Op 17 februari 2014 15:27:15 schreef Jochem:
Ik geloof dat het Mans was, die mij een tijdje geleden vertelde dat die typische lucht bij het openschroeven van een apparaat in veel gevallen afkomstig is van een schimmel.

Zelf herinner ik me oude apparatuur die naar tabaksrook rook. Of was het gewoon opgewarmd huisstof?

Wat ik me wel afvraag... is de beurs nog interessant voor het goedkoop inslaan van reguliere onderdelen?

Voor mijn gevoel is 80% inderdaad (buizen-)radio's, antennes, spoelen, antieke verkopers met antieke onderdelen, antieke TV's, boeken over amateurzenders etc.

Ik weet nog van de Veron-beurs vroeger in de Brabanthallen dat veel spul eigenlijk te duur was voor mijn gevoel, met name bij kleine handelaren en particulieren. Dan kwam ik na een lange ochtend rondstruinen thuis met een hoop rommel voor veel te veel geld. Het enige ècht leuke waren dan bijvoorbeeld de tweedehands halfgeleidergidsen etc. Of een keer een ZX-spectrum met floppydrive en controller.

Op 18 februari 2014 01:42:37 schreef Franzki:
[...]
Zelf herinner ik me oude apparatuur die naar tabaksrook rook. Of was het gewoon opgewarmd huisstof?

Ken wel het verschijnsel dat wanneer het kerrie-aroma je tegemoet kwam als je de achterkap van een toestel haalde, je de kans heel groot was dat de achternaam van de klant eindigde op "-ing" of "-ingh".

Toestellen die zelfs aan de buitenkant vol met nicotine-aanslag zaten die roken van binnen dan vaak weer naar zo'n elektrische geurverspreider. Ook heel bijzonder: geografisch gezien kwamen dat soort uitgerookte toestellen heel vaak uit Noord-Brabant.

Op 18 februari 2014 00:53:00 schreef chuckie:
[...]
Dit jaar ga ik bv zeker op zoek naar die breadboard opsteekprintjes waarvan ik nog steeds baal dat ik er de vorige keer niet meer van had mee genomen...

Hoe zien die er uit chuckie? Ik heb hier een Hirschman breadboardje en daar zitten twee headertjes bij voor IC's met een IC-voetje er op: Één DIL-16 en één TO72/10p.

Op 18 februari 2014 07:35:37 schreef Sonytech:
Toestellen die zelfs aan de buitenkant vol met nicotine-aanslag zaten die roken van binnen dan vaak weer naar zo'n elektrische geurverspreider. Ook heel bijzonder: geografisch gezien kwamen dat soort uitgerookte toestellen heel vaak uit Noord-Brabant.

Dan is elke condensator een teerknol geworden...

Franzki: ik vind het aan de andere kant wel prettig dat 80% buizen, antennes, etc. is, want dat vind ik toch niet boeiend, en dan kan ik in een paar uur nog de hele beurs over. Als dat wel je ding is, kun je in een dag maar een klein deel van de beurs zien, lijkt me.

Ook modernere onderdelen zijn nog wel te vinden hoor; zeker de discrete componenten (spanningsregelaars, bipolaire torren, MOSFETs, etc.) liggen er vaak wel voor leuke prijzen, en assortimenten van condensators, weerstanden, diodes, etc. ook. Eigenlijk een beetje wat je bij EOO e.d. kunt vinden, maar dan geen microcontrollers en zo.

Op 18 februari 2014 07:35:37 schreef Sonytech:
[...]

Ken wel het verschijnsel dat wanneer het kerrie-aroma je tegemoet kwam als je de achterkap van een toestel haalde, je de kans heel groot was dat de achternaam van de klant eindigde op "-ing" of "-ingh".

[...]

meijering, v.d. wetering, Karsting.. ik heb ze allemaal gekend, maar zie niet het verband met kerrie (EVIL GRIN)

Op 18 februari 2014 14:43:54 schreef SparkyGSX:
[...]

Ook modernere onderdelen zijn nog wel te vinden hoor; zeker de discrete componenten (spanningsregelaars, bipolaire torren, MOSFETs, etc.) liggen er vaak wel voor leuke prijzen, en assortimenten van condensators, weerstanden, diodes, etc. ook.

Veel spul bestel ik tegenwoordig via internet... als ik naar Rosmalen zou fietsen, is het vooral om wat mensen even de hand te schudden. Maar dan ben je na een half uurtje ook wel klaar.

Ik kom vaak ook niet verder dan de koekjes, broodje unox en mischein 10 euro meuk die je nooit gebruikt

ben er meer dan de hele dag

Dat klinkt dan wel weer bemoedigend... zal er eens over nadenken...

Ga ook wel even kijken. Is een van de weinige dagen dat ik uit mijn hobby hok kom.

Beetje struinen en nice to have dingen aanschaffen. Dan eenmaal thuis weer de discussie, was dat nou wel nodig, waar moeten die dingen worden opgeborgen.

Is inmiddels een beetje traditie ;-)

@Tidak ada
Dit is de site van die jongens, www.breadout.nl
Je kunt de printjes zelf opbouwen en eenmaal klaar zijn ze heel handig om snel op je breadboard uC schakelingen te testen, of andere schakelingen natuurlijk.

Ik kom de hele dag vaak niet eens van mijn plek af (ik ben min of meer de kasbewaker) op de CO stand) en toch ga ik altijd weer, meestal dankzij de belangeloze en zeer gewaardeerde inzet van andere COers, met een berg leuk spul naar huis.

Ik was bezig een GR-605B meetzender te restaureren, een heel mooi gebouwd en heel accuraat instrument (bedoeld om KG radios af te regelen, loopt van 9 kHz tot 30 MHz met een heel precieze verwakker en heel hoge stabiliteit). Deze wilde ik verkopen op de beurs met de opbrengst ten gunste van CO. Hij geeft na behoorlijk wat werk weer tekenen van leven, ziet er weer netjes uit maar helaas lijkt de (heel speciale, stabiliserende) trafo half dood te zijn. Een wikkeling is open. Maar zelfs met en fractie van de anode spanning loopt de oscillator nog. Er is ruimte genoeg, misschien zet ik er een gewone trafo en spanningsregeling in.

Het is ieder jaar weer de vraag of we nog iets nuttigs voor COers kunnen doen.

Je zou dan bij verkoop kunnen vertellen dat het aanbevelenswaardig is om er een Wisselspanningsstabilisator bij aan te schaffen. Voor zover ik weet zijn de magnetische stabilisatoren sneller dan elektronisch geregelde.
Ik heb dat indertijd moeten uitpluizen. We hadden toen problemen met de minicomputer door storingen op het bedrtijfsnet.

Ook voor de uC fanaat is er mi genoeg. Laatste keer had ik diverse grafische displays met T693c controller voor weinig. Ook bakken vol met rollen smd.

Buit 2012:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/rosmalen.jpg

Vorig jaar niet geweest ivm Deurne & Helenaveen

Toen op de CO stand gekocht idd.

ik ga ook weer snuffelen. Op bovenstaande foto staan b.v. linksonder panaplex displays. Die zoek ik nog, speciaal de +-18 versie.

Tzt maar eens wat bij elkaar zoeken voor donatie en wellicht is een verkoop/ruil topic ook weer handig. Ik heb nog wel wat liggen (nog steeds) wat geruild kan worden. Verzoeknummers voor exotische onderdelen mag ook :)

Ik ben er ook weer bij, misschien dat iemand een TV-tje (met scart) heeft op de beurs om dat teletext ding aan te sluiten (zie een van de vorige posts) wat ik dan meebreng.
Ik zal eens kijken of ik nog meer (interessant) spul heb wat ik aan de CO kan doneren.

Op 19 februari 2014 18:45:17 schreef guidob:
Tzt maar eens wat bij elkaar zoeken voor donatie en wellicht is een verkoop/ruil topic ook weer handig.

Die was er idd nog niet, bij deze het Rosmalen 2014 sale en trade topic.

Dit kan geen nieuws meer zijn, maar ik laat het toch graag even zien.

http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/836/da30.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/829/vhno.png

Ik geloof dat het de bedoeling is dit bovenin een kraampje word gehangen. Persoonlijk ben ik er erg benieuwd naar omdat ik de beurs alweer 2 jaar gemist heb.

Na 2 jaar afwezigheid zal ik terug aanwezig zijn.

Het broodje unox zal me zeker smaken.

Reken maar Jesper, ik heb je nog even terug gemaild voor wat details. Echt petje af!

@Luckyboy: neem je je kat mee voor de herkenbaarheid dan?

vorig jaar was ik er niet door werkloosheid :P (geen geld)

2011 of 2012 had ik een Canon Pixma ip90 bleutooth printer gekocht voor 35 euro met doos en al :) nieuw prijs 300 euro :P moest aleen het kop reinigen ding werkt nog super.

Dit jaar plan ik niks op 15 maart dus ik kom weer,

@Roland van Leusden. Die lange displays rechts boven op dat foto had ik ook voor een euro gekocht maar nooit ergens de gegevens op het internet kunnen vinden ...

@TT:
Je bedoelt die rechts boven dat mainboard?

Is dat een CU40026SCPB-T20A? Dan heb ik een datasheet

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (37%)]

Afgelopen Zaterdag op de radiomarkt in 't Harde heb ik gesproken met een van de CO moderators. Ik heb gevraagd of er voor jullie stand nog onderdelen gezocht werden voor de CO stand. Ik heb begrepen dat er een ophaal datum is en dat er dan goederen worden opgehaald. Nu heb ik aangeboden om het een en ander te doneren aan de CO stand. Alleen ik heb daar een vraag over.

Ik sta zelf met mijn eigen stand van 20 meter tegenover de stand van CO. Ik kan dus de componenten die ik wil doneren voor jullie verzamelen in een krat en deze op de beurs aan jullie overdragen. Maar ik weet niet of jullie voor die tijd, zelf nog prijs stickers of dergelijke gaan maken voor deze onderdelen. Als jullie dus tijd nodig hebben om dat te realiseren, dan is het misschien handiger dat er op de ophaaldag iemand komt om het dan op te halen.

Mijn vraag is dan, Wat hebben jullie liever? dat ik het meeneem naar de beurs en daar overhandig, of dat jullie het zelf ophalen bij ons?