Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Die ben ik nog nooit in die vorm tegegekomen... Heb zelfs ueberhaupt nog nooit seleen dioden gezien, wel als gelijkrichter, maar dan verwacht je dikker draad. Bovendien vraag ik me af of ze in de seleen tijd al componenten voor gedrukte bedrading maakten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Net even wat info opgezocht over de seleen diode. De Vf is bij deze idd hoger zoals die bij deze zijn. Maar daardoor produceren ze meer warmte en worden dus op koellichamen gemonteerd. Deze zijn heel klein en niet gekoeld. Of de stroom die ze moeten verwerken is dusdanig laag dat koeling niet nodig is.

Op 23 januari 2014 23:49:53 schreef Sonytech:
Die BY184's zijn gewoon een paar diodes in serie, vandaar de hoge VF. Dat je dus met een multimeter ook in doorlaat niks meet dat klopt dus wel.

Zag het wat laat. Maar dat verklaard idd de hoge Vf. Met wat voor reden hebben ze dat gedaan om meerdere diodes in serie in één behuizing te doen? Alleen voor een hogere Vf?

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op vrijdag 24 januari 2014 00:39:46 (42%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Hewlett

Honourable Member

Deze blobjes

http://www.walagata.com/w/nightwalker/Stipdiodes.jpg
zijn waarschijnlijk Tantaal condensatoren, deze meten idd door als diodes met ongeveer 1.3V op een multimeter (afh van de multimeter diode test spanning) in de diode test mode en hebben polariteit dwz laten maar in een richting ongeveer 1.3V door. Zet er maar eens een LCR meter op.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Hugo Welther

Moderator

Zijn inderdaad tantaaltjes.
Gezien de ouderdom gewoon afscheid van nemen. Ik vertrouw oude tantaal elco's niet (meer).

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb helaas (nog) geen losse LCR-meter.
Maar ik heb wel ééntje getest in de condensator waarde tester van mijn multimeter. Zie drie posten van mij terug.

In de ene richting 10nF en de andere richting OL (Over Load met luid gepiep) Meer dan 400µF.

Edit:
Hallo Hugo, je kwam er net even tussendoor. Dit zijn dus toch tantaal elco's? Hoe kun je dan eigenlijk zien wat de waarde is? Was dat af te lezen aan de kleur van de stip?

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op vrijdag 24 januari 2014 00:51:08 (26%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Bij nader inzien klinkt een tantaalcondensator veel waarschijnlijker.

Overigens zijn niet alle seleengelijkrichters van koellichamen voorzien, zie:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Selenstab.jpg
of wat kleiner:
http://www.ebay.nl/itm/1-Posten-Diode-ca-40-St-AEG-M2x15-C175-NOS-/330…

Als je een oude telefoon (T65) hebt, zit er ook zo'n plastic gevalletje in, met 2 antiparallelle seleencelletjes om de spanning te begrenzen op het spreek/luister-deel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 24 januari 2014 01:21:02 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Die laatsen zijn waarschijnlijk meetcelletjes voor een (universeel)meter

Echte gelijkrichters zagen er aanvanklijk zo uit:

http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/m9UsBTNu-sj6ksFPsN33GlQ.jpg

Maar dat kan ook een cuprox(koperoxide)-gelijkrichter zijn.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 24 januari 2014 01:15:46 (58%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Even rondgekeken voor een LCR meter.
Op eBay staat deze LC-meter voor €34 als bouwpaket. Is dit wat, of zijn er betere opties.
Ik hoef maar een simpel metertje om enkele componenten te controleren.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

De stip en de kleur van het huis zeggen wat.
Verder: Als je de stip naar je toe richt en de draadjes naar breneden, is dacht ik, de rechter aansluiting de plus.

Ik heb ook nog (Philips?) tantaaltjes met een kleurcode. twee kleuren en een stip met een specuifieke kleur (ik meen te herinneren de werkspanning)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 24 januari 2014 01:46:45 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Op 24 januari 2014 00:43:18 schreef Hugo Welther:
Zijn inderdaad tantaaltjes.
Gezien de ouderdom gewoon afscheid van nemen. Ik vertrouw oude tantaal elco's niet (meer).

Tantaal condensators schijnen juist zo ongeveer eeuwig goed te blijven. Tenminste, zolang je ze niet misbruikt (te hoge spanning) want dan worden ze erg onbetrouwbaar. Ik heb er eens wat gesoldeerd, gemeten en dan losgesoldeerd met redelijk wat hitte, zeg maar zoals de gemiddelde electronicus zonder desoldeerbout of hete lucht het doet. Daarna waren ze slecht. Hoge ESR en sommige gebarsten (waren smd versies)

Ik denk dat tantalen een beetje onterecht een slechte reputatie hebben.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nightwalker:
Op zich werken dit soort metertjes prima voor algemeen gebruik.
Voor een paar euro meer heb je er echter een met een kastje er om heen, bespaart je een hoop werk en uiteindelijk ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.

fred101

Golden Member

Bij Artikelen op deze site staat een stukje wat ik over lCR meters heb geschreven.

simpele LCR meters hebben meestal moeite met waarden onder de 10 pF, 1 uH, fysiek grote varco's of luchtspoelen. Ook een hoge ESR kabn vertekening geven. Maar voor even een Ctje uit je junkbox nameten gaat vaak prima. Of dat nu 1nF of 1.085mF is maakt weinig uit.

Een C brugje is ook heel simpel te maken en laat je op diverse frequenties meten. In bijna ieder boekje uit de jaren 60-70 staat wel hoe dat moet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@brainbox:
Ik ben intussen ook maar eens verder gaan kijken. Deze heeft een wat klein bereik en idd geen kast. De aanbieder heeft ook voor een meerprijs kastjes op maat voor deze meter.
Maar nu zag ik deze op marktplaats. Kant en klaar in een kastje en een iets groter meetbereik.
Mss dat ik deze neem. Tenzij iemand meer weet over de kwaliteit en nauwkeurigheid van deze meter.

@fred101:
Wat denk je anders over de meter op MP. Het gaat mij er maar om dat ik wat condensators en spoelen kan nameten. Ik ben niet bepaald bezig met 'rocket science' :-)

Ik heb eens zo'n "0Ω" weerstand gesloopt. Het is gewoon een stukje ijzerdraad dat door een ferriet kern o.i.d. gestoken is. Aan één kant zie je het gaatje waar hij ingaat, en aan de andere kant is hij vast geplakt.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op vrijdag 24 januari 2014 14:23:10 (12%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Ah, dan heeft maartenbakker wat dat betreft gelijkgehad. ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

ik heb recent de "AVR transistor tester" gekocht. Design is duits, maar de kitjes komen uit china (ebay).

http://www.mikrocontroller.net/svnbrowser/transistortester/
http://www.ebay.com/itm/Transistor-Tester-Diode-Triode-Capacitance-ESR…

In 1 week binnen.

Zie ook http://www.eevblog.com/forum/testgear/$20-lcr-esr-transistor-checker-p…

Dat is een alleseter, stop er een component in en je krijgt de meet resultaten. Bij condensatoren de capaciteit en esr.

Er zijn veel varianten te koop; opletten wat je pakt. Ik heb er 1 met een 328 dip in voetje, met zif socket voor de componenten. Na wat kleine wijzigingen (beter voetje, onstoorcaps en 2.5V reference) handig om te hebben. Maar de kwaliteit was al aardig goed, weerstanden waren tenminste al 1%. Je ziet wel eens versies met 5% weerstanden... Al zet ik er nog wel een keer 0.1% in, wat de bedoeling is.

Meteen ook de laatste software erin gezet (USBasp clone uit china).
Sommige versies hebben een programmeer socket, zelf heb ik de processor even op een broodplankje gezet (alleen xtal nodig).

fred101

Golden Member

Ik vond het al zo vreemd dat mijn antwoord er niet tussen stond. Nu vind ik het hier :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1584300#1584300
Erg raar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Voor €20,37 (waarvan 0,63 naar paypal gaan) en geen verzendkosten, laat ik me er één uit China overkomen :-) Daar kun je niet echt een bult aan vallen.
Dit is echt een allesvreter. Zelfs de elco's tot een behoorlijk hoog bereik.
Zelfs geweldig dat hij je al aangeeft welk pootje was is.

Edit:
fred, je bericht is er bij gekomen terwijl ik aan het typen was. Ik heb je verkeerd geplaatste post ook even gelezen.
Er zijn idd verschillende op eBay die er (bijna) het zelfde uitzien. Ik heb dus nu die gekocht die guidob ook heeft gekocht.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op vrijdag 24 januari 2014 21:49:59 (30%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
flash2b

Special Member

Op 24 januari 2014 14:18:59 schreef Nightwalker:
Ik ben intussen ook maar eens verder gaan kijken. Deze heeft een wat klein bereik en idd geen kast. De aanbieder heeft ook voor een meerprijs kastjes op maat voor deze meter. Maar nu zag ik deze op marktplaats. Kant en klaar in een kastje en een iets groter meetbereik. Mss dat ik deze neem. Tenzij iemand meer weet over de kwaliteit en nauwkeurigheid van deze meter.

Kijk en lees L/C meter LC200A - test rapport even. Ikzelf heb deze ook en ik vind hem best goed.

Bedankt voor de tip. Als hij binnen is zal ik hier nog eens naar kijken. Dan neem ik waaschijnlijk nog wel even contact op over de software- en hardwarematige upgrade, als je het niet erg vindt.
Dan is die van mij ook in top conditie :-)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik heb er ook een besteld, maar bij een andere verkoper: www.ebay.com/itm/231056057317
Ik ben benieuwd hoe nauwkeurig hij is, voor en na de upgrades.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ik ben laatst bij het uit elkaar halen van een steriosetje een soort moederbordje tegengekomen (althans dat denk ik).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/59298953/Afbeeldingen/CO/CAM00297.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/59298953/Afbeeldingen/CO/CAM00298.jpg

Ik was toch benieuwd wat het deed, dus ben ik op internet op zoek gegaan... Van de 5 IC's die erop zitten heb iets kunnen vinden van 3:

- Het IC linksboven op de eerste afbeelding is een 4 channel cd/dvd motor driver (Silicore D9258PH)
- Het IC rechtsonder op de eerste afbeelding is 16Mbit dram (Hyundai HY5117404C)
- Het IC op de tweede afbeelding is 512Kbit flash (EON ENV29L512)

De twee IC's met de A erop zijn niet te indentificeren: Het logo, de a met een soort wereldbolletje, lijkt niet te bestaan... Weet iemand wat deze twee IC's zijn en wat voor soort bordje dit verder is? Ik wil namelijk weten of het nog ergens bruikbaar voor is.

Opdruk grote IC:
A2495F
A072-09-P
0731CLF
A85023

Opdruk kleine IC:
A6001L
A111-02-P
0748CLB
A65012

Wees altijd vrolijk!
maartenbakker

Golden Member

Het is vrijwel zeker de printplaat van het CD- of DVD-gedeelte (ik denk DVD maar je vergeet verdere details over het gesloopte setje te vermelden). In combinatie met het loopwerk zou je er een losse DVD-speler van kunnen bouwen, de aansluitingen staan op de print maar het uitzoeken de bediening kan nog best een klus zijn (of je moet het geluk hebben dat er een los bedieningsprintje bijhoorde). Zonder loopwerk heb je er in elk geval niets aan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 25 januari 2014 17:36:03 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Ook zonder loopwerk zijn delen ervan bruikbaar, als je met FPGA's prutst kan dat ram leuk zijn, en het flash bij microcontrollers ook. Motordriver sowieso herbruikbaar.

De echt CD-spelerspecifieke dingen zul je alleen in een CD speler wat aan hebben...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten