Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

evdweele

Overleden

Het model transistoren ken ik als het type 2N441. Dit type werd gebruikt in mobilofoons om de hoogspanning voor de buizen op te wekken. 6, 12 of 24 Volt in, 200 Volt uit.
Hier een deelschema van de Storno CQM19 (bouwjaar circa 1964)
http://www.uploadarchief.net/files/download/cqm19_ps19-1a.jpg

De lamp zou een ballastlamp kunnen zijn.
O.a. in buizenradio's die ontworpen waren om te gebruiken op zowel gelijk- als wisselspanning en op verschillende spanningen. Naar gelang de hoogte van netspanning werd een andere ballastlamp in serie met de radio gezet.

De platte aluminium gelijkrichters zijn selenium- of seleengelijkrichters, gewone dioden. De min is de anode, de plus de kathode.
Het typenummer E250 C50 betekent: enkelvoudige gelijkrichter, max spanning 250 Volt, max stroom 50 mA. B250 betekent: bruggelijkrichter 250 Volt. De zwarte AEG bussen zijn ook seleniumgelijkrichters.

De bakelieten buishouder is van het type P.
Bekende buizen met deze P-voet zijn EL3, ECH3, EF9, AZ1 en nog vele andere.
Kijk voor de buizen eens rond in The National Valve Museum.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

De lamp heeft een E27 voet. Dat vond ik al een beetje vreemd. Een speciale lamp zou toch ook wel een speciale fitting nodig hebben.

Bedankt voor de rest van de informatie.

De min is de anode, de plus de kathode.

Dit is ook vreemd als de opdruk zo gelezen moet worden.
Dit is pressies tegenovergesteld met het bekende ezelsbruggetje KNAP. Kathode Negatief Anode Positief.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Die lamp is mogelijk een zogenaamde baretter of op zijn Duits een Eisen-Wasserstoffwiederstand. Een voorloper van een stroombron. Staat er nog een spanning en stroom op vermeld? De spanning wordt meestal in een hoogste en een laagste waarde aangegeven, die bij de de opgegeven stroom hoort. Wordt gebruikt om de stroomstoot in een schakeling van in serie geschakelde buizen op te vangen en een spannings verschil met de netspanning te compenseren.
Een andere mogelijkheid is dat het een belastingsweerstand is voor metinegen aan een (zender)eindtrap.
Die zwarte buisjes zijn seleengelijkrichters, net zoals die rechthoekige aluminium dingen. Werden zo tussen 1945 en 1970 als gelijkrichter gebruikt in radio's. Als ze doorbranden stinken ze naar paardenstr*nt.
Kwikschakelaars zaten ook in de bekende Honywell kamerthermostaat. Het bekende ronde, gouden klokje.

Dat andere glazen buisje is een temperatuurmeetweerstand, hetzij NTC, hetzij Pt100 of Pt1000. heeft een lage warmtecapaciteit en daardoor een snelle response.

Als die tor een germanium type (Vbe=0.4V) is, zou het ook nog de eerste Philips powertransistor (OC30) kunnen zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Beste
waar vind ik een dc motortje (+/- 5 watt, +/- 10000 rmp) , met elektronische commutatie die in 2 richtingen kan draaien ?
mvg
eddy

maartenbakker

Golden Member

Ik weet niet of je dat niet al lang gedaan hebt, maar ik zou zoeken op BDC of brushless DC. In de modelbouw veel voorkomend tegenwoordig, dacht ik. Natuurlijk vaak niet in twee richtingen, dus wat meer zoekwerk.

Overigens hoort jouw vraag thuis in het 'waar kan ik dit krijgen' verzameltopic.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 6 januari 2014 13:06:20 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Tidak
Verder staat er niets op de lamp. Alleen wat je kunt zien op de foto. En zoeken i.c.m. 44TM geeft ook niets.
De kwikschakelaartjes uit die Honywell kamerthermostaten heb ik wel eens gezien. Wij hadden vroeger ook zo'n ding thuis. Een heel klein glazen buisje met een beetje kwik. Maar deze zijn daar veel te groot voor. Deze zijn 4,5cm en 6cm groot. Probeer dat maar eens in zo'n rond Honywell klokje te krijgen :-p

http://www.walagata.com/w/nightwalker/kwikschakelaar.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

100 ohm is een vreemde markering voor een ijzerwaterstofweerstand. Die hadden een nominale stroom en een spanningsbereik. Bijvoorbeeld 50mA en 80-120V.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

maarten, dat schreef ik ook.

Het zal dus wel een ballastweerstandslamp zijn

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 januari 2014 13:05:48 schreef maartenbakker:
Natuurlijk vaak niet in twee richtingen, dus wat meer zoekwerk.

Dat ligt aan de controller (ESC). Als je er 1 koopt voor een autotje dan gaat ie vaak WEL achteruit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evdweele

Overleden

Op 6 januari 2014 09:22:51 schreef Nightwalker:
[...]
Dit is ook vreemd als de opdruk zo gelezen moet worden.
Dit is pressies tegenovergesteld met het bekende ezelsbruggetje KNAP. Kathode Negatief Anode Positief.

Het ezelsbruggetje KNAP ken ik niet.
Vergelijken we verschillende soorten gelijkrichters met elkaar, halfgeleiders en buizen, dan is de kathode altijd de plus.
http://www.uploadarchief.net/files/download/gelijkrichters_vergeleken.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik heb eens gemeten aan de RT022. Hier wordt hij ook aangegeven als IBM.
Ik weet nu wel dat het een PNP is. Welk pootje wat is weet ik niet dus heb ze maar even A, B en C genoemd.

Rode meetpen van multimeter op eerste pootje.
B-C 1931mV
C-B 66mV
A-C 0
C-A 122mV
A-B 0
B-A 120mV

http://www.walagata.com/w/nightwalker/RT022pin.jpg

Ik denk dat
A=base
B=collector
C=emitter

Edit:
@evdweele
Dat ezelsbruggetje had zelfs mijn moeder vroeger al geleerd. Deze is dus al behoorlijk oud. Staat ook op veel websites

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op maandag 6 januari 2014 14:37:38 (28%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Heel duidelijk germanium dus.

Nou maakte IBM zonder meer ook zelf halfgeleiders, dus het kan best dat dit ook een eigen product is. Al kan je op radiomuseum.org helaas vaak niet blind vertrouwen als het gaat om de herkomst van spullen en is hun systeem zeer sterk merkgeorienteerd (als in: niet fabrikantgeorienteerd).

Wat ik aan andere fabrikanten (dus potentieele toeleveranciers) die die behuizing gebruikten heb kunnen vinden, zijn Delco en Motorola. Motorola is hier kennelijk niet bij betrokken, hun behuizingen zijn uiterlijk toch net iets anders en dus herkenbaar.

In het buizentijdperk was Philips bij mijn weten wel een van de toeleveranciers van IBM, dus het blijft als vraag nog wel even openstaan (is ook lastig op te lossen als je niet ergens tegenaanloopt).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Het model transistor van Motorola ziet er inderdaad anders uit.
Door het jarenlang schuiven en rammelen in een serviceauto is de opdruk nauwelijks meer te lezen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/motorola_2n441.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hewlett

Honourable Member

Op 6 januari 2014 15:15:18 schreef maartenbakker:
....
In het buizentijdperk was Philips bij mijn weten wel een van de toeleveranciers van IBM, dus het blijft als vraag nog wel even openstaan (is ook lastig op te lossen als je niet ergens tegenaanloopt).

De buizen die IBM gebruikte waren meestal prominent voorzien van een relatief groot IBM logo, de OEM is niet te achterhalen denk ik, althans niet bij de IBM buizen die ik in mijn computer verzameling heb. Het kan best zijn dat Philips buizen leverde. Ik heb een stukje van een IBM 650 buizen mainframe uit de jaren 50 afkomstig van een ministerie (ik ben vergeten welke dat was, waarschijnlijk Financiën) met een rij 5965 dubbele triode en een rij 2D21 thyratrons waarvan enkele het Philips logo hebben. De buizen zitten op speciale plugin modules zodat de service monteur, die continue aanwezig was, makkelijk een buis kon vervangen zonder zich de handen te branden. De paar Philips buizen zijn waarschijnlijk buizen die een keer vervangen zijn, dat was continue nodig bij deze machines. Op de voorgrond liggen een tweetal originele IBM spare part doosjes met een 5965 en 2D21 beide voorzien van het IBM logo.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ibm650.jpg

Beetje slechte foto, dat dan weer wel.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
maartenbakker

Golden Member

Leuk verzamelstuk. Ik heb nog ergens 1 of 2 van die modules liggen maar dan zonder buis erin.

Op 6 januari 2014 17:33:35 schreef Hewlett:
[...]

De buizen die IBM gebruikte waren meestal prominent voorzien van een relatief groot IBM logo, de OEM is niet te achterhalen denk ik, althans niet bij de IBM buizen die ik in mijn computer verzameling heb.

Een Philipsbuis is zeer goed herkenbaar aan de twee regels van 2 tot 4 tekens elk onderaan of zelfs onderop; hierin zijn het buistype, de revisie, de fabriek en de productiemaand gecodeerd. Ik neem voor het gemak aan dat IBM die niet verwijderde als ze daar inkochten (sterker nog, ik neem aan dat het IBM-logo door de OEM aangebracht werd). Nou neem ik ook aan dat IBM ook Amerikaanse toeleveranciers gebruikte, dus als een buis niet van Philips is zegt dat opzich nog niks. Ik ben benieuwd of er bij jou buizen zoiets te vinden is (voor voorbeeld kijk maar op de Philipsbuizen, daar moeten ze te vinden zijn).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn vader had vroeger ook zo'n module in huis aan de onderkant van een schap hangen als decoratie. Alleen was die een klein beetje groter. En ook nog met alle buizen er in. Waar die is gebleven is me een raadsel.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Hewlett

Honourable Member

Op 6 januari 2014 18:25:33 schreef maartenbakker:
Leuk verzamelstuk. Ik heb nog ergens 1 of 2 van die modules liggen maar dan zonder buis erin.

[...]Een Philipsbuis is zeer goed herkenbaar aan de twee regels van 2 tot 4 tekens elk onderaan of zelfs onderop; hierin zijn het buistype, de revisie, de fabriek en de productiemaand gecodeerd. Ik neem voor het gemak aan dat IBM die niet verwijderde als ze daar inkochten (sterker nog, ik neem aan dat het IBM-logo door de OEM aangebracht werd). Nou neem ik ook aan dat IBM ook Amerikaanse toeleveranciers gebruikte, dus als een buis niet van Philips is zegt dat opzich nog niks. Ik ben benieuwd of er bij jou buizen zoiets te vinden is (voor voorbeeld kijk maar op de Philipsbuizen, daar moeten ze te vinden zijn).

Jawel, er zitten enkele IBM branded buizen bij die ook voorzien zijn van het Philips en sommige van het Dario en RTC (volgens mij ook Philips) logo. Conclusie, Philips is dus een OEM geweest van buizen voor IBM computers.

Philips 5696 1X E5L (zonder IBM logo)
Philips 5696 1X E5L (zonder IBM logo)
IBM 5696 288.626 Philips Miniwatt (Made in Holland) 1X0 E6A 28-66
IBM 2D21 300.704 Philips Miniwatt (Made in Holland) dT3 E6D 28-66
Philips PL2D21 300.704 (zonder IBM logo, maar wel met IBM type nummer)
IBM 2D21 300.704 Philips Miniwatt (Made in Holland) dT3 E6D 28-66
IBM 2D21 300.704 Philips Miniwatt (Made in France) dT3 E6C 22-66

Met groen Dario logo:
IBM 5696 288.626 Dario 39.64
IBM 5696 288.626 Dario 47.66
IBM 5696 288.626 Dario TX E3L 52.63 (slecht leesbaar)

Met groen RTC logo:
IBM 5696 288.626 RTC 69.03 12.69

Alle andere buizen zijn made in the U.S.A

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Zou die groene kleur iets te maken hebben met Amperex (Amerikaanse Phiips dochter)?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 6 januari 2014 20:44:58 (21%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 5 januari 2014 23:37:34 schreef PE9SMS:
Het logo is van Teledyne.

Ehhhh ja, zover ben ik ook gekomen ;).

Op 1 januari 2014 20:40:37 schreef Henry S.:
Uit de graaibak van Kareltje heb ik een DIL16 van Teledyne met het opschrift:

Op 5 januari 2014 23:39:21 schreef Tidak Ada:
Helaas geen antwoord gekregen. Heb je free_electron al eens gevraagd?

Nee, maar vermoedelijk is dit te prehistorisch...

Op 6 januari 2014 16:01:34 schreef evdweele:
Het model transistor van Motorola ziet er inderdaad anders uit.
Door het jarenlang schuiven en rammelen in een serviceauto is de opdruk nauwelijks meer te lezen.

[afbeelding]

Maar deze ADZ12 heeft weer dezelfde Philips opdruk, en rechte kanten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/adz12_1c.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/adz12_2c.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
guidob

Overleden

ik had ook nog een keer zoiets gevonden in deurne (of de ander locatie).

Een 2N174 van Delco uit 1977, new old stock. Compleet met doosje met daarin ook de mica insulators in een papiertje. A product of general motors.

Model wijkt weer iets af van de andere hier. Als bovenstaande, alleen het randje zit in het midden.

[Bericht gewijzigd door guidob op dinsdag 7 januari 2014 00:59:42 (19%)

evdweele

Overleden

Op 6 januari 2014 14:28:41 schreef Nightwalker:
Dat ezelsbruggetje had zelfs mijn moeder vroeger al geleerd. Deze is dus al behoorlijk oud. Staat ook op veel websites

Dat ezelsbruggetje lijkt me veel te kort door de bocht. Als je niet begrijpt wat een diode doet en alleen het woord KNAP onthoudt kan je voor vervelende verrassingen komen te staan.
Neem maar als voorbeeld een diode over een relaisspoel, moet die met de kathode aan de negatieve spanning en de anode aan de positieve spanning? Nee dus.

Dat zal ook wel de reden zijn waarom ik dat ezelsbruggetje 50 jaar geleden nooit op school heb geleerd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

Ik heb een Russische tor met zo'n uiterlijk. (Russisch of Oostduits, het gesloopte apparaat kwam uit Berlijn en het manual en opdruk op behuizingen was russisch. Zeer degelijk gebouwd maar helaas niet te redden

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

@Hewlett: Leuk die buizen. Ook leuk om te zien dat ze ongeacht hun opdruk allemaal uit dezelfde fabriek kwamen bij Philips: die in Brive la Gaillarde, Frankrijk. Te zien aan de letter E waar de tweede regel mee begint. Het cijfer erachter is het laatste cijfer van het jaar, de letter daar weer achter is de maand.

Verder ook interessante aanvullingen op de op het internet in omloop zijnde codelijst. Ik ga dat ook maar eens bijhouden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 7 januari 2014 18:45:03 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@evdweele
Jouw voorbeeld is ook niet helemaal juist.
Het gaat er niet om waar je de positieve of negatieve spanning aansluit.
Het ezelsbruggetje is om te onthouden wat de positieve en negatieve kant van de diode is. KNAP, Kathode Negatief, negatief = - en is dus de kant van de diode waar het streepje zit.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
evdweele

Overleden

wat de positieve en negatieve kant van de diode is.

Een ezelsbruggetje is volgens mij bedoeld om iets makkelijker te maken, maar dit maakt het alleen moeilijker.
Een diode heeft geen positieve of negatieve kant want er komt immers geen spanning vanaf. Het is geen batterijtje.
Ik vergeet maar weer snel dat ik dit hulpmiddel heb gehoord :+

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dit topic is gesloten