Wat hebben jullie toch met MG ontvangertjes?
Het is (lijkt mij!) toch veel leuker om een KG ontvanger te maken?
.
Niet zo nodig omdat je dan misschien wel eens naar piraatjes zou kunnen luisteren,
Maar op KG is dan toch wel wat meer te beluisteren (denk ik) dan op MG?
.
En ik weet niet in hoeverre het ontvangertje goed of ERG goed moet wezen of dat er dan inderdaad amateurs en ja natuurlijk ook piraatjes beluisterd kan worden.
(ik begrijp dat de ontvanger/antenne/aarde dan wel wat beter moet zijn dan een gemiddelde…)
Alhoewel ik met een ontvangertje met twee FETjes toch ook piraatjes heb gehoord!
En nogmaals het gaat mij daar nu niet echt om, maar wel de gevoeligheid.
.
Ik ben er toen destijds niet echt mee bezig geweest maar krijg ook de nijging om het ontvangertje van Conrad te gaan bouwen en uit te pluizen of daar amateurs/piraatjes mee zijn te horen.
(ga het nog niet doen, nog niet!)
En laat ik wel even zeggen dat ik absoluut niets heb tegen MiddenGolf natuurlijk!!!
(luster ook graag af en toe naar de MG piraten!)
.
VrGr Rob.
Gezien de nieuwe boete de onverbiddelijkheid bij overtreding zijn hier in het oosten de meeste piraten blijkbaar gestopt, hier was trouwens het allemaal FM met vermogens van zo'n 20kW en masten van 80-100meter
Dus in het westen zijn nog MGpiraten als ik het goed begrijp ?
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
De kans is heel klein dat je een piraatje op een eigengebouwde ontvanger kunt horen.
Tenzij je buurman toevallig een piraat is, maar hier in het westen kunnen die piraten niet diezelfde veldsterkte neerzetten als de grote omroep stations die met honderden kilowatts zitten en dito (directional) antenne-systemen.
Ook ik heb jaren geleden veel rechtuit ontvangertjes gebouwd met buizen en transistoren en ik woon ook in het westen maar voor zover ik mij kan herinneren heb ik op de middengolf nooit een piraat gehoord.
Aan zón zelf gebouwd ontvangertje valt overigens niet zoveel te beleven, overdag ontving ik alleen België, Lopik en de Flevozenders.
In de avonduren was er meer te beluisteren, op de middengolf dan.
Ook ik heb jaren geleden veel rechtuit ontvangertjes gebouwd met buizen en transistoren en ik woon ook in het westen maar voor zover ik mij kan herinneren heb ik op de middengolf nooit een piraat gehoord.
Ik heb toch heel wat jaren met veel plezier naar radio Monique, Caroline, en 538 op de mg geluisterd. Maar dat waren wel de grote piraten. Of bedoelde je dat niet.
Martin V
Nou onder term "piraten" denk ik eerder aan iemand die met een 807 of een VT4c (BC191) zit te draaien.
Op zón afstand hoor ik die niet zo makkelijk met een simpel ontvangertje, maar radio Monique en Caroline vanaf de Ross Revenge kon ik uitstekend ontvangen.
Hallo Olde, Martin, Ex-fietser.
Ik bedoel inderdaad zoals Martin het schrijft, maar heb het bijvoorbeeld ook over 80mTr AM stations.
En toch Martin heb ik wel piraatjes gehoord, het was met dit schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/exp.%20kg%20radio%203tot9m…
moet er wel bij zeggen als antenne de zend antenne voor die band.
-
Heb ik dan zoveel geluk gehad of zo?
.
Ik weet niet of ik goed over kom maar ik zie steeds maar schema's van MG ontvangers voorbij gaan,
En dan denk ik waarom niet wat meer op KG ook eens luisteren?
Ik denk dat er meer te ontvangen valt op KG dan op MG.
VrGr Rob.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In de buurt van Emmen had je vroeger ook veel van die 807 zenders. Waren leuke bakken om te zien. (Alleen jammer dat de meeste alleen hos- en hoempamuziek uitzonden...
)
Bij Denhaag had je ook Veronica en RNI op de middengolf, dat was wat beter...
(Ik las onlangs dat de oude 100kW MG zender van Radio Noordzee nog steeds in bedrijf is, en momenteel in Benghazi/Libië staat, leuk om te lezen)
Hoi Rob007,
Nou ik luister de laatste tijd weer veel HF banden..
Heb daar verschillende setjes voor omdat te doen, meest gebruikt is de Sangean ATS 505 met eigen gebouwde afstembare loop antenne:
https://www.facebook.com/ramon.degenhardt?ref=tn_tnmn#!/photo.php?fbid…
Vind de ontvanger wel iets te breed waardoor je soms gesprekken moeilijker kan volgen omdat andere stations erover heen tetteren..
Maar heb ook een andere HF ontvanger van Panasonic en die is iets gevoeliger maar heeft echt een antenne en aarde nodig, anders bromt die als de pest.
Zondag luister ik standaard een tijd naar de 7,075 MHZ.
Daar zitten alle neerlandse amateurs met elkaar te kleppen, wel gezellig en daarna struin ik eigenlijk alle andere banden af.
Met de Conrad radio's kan je behoorlijk ontvangst behalen maar daar is antenne en aarde echt noodzakelijk.
Deze eenvoudigere apparaatjes zijn minder gevoelig maar hebben ook minder storing dan een superhet.
Op de MG band zit ik weleens in de avond/nacht te luisteren en eigenlijk meer dan wat amerikaanse nieuwszenders komt er niet veel meer op binnen.
Dus nee de KG band is voor mij nog springlevend en binnenkort ga ik voor het eerst met een buis werken om een regenatieve KG ontvanger te bouwen.
Heb een experimentsetje besteld bij AK-Modul Busse site.
Groetjes:Ramon
Hmm,het is inderdaad nogal triest wat er momenteel te horen is op de middengolf. Ik heb net een autoradio uit 1953 (met uitsluitend buizen) weer werkend, en van het weekend een tijdje proef geluisterd. Waarschijnlijk mijn smaak niet want ik heb niet met veel plezier geluisterd naar, moet ik zeggen, hetgeen daar nu te beluisteren is.
Ik heb er zelfs al over lopen denken om de lange golf band die ook op die radio zit, om te turnen naar de 80 of 40 meter amateur band.
Maar de radio is nu vrijwel volledig origineel en in zeer goede werkende staat. Wel wat consessies gedaan betreffende het vervangen van wat condensators e.d. Die waren na 60 jaar niet helemaal 100 meer zeg maar. En ik vind het belangrijker dat de radio weer goed en betrouwbaar speelt i.p.v. helemaal origineel en beroerd of niet werkt. Naar mijn mening is een autoradio uit die tijd als hij volledig origineel is ook altijd stuk. Bepaalde onderdelen heb ik dus moeten vervangen door veel nieuwer. Toch heb ik geprobeerd alles zoveel mogelijk origineel te houden. In sommigge vallen alleen de looks weliswaar. Maar toch.
Het veranderen van de golf bereiken naar een andere band is dan toch wel weer een beetje zonde. De radio wordt er dan echter wel weer een stuk bruikbaarder van. Ik weet het niet. Het blijft zonde om zo iets te doen.
Op zich is het natuurlijk een ideale doomsday preppers radio. Orrspronkelijk ontworpen en gebouwd om goed te kunnen functioneren in de hostile omgeving van een auto uit 1950. Dus goed ge-immuniseerd tegen hele nare storingen en dan ook nog gevoelig. In die tijd waren er niet veel en ook nog betrekkelijk zwakkere zenders als nu. Wilde je iets ontvangen dan was een grote gevoeligheid een must. (Ik heb 0,8 mV gemeten.) Verder dan ook nog buizen i.p.v. halfgeleiders. EMP proef zeg maar. Voor de preppers dan. Ik moet het eerst nog zien. Buizen kunnen ook stuk.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb dat met mijn buizenradio's. Stond vroeger op Arrow. Ik zit er over te denken eens een klein ultra low power AM bugje te maken met een paar lussen er omheen welke in de antenne ingang van de radio gaat.
Hier in het noorden blijven de MG/KG zenders nog wel bestaan, het 10kW geweld op FM is gelukkig zo goed als voorbij.
Maar om op Rob's eerste vraag terug te komen: Waarom eerder een MG onvanger dan iets voor KG bouwen...
Ik denk vooral vanwege de eenvoud, en ten tweede is een MG-afstemkring eenvoudiger af te regelen. De bandeinden zijn zonder hulpmiddelen goed te bepalen. Bij een KG ontvanger komt het iets precieser, en heb je zonder hulpmiddelen sneller kans dat je op een heel andere frequentieband ontvangt dan dat de bedoeling is.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
het 10kW geweld op FM is gelukkig zo goed als voorbij.
Vanmiddag las ik dit bericht Eerste piratenboete onder nieuwe beleid bekend.
Dat zal ongetwijfeld een rol spelen.
Let wel ik heb absoluut niets tegen MG hoor!
Ik luister graag naar de MG piraten maar voor de rest is er voor mij niets.
En ja MG is denk ik ook wel lekker makkelijk te bouwen, maar KG nu zo veel moeilijker toch niet?
.
Ik zat er aan te denken ook om een nieuwe Discussie/topic te oppennen,
De KG - RX uitdaging.
1 om een beetje van de MG sleur te ontkomen.
2 om te kijken of je met zo'n simpele ontvanger ook KG amateurs/piraatjes kunt ontvangen.
3 om ook meer volk aan te moedigen om ook naar de KG band te luisteren
4 in de hoop de KG ook meer toegankelijk te maken voor meerdere mensen
(een fatsoenlijke ontvanger voor daar is al snel te duur)
.
Ik zelf wil proberen op zo'n goedkoop ontvangertje van conrad amateurs of piraatjes te ontvangen,
Desnoods ietsjes opvoeren met...... FETje er voor.
Misschien een leuk idee???
.
VrGr Rob.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op 9 december 2013 18:16:21 schreef evdweele:
[...]Vanmiddag las ik dit bericht Eerste piratenboete onder nieuwe beleid bekend.
Dat zal ongetwijfeld een rol spelen.
Betekent dit nu ook dat midden- en kortegolfpiraten ook gepakt worden en zo'n hoge boete opgelegd zullen krijgen?
Het valt mij ook op dat er de FM-band de laatste tijd nauwelijks piraten zijn te horen. Juist de 10kW-piraten hebben het eigenlijk wel verpest op de band door met zulke hoge zendvermogens reguliere stations te storen en het luchtvaartradioverkeer te hinderen. Tegenwoordig zijn er wel legale alternatieven, zoals bijv. internetradio, of legale zenders als Radio Continue op de FM-band.
[Bericht gewijzigd door dawmast op (16%)]
Ik zelf wil proberen op zo'n goedkoop ontvangertje van conrad amateurs of piraatjes te ontvangen,
Zo makkelijk is het niet om iets knap te kunnen ontvangen op de kg. De zenders zijn smalbandiger en zenden vaak niet in gewoon AM(=amplitude modulatie uit.)
Om dit goed te ontvangen is een stabielere, en smalbandigere ontvanger nodig dan de gewone AM omroepdoos. En wil je dan ook nog andere modulatie vormen dan AM goed verstaanbaar kunnen horen dan wordt de ontvanger ook daardoor meteen veel complexer.
Met een extra fetje als voorversterker versterk je gewoon de ingan. Je signaal ruis verhouding wordt dara niet beter door. Alleen maar slechter. Je krijgt een veel grotere ruisbult uit je speaker terwijl het zwakke station nog steeds even onverstaanbaar diep in de ruis zit. Terwijl je dat staion harder zou willen hebben en de ruis juist minder hard.
Een leuk en zeer betaalbaar zelfbouw ontwerpje is bijvoorbeeld de bitx zendontvanger.
http://www.firstpost.com/topic/organization/yahoo-bitx40-qrp-ssb-trans…
http://rohith.weebly.com/uploads/1/3/0/2/13025966/bitx_qrpacificon..pd…
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (16%)]
Op 9 december 2013 23:23:23 schreef rob007:
.
.
VrGr Rob.
Hoi Rob,
Nou met de Conrad ontvanger is zeker goed ontvangst mogelijk echter als je de kartonnen behuizing gebruikt is aarde echt nodig omdat je anders teveel handeffect krijgt.
Omdat ik er 3 had besteld kon ik op gegeven moment een regen ontvanger maken met regeneratieve voortrap, waarbij een oud blikje van een toko MF spoel om de oscillatorspoel heen gezet tot behoorlijke prestaties komen.
Voordeel van deze manier van HF voorversterking is dat je versterking smalbandiger is en je daarop volgende regen ontvanger minder hard hoeft te werken en je zelfs al zonder aarde best goed ontvangst hebt.
Echter met aarde en een metertje of 10 draad aan de antenne ingang kan je al best SSB amateurs beluisteren.
Wat wel makkelijker werkt is als je het afstembereik ietsje kleiner maakt.
Normaal is dat tussen de 5 en 9 MHZ, ik had hem verkleind van 6 tot 8MHZ waardoor je wat prettiger op SSB stations kon intunen.
En geld kosten de ontvangertjes niet, voor dat bedrag koop je de onderdelen niet eens los.
Ex fietser ik denk dat je het mis hebt! (Rammon schrijft het ook al!)
Ik moet nu natuurlijk gaan uitkijken wat ik tik begrijp ik wel.
MAAR,
Ik zal eerlijk tegen je zijn ik heb er eerder al eens eentje gemaakt saampjes met een neefje die ook zeer geïnteresseerd was in.....
Ik heb geloof ik toen ook amateurs gehoord (weet het niet zeker meer!)
Maar zal er mee aan de slag gaan,
Moet eerst nog even wat anders uitproberen maar daarna aan het rommelen er mee.
.
Ik denk niet dat ik het karton ga gebruiken!
Ik rommel denk wat met printplaat dat is denk beter. (ergens afgekeken weet niet meer waar!)
Bij ELO of zo iets kan dat?
VrGr Rob.
Op 9 december 2013 23:23:23 schreef rob007:
Ik zat er aan te denken ook om een nieuwe Discussie/topic te oppennen,
De KG - RX uitdaging.
1 om een beetje van de MG sleur te ontkomen.
2 om te kijken of je met zo'n simpele ontvanger ook KG amateurs/piraatjes kunt ontvangen.
3 om ook meer volk aan te moedigen om ook naar de KG band te luisteren
4 in de hoop de KG ook meer toegankelijk te maken voor meerdere mensen
1 t/m 4: Helemaal mee eens, daag ze maar eens uit 
Ik denk dat je dan heel snel tegen de beperkingen van dergelijke ontvangers aanloopt.
Een Bitx is zeker een goede voor SSB, en het ontvangstgedeelte is niet zo complex, alleen mis je dan AM.
Een andere weg is een superhet met diodedetectie voor AM, en een BFO voor SSB. Opzich is dat niet zo moeilijk, alleen niet bang zijn voor spoeltjes en MF-filters. Als het alleen op AM gaat, dan is een NE602 met oscillatorkring, een MK484 met een paar rode 455kHz filters, en een LM386 al genoeg.
Voor SSB ontvangst kan je ipv de MK484, het 9MHz MF-gedeelte van deze ontvanger (gratis download) toepassen.
SSB ontvangst kan ook eenvoudig als DC-ontvanger met een NE602, menig QRP amateur werkt hiermee.
Op 10 december 2013 10:17:34 schreef dawmast:
Betekent dit nu ook dat midden- en kortegolfpiraten ook gepakt worden en zo'n hoge boete opgelegd zullen krijgen?
Niet automatisch, maar wel als je bijv het zeevaart/luchtverkeer stoort. In het artikel wordt goed aangegeven wat de faktoren zijn.
Op 10 december 2013 17:00:25 schreef rob007:
Ik denk niet dat ik het karton ga gebruiken!
Ik rommel denk wat met printplaat dat is denk beter. (ergens afgekeken weet niet meer waar!)
Bij ELO of zo iets kan dat?VrGr Rob.
Hoi Rob,
Wat ik heb gedaan met de 3e ontvanger is de kartonnen kast voorzien van een blik laag van frisdrank blikjes..
Goed de buitenlaag kaal schuren(merk en andere tekst eraf.), met een huishoudschaar de boven en onderkant losknippen en dan met stevige lijm en een paar schroefjes de kale kartonnen behuizing voorzien van deze bliklaag.
Als je de kaal gemaakte buitenkant tegen het karton bevestigd heb je aan de binnenkant een coating zitten waardoor kortsluiting van bijvoorbeeld een loshangend printje minder snel kan gebeuren.
Daarna met de gebruikte schroeven deze laag met massa verbinden en je hebt dan geen last meer van handeffect en ook straling wordt iet wat beperkt, al komt er natuurlijk wel wat signaal via de gebruikte antenne, een voortrap, hoeft niet speciaal een regeneratieve te zijn kan dit euvel verhelpen en je ontvanger wordt er iets stabieler en gevoeliger mee.
Omdat ik in deze kast een airband superregje heb zitten wilde ik voorkomen dat de boel teveel ging rondstralen en dat blik helpt daar behoorlijk goed voor.
Alleen moest er wel een andere manier van speaker ophanging worden verzonnen dankzij dat blik...ik heb dit kunnen oplossen door een oude grote veiligheidspeld iets te buigen en om de magneet van de speaker te wurmen, de uiteinden zitten vast met schroefjes met ringen erom heen.
Martin V
Even tussen door vond ik bij toeval nog een simpele ontvanger; http://www.peildoos.nl/?page_id=184 die als peil ontvanger gebruikt wordt.
Als je kijkt naar het schema zie je dat er een sprietje van 20cm gebruikt wordt, wat dus inhoud dat 'ding' wel héél gevoelig moet zijn.
Het is ook een super hetrodyne ontvanger, dat zie je aan de 455kHz middenfrequent filters na de ingangstrappen.
Ik vind dit wel een redelijk simpel en éénvoudig te bouwen ontvangertje welke toch een super hetrodyne is.
Sterker nog: de meeste tijd wordt dat sprietje helemaal niet gebruikt. Het gewone peilen doe je op de ferrietantenne.
Maar het signaal uit de ferrietantenne is inderdaad ongeveer even groot als wat er van dat sprietje komt; het is een gevoelige ontvanger.
Eigenlijk alle 80m-peilontvangers zitten ongeveer zo in elkaar, en zijn ook meestal als bouwset leverbaar.
Inderdaad interessant!
Als ie als kit had geweest had ik hem gerust aangeschaft,
Alleen dan wel weer jammer dat ie alleen voor 80mTr is!
.
Alleen eerlijk is eerlijk zeker niet voor een beginner te maken!
.
Nu begrijp ik wel.
ik wil in de eerste instantie alleen AM ontvangen en is voor sommige hier niet interessant!
Maar toch heb ik op 40mTr ook mensen gehoor met AM en op 80 heel zeker ook wel –
En ja ook de stoute jongetjes zitten met AM,
En jullie weten dat ik dat ook erg leuk vind en ik denk een beginnertje ook zeker wel.
.
1 t/m 4: Helemaal mee eens, daag ze maar eens uit
Henry ga ik ook zeker wel doen!
maar voor ik het doe zijn er nog ideetjes???
ik ben nog (hoop ik!) heel eventjes met iets anders bezig en dat lukt me nog niet.
(IRF trap met 50R trafo)krijg het niet voor elkaar!
maar das een ander onderwerp!
ik ga het proberen met het Conrad ontvangertje,
maar wees mijn gast en kom gerust met jou ontvangert (niet te moeilijk graag?)
VrGr Rob.
Voor alle amateurbanden bestaat een z.g. bandschema. In alle banden is ruimte gereserveerd voor alle mogelijke modes op zo'n manier dat de stations elkaar niet in de weg zitten. AM is er daar maar 1 van. AM wordt dus ook gebruikt. Alleen minder als b.v. LSB, USB, CW enz.
Er bestaan massa's eenvoudige ontwerpen waar heel aardige resultaten mee te behalen zijn. Elektuur heeft er jaren bijvoorbeeld heel wat gepubliceerd.
Op 11 december 2013 19:19:55 schreef rob007:
Henry ga ik ook zeker wel doen!
maar voor ik het doe zijn er nog ideetjes???
[...]
maar wees mijn gast en kom gerust met jou ontvangert (niet te moeilijk graag?)
We beginnen eenvoudig, ik ben al wat Elex'en aan het doorbladeren. Dus eerst AM (dat is idd maar een fractie van wat er te ontvangen valt), zonder gekke spoelen, zonder veel afregelwerk. En waar we eindigen...
Op 11 december 2013 02:37:22 schreef Martin V:
Even tussen door vond ik bij toeval nog een simpele ontvanger; http://www.peildoos.nl/?page_id=184 die als peil ontvanger gebruikt wordt.
[...]
Ik vind dit wel een redelijk simpel en éénvoudig te bouwen ontvangertje welke toch een super hetrodyne is.
Eenvoudig te bouwen, ik zie ook geen gekke onderdelen.
@Rob: Waar zit voor jou de moeilijkheid?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
Als ie als kit had geweest had ik hem gerust aangeschaft,
Het is een kit.
Ook een aantal andere leveranciers hebben deze ontvanger als kit.