Bij het lekken van elco's dacht ik meestal aan dat letterlijk lekken wat zo'n troep geeft. Net zoals bij (te) oude batterijen. Maar een elco kan idd ook elektrisch lekken.
Van mijn vader heb ik maar weinig geleerd op elektronica gebied. Mijn ouders zijn al gescheiden sinds mijn 4e. En als ik dan bij mijn vader op vakantie was, gingen we meer op pad andere dingen bekijken. Hij was meer met de buizen radio's bezig als ik er niet was. We hebben wel eens wat simpele schakelingetjes met moderne componenten gemaakt.
Zelf heeft hij nooit elektronica gestudeerd. Mijn vader is de oudste van 6. Toen hij 14 was is zijn vader overleden. Daardoor was hij dus met 14 jaar de kostwinner van het gezin. Hij ging toen werken bij De Staatsmijnen. Daar heeft hij wel een vakgericht diploma gehaald via een opleiding tijdens het werk. Mijn vader is chemisch analist.
Dat vak heeft hij nog uitgeoefend bij verschillende werkgevers. Maar de laatste baan had hij al toen ik geboren werd. Service monteur voor een verpakkingsmachine fabriek. Daar is hij dus wel in aanraking gekomen met elektronica.
Alleen is hij door zijn ziekte bijna 25 jaar geleden afgekeurd. En door het alsmaar erger worden bijna 15 jaar geleden in een rolstoel beland. Hij kan nu praktisch niets meer. En de ziekte zorgt ook voor een geestelijke achteruitgang.