Zelfbouwpoging "Differential Scope Probe"

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

In een ander topic over de aanschaf van een digitale scoop heb ik al een schema laten zien van mijn eerste metingen betreffende een differential scope probe.

Maar nu als eerste wat ik wil bereiken.
De ingangen moeten tussen + en - 100V kunnen hebben zonder dat het stuk gaat.
De -3dB bandbreedte minimaal 1Mhz.
Het ruisniveau beneden de 1mV bij 1Mhz bandbreedte.
Commonmode onderdrukking bij 1Mhz van 40dB.

Om te weten te komen, zonder dat ik ooit een fabrieks probe van dit type in mijn handen heb gehad,
wat nu echt belangrijk is, had ik besloten om wat test schakelingen te bouwen.
Verder natuurlijk ook flink gezocht op het iNet, maar daar is weinig zinnigs te vinden over dit soort probes.

Ok de fabrikanten geven erg weinig zinnige informatie over de probes beneden de 50Mhz.
Bijna alle typen komen volgens mij van één of twee fabrikanten.

Het ruisgedrag wordt eigenlijk niet gespecificeert daar hoort RMS en/of PP bij te staan,
met de daarbij behorende bandbreedte waarmeej gemeten is.

De eerste testen waren met de LT1102 Dff opamp, wat niet slecht was voor zo'n oud type.
Alleen de commonmode onderdrukking was wat aan de lage kant voor als ik eens aan een switcher er mee wil meten.

Dit zijn de gegevens van de LT1102
http://www.bramcam.nl/NA/Diff-Probe/Diff-Probe-01.jpg

En dit het schema wat er bij hoort.
http://www.bramcam.nl/NA/Diff-Probe/Diff-Probe-02.jpg

Omdat ik hier toch niet helemaal tevreden over was, ben ik in de bak met differential IC's gedoken.
Daar kwam ik ondermeer de AD8421 tegen, na het uitspitten van de datasheet, hiermee een proefschakeling opgebouwd.
Dit is een diff amp met een mooie combi van eigenschappen, ondermeer current feedback en
goede bias compensatie en een laag ruisgetal zodat ik weerstanden van wat hogere waarden kan gebruiken zonder dat de ruis te sterk word.

Na wat testen, is dit het schema waar ik verder mee ga testen.
Er komt nog een trapje achter zodat ik 50 Ohm kan aansturen en een twee standen laagdoorlaat filter.
Ik denk dan aan een 100Khz en een 1Mhz filter.
Verder ook nog 10x extra versterking zodat ik een redelijk signaal aan de scoop kan aanbieden.
Dit om om het ruisgedrag van de probe dominant te maken boven de ruis van de ingang van de scoop.
http://www.bramcam.nl/NA/Diff-Probe/Diff-Probe-09.jpg

In deze grafiek kan je het verschil zien tussen de LT en het AD IC.
http://www.bramcam.nl/NA/Diff-Probe/Diff-Probe-07.jpg

Dit is het scoop plaatje van mijn laatste schema van de AD8421 Diff Amp met de ruis, is te laag voor een goede meting.
http://www.bramcam.nl/NA/Diff-Probe/Diff-Probe-08.jpg

Dit is de testsetup, bijde benen van de 20x verzwakker hebben nu een trimmer.
Deze wordt afzonderlijk afgeregeld d.m.v. een blok signaal op meerdere frequenties.
Als dit optimaal is, dan wordt er nog een minimale correctie aangebracht om de commonmode rond 1Mhz optimaal te maken.
Het gevolg van deze manier van afregelen is dat je een flakke top van de blok krijgt en goede onderdrukking van stoorsignalen.
De manier van opbouw is niet helemaal goed, kleine bewegingen van de weerstanden veroorzaken capaciteit variaties.
Met als gevolg verslechtering van de commonmode onderdrukking.
http://www.bramcam.nl/NA/Diff-Probe/Diff-Probe-10.jpg

De bedoeling is niet om de eigenschappen van een fabrieks probe te overtreffen.
Ik wil goed aan mijn voedingsprojecten kunnen meten.
Zoals de stroombegrensings weerstand in een + leiding,
De gate spanning van een Powerfet.
De basis spanning van de B-E overgang van de power transistoren.
Dit alles als ik testen doe met de stroombegrenzing (kortsluiten)
Hiervoor heb ik geen 50Mhz probe nodig, daar de regel electronica van de voeding nu niet echt snel is :-)
Laters meer hierover.

Zoals altijd "shoot @ It"

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sonytech

Overleden

Ik heb hier nog de onderdelen liggen voor het nabouwen van het ontwerp van @Pros.

Misschien is zijn (print)ontwerp een goede basis om op verder te borduren in de zoektocht naar de meest geschikte opamp.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Tidak Ada

Golden Member

Hi Blackdog,

Zou een isolatieversterker geen eenvoudiger oplossing zijn?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p8260843.jpg Basisunit

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p8260844.jpg de probe

Schema en doc zijn op te sturen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Heren

Sonytech
Ik ken het schema van Pros, alleen ik heb gekozen om die niet te proberen.
De rede is de vele kantelpunten, RC tijden enz.

Wat ik nog niet in het lijstje had gezet is dat ik over een groot frequentie gebied een mooie pulsweergave wil.
Dus een rechte blok bij 10Khz maar ook bij 500Khz.
Dit gaat nu al vrij goed, maar de afregelpunten moet ik nog optimaliseren.
De foto van de grafiek is nu aangepast, ik heb er nog wat gegevens bij gezet.

Tidak Adda
Dank je voor de tip!
Ik ken hem, en heb hem ook geprobeert te kopen, het schema heb ik al.
De commonmode onderdrukking is niet echt goed in de hogere frequenties.
Verder is de bandbreedte ook een stuk kleiner dan mijn tweede schakeling.
De laatste twee opmerkingen zijn vooral van belang als ik aan switchers ga meten, dan heb ik ook goede onderdrukking nodig tot zo'n 10Mhz.
Dat gaat net goed met de schakeling waar ik nu mee test.

De afwegingen
Om kleine signalen te ruisarm te meten heb je lage impedanties nodig.
Im mijn schema gaat het vooral om R4 en R6.
Deze zijn nu rond de 5K.
Ik krijg een nog beter ruisvloer door deze weerstanden 1K te maken.
Dit heb ik getest en dat werkt.
Het nadeel hiervan is dat de weerstanden R3 en R4 in verhouding ook mee geschaald moeten worden, deze worden dan 20K.
Dat vind ik te laag, een te hoge belasting voor de te meten schakeling.

De AD8421 laat ik nu wat meer versterken dan de LT1102.
De rede hiervoor is dat met de hogere versterking de ruis wat lager is.
Ten tweede is dat de hobbel in de frequentie karr. minder wordt, kijk maar eens in de datasheet van de AD8421.
Vooral bij 1x versterking krijg je sterke opslinger verschijnselen.
Hoe hoger de versterking hoe minder de de opslinger verschijnselen.
Nog een voordeel van de hogere versterking is de betere commonmode onderdrukking.
Een nadeel is, dat de bandbreedte steeds wat kleiner wordt, maar door de stroomtegenkoppeling in dit IC valt dit erg mee.

Zoals wel vaker zeg, erg veel variabelen om te optimaliseren...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Misschien belachelijk, maar ik had de gedachte dat c3 en c6 ook als varicaps uit te voeren zijn, en dan 1 regelpunt hebben.

[Bericht gewijzigd door richardvelsen op zaterdag 1 maart 2014 18:49:05 (24%)

blackdog

Golden Member

Ha die richardvelsen,

De commonmode is sterk afhankelijk van die condensatoren.
Verder denk ik dat het dynamisch bereik slechter wordt door het gebruik van die varicaps...
Maar dank je. :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

In dit geval dacht ik meer aan het elimineren van een mechanisch component, en betere gelijkloop van de c's. Extra silicium brengt natuurlijk altijd weer ook nieuwe nadelen met zich mee.

blackdog

Golden Member

Ha die Richard,

Even voor de duidelijkheid, dit is een testschakeling en je wordt dan als je hoge commonmode onderdrukking nodig hebt boven de 1Mhz,
geconfronteerd met kleine cappacitiet variaties als je de onderdelen beweegt.
Deze kleine cpaciteit variaties geven dan grote verschillen in commonmode boven de 1 Mhz.

De schakeling ga ik dus testen op zo'n groen printje die ik vaker gebruik.
Dan ben ik in ieder geval van de mechanische variatie af.

Ik zal dus condensatoren moeten gaan uitzoeken zodat het trim bereik wat kleiner word.
Dat moet dan gebeuren op zo'n groen printje, want die heeft ook weer zijn eigen capaciteiten.
Ieder voordeel heb zo zijn nadeel :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Weer erg intressant dit artikel. Even gegoogeld : http://www.hobbyelektronica.nu/17/17_47.htm ,
en begrijp er iets meer van ;) Je gaat dus uiteindelijk een 'ideale'
cap vaststellen voor c3 en c6, die zo breed mogelijk correct werkt.ok...

/eigenwijs ; met een varicap meet je de spanning, en heb je absolute waarde in pf's.Die trimmers blijft toch (in)schatten. \eigenwijs

groet, rich

blackdog

Golden Member

Hi Richard, :-)

Heeft weinig met eigenwijs te maken, ik heb ook zitten denken hoe ik zo dicht mogelijk bij het optimum kom met de condensatoren.
Dit samen met een kleine trimmer.

Zo test ik het nu, een van de ingangen hang ik aan de generator, natuurlijk 50 Ohm afgelsoten.
Dan kijk ik bij 10Khz of de blok recht is, dan naar zeg 500Khz, is daar de blok ook recht?
Zie het maar een beetje als een probe met 3 afregelpunten, die regel je vaak tot bijna 10x af voordat je zeker weet dat het echt optimaal is.
SDit kan alleen weer al de blok die je gebruikt echt goed is en een lage impedantie heeft enz...

Daarna de andere ingang op goede blok weergave, als dat klaar is hang ik beide ingangen aan elkaar en sweep ik met een sinus tot 10Mhz.
Dan kan je nog hele kleine aanpassingen doen om de commonmode zo klein mogelijk te krijgen.

Als laatste test ik dan ook nog met een blok van 500Khz kan je heel snel zien waar het wat commommode mis gaat.

Als allerlaatste weer een Bloktest op beide ingangen of de blok nog goed recht is.

Later wat meer info hierover :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Ziet er goed uit.

In mijn powermeter ontwerp (DC-1MHz) gebruik ik lineaire opto-couplers. Zowel de spanningsmeting als de stroommeting hebben 3 trimmers.
Met een blok van 100kHz regel ik de blok perfect af. Alleen zijn de capaciteiten van 2 trimmers kleiner dan 5pF. De print moet ingeblikt worden en dan door gaten boven de trimmers opnieuw afgeregeld worden. (en niet m.b.v. een metalen schroevendraaier ;) ).
Mechanische stabiliteit is zeer belangrijk.

Een probleem is dat ruis, beveiliging, CMRR, bandbreedte etc. elk een eigen optimum hebben. Bandbreedte en CMRR hebben de hoogste prioriteit.

blackdog

Golden Member

Hi heer Beckers,

De lineare opto's van HP of Avago heb ik hier ook nog liggen wachtend op een test van mij :-)
Ik zie wat proefschakelingen betreft, veel die de spanning meten met een opamp.
Volgens mij werkt de "stroom" versie die je ook in de app notes ziet van Avago ziet beter...

Gebruik jij ook de HNCR200 of de 201 in je powermeter, en als tweede vraag wat is je RMS converter?
Gebruikt je daar de LTC1968 voor, want zover ik weet is dat de enige RMS converter die 1Mhz een beetje redelijk haalt.
De LT1088 is natuurlijk veel beter maar niet meer te koop.

Later weer meer over de probe, zal ik ook een beetje uitleggen hoe het zit met de compensatie condensatoren over de verzwakker.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

LTC1363, HCNR200, MPY634, LTC1968, OP07, uA723.

Blackdog, je kent veel IC's e.d.. :)
Ik heb de "stroom" versie van de app note van Avago gebruikt.
Fred heeft ongeveer dezelfde gebouwd. Zie http://www.pa4tim.nl/?p=4771

De MPY634 doet u(t) x i(t).

blackdog

Golden Member

Hi rbeckers,

Blackdog, je kent veel IC's e.d..
Dat is niet zo vreemd...
Alle databoeken bestudeerd en ook de application boeken van de grote merken vele malen doorgenomen.
Ik heb altijd en nog steeds trouwens, grote honger gehad naar informatie/inzicht.

Voel me soms net Johny 5 "More Input!!!" *grin*

Maar ik ben nu weer volop bezig met mijn oude vak, ook omdat ik weer en beetje werk in mijn oude vakgebied heb.
Van de grote analoge merken kijk ik minstens 1x per week op hun website of er nog iets nieuws is op het analoge gebied.

Nu even nog naar jouw project...
Pas je nog versterking toe in trapjes, zodat je in het optimale gebied zit van je vermedigvuldiger.
Ik heb nog geen idee van het bereik dat je wilt meten.
Toen ik de MPY634 gebruikte was dit niet zo van belang.
Maar als b.v. Fred zijn schakeling 300Watt en een 1 Watt verbruik redelijk nauwekerig wilt meten, zal je toch rekening moeten houden met het dynamisch bereik van de onderdelen denk ik.

Terug naar het topic...
Ik ben gisteren bezig geweest met online calculators betreffende de filters die ik wil toepassen in mijn diff. probes.
De kantelpunten heb ik gekozen op rond de 100Khz en de 1Mhz.

Natuurlijk loop ik tegen problemen aan, wil ik een mooie pulsweergave, dan kan ik geen Butterworth of Chebyshev filter gebruiken,
dat ringt als de deurbel.

Dat moet dus Bessel worden, maar deze heeft een helling als de groene skipiste :-)
Ik ben wezen spelen met de filter tool van Analog Devices, daarmee kan je vrij simpel zien
wat het pulsgedrag (step respons) is tussen de verschillende filtertypes

Dit is de eerste versie, let niet op het opamp type in het schema, dit wordt een andere.
Het kantelpunt ligt niet bij 100 maar bij 120 Khz, dit om ongeveer -3dB bij 100Khz te krijgen.

Dit is de Magnitude, versie-1, de frequentie karr. de gele rand om de zwarte lijn geeft de componenten tolerantie aan.
http://www.bramcam.nl/NA/Diff-Probe/Bessel-Analog-100Khz-Respons-01.jpg

Het schema, versie-1
http://www.bramcam.nl/NA/Diff-Probe/Bessel-Analog-100Khz-Sch-01.jpg

De "Step Responce" versie-1
http://www.bramcam.nl/NA/Diff-Probe/Bessel-Analog-100Khz-Step-01.jpg

Wat er hierboven staat is al goed bruikbaar, maar ik heb ook gekeken of het nog beter kon met de zelfde hoeveelheid onderdelen.

Dit is de Magnitude, versie-2.
http://www.bramcam.nl/NA/Diff-Probe/Bessel-Analog-100Khz-Respons-02.jpg

Het schema, versie-2
http://www.bramcam.nl/NA/Diff-Probe/Bessel-Analog-100Khz-Sch-02.jpg

De "Step Responce" versie-2
http://www.bramcam.nl/NA/Diff-Probe/Bessel-Analog-100Khz-Step-02.jpg

Het "100khz" filter kan ik dus met weinig onderdelen goed krijgen, kijk maar naar de laatste foto.
Bijna perfect en toch nog een redelijke demping.

Dit filter ga ik met een goede opamp opbouwen om te kijken of deze spice waarden ook in de praktijk te halen zijn.
Ook beoordeel ik dan later of een 1Mhz filter wel zin heeft, dit omdat de filterhelling niet echt stijl is.
En dat de Diff OpAMp zelf al begint af te vallen rond de 5Mhz.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

0,1% R en 5% C. Ik vind dat geen mooie combinatie. Maar het is wel begrijpelijk.
Toch kiezen voor een 1MHz filter.

Ik ga waarschijnlijk relais gebruiken om de MPY634 goed te gebruiken.
Bijv. 300V-100V-30V en 16A-5A-2A

blackdog

Golden Member

Hi rbeckers,

Als je me een beetje kent, dan weet je dat ik waarschijnlijk de condensatoren en de weerstanden zal uitzoeken ;-)

Ik heb wel met de toleranties gespeeld, maakte bij het bessel filter niet zo veel uit.
Wat het 1Mhz filter betreft, ik ben in de bak met dual snelle OpAmps aan het kijken wat ik beschikbaar heb.

Er zijn nog een aantal eisen bijgekomen, ondermeer AC koppeling en een 10x verzwakker.
Ik wil in serie van beide 100K weerstanden aan de ingang 0,47uF zetten via een schakelaar om de AC koppeling te maken.

Verder wil ik in serie ook nog 900K + cap. setten als 10x verzwakker, maar dat geeft weer extra kantelpunten.
De meest simpele oplossing lijkt de Diff OpAmp minder te laten versterken, maar er verschijnt dan boven de 1Mhz weer een flinke lift.

Ik wil het in mijn bovenkamer nog even goed door laten doorkoken :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo blackdog,

Ik zit zojuist je bevindingen met plezier door te lezen. Wat jij nu aan het doen bent heb ik al een tijdje in mijn hoofd. Door gebrek aan tijd, resources en kennis komt het er voorlopig niet van.

Wel heb ik al naar mogelijke opamps gekeken. Wellicht vindt je het interessant om naar bijvoorbeeld de THS3201 van TI te kijken.

Groeten,
Giovanni

blackdog

Golden Member

Ha die Giovannii,

De rede dat ik hier zelf aan begonnen ben is deze.
Ik wil voor mijn voedingsprojecten, of eigenlijk het testen van voedingen een aantal differentiaal probes hebben.

Na wat onderzoek kwam ik er al snel achter dat er op het internet niet veel te vinden is.
Ook in de vele boeken die ik hier heb, kom ik weinig zinnigs tegen waar ik wat mee kan.

Nu vind ik het niet erg om geld uit te geven voor goede meetapparatuur.
Maar als de fabrikant bijna niets specificeert, dan gaan bij mij alle alarmbellen aan. ;-)

Soms krijg je zoiets als een ruiswaarde te zien, maar t.o.v wat, welke bandbreedte enz.
Geen enkekel specificatie over het frequentie gebied, alleen -3Db 20 of 50Mhz.

En ik vraag mij dan af, welk niveau bij zeg 2Mhz, kan ik max aan de uitgang verwachten zonder vervorming 0,1 v, 1V.
Loop ik dan al tegen de slew rate aan van dat model.
Dat je tot 100Khz mooie waarden haalt geloof ik wel, maar hoe zit het daarboven....

Ik ben al aardig wijzer (denk ik) door nu zelf zo'n schakeling op te bouwen.
En ik loop dus ook tegen alerlij beperkingen/problemen aan.
Dit is een beetje "Black Art" en ik weet hoe mooi de puls is, die uit mijn HP3310 Functie generator komt (petje af voor dit oude model)
Om nu een blok uit de Diff probe te krijgen die ook mooi is en weinig aberaties heeft, dat valt me niet mee...

Een 0,2dB afwijking in de frequentie karr. geeft al een duidelijk piekje.
Ook wat verder van de flank richting het rechte stuk van de top of voet van de blok kan het golven, door kleine veranderingen in de frequentie karr.

Ik heb gisteren besloten om twee Diff versterkers in 1 kastje te bouwen,
één is dan voor de wat hogere spanningen en de andere voor een een beter ruis en pulsgedrag.
Dat komt dan mooi uit voor mijn toepassingen.

Wat ik hier laat zien is niet voor algemene toepassing maar voor mijn metingen aan voedings circuits.
Dat anderen hier misschien ook iets van kune leren maakt het een win/win situatie :-)

Nu even over je opamp.
Dat is een heel mooi beestje, ik heb hier de THS3202 liggen, dat is de dual versie.
400Mhz -3 db bij 20dB gain, dat is bijna ongelofelijk.
Je kan je natuurlijk wel voorstellen dat de opbouw nogal wat problemen gaat geven.
Kijk maar eens in de datasheet wat ze vertellen over de mechanische opbouw.
Kijk dan ook even bij de commonmode onderdrukking.
Zij specificeren ongeveer 60dB, maar niet de frequentie waarbij, Que!!!
Let ook op de bias stromen, typical 80uA!!!

Dit IC is alleen goed te gebruiken als je hele lage aanstuur impedanties gebruikt,
wat verder logies is, dit is een erg breedbandige "Currend Feedback OpAmp".
Dus niet zo geschikt als diff amp, misschien wel als de versterker er achter, alhoewel in mijn geval een overkill zou zijn.
Ik denk voor de tweede trap aan b.v. AD811 omdat ik 50 Ohm bij een redelijk niveau wil aansturen.
Maar daar ben ik nog niet uit, eerst het schema afmaken voor de twee verschillende ingangstrappen.

Dank je voor de tip!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo blackdog,

Voor mij eigenlijk hetzelfde, ik vind SMPS-en en andere voeding of driver gerelateerde zaken ontzettend interessant. In dat soort projecten is een differential probe is dan vrijwel onmisbaar. Er is inderdaad bar weinig over te vinden.

Dank voor je uitleg over de THS3201. Die 60dB was me ook al opgevallen. Maar de andere zaken die je er bij aangeeft zijn erg interessant. Zo leren we er weer van. Ik dacht wel dat een current feedback opamp voordelen had ten opzichte van de voltage feedback opamp betreffende de slew rate en de bandwidth. Nadeel is weer dat er weinig ruimte is om met de feedback weerstanden te spelen. Dat is wat ik er in ieder geval van begreep.

Ik blijf dit in ieder geval volgen, het is machtig interessant!

Groeten,
Giovanni

rbeckers

Overleden

Zie "Opamps For Everyone" van TI over CFB en VFB opamps.

Een groot nadeel van diff. probes is de slechte CMRR bij hoge frequenties. O.a. door Tidak Ada zijn post isolatieversterker, vraag ik me af of een isolatieversterker niet beter is.

blackdog

Golden Member

Hi Giovannii, rbeckers,

Wat betreft SMPS, voor de moderne types op met de hoge schakelfrequenties in mijn gebruikte schakeling/opamp niet geschikt.

Kijk bij de datasheet van de AD8421 eens naar pagina 16 en dan figuur 45.
Hierbij kan je zien dat boven de 200Khz het snel naar beneden gaat met de maximale uitsturing.
Bij 1Mhz heb je max 5V-PP.
In mijn ogen niet geschikt voor de snelle SMPS schakelingen...

En dan nu over de isolatie versterker waar Tidak Ada het over had.
Als eerste ga ik ook zo'n ding bouwen, gewoon omdat ik het leuk vind.
Natuurlijk met de Avaga lineaire opto's

Maar nu even dit, bij de Diff probe zoals waar ik nu mee bezig ben ziet de belasting een 2x100K met een paar pF (afhankelijk van de draadlengte van de aansluitklemmen)

Neem je nu een isolatie versterker, dan ziet volgens mij je de meten schakeling een vrij grote capacitive belasting.
Ik heb het hier dan niet over de capaciteit van de ingang (10M+9pF), maar de aansluit draden/versterker naar de omgeving.

Philips heeft dit aandig opgelost in de PM8940 door de inganstrap uit batterijen te voeden.
Dit kastje/print heeft een redelijke capaciteit naar zijn omgeving.
Dit is altijd meer dan die 100K of 1M die je veel in Diff probes ziet.

Beetje of topic
Ik heb al zitten denken de voeding niet uit batterijen te doen maar via een ringkerntrafo met goede afschering.
Deze ringkern is dan zelf een onderdeel van een simpele oscilator.
Denk dan aan een T120 of T200 van Amidon op een paar Mhz.
Eerst komt daar dan de tank kring overheen dan een laag koperfolie op zeg 1mm afstand.
Voor nu bij jullie de alarmbellen afgaan, natuurlijk niet op de kortsluitende manier.
Die koperfolie is dan de afscherming en na weer een laag isolatie van 1 a 2 mm komt de secundaire wikkeling.
Op deze manier hoop ik een kleine capacatieve koppeling krijgen.
Dat het rendament niet zo hoog wordt is niet zo belangrijk, vermogen zat uit het lichtnet.
Waarom Sinus, weinig storing en ik denk dat 0,5 watt afgegeven vermogen voldoende is.
Dat was even een electronische oprisping :-)

On topic
Zoals ik het zie, Diff Probe, kleine belasting naar je schakeling toe, slechte signaal ruisverhouding.
Isolatie versterker duidelijk grotere capacatieve belasting van je schakeling.
Denk eens aan, dat je wilt meten aan de spanningsdeler van een opamp of de gene die de uitgansspanning insteld van je voeding.
Door deze belasting kan het mis gaan en/of je meet een hoop prut door de grote massa die de isolatie versterker heeft.
Het voordeel, simpel opbouw ingangstrap, goede signaal/ruis verhouding.
Kleine bandbreedte dan Diff Probe.
Met een intelligente schakeling (mix Opto/Trafo) zou je een beter bandbreedte kunnen halen voor een isolatie versterker...

Ok,
Gaar van het werken, jullie zullen het hiermee moeten doen voor vanavond :-)

Shoot @ it!!!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

M.b.t. je electronische oprisping.
Ik heb ongeveer hetzelfde idee gehad: sinus met een hogere frequentie dan het -3dB punt van de versterker.
Verder dan wat metingen aan een ringkern met 5 en 10 windingen op 1MHz en 1W, ben ik nog niet gekomen.

Isolatieversterker op accu en dan 2m glasvezel. ;)

Tidak Ada

Golden Member

@rbeckers:
Die isolatieversterker werkt ook diferentiëel.

@blackdog:
Mocht je intersse hebben, mag je die isolatieversterker wel eens lenen (maar natuurlijk niet opblazen ;-)).
Nadeel van het ding schijt te zijn dat hij batterijen vreet, maar dat doen alle Philips meters , die op 2 9V blokjes draaien, ook mijn PM2505 doet dat. die moet je vooral niet vergeten uit te zetten, wan de volgende dag zijn de batterijen leeg :( Toch is het een fine analoge meter.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Ha die Tidak Ada,

Uhm...
Nadeel van het ding schijt te zijn dat hij batterijen vreet

Een isolatie versterker die een pamper om moet *grin*
Dank je voor het aanbieden, misschien ga ik er gebruik van maken ter vergelijking met mijn zelf gebakken DIff probes.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Als je batterijen vreet, moet je toch ook schijten? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/