Hi Heren,
In een ander topic over de aanschaf van een digitale scoop heb ik al een schema laten zien van mijn eerste metingen betreffende een differential scope probe.
Maar nu als eerste wat ik wil bereiken.
De ingangen moeten tussen + en - 100V kunnen hebben zonder dat het stuk gaat.
De -3dB bandbreedte minimaal 1Mhz.
Het ruisniveau beneden de 1mV bij 1Mhz bandbreedte.
Commonmode onderdrukking bij 1Mhz van 40dB.
Om te weten te komen, zonder dat ik ooit een fabrieks probe van dit type in mijn handen heb gehad,
wat nu echt belangrijk is, had ik besloten om wat test schakelingen te bouwen.
Verder natuurlijk ook flink gezocht op het iNet, maar daar is weinig zinnigs te vinden over dit soort probes.
Ok de fabrikanten geven erg weinig zinnige informatie over de probes beneden de 50Mhz.
Bijna alle typen komen volgens mij van één of twee fabrikanten.
Het ruisgedrag wordt eigenlijk niet gespecificeert daar hoort RMS en/of PP bij te staan,
met de daarbij behorende bandbreedte waarmeej gemeten is.
De eerste testen waren met de LT1102 Dff opamp, wat niet slecht was voor zo'n oud type.
Alleen de commonmode onderdrukking was wat aan de lage kant voor als ik eens aan een switcher er mee wil meten.
Dit zijn de gegevens van de LT1102
En dit het schema wat er bij hoort.
Omdat ik hier toch niet helemaal tevreden over was, ben ik in de bak met differential IC's gedoken.
Daar kwam ik ondermeer de AD8421 tegen, na het uitspitten van de datasheet, hiermee een proefschakeling opgebouwd.
Dit is een diff amp met een mooie combi van eigenschappen, ondermeer current feedback en
goede bias compensatie en een laag ruisgetal zodat ik weerstanden van wat hogere waarden kan gebruiken zonder dat de ruis te sterk word.
Na wat testen, is dit het schema waar ik verder mee ga testen.
Er komt nog een trapje achter zodat ik 50 Ohm kan aansturen en een twee standen laagdoorlaat filter.
Ik denk dan aan een 100Khz en een 1Mhz filter.
Verder ook nog 10x extra versterking zodat ik een redelijk signaal aan de scoop kan aanbieden.
Dit om om het ruisgedrag van de probe dominant te maken boven de ruis van de ingang van de scoop.
In deze grafiek kan je het verschil zien tussen de LT en het AD IC.
Dit is het scoop plaatje van mijn laatste schema van de AD8421 Diff Amp met de ruis, is te laag voor een goede meting.
Dit is de testsetup, bijde benen van de 20x verzwakker hebben nu een trimmer.
Deze wordt afzonderlijk afgeregeld d.m.v. een blok signaal op meerdere frequenties.
Als dit optimaal is, dan wordt er nog een minimale correctie aangebracht om de commonmode rond 1Mhz optimaal te maken.
Het gevolg van deze manier van afregelen is dat je een flakke top van de blok krijgt en goede onderdrukking van stoorsignalen.
De manier van opbouw is niet helemaal goed, kleine bewegingen van de weerstanden veroorzaken capaciteit variaties.
Met als gevolg verslechtering van de commonmode onderdrukking.
De bedoeling is niet om de eigenschappen van een fabrieks probe te overtreffen.
Ik wil goed aan mijn voedingsprojecten kunnen meten.
Zoals de stroombegrensings weerstand in een + leiding,
De gate spanning van een Powerfet.
De basis spanning van de B-E overgang van de power transistoren.
Dit alles als ik testen doe met de stroombegrenzing (kortsluiten)
Hiervoor heb ik geen 50Mhz probe nodig, daar de regel electronica van de voeding nu niet echt snel is
Laters meer hierover.
Zoals altijd "shoot @ It"
Gegroet,
Blackdog