Op 2 februari 2014 17:34:37 schreef MaxJ:
Zo de klok loopt en kan wellicht nog wel wat verbeterd worden, maar ik heb nog een FTD-132 bordje staan... en ik wilde er iets anders mee doen... Dus ik heb eens rondgekeken of ik er een VU meter van kon maken (misschien later nog wel een Audio Spectrum Analyser).

En dit is het resultaat van de eerste poging:
http://youtu.be/P7KPvvNcVxk
Op het filmpje ziet het minder goed uit dan live...
Nog veel ruimte voor verbetering...
Hier is de code.
Hier het schema.

Updates volgen!

Ziet erg goed uit ! Leuke toepassing.

Op 2 februari 2014 17:46:41 schreef Opa-knutsel:
@Rolo- Betreft de voeding, is het een vreemde gedachte om te denken dat de 5 volt voor de logic wel standaard 5 volt moet blijven houden, die mag geen PWM power hebben.

Vandaar mijn gedachten de gemeenschappelijke voeding voor de displays los te maken en daar een pwm op met een frequentie van 300 hz of hoger.

Nou ik heb het zo in gedachten, het matrixbord op +7,5 volt zetten, op het matrixbord zit een eigen 5 volt regelaar voor de logic op het bord.
Dan diezelfde +7,5 volt aansluiten op de "RAW" ingang van de Arduino, op het arduino board wordt die dan weer netjes naar 5 Volt geregeld. (of 3.3 indien nodig en het Arduino board dat ondersteunt).

Sterker nog, dit heb ik nu zo aangesloten (regelbare voeding op 7,5 Volt gezet) en dan op de Arduino Pro Mini, met PWM op de resred pin kun je dan de helderheid regelen. Het is nog niet af, maar met een basis opzetje kon ik de helderheid al regelen. Gaat nog wel wat programmeertijd in zitten, maar het ziet er veelbelovend uit.
Vandaar de behoefte aan een "vaste" compacte 7,5 volt voeding.
Zo hoef ik verder niets aan het matrixbord te veranderen.

Ik begrijp niet zo goed hoe jij dan het PWM'en had voorgesteld.
Direct op de voedingspanning ?

Als je eens wilt informeren naar een voeding, graag !

Het schema zou er dan zo uit gaan zien :

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Arduino/CO_Klok_pwm_zps889d6c6d.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]

Hmm had ook al geprobeerd om te pwmen via resred maar ik kreeg geen geweldig resultaat, vaak dan licht de text toch weer fel op als ik in de lage pwm kwam. ik denk dat de oe ingang gewoon niet zo snel is

Ja, het is inderdaad wel lastig, ik heb nu wat aanpassingen gedaan in de interrupt routine die de display aanstuurt. Daar stuur ik resred niet meer aan en heb de strobe puls anders gemaakt.
Nu bezig om dan PWM aan te bieden op resred en zo te dimmen, maar is nog niet af. Als ik het werkend krijg kun je het hier lezen :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (98%)]

Het dimmen van de display met PWM heb ik nu aan de praat, en ook een LDR die het omgevingslicht meet. Nog geen kant en klare code beschikbaar, moet het nog verder in de code opnemen.

De opzet is nu dat de LDR het omgevingslicht meet, die gemeten waarde wordt dan omgezet in een helderheidslevel, dat level kan 0 t/m 5 zijn waarbij 0 uit is. Dit gaat met behulp van een tabel dus daar kun je nog wat aan tunen in de software, bijv. als je een LDR hebt met andere eigenschappen. Er komt een "Diagnose" mode die je aan kunt zetten, de LDR waarde en het helderheidslevel worden dan op de display getoond, op die manier kun je dus de helderheid regeling nog naar je eigen smaak aanpassen in de code. Tijdens diagnose mode is de update interval van de klok wel langzamer om een rustiger beeld te geven dus de secondes lijken soms wat schokkerig te gaan.

De temperatuur meting van de DS3231 gaat eruit, ik vind deze te veel afwijken. Mischien komt er een DS18B20 voor in de plek, op de to do list gezet. Nu eerst verder met de helderheidsregeling.

Voorproefje van diagnose mode :
http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Arduino/20140203_184906_zps67d5ecb9.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (97%)]

Aan Rolo het dringende verzoek om de forumregels nog eens te lezen. Laat topickicks en overbodige quotes (in dit topic bijna alle) aub achterwege!

@Rolo Ik kom later even terug op de pwm betreffende de voeding.
Als je probeert een led te dimmen kun je met de spanning wat bereiken, maar met de stroom veel minder.
Het idee is emmertjes geheugen de elko wordt opgeladen tot de gemiddelde spanning die opgeladen wordt door de pwm.

Ik begrijp ook de opmerking niet helemaal van wat er wel en niet kan op een forum.

Het is hier tenslotte niet mogelijk om te dubbelen. vandaar dat hoor ik op 80 wel vaak.

@Rolo: Lees de FAQ nog eens, zo te zien heb je het niet begrepen. Als je binnen korte tijd (we houden 24 uur aan) wat wilt toevoegen, en de laatste post is je eigen, dan is het een kleine moeite (en hier de regel) om de edit te gebruiken ipv het topic te kicken, dat is in dit topic 13 keer gebeurd.

Edit: En blijkbaar zijn er altijd mensen die niet van regeltjes houden en de kop in de nek gooien...

@Opa-Knutsel: Hier staat alles netjes op een rijtje beschreven, elk forum heeft zo z'n regels, wij dus ook - helaas kunnen we niet zonder.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]

@Henry S.

Ik geef meer info aan andere forumleden dan dat ik er uit haal, dat wordt gewaardeerd door anderen, helaas niet door de moderators. De toon van je opmerking is bij mij verkeerd gevallen, en ik ben klaar met dit topic.

Rolo,

Jammer dat het zo gelopen is en je gelijk al je bestanden offline gehaald hebt, hiermee dupeer je de CO'ers die je bijdragen zeer waardeerden.

Communicatie via fora / email laat ruimte voor eigen interpretatie en kan nog wel eens verkeerd begrepen worden is mijn ervaring. Misschien is het een idee dat jullie, Rolo & Henry, even telefonisch contact hebben.

@Rolo: Jammer dat je er zo snel vandoor bent gegaan. Jouw bijdragen hebben ervoor gezorgd dat ik inspiratie heb gekregen voor het doorgaan met de FDS-132. Ik zou het waarderen als je gewoon weer deel zou nemen aan dit forum.

@Henry: Ook jammer dat je in een edit nog even wat extra kritisch moest zijn. Was m.i. niet nodig.

Ik vind het jammer dat mensen niet lezen, en moderatie niet waarderen. Het was een vriendelijk doch dringend verzoek om zich aan de forumregels te houden. Die regels zouden ondertussen wel welbekend moeten zijn, er wordt namelijk bij elke post op gewezen.

Forum >> Beantwoorden

Hier kun je een antwoord posten op "Baco Led Matrix". Voor het starten van een nieuwe discussie, klik hier.

Lees voor iets toe te voegen eerst de FAQ.

Je kunt UBB-codes gebruiken voor onder andere afbeeldingen. Kijk hier voor een overzicht.

Tweede punt van kritiek is dat Rolo meteen met het verwijderen van bestanden is begonnen, een wel erg overtrokken reaktie. Verder werd ik gisteravond al beschuldigd van dingen die nooit heb gezegd. Meneer Rolo werd daarom nogmaals op de FAQ gewezen. Het lezen daarvan is dus blijkbaar veel te veel moeite, slachtoffer spelen is veel gemakkelijker.

Voorlopig een slotje op dit topic, anders krijgen we hier een discussie binnen een discussie.