ronddraaiend plateau

Wat denken jullie van die lager van SparkyGSX? Volgens mij moet dat wel kunnen.

Arco

Special Member

Dat lukt altijd. Zo'n klein gewichtje als 10kg is voor een conisch rollager geen enkel probleem...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Zou kunnen, maar ik denk dat je met die meubelrollertjes makkelijker uitkomt.
Voor dat lager komt nogal wat kijken aan draaiwerk en daar zal je waarschijnlijk hulp bij nodig hebben, of je moet het uitbesteden .

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

En aan één zo'n lager heb je waarschijnlijk niet genoeg, denk niet dat je het stabiel krijgt.

En wat Tidak Ada oppert; dat kan je zelf maken, en is waarschijnlijk zwaar genoeg voor jou toepassing.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik denk dat het juist wel stabiel is, zolang het beeldje niet veel groter is dan het lager, en het zwaartepunt niet te ver uit het midden ligt. Ik denk dat je beide helften goed kan fixeren met 3 blokjes rondom, dus ik zie niet in waarom je er een draaibank voor nodig zou hebben.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hensz

Golden Member

Op 8 januari 2014 13:12:13 schreef Tidak Ada:
Ik bedenk me ineens dat er van die meubelrollers bestaan met een kunststof(?) kogel in een kom. Dan kan TS zelfs gewoon een houten (Multiplex, MDF?) plank gebruiken.

Kogel of wieltje maakt niet zo veel uit. Kan idd gewoon onder een houten plaat. Wieltjes/kogels lopen op een stalen plaat die op een tweede houten plaat bevestigd is. Je hoeft je niet te beperken tot 3 wieltjes als je het heel stabiel wilt houden. Die wieltjes kosten weinig en zijn doodsimpel te monteren.

Idee voor de aandrijving is misschien om een gebruikte getande (distributie)riem binnenste buiten te keren en om het plateau te bevestigen. Stappenmotortje met wormwiel drijft de boel dan aan. Ik hoop dat de metalen worm tegen zo'n riem niet gaat piepen.

Don't Panic!

De schijf direct aandrijven lijkt mij in dit geval toch nuttiger aangezien de motor met overbrenging precies het toerental heeft wat de TS nodig heeft voor zijn project.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Inderdaad, het enige lastige daarvan is de koppeling van de schijf naar de as van de motor, aangezien die wel nauwkeurig in het midden van de schijf moet zitten, en je de motor goed moet uitlijnen. Een wieltje dat tegen de zijkant, binnenkant of desnoods onderkant van de schijf loopt, is wat dat betreft veel minder kritisch, maar dat heeft wel weer andere nadelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Volgens mij moet het erg goed kunnen met die lager. Ik heb de dimensies van mijn beeld een beetje overdreven. De voet van het beeld is 115 x 170. Met een beetje mazzel past he beeld zo direct op de lager; dus zonder extra platform. Aangezien de binnenring uitsteekt kan ik het beeld daarop zetten en de buitenring fixeren in de sokkel.
Blijft natuurlijk de uitdaging om de as van de motor percies goed te zetten tov de lager. En het aansluiten van de lager op het asje natuurlijk.

Tidak Ada

Golden Member

Dat bedoelde ik nu net met het nodig hebben van een draaibank.
Dat lager zou een conische binnenring hebben Dat maak je niet zomaar even me een schrobzaag. Maar we praten er morgen nog wel over...

Als je van een plaat MDF of ander hout materiaal uit gaat, komt het niet zo nauw als je die roller kogels er onder monteert. Je zou het plateau zelfs asymmetrisch kunnen maken.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 10 januari 2014 21:14:33 (31%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada,

Waar heb je die draaibank nu voor nodig ?
Ik begrijp je verhaaltje denk ik niet helemaal.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Arco

Special Member

Op 10 januari 2014 21:10:45 schreef Tidak Ada:
Dat lager zou een conische binnenring hebben Dat maak je niet zomaar even me een schrobzaag.

Hoe kom je daar bij?
Het lager heeft helemaal geen conische binnenring; het is een conisch lager. Binnen en buitenkant zijn gewoon recht.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Als je een tussenstuk met een diameter van 75 mm wilt hebben dat het motortje met het lager verbindt en dat dan dus ook nog een gat van 7 mm precies in het midden moet hebben, je volgens mij echt niet zonder draaibank kan. En dat middengat zul je toch echt met een binnenbeitel pas moeten maken.
Het mooiste is om een schuifstuk tussen motor en plateau te zetten anderes heb je echt kans dat een en ander uit elkaar rukt.

@Arco:
Oeps, ik had begrepen dat dat lager een conische passing had :o

Nu wordt het weer wat eenvoudiger, maar je zal toch nauwe toleranties moeten aanhouden om een passing tussen die 7 mm van de as van dat motortje en de 75 mm van dat lager te maken. een en ander moet goed uitgelijnd worden, anders moet je een flexibele koppeling er tussen zetten (of een snaaraandrijving).
Hetzelfde zie je bij aandrijvingen voor bijvoorbeeld centrifugaal pompen, als de motoras niet gelijk de pompas is. Anders ruk je zeker de lagers van de motor uit elkaar.
Het lijkt me trouwens toch verstandig om de motor met rubbers op te hangen...

Dat is ook de reden, dat ik zei het plateau middels die meubelrollers te laten draaien, dan ben je van het precisie werk af.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mwah, dat lukt mij met een bovenfrees en een passerliniaal ook nog wel, heb ik geen draaibank voor nodig (ook al staat er wel 1)
Door gebruik te maken van een passer liniaal, heb je tevens automatisch
het hart van de cirkel :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Hoe wil jij met de hand een tolerantie van een paar µ bewerkstelligen? Als je met kogellagers werkt heb je niet zoveel speling als met een 'speklager' en uitlijnen wordt helemaal moeilijk, dat lukt al niet goed meer als je je werkstuk even uit de klauwplaat hebt gehaald!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik denk dat we langs elkaar heen praten :-)
Stuur je wel een mail, anders gaan we veel te ver off-topic

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Met een flexibele koppeling (een echte of een stukje flexibele slang) hoeft de uitlijning lang niet zo nauwkeurig te zijn. Ik zou eerst een schijf zagen en op maat maken op de schuurband, zodat hij strak in de binnenring past. Je kunt vervolgens gemakkelijk het midden vinden door de buitenste ring vast te zetten en de binnenste ring te draaien terwijl je er een stift op zet; je tekent daarmee concentrische ringen, totdat je het midden gevonden hebt. Daar boor je een gat van 6mm, met een boutje M6 waar vervolgens die slang omheen gaat. De as van de motor komt in de andere kant van dat kleine stukje slang, eventueel nog met een klem er omheen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Jammer dat die motoras is afgeplat...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat kon ik niet zien op de foto's, maar dat is toch maar een klein vlakje aan één kant? Dat is geen probleem, als het stukje slang maar stijf genoeg is; je moet natuurlijk geen krimpkous willen gebruiken.

@Tidak Ada: ik krijg een beetje het gevoel dat je niet wilt dat deze oplossing zou werken, wat ik heel vreemd vindt aangezien je de TS zelf het perfecte motortje geeft.

Een constructie met losse wieltjes of kogelbanen lijkt me juist veel moeilijker om stabiel, geruisloos en netjes te maken, en daarbij zou de as van het motortje veel meer belast worden, omdat dat het enige is dat de schijf zijwaarts zou fixen, als ik het goed begrijp.

Ik bedenk net nog iets; je schrijft dat het een synchrone motor is, toch? Hoewel er natuurlijk een enorme vertraging tussen zit, zou het gevaar kunnen bestaan dat die niet kan starten als er om een of andere reden (omdat het geheel niet waterpas staat, of vanwege een uitlijnfout of zo) een wat zwaarder punt zit in de omwenteling, en de tandwielkast een heel klein beetje op spanning staat, zodat daar onvoldoende speling in zit om het motortje een stukje vrij te laten lopen.

Het lijkt me verstandig om te meten hoeveel stroom het motortje bij normaal bedrijf trekt, en een zekering op te nemen die maar heel iets zwaarder is dan dat, en/of er een thermische zekering tegenaan te plakken (al valt te betwijfelen of die op tijd reageert). Als dat motortje ooit stuk zou gaan, zal het moeilijk worden een identieke te vinden, lijkt me.

Ik ben wel met je eens dat de askoppeling en uitlijning het moeilijkste deel van de montage zal zijn, en in zit nog even te denken over andere mogelijkheden, omdat een uitlijnfout op langere termijn slecht zal zijn voor de lagers van het tandwielkastje, en de geluidsproductie ook niet ten goede zal komen.

Misschien is een asje door het midden van de schijf, met een snaarwieltje erop nog wel de beste oplossing. Daarmee is de uitlijning al niet meer kritisch, loop je minder risico op schade aan het motortje als het ding ooit zou vallen of zo, en dat snaartje zou kunnen slippen, breken of eraf lopen als de schijf op een of andere manier zou breken, zodat het motortje heel blijft. Als bonus kun je met die snaarwieltjes nog een klein beetje spelen met de snelheid (1:2 tot 2:1 of zo).

Dus: wie heeft er nog een paar snaarwieltjes voor de TS? :-p

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb het motortje inmiddels gekregen. Mooi ding! Uit zichzelf is ie geruisloos. Maar vergt wel een erg gedempte ophanging anders resoneert alles mee.
Het asje maakt een hele slag in ongeveer 13 minuten. Bij nader inzien is dat toch te snel, je ziet em draaien en dat is nou net niet de bedoeling. Er zal dus nog een vetraging tussen moeten van een factor 4; een slag in een uur.
Idee van Tidak was om een cilinder (75mm) in de lager te passen en deze via een snaar door het motortje aan te drijven. Op het motortje een poelie monteren voor de snaar.
Volgens mij moet dit met een poelie van 18mm te doen zijn (klopt dit??). Is er nog een minimale lengte voor die snaar? Of kan het vlak bij elkaar zitten?
Nu moet het allemaal nog in een beperkte ruimte ingepast worden.
Het asje van de motor zit gelukkig niet in het midden maar aan de zijkant. Dat houdt het oppervlak van de constructie beperkt. Maar het zal wel een hoge sokkel worden van minimaal 10 cm.

fatbeard

Honourable Member

Het minimum wordt bepaald door de minimale buigradius en elasticiteitsmodus van het gebruikte snaarmateriaal.
Grote dure woorden, maar voor makkelijk verkrijgbare materialen en deze maten kun je gewoon gaan voor het absolute minimum (poelies nèt niet tegen elkaar).
Je kunt ook op de motorpoelie een bandje zetten (dikke O-ring of zo) en de binnenring via frictie aan de binnenkant aandrijven. Dat kan dan weer een cm of wat schelen in de sokkelhoogte omdat je motor-as ín het lager steekt. Maar misschien verergert deze constructie het resonantie-probleem wel...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Als je wilt....
Wil ik dit wel voor je afdraaien, materiaal heb ik ook zat liggen.
Persoonlijk zou ik het nooit zo construeren....veel te omslachtig !
De magnetron constructie heeft mijn voorkeur (is inmiddels ook al ruim 20 jaar de standaard)
Wat betreft de tolerantie die TA naar boven haalt.
Als het een as zou zijn van een kilo of 20-40 die een rotatiesnelheid heeft van pak hem beet 10.000rpm....
Tja, dan heb je gelijk !
Maar een as die slechts 1 Rph, hoeft te doen....
Dan maakt het geen z*k uit.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

@fatbeard:
Dat wieltje heb ik ook aan gedacht ik heb Hotze zelfs een stel van dat soort wielen meegegeven. Alleen is bekend uit de platenspelerwereld dat daar toch nog wel wat slip bij optreedt. Het is niet voor niets dat de goede platenspelers een snaaraandrijving hadden , of later direct drive. Verder moet je dan ook weer een aandruksysteem maken met een spanveer en moet het motortje bewegelijk worden opgesteld. Dat wordt allemaal weer een stuk ingewikkelder.

@Gadget_inq:
Bedenk dat er een starre verbinding tussen bestaat. als je de boel niet goed uitlijnt en centreert, krijg je precies wat Sparky beschrijft, ondanks het lage toerental gaat de zak klemmen en mol je toch de lagers van de tandwielkast of de motor zelf.

Na met Hotze te hebben gesproken lijkt mij de methode met een snaar de beste, temeer daar hij toch nog een reductie van minimaal 1:4 nodig heeft.

@Sparky:
De as is over bijna de hele uitwendige lengte afgeplat.

@Hotze: er bestaan speciale motordempingsrubbers met ingegoten draadeinden. Probeer die te pakken te krijgen. ik zal morgen een fotootje sturen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wil je me even een PM sturen, ik heb het van lager van SparkyGSX voor je meegenomen.

@Dantos, er staat geen email adres bij je gegevens. Maar mijn mail adres staat bij mijn contactgegevens. Kun je mij een mail sturen?