Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Bij het lekken van elco's dacht ik meestal aan dat letterlijk lekken wat zo'n troep geeft. Net zoals bij (te) oude batterijen. Maar een elco kan idd ook elektrisch lekken.

Van mijn vader heb ik maar weinig geleerd op elektronica gebied. Mijn ouders zijn al gescheiden sinds mijn 4e. En als ik dan bij mijn vader op vakantie was, gingen we meer op pad andere dingen bekijken. Hij was meer met de buizen radio's bezig als ik er niet was. We hebben wel eens wat simpele schakelingetjes met moderne componenten gemaakt.
Zelf heeft hij nooit elektronica gestudeerd. Mijn vader is de oudste van 6. Toen hij 14 was is zijn vader overleden. Daardoor was hij dus met 14 jaar de kostwinner van het gezin. Hij ging toen werken bij De Staatsmijnen. Daar heeft hij wel een vakgericht diploma gehaald via een opleiding tijdens het werk. Mijn vader is chemisch analist.
Dat vak heeft hij nog uitgeoefend bij verschillende werkgevers. Maar de laatste baan had hij al toen ik geboren werd. Service monteur voor een verpakkingsmachine fabriek. Daar is hij dus wel in aanraking gekomen met elektronica.
Alleen is hij door zijn ziekte bijna 25 jaar geleden afgekeurd. En door het alsmaar erger worden bijna 15 jaar geleden in een rolstoel beland. Hij kan nu praktisch niets meer. En de ziekte zorgt ook voor een geestelijke achteruitgang.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

oude batterijen lekken ook niet per definitie, de inhoud en of de batterij leeg is doet er veel aan af. ben ze pas tegengekomen in een ab van een philips tv uit 1982 waar de batterij nog tot 1984 goed was, toch geen lekkage. die lichte batterijen hebbn er het minste last van, alkaline heeft er vaker last van. als voorbeeld hebben we op t werk een koffer met installatie testers waar de batterijen al sinds 1997 van over de datum zijn, toch werken de apparaten allen nog met de niet lekkende batterijen. ze worden jaarlijks gekeurd en ook die instantie zegt er niks van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 17 januari 2014 10:28:23 schreef Nightwalker:
En aangezien dat lekken dus komt door het opnemen van vocht door ouderdom, had er dus beter een houdbaarheidsdatum op die dingen kunnen staan. :-p

Kennelijk hadden en hebben fabrikanten dat zelf niet helemaal onder controle. Philips Components kon daar kennelijk slecht mee leven en heeft ze meer dan 60 jaar geleden als een van de eerste fabrikanten over een periode van een 20 jaar uitgefaseerd, maar fabrikanten als RIFA (Evox tegenwoordig geloof ik) en WIMA hebben ze nog steeds (!) en bij RIFA staan ze als superieur (en als je de cijfers dan bekijkt zitten ze tussen MKT en MKP in) in de catalogus, met dezelfde constructie van NOS of oude gebruikte exemplaren. Ik heb daarvan NOS liggen met scheuren van 1cm lang en 1mm breed. Er zijn ook exemplaren bekend die het na 30 jaar nog doen, maar die zijn zwaar in de minderheid, vrees ik, en als je al haarscheurtjes ziet dan weet je dat je ze mag vervangen als de luchtvochtigheid een keertje iets hoger is geweest ofzo. WIMA zie ik minder en hebben mogelijk geen haarscheurtjes, maar exemplaren uit de jaren '90 fikken alsnog wel uit zo nu en dan (Google PE2169). Kennelijk is het bijna niet haalbaar om vocht buiten te houden, en kennelijk zorgt het kleinste beetje vocht al voor een zichzelf versterkend probleem. Ook kan het kennelijk moeilijk zijn om de chemische samenstelling van papier, impregneermiddel en giethars echt goed te krijgen. Bij papier-in-olie gaat dat al een stukje beter, maar dat is te duur voor consumentenapparatuur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Hopende dat hotlinken naar een afbeelding van m'n wordpressblog goed gaat:

http://lukelectro.files.wordpress.com/2014/01/img_6075_lecroy9450_hhz406.jpg?w=724

Wat zijn die dingen met gele, rode en blauwe punten er op?

Bonuspunten voor wie weet waar het uit komt (Maar dat weet ik wel, en de bestandsnaam verraad het ook).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
flash2b

Special Member

Volgens mijn zijn het spoelen/inductors.

maartenbakker

Golden Member

Ik vind dat het trimcondensatortjes moeten zijn. Eventueel spoeltjes als tweede keus.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 20 januari 2014 22:30:24 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik denk dat je scoop een beetje stuk is.
Kan je de servicemanual niet downloaden van elektrotanya?
Wel adblocker uitzetten.

Deze "lecroy_9450_sch.pdf" heb ik bij elektrotanya gevonden (9,6Mb)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 20 januari 2014 22:52:14 (22%)

Tidak Ada

Golden Member

Is dat die Lecroy van de Maxwell?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Het is een LeCroy van de Leidse Makerspace. (En die hebben 'm weer gekregen/kocht? van de Universiteit Leiden). Inderdaad een beetje stuk. (Heb je dat van de foto's ohm pi, of is het een educated guess?) En mede daarom tijdelijk bij mij.

De onderdelen met de stippen zitten hier op een HHZ406 module, maar soortgelijke dingen komen ook elders in de scope voor op stukken die wel een schema hebben. Ze zagen er wat exotisch uit dus voer voor dit topic, benieuwd of iemand ze zou herkennen. Ze zien er niet trimbaar uit, maar ik zal 's in de documentatie duiken om uit te vinden wat het is.

Servicemanual heb ik. Idd van elektrotanya.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Je hebt een vrij specifieke en kwetsbaar tooltje met een vierkant uiteinde nodig om ze te verstellen.
De gele, blauwe en rode stippen zijn gemaakt met een soort van "locktite" je kan de boel daarmee vastzetten. Zo van: "niet meer aanzitten, is goed zo". De stippen zien er niet uit alsof dat hier zo gebruikt is.

Als je een schema van de rest hebt, wat voor symbool staat er dan voor de "soortgelijke dingen" in het schema?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 20 januari 2014 22:28:34 schreef maartenbakker:
Ik vind dat het trimcondensatortjes moeten zijn. Eventueel spoeltjes als tweede keus.

En snel te bepalen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sonytech

Overleden

Ik denk dat de kleur van de stippen de waarde aangeeft.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Tidak Ada

Golden Member

Lucky Luke:
Nee een gokje, omdat er daar vorig jaar een stond ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 21 januari 2014 17:57:51 schreef rew:
Als je een schema van de rest hebt, wat voor symbool staat er dan voor de "soortgelijke dingen" in het schema?

Een trimcondensator. Het was even zoeken, maar C78 (iirc) is er ook een, en van 5-25pF, met gele stip. 't zijn dus inderdaad toch trimmertjes. Jammer, had wat exotischers verwacht. Maar het mysterie is tenminste opgehelderd...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 21 januari 2014 17:51:43 schreef Lucky Luke:...(Heb je dat van de foto's ohm pi, of is het een educated guess?)...

Ik heb het vanaf de foto. In FF rechtsklikken op de foto, dan "afbeeldingsinfo bekijken" kiezen en de rest is voor Google. Voor een educated guess weet ik (in dit geval) te kort.

Ik ben nog steeds bezig met het uitmesten van de oude ladekastjes van m'n vader. Vandaag de laatste kastjes gedaan. Daar is ook nog best apart spul uit tevoorschijn gekomen.

O.a. een redelijk wat germanium transistoren.

Enkele SB187 Transistoren van Sanyo. Van onder lijken het net elco's met drie poten.
http://www.walagata.com/w/nightwalker/SB187.jpg

Enkele glastransistors. Ik zag pas dat ze van glas waren bij die ene waar de lak beschadigd is.
http://www.walagata.com/w/nightwalker/Glastransistors.jpg

Enkele BY184 silicium diodes. Ze meten alleen in beide richtingen niet door.
Peak inverse voltage: 18000V
Max. reverse current: 10µA @ 1500V
Max. forward voltage drop: 5V 100mA (kan wss niet doormeten dankzij die 5V)
Max. rect. current: 400mA
http://www.walagata.com/w/nightwalker/BY184.jpg

Een glazen diode met alleen maar kleurringen. Type dus onbekend. Op de meter geeft deze 408mV
http://www.walagata.com/w/nightwalker/Ringendiode.jpg

Enkele diodes AA118. 358mV op de meter, dus germanium.
http://www.walagata.com/w/nightwalker/AA118.jpg

Enkele diodes die er uit zien als ceramische condensators. Ze hebben alleen een stip. Er staat verder niets op.
Van links naar rechts:
1592mV
1901mV
1335mV
1395mV
1310mV
1375mV
1361mV
Vreemde waarden. Ze meten ook maar in één richting door. Zeners?
http://www.walagata.com/w/nightwalker/Stipdiodes.jpg

En wat dit is weet ik niet. Hij meet in beide richtingen 3,3Ω. Is dit een spoel?
http://www.walagata.com/w/nightwalker/Spoel.jpg

En deze onderdelen vindt ik ook vreemd. Meten in beide richtingen 0Ω.
Er staat niets op. Ook spoelen?
http://www.walagata.com/w/nightwalker/0ohm.jpg

En onder het puin kwam ik nog dit apparaat tegen. Een UTI 2000 van H.F.Jensen.
Ooit eens uit de "afvalbak" van een toenmalige werkgever gered.
Na nader onderzoek blijkt dit een "Linear transducer LDI 8/1 and Indicator display unit" te zijn.
Staat er blijkbaar ook één op eBay voor €331,74. weliswaar met 'probe' en kalibratie raport, maar toch veel geld voor zo'n klein apparaatje. Maarja, ik heb ook geen flauw idee wat het kan/doet :-p
http://www.walagata.com/w/nightwalker/HFJensen.jpg

Het kalibratie rapport is wel van 31-08-1989. Het staat er op de Philips manier genoteerd.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat die "diodes" met stip tantaal elco'tjes zijn. Kan dat?

Dat laatste apparaat zou een uitlezing kunnen zijn van een meettranscducer voor een CNC gestuurde machine.

Die OC71 waar de lak af is gesprongen kun je gebruiken als foto transisitor. Dat werd vroeger vaak gedaan om aan een "goedkope" fototransistor te komen.
Er bestaat/bestond wel een echte fototransistor uitvoering on der het typenummer OCP71

http://i.ebayimg.com/09/!Bf2ykB!BGk~$(KGrHqQH-DYErf3crCHnBLC79fW)m!~~_12.JPG

OC44 is een hf transistor voor a.m. midden frekwenties

Die zwarte dingen kunnen ook 0Ω weerstanden zijn om draadbruggen mee te maken

BY184 zijn silicium dioden

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sonytech

Overleden

Die BY184's zijn gewoon een paar diodes in serie, vandaar de hoge VF. Dat je dus met een multimeter ook in doorlaat niks meet dat klopt dus wel.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Echt goedkoop waren die OC71's en OC44's niet. Voor de OC71 moest ik fl6,- per stuk betalen.

maartenbakker

Golden Member

Is ook te zien aan de langere behuizing (vanwege de spanning en omdat er een stapeltje silicium inzit).

Kleurcodes voor dioden werden zowel in de VS als in europa gebruikt. Dit moet aan het uiterlijk te zien een exemplaar uit de VS zijn. Ik gok op een 1N145 of 1N541 (ben de afleesrichting even kwijt).

Zijn die zwarte dingen geen ferrietkralen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 januari 2014 23:45:22 schreef Tidak Ada:
Ik denk dat die "diodes" met stip tantaal elco'tjes zijn. Kan dat?

Mijn vader had ze in een bakje met diodes gestopt. De modernste multimeters die hij had waren zowat de eerste digitale (van Hapé ). Die heb ik nu hier liggen. Maar ik gebruik mijn nieuwste het meest. Deze heeft o.a. een aparte diode stand waarop ik deze onderdelen heb doorgemeten met bijbehorende resultaten. Dit ging ook maar in één richting. Ook kan hij condensators meten. Net even geprobeerd. In de ene richting 10nF en de andere richting OL (Over Load met luid gepiep) Meer dan 400µF. Hoger gaat mijn multimeter niet. Ik heb niet het idee dat dit condensators zijn. Ze reageren te veel als een diode.

Op 23 januari 2014 23:45:22 schreef Tidak Ada:
Die zwarte dingen kunnen ook 0Ω weerstanden zijn om draadbruggen mee te maken

Daar zat ik ook aan te denken. Maar die versies die ik wel eens gezien heb, hebben ook kleurringen om ze meer op weerstanden te laten lijken.

Op 23 januari 2014 23:45:22 schreef Tidak Ada:
BY184 zijn silicium dioden

Dat zag ik ook al staan in de datasheet ;-) Alleen waarom doen ze niets op de diode test. Omdat die Max. forward voltage drop 5V is?

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op vrijdag 24 januari 2014 00:02:59 (39%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
pola

Golden Member

Dat valt nog mee. De eerste OC71 die ik mocht verkopen was op een paar centen na 25 Guldens.
De OC13 als goedkope versie ging voor 4,75.
En dat allemaal in 1956, 1957 of zo.

Al mijn voedingen worden geschakeld. Dubbelpolig
Sonytech

Overleden

Een doorsnee multimeter zet in de stand voor diodetest hooguit een volt of anderhalf op de pennen, dus als je een diode hebt die een hogere Vf heeft dan gaat dat niet.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Mijn multimeter (Metex M3850D) zet 2,8V op de pennen in diode stand. Net even gecontroleerd. Vandaar dat ik 1901mV van die 2e 'rode' heb kunnen meten. Maar daar zit die BY184 met z'n 5V idd boven.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Ik heb mijn vorige nog ge"edit maar het gaat wat snel...

Zijn die druppelgevalletjes met stip geen seleendiodes?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten