterkers zitten niet eens volume knoppen, ze willen je er gewoon een voorversterker bij verkopen denk ik.
Je hebt de keuze. Er zijn ook "voorversterkers" met alleen een ingangskeuzeschakelaar en een volumeregelaar. Als je alleen een digitale bron dicht bij de eindversterker hebt is dat genoeg. Je zou ook kunnen kiezen voor een mediaspeler met ingebouwde volumeregeling.
Op 21 november 2013 21:41:32 schreef yocto:
.. heeft iemand een voorbeeld van een versterker met halfgeleiders die een voorversterker nodig heeft dan?
Nee want bijna alles wordt verbonden met tulpjes (behalve dan optisch of xlr) en daar staat volgens een bepaalde standaard ongeveer 1.5 volt signaal op.
Alleen een platenspeler (of een microfoon, maar die hebben geen tulpjes) haalt afhankelijk van het element 30-50% van het signaal.
Deze rotel heeft alleen in- en uitgang, geen bass, geen volume, geen sensitivity instelling op de achterkant. Je zou kunnen zeggen dat dat een echte eindversterker is, hier direkt een cd of platenspeler op aansluiten wordt heel erg onhandig:
Deze NAD durf ik ook wel eindversterker te noemen maar toch heeft deze al een klein volume knopje, waardoor je er technisch eigenlijk alles op aan kan sluiten:
Alles met volumeknoppen, kanaalkeuze en zelfs phono ingang is eigenlijk een geintegreerde versterker.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (15%)]
yocto
Dat is nou technisch Conrad
Ik snap nog steeds niet waarom kopers van dit soort versterkers de voorkeur hebben hem altijd aan te laten staan.
Om dat deze wereld is overladen met mensen die het verschil kunnen horen tussen een gouden stekker (in het stopcontact of als interlink) en een zilveren. Of een kabel van 130 euro (per meter) sterk prefereren boven een lekkere dikke 5mm2 van de lokale elektroboer.
Op 21 november 2013 22:32:29 schreef yocto:
Ik snap nog steeds niet waarom kopers van dit soort versterkers de voorkeur hebben hem altijd aan te laten staan.
In vochtige ruimten bijv onverwarmde schuren blijft de versterker lekker warm en droog. Ook hebben de componenten minder te lijden van electrische stress. Er lopen nl geen of niet zo vaak hoge piekstromen tgv in- en uitschakelen van de versterker.
het verschil kunnen horen tussen een gouden stekker (in het stopcontact of als interlink) en een zilveren.
Jaloers?
Overigens oxideert zilver, en dat hoort iedereen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ik doe aan BI-Amping.
Voor mijn 4 luidsprekers heb ik per kanaal Cambridge A100 voor laag en mid en Cambridge A70 voor hoog staan.
Ja zware overkill i know, maar ik vond dat de pioneer VSA-E06 nogal in gebreken bleef in het laag en veel te snel (naar mijn zin in protect ging)
Vroeger liet ik ze ook permanent aan staan, maar ben wat energie bewuster gaan leven.
yocto
Op 21 november 2013 23:20:45 schreef markce:
[...]
Jaloers?Overigens oxideert zilver, en dat hoort iedereen.
Dat is nou balen, heb ik net 20 meter zilverlitze gekocht.
[Bericht gewijzigd door yocto op (14%)]
Goldfinger
Ben met Hollandse zuinigheid opgevoed. Goede kabeltjes hoef je maar een keer te kopen of maken. En een echt goede hifi winkel laat je proberen. Ik heb er heeeeel veel teruggebracht, ook hele dure.
Uiteindelijk zijn alle kabeltje zelfbouw.
Bij buizen kan ik het nog wel voorstellen die hebben snel last van storing, heeft iemand een voorbeeld van een versterker met halfgeleiders die een voorversterker nodig heeft dan?
Wat een ongelovelijke onzin zeg.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 21 november 2013 19:43:47 schreef hardbass:
Mijn vraag is puur uit technisch oogpunt.
Als ik het goed begrijp is een voorversterker bedoeld voor de klank en te bepalen wat de versterkingsfactor is. De eindversterker moet ervoor zorgen dat hij die versterking ook aankan bij een lage impedantie.[....]
Is dit verhaal correct?
Je verhaal is globaal wel correct.
Alleen met de antwoorden kan je alle kanten van een windroos uit 
Vertel nu eens precies wat je wilt weten. Ben je van plan een versterker te gaan bouwen? Wil je er een kopen? Ben je een versterker aan het repareren?
Hoewel gedateerd is het boek van ir. Hellings Het ontwerpen van versterkers (12 MB) wel iets om door te lezen. Let op: hierin worden uitsluitend buizenversterkers behandeld.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 21 november 2013 23:20:28 schreef ohm pi:
[...]In vochtige ruimten bijv onverwarmde schuren blijft de versterker lekker warm en droog. Ook hebben de componenten minder te lijden van electrische stress. Er lopen nl geen of niet zo vaak hoge piekstromen tgv in- en uitschakelen van de versterker.
Met dat eerste volmondig eens, maar dat tweede is een helft van het verhaal dat in verband met levensduur van apparaten eerder typisch is voor audio- en computerfora maar niet voor een electronicaforum. Er zit een belangrijke kern van waarheid in: onderdelen slijten inderdaad van piekstromen, maar ze slijten ook gewoon van (continu)gebruik. Vooral elco's en halfgeleiders, maar bijvoorbeeld ook solderingen en in zware toepassingen foliecondensatoren.
Je kan stellen dat 1 maal schakelen gelijk staat aan bijvoorbeeld een uur gebruik (kan net zo goed een kwartier of 12 uur zijn, maar in een goed ontworpen apparaat geen weken, maanden of jaren), maar je kan niet stellen dat je slijtage voorkomt door een apparaat aan te laten staan.
Voorbeeld dat vaak verkeerd uitgelegd wordt: Server komt niet meer op na stroomuitval. Twee oorzaken die je veel zag en/of ziet: elco's door langdurige slijtageslag uitgedroogd en eenmaal afgekoeld capaciteitsloos. Hardeschijflager door langdurige slijtageslag uitgelopen en eenmaal stil en afgekoeld te zwaar gaand om nog aan te zwengelen.
Op 21 november 2013 11:30:14 schreef markce:
Een aparte voor/eindversterker is een technische oplossing en is enkel commercieel achterhaald. Het past niet meer in het china/plastic/mini aanbod.
Voor de echte muziekliefhebbers is er genoeg te kopen bij: Rotel, NAD, Niam, Quad, Cyrus, Krell, Burmeister, Chord, AR, Primare, Linn, om er een paar te noemen. Hoezo achterhaald?
Opzich hebben Japanse merken zoals Denon en Marantz ook vaak geintegreerde versterkers (voor en eindversterker in 1), die ik niet onder China/plastic/mini zou willen scharen. Soms zit de verbinding tussen voor- en eindversterker nog wel extern, zodat je eventueel externe apparatuur zoals DSP's of equalizers kunt tussenschakelen en daarmee de flexibiliteit van losse apparatuur benadert.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (22%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Een van de redenen dat voor en eindversterker gescheiden uitgevoerd worden is dat je daarmee storingen via de voedingslijn van de eindversterker op de voedingsrails van de voorversterker krjgt. Beide hebben dan ook een aparte voeding. Ook heb je dan in de voorversterker geen problemen met grote stromen in de massa, die storend kunnen werken op het vaak zeer keleine ingans signaaal.
Dat het momenteel minder opportuun is komt omdat extreem gevoelige inganstrappen als die van een MD- pick-up element (orde van een milivolt) of erger nog met een electrodymanisch element (Bijv. van Othofoon), met nog lagere uitgangsspanning, niet meer noodzakelijk zijn.
Het komt er in feite op neer dat die trappen ingebouwd zijn in de signaalbron CD- of MP3 spelers e.d. In princiepe zouden die dan ook direct op de eindversterker aangesloten kunnen worden, ware het niet dat je dan óf geen klank- en volumeregeling hebt, òf dat die in iedere signaalbron apart zou moeten worden geímplementeerd. Dat zou die apparatuur dan onnodig duur en de bediening onnodig gecompliceerd maken.
Dat een tuner toch liever apart bijgezet wordt heeft buiten bovengenoemde redenen ook nog de keuze mogelijk heid van al dan niet een tuner in de installatie.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Op 21 november 2013 21:56:09 schreef markce:
@yocto
Ik heb ongeveer 10 merken genoemd die dat soort eindversterkers leveren.
<zeurmode>
waarvan 2 fout geschreven: NAIM en BURMESTER.
</end zeurmode>
Tuurlijk, ze zijn er nog; zoals gezegd speel ik al sinds de jaren 80 met een QUAD 34 en 303 op een paar oude Mission speakers en het klinkt prima, maar of het nou voor de doosnee consumenten "haifai" nou zo veel toevoegt vraag ik me af.
In tegenstelling to professionele audio (PA) en misschien hi-end consumenten-audio.
My 2 cents uiteraard.
.....wat trouwens WEL handig is, is dat je bij sommige geintegreerde versterkers de verbinding tussen voor- en eindtrap beschikbaar hebt.
Zoals bijv. bij een NAD 302.
Zo hebben wij in de woonkamer een 7 kanaals Yamaha receiver staan (met phono ingang!) omdat de rest van mijn huishouden nu eenmaal meerkanaals audio bij de films wil.
Deze Yamaha wordt ook gebruikt voor stereo (op twee oude Tannoy speakers)en dan valt de Yamaha toch wat door de mand; te weinig laag, te "scherp"
Ik had nog een NAD 302 geintegreerde versterker liggen waarvan ik de eintrap nu laat aansturen door de pre-out van de twee front kanalen van de Yamaha. En dat klinkt een stuk beter op stereo; blijkbaar houdt de discrete eindtrap van mijn NAD 302 die Tannoys beter "in control" of zoiets... De NAD staat onzichtbaar achter in de kast en wordt aangeschakeld met de mains-out van de Yamaha; dus je "merkt" er niets van.
YMMV
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]
speel ik al sinds de jaren 80 met een QUAD 34 en 303
Quad 34 en 303 uit jaren tachtig zijn niet echt een maatstaf, tenzij je ze grondig gereviseerd hebt...
Ik heb nergens gesteld dat een geintegreerde versterker niet goed en degelijk kan zijn. Mits voorzien van voldoende scheiding en afscherming kan een heel hoge kwaliteit gehaald worden. Je verliest alleen flexibiliteit (ik heb een interlink van 8m). Vrijwel alle merken die ik noemde (exc typos) leveren ook geintegreerde versterkers. Fabrikanten zijn inderdaad meer uit high-end segment, vanwege kosten en omdat met dat type apparatuur de verschillen duidelijker zijn.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Op 22 november 2013 10:00:52 schreef markce:
[...]Quad 34 en 303 uit jaren tachtig zijn niet echt een maatstaf, tenzij je ze grondig gereviseerd hebt...
Nou gereviseerd: van de 34 heb ik de CD ingangsgevoeligheid gehalveerd want die was naar mijn smaak te hoog. (versterking aangepast van een opamp trapje, dmv een parallelweeerstend die er makkelijk weer uit te halen valt). Overigens leveren ze bij die 34 ook steekweerstandjes in een plastic clipje mee.
De 303 heb ik grondiger aangepakt: de voeding (-67Vdc) heeft nieuwe Philips elco's en ook de uitgangselco's zijn vervangen. Plus de diodebrug. Voor de rest de rustroom weer afgeregeld.
Gelukkig is er van Quad vanalles over reviseren/modificeren te vinden op het www. dus als je een beetje handig bent is dat goed te doen.
Over de audiokwaliteit van dat setje valt natuurlijk vanalles te zeggen en ik ben absoluut geen Quad-sektarist maar deze combinatie met de Mission speakers geeft op mijn werkkamer wel het soort geluid" waar ik van hou: "laid-back, relaxed, ouderwetsch" om maar eens wat subjectieve termen te gebruiken 
Philips elco's zijn nauwelijks nieuw te noemen. Er staat la heel lang Vishay of BC op. Maar goed ik gebruik ze zelf ook. Die serie met die deuken? Ik, gebruik ze zelf ook nog en heb in 20 jaar maar een (1) fail gehad (lekstroom).
Als je het goed gedaan hebt kan die 303 nog heel goed mee.
Naim zou je ook wel bevallen. Biedt een leuke overstap naar huidige media.
FastFolkert
Op 22 november 2013 11:57:43 schreef markce:
Philips elco's zijn nauwelijks nieuw te noemen. Er staat la heel lang Vishay of BC op.
De elco's zijn de blauwe Philips 051 serie (made in Zwolle). Diameter was wat kleiner dan de originele maar met een rubber strip als opvulling paste het prima. Die mod heb ik trouwens al rond 2005 gedaan.
Mijn 303 is uit medio jaren 70 en heeft die oude netspanningsaansluiting nog, en uiteraard de DIN connector. Ik vond wel de interne opbouw (pertinax printjes die hier en daar al wat verkleurden, veel draad, dubieuze isolatie van de eindtorren)niet zo heel erg jofel...laten we zo zeggen: de door een Chinese pick-and-place machine inelkaar gezette print in mijn NAD zag er stukken beter uit.
Een echt goede revisie betekent dat je de kasten en een paar onderdelen hergebruikt. De rest incl printen wordt vervangen.
Je kunt in UK nog nieuwe printen bestellen. Heb je ook de originele speaker aansluitingen nog? Die zou ik zeker vervangen en ook je DIN.
In mijn amp zitten 050's, die zijn iets groter. Geeft een heel goed resultaat. Iets beters (slit foil oid) kost meteen een kapitaal in de hoeveelheid die ik gebruik (12).
Op 22 november 2013 15:23:23 schreef markce:
Een echt goede revisie betekent dat je de kasten en een paar onderdelen hergebruikt. De rest incl printen wordt vervangen.
Je kunt in UK nog nieuwe printen bestellen. Heb je ook de originele speaker aansluitingen nog? Die zou ik zeker vervangen en ook je DIN.
dat noem ik geen revisie meer maar een nieuwe versterker in een oude kast.
FastFolkert
Op 22 november 2013 15:23:23 schreef markce:
Ik wilde de amp. in zoveel mogelijk originele staat houden; met DIN, rare netaansluiting en de bananen-speakerbussen dus. En Neonlampje niet te vergeten 
Herbouw is volgens het originele schema. Volgens mij gaan naast de trafo ook alle halfgeleiders mee naar de nieuwe printen. Toegeven, het is nogal extreem.
Ik bedoelde dus dat je de DIN connector door een nieuwe DIN moet vervangen. Het contactzilver is waarschijnlijk versleten en hou je een oxide contact wat niet lekker klinkt. De speaker aansluiting is voor banaan, geen klem, dan alleen schoonmaken lijkt me.
Op 21 november 2013 19:52:38 schreef Henry S.:
[...]
De stroomversterking is meestal heel hoog... Verder is er een heel groot verschil tussen de vermogens.
Ik bedoelde de spannings versterking. Het vermogen is natuurlijk wel groter dan 1.
yocto
Op 22 november 2013 00:01:55 schreef Ex-fietser:
[...]Wat een ongelovelijke onzin zeg.
Ohja heb je weleens een buizenversterker(meestal zonder maar soms ook met bron!) gehoord die op half of meer volume staat, die vangen de vreemdste signalen op die je normaal nog niet eens gehoord hebt, denk dat het data op het lichtnet is.
Nee dan die losse voorversterker van een torrenbak, das pas onzin.
Duits apparatuur, naar mijn idee was dat decennia geleden, in de tijd dat dingen nog praktisch waren, toch de leider op het gebied en heeft zulke onzin met losse voorversterkers amper of niet gekend(denk aan braun saba enzo), mischien een of andere engelse fabrikant die een versterker bouwde en ging uitproberen, ding is wel een beetje ongevoelig he, ja idd, maakt niet uit zet het maar in de handleiding.
Duitsers hadden mischien al veel langer door om apparte lijn nivo uitgangen te gebruiken i.p.v de koptelefoon din stekker op een bandrecorder te benutten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De printen vervangen (kennelijk omdat ze bruin zijn, dus in elk geval een cosmetische verbetering maar of dat voor de werking uitmaakt is natuurlijk de vraag) en niet de halfgeleiders (onderdelen die toch wat in specificaties kunnen teruglopen of tegenwoordig gewoon wat beter zijn)... Dan is het geen nieuwbouw of revisie, maar bezigheidstherapie.
Anecdote: bandrecorder met een niet makkelijk te vinden fout in de aansturing van een solenoid. Printplaat besteld waar alle onderdelen behalve de drivertransistor al opzaten. Drivertransistor van de oude print overgezet. 3 maal raden welk onderdeel achteraf defect bleek.
Edit: dat was in een lang verleden, toen ik nog geen scope had en wel moest zorgen dat de boel snel weer draaide. Met een multimeter pikte je deze fout (zo nu en dan lossen van de solenoid) er niet uit. De studio waar ik voor werkte heeft als de gesmeerde bliksem die print laten komen, zodoende.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]