Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Heb je al success geboekt?
Ik kan nog niet zelf de motor / het display aansturen.
waarom deel je die resultaten niet?
Zodra ik weet hoe ik de motor / het display kan aan sturen doe ik dat.
Data die ik gesniffed heb deel ik niet, Sparta zou hieruit kunnen herleiden om welke fiets het gaat en met wie ik samenwerk.
Zowel de motor, het accupack als het display hebben serienummers, vraag bij een fietsenmaker maar eens een uitgebreid diagnose rapport voor een Ion en je ziet wat ik bedoel.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 28 juni 2013 22:28:15 schreef Roland van Leusden:
[...]Data die ik gesniffed heb deel ik niet, Sparta zou hieruit kunnen herleiden om welke fiets het gaat en met wie ik samenwerk.
En ???
Dit is volkomen legaal, dus wat is het probleem ?
Ik durf te wedden dat de crosstable.ini file (zie softwarebestanden) in combinatie met de aflever- en onderhoudsdocumenten (voor de daadwerkelijek serienummers en de daarin vermelde data die in de fiets staat) een hele goede bron is om de onderlinge communicatie tussen display, accu en motor te ontcijferen.
Ik volg dit draadje al geruime tijd met veel belangstelling. Dat je met een andere controller de motor ook aan kunt sturen is natuurlijk goed nieuws om je sparta te "redden". Als het goed is heeft Dimple een PAS sensor (rotatie) geinstalleerd.
Ik vroeg me af of er ook universele controllers te koop zijn die overweg kunnen met de krachtsensor (torque) die al op de sparta zit?
Zo behoud je het fraaie ondersteuningssysteem van de fiets (als dat natuurlijk je voorkeur heeft).
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
De chinese controllers sturen de motor niet zo geraffineerd aan als de Sparta controller. Wat dat betreft heeft Sparta het wel goed gedaan.
Op 30 juli 2013 13:49:14 schreef Roland van Leusden:
De chinese controllers sturen de motor niet zo geraffineerd aan als de Sparta controller. Wat dat betreft heeft Sparta het wel goed gedaan.
Heeft dat ook betrekking op het efficiënt omgaan met de energie voorraad in de accu's?
Het lijkt me dat ook dat van groot belang is.
Je kunt wel een goedkope controller toepassen, maar wat wordt er van de actieradius afgesnoept?
Op 30 juli 2013 13:49:14 schreef Roland van Leusden:
Een controller zoeken met flux vector control, die cheapo brushless drivers zetten gewoon een harde blokgolf op de motor, wat inderdaad niet zo efficient is.
Op 3 april 2013 23:19:16 schreef Dimple:
Het idee van Willem888 lijkt mij wel wat, alle electronica uit de motor slopen en er zo' n mooi controllertje
http://www.leafmotor.com/motor-controller/info-24v-250w-bldc-motor-con…
voor in de plaats, zeker als de accu nog goed is een goedkope oplossing!Op de zekeringhouder staat een permanente + en op de zwarte draad van de motorstekker een -, dus ook de elektronica in de accu wordt zo omzeilt. Laden met de originele lader kan dan nog steeds.
De controller is al besteld, als het allemaal lukt meld ik dat hier. Zo niet ook.
Beste hoe kan je de batterij laden? Na ombouw sparta. Wat moet er juist in de motor aangepast worden?
Ik heb inmiddels ook een nieuwe universele controller besteld en ben aan het voorbereiden om deze in te bouwen. Ik bouw het wiel van de ion en de accu in een bestaande bakfiets. (ik heb dus een ion frame over nu).
Ik krijg de lader nu ik de accu heb gedemonteerd nu niet aan het laden.
Weet iemand hoe de lader beveiligd is. Ander laders reageren op een spanning van een NTC-weerstand in de batterijpack. Bij het ionbatterijpakket gaan de kabels van de lader via het printje in naar de cellen.
Weet iemand wat voor spanning er op de derde (grijze) kabel moet staan om de lader tot laden over te laten gaan?
Hoi, is de betaande controller stuk?
De mijn laad wel op als ik een draai aan het wiel geef.
Ik kan echter niet rijden E00018 onevenwicht cellen.
Er is geen onevenwicht, pack geopend, belast, ontladen, geladen en geen oevenwicht.
Ik wil wel eens meten als je wil wat er dan op de dere pin te meten is.
Welke controller heb je besteld?
Welke type batterij? Bij mij 24V Ni Mh
Heb je een link?
Wat ga je uit het wiel moeten demonteren?
Moet het printje uit het batterij pack?
Hoe moet je het geheel aansluiten?
Liplip
Ik heb deze controller gekocht op ebay ( http://r.ebay.com/i0VaCU ). Ik heb de controller nog niet binnen en kan je dus nog niet vertellen of deze ook echt werkt.
Het achter wiel ga ik deze week uit elkaar halen. Over het wiel en de batterij demonteren vind je hier ( http://infant.tweakblogs.net/ ) nog een goed verhaal.
Wanneer jij zou kunnen meten wat voor spanning er tijdens het laden op de 3de (middelste) pin staat zou mij helpen. Dan kan ik zien of ik de lader zonder het printje aan het laden krijg.
Beste,
Juist een meting gedaan met digitale Volt meter. Ik heb geen spanning kunnen meten, ook niet tijdens laden. Het laden begint bij het draaien aan het achterwiel. Vermoedelijk zit de aansluiting ,pin midden, via de bus ( bedienning, motor, batterijpack).
Mogelijk kan je met oscilloscoop wel iets zien.
Ik vermoed dat er bij mij een probleem is met de print in het batt pack. Visueel lijkt alles ok. De batterij is ok.
Ik wil ook een controller bestellen zoals boven, maar:
1 hoe kan ik vinden wat ik uit de motor moet verwijderen?
2 Hoe zal ik de batterij moeten laden? Hoe ga jij dit doen?
ps graag een bericht als U controller in gebruik neemt???
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
Voor de aanschaf van meerdere Sparta E-Bikes, ben ik nieuwsgierig geworden naar het accu gebeuren rond de Sparta Ion accu.
Nu lees ik hier:
http://www.vogelvrijefietser.nl/hetblad/2012-08/artikel/elektrische-fi…
Dat de Sparta Ion accu beveiligd is met een digitaal slot.
(zodat de cellen niet zijn te vervangen)
Ik heb het hele Topic door gelezen en volgens mij zijn diverse forumleden al bijna instaat om dit digitale slot te kraken.
Wat ik niet begrijp, is hoe dit digitale slot werkt.
Als ik het goed begrepen heb zit erin het accupack een Eeprom de AT mega 32:
http://www.atmel.com/Images/doc2503.pdf
De Eeprom lijkt mij uit te lezen. (ik heb een http://www.dataman.com/dataman-s4-resources in huis)
Iemand enig idee waarom na het vervangen van cellen van het accupack het aanmelden van het gerepareerde accupack onmogelijk is?
Wat ik kan bedenken:
1) De cellen hebben een id die wordt geregistreerd in de Eeprom. (oplossing id aanpassen in de Eeprom)
2) Als alle spanning van de accu af is reset de Eeprom. (oplossing demonteren en assembleren onder spanning, of Eeprom uitlezen op voorhand en naderhand weer programmeren)
Verder lijkt het mij ook een leuk idee om de accu om te bouwen naar Lithium accu technologie.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
nimh accucellen die een ingebouwde id hebben lijkt me stug. het zal meer bestaan uit laadelektronica die reset zodra de accu geheel los wordt gehaald. net als bij laptop accu's met liion cellen overigens.
de truc om de accu onder spanning te demonteren en weer van nieuwe cellen te voorzien werkt wel, vermits je op elke gemonitorde cel ( dus niet alleen plus en min maar elke sensedraad naar de elektronica moet de juiste spanning krijgen )spanning zet.
ik heb op die manier al 2x de elektronica van een makita liion accu om de tuin weten te leiden. dit was wel een pack wat nog niet de piep des doods gaf, maar gewoon gare accucellen had. 2 voedingen heb je nodig voor de oudere makita packs die alleen plus min en het midden van het pack monitoren. voor de nieuwe packs heb je 1 voeding per cel nodig om de elektronica om de tuin te leiden. 5 voedingen van 3,8v voor een 18v accu dus. een ander pack gebruiken om de elektronica om de tuin te leiden kan ook, kwestie van een aantal draden solderen. maar sluiting maken is meteen rook en vuur dan..
Hallo allemaal,
Ik volg deze discussie al enige maanden met veel interesse en er blijkt nog al veel onduidelijk te zijn over het sparta gebeuren.
Ik experimenteer veel met de accu's en heb daarbij veel dingen ondekt, waar ik wat aan heb.
Dat Sparta een prachtig product in de markt heeft gezet valt niet te ontkennen. Dat ze dat proberen af te schermen mogen we hen dus ook niet kwalijk nemen. Ik verwacht dus ook niet dat ze zullen mee werken om hun bedrijfsgeheimen aan de grote klok te hangen. Dus is het aan ons om er zoveel mogelijk uit te vlooien.
Zo heb ik gezien dat in de oude accumodellen, het printje met alleen een paar schroefjes in de banaan vast zit. Die zijn nog goed uit elkaar te halen. Bij de wat latere modellen zit ook dit printje in een blauwe kit gegoten en daar kun je dus helemaal niets meer mee.
Dit printje is echter het hart van het fiets-systeem. Hierin zit het BMS voor het laden van de accu-cellen alsmede de registratie van de nummers van de display, de elektromotor en evt. de Range-Extender. Daarnaast nog wat registraties van de eigenaar, de gereden afstanden, de datum van de accu/of fiets en natuurlijk het rijprogramma. Zover ik heb kunnen constateren zal er zeker geen registratie zijn van accucellen, want die heb ik al eens vervangen.
Dit is een lastig karweitje omdat ook de cellen vastgekit zijn. Daarvoor snij ik de gele plastic omhulling los en peuter zo de cellen er uit. Die vervang ik vervolgens en plak elke cel weer netjes dicht. Werkt heel goed.
Hier wil ik het voor nu bij laten om de discussie verder af te wachten. Ik ben benieuwd.
Hallo Allemaal,
Ik heb dit draadje even helemaal doorgelezen NADAT ik bij de plaatselijke fietsenmaker mij een 2de hands Sparta ION heb aangeschaft. En ik kan niet zeggen dat ik erg vrolijk werd van mijn laatste aanwinst, na het lezen van dit draadje.
De fiets heet een SPARTA ION, wat suggereert dat er L-ION batterijen in zouden zitten. Maar er zitten maar gewoon NIMH accucellen in. Dat neigt naar oplichterij vind ik.
Devon heeft eigenlijk het beste verhaal vind ik. De rest heeft een hoop ideeën, die geen van allen echt tot uitvoering komen.
Devon, heb jij die cellen vervangen terwijl je een spanning van 24V voor die chip op die print hebt gezet met bv. een voeding?
Misschien zou je een gedetailleerde werkmethode van je hier willen plaatsen, hoe te werk te gaan, waar de batterijen te bestellen, hoe je deze hebt vast gemaakt, etc.?
Het gaat er mij voornamelijk om, om de accu zo goedkoop mogelijk te vervangen. Het opvoeren van de fiets of kraken van software vind ik minder interessant.
Hallo allemaal,
Op de eerste plaats wens ik iedereen een gelukkig 2014 en daarbij ook veel nieuwe ontdekkingen.
Marinuspee zegt zich bedrogen te voelen doordat er geen L-ion accu in de Sparta ion fietsen gebruikt worden. Mijn mening is dat die indruk inderdaad gewekt wordt. Ook ik had aanvankelijk die indruk. We mogen eigenlijk blij zijn dat hier de NiMH batterijen gebruikt zijn. Deze zijn minder gevoelig dan de L-ion batterijen, die bovendien zeer brandgevaarlijk zijn. Kijk eens naar de levensduur van laptop- accu's. Als we die in onze fietsen hadden dan waren de problemen een veelvoud van nu geweest. Een verstandige keuze van Sparta dus. Natuurlijk komen er regelmatig problemen voor met de NiMH accu's en die zijn vaak te wijten aan de accu-cellen maar nog vaker aan het printje. Naar mijn mening is dit printje onvoldoende beschermd tegen invloeden van buitenaf. Waren het aanvankelijk vaak vocht en daardoor oxydatieproblemen, nu zijn het vaak storingen die veroorzaakt worden door defecte verlichting en de electromotor. Als hier bijvoorbeeld een kortsluiting ontstaat dan is de kans groot dat hierdoor het printje beschadigd wordt. Dit betekend dan het einde van het accupakket. Echter de accu-cellen zijn dan echt nog wel goed. Die zou je kunnen hergebruiken in een accupakket waar het printje nog goed is en de accu-cellen slecht. Meestal zijn dit de fietsen die lange tijd niet meer opgeladen zijn of van fietsen die zo'n 20.000Km achter de rug hebben. Zo kun je met wat handigheid een accupakket hergebruiken. Toch moet je daarna nog naar de spartadealer om alles softwarematig aan elkaar te knopen.
Wat dat betreft zou het handig zijn als er hier een paar mensen zijn die dat voor ons kunnen regelen.
Wie voelt zich geroepen?
Je kan er zo een nieuwe printplaat in zetten.
Heb ik al twee elektrische fietsen gedaan.
Stelt niet veel voor.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Vertel eens, dat hoefde daarna niet langs de dealer om weer te functioneren zoals de Sparta Ion voorheen deed?
Dit vind ik HEEL interessant!!!
Nieuwe printjes? Waar haal je die dan vandaan?
Volgens mij zijn die echt niet te krijgen. Dus dan bedoel je hooguit
dat je er een gebruikte in zou kunnen zetten.
Een van die ingegoten exemplaren kun je dus al helemaal vergeten.
Vervolgens moeten daar de firmware en het rijprogramma nog in.
Dus ik ben heel benieuwd hoe je dat doet.
Tsja,,,
Ik heb ook zo'n mooie fiets met 2 accu's liggen.
Angezien ik hem best veel gebruikte klonk het redelijk dat mijn accu om zeep was.
Maar nadat ik di lees....
Twijfel ik toch wel erg...
Iemand de oplossing al?
Rootacces gevonden 
Of is het oudijzerprijs?
Dok
Wie niet horen wil moet TV kijken.
Oud ijzer prijs?
50cent per kilo, neem ik de fiets zo van je over,
om er dan stiekum chinameuk in te bouwen
...
Roland van Leusden
Defecte accu's leveren ongeveer 10 euro / stuk op, de fietsenmaker moet voor de verwijdering betalen, chemisch afval.
Zoals al eerder gesteld zijn meestal niet de cellen defect maar het printje wat in het accupack zit. Zeker in de oude accumodellen waar het printje met alleen een paar schroefjes in de accu vast zit zijn de printjes vaak defect door vocht.
De meest rendable route mi is het ombouwen met een andere controller, dit kost ongeveer de helft van een nieuw accupack. Bij mij ligt het project verder stil, door verandering van werk kom ik niet meer in de buurt bij de fietsenmaker met wie ik samenwerkte.
Op 22 februari 2014 09:30:17 schreef Roland van Leusden:
Defecte accu's leveren ongeveer 10 euro / stuk op, de fietsenmaker moet voor de verwijdering betalen, chemisch afval...
Volgens mij hoeft die niet te betalen omdat de klant al een verwijderingsbijdrage heeft betaald. Daarom is de verkoper ook verplicht de accu's in te nemen heb ik begrepen.