Hi heren,
Ik heb nog wat aanvullingen op de 1:100 Scope probe die ik toch aan jullie kwijt wil.
Zoals waarschijnlijk al duidelijk is, wil ik een zo goed mogelijke pulsweergave.
Dit voor spanningen die onder de 100V blijven.
Zoals ik het hier beschrijf is het niet geschikt om te meten aan hoge spanningen en/of onderdelen die direct aan het lichtnet hangen!!!!
Dat was de waarschuwing en die is nodig 
De pulsweergave had ik dus al vrij goed gekregen met de door mij gebruikte onderdelen.
Alleen zat ik er bijna 2% naast wat nauwkerigheid betreft in de lagere frequenties, zeg maar beneden de 100Khz.
Ik ben dus aan het experimenteren geslagen hoe ik dit kon oplossen.
Als eerste de waarden gemeten van de weerstanden rond de Opamp.
Meestal zoek ik de weerstanden ruim binnen de 1% uit.
Alleen ging dat niet lukken met de speciale weerstanden van 1Meg aan de ingang.
Dit zijn 5% weerstanden en mijn paartje was dus bijna 2% te laag in waarde, maar wel goed gelijk uitgezocht.
Ik kon geen paartje van 1% samenstellen van de 10 die ik er had gekocht.
Dus ik heb dit geprobeert te compenseren door weerstanden parallel
aan de andere te zetten zodat ik weer mooi 1:100 kreeg binnen 1%.
Mooi werk Blackdog! je hebt de pulsweergave omzeep geholpen 
Die extra weerstanden parallel, verstoren dus de weergave in de hogere frequenties.
Volgende stap, alles weer terug gebouwd, dat is een paar weerstanden los solderen en dan het volgende proberen.
Nu 2x 22K in serie met de 1Meg weerstanden.
Tja, weer mooi binnen 1%, maar ook een extra kantelpunt hiermee gecreëerd.
De bandbreedte ging hiermee omlaag omdat de de 22K weerstanden behalve de 1Meg ook de capaciteit van deze weerstanden ziet.
Natuurlijk kan je dat weer proberen te compenseren met een condensator over deze weerstanden, weer een kantelpunt, doe maar niet...
Dan maar wat anders proberen, nu twee weerstanden van 1Meg uitgezocht die ik bij Conrad koop, 1% metaalfilm van ongeveer 1Watt.
De gaatjes in het scherm wat groter gemaakt zodat de weerstanden er goed door passen en de capaciteit niet te groot is.
Even kort: BAGGER!
Ik kreeg met de drie instel trimmers de pulsweergave niet goed en een kleinere bandbreedte.
Toen het shotje weggehaald, de bandbreedte ging hiermee wel omhoog maar de pulsweergeve was nog steeds niet zo goed
als met de weerstanden waarmee ik starte.
Wat trouwens wel opviel dat het schotje met gaatjes met de weerstanden waarmee ik starte wel goed werkt,
maar bij andere weerstanden duidelijk minder.
Als laatste twee standaard 1Meg 1% weerstanden uitgezocht in die redelijk hoog boven de print gemonteerd.
Bingo!, nu kan zelfs de condensator trimmer aan de -ingang vervallen.
Resultaat is een nette 1:100 verhouding met een goede pulsweergave.
Nogmaals, let wel, voor spanningen tot zo'n 100V.
Mijn doel is dus zo goed mogelijk te meten.
Wil je deze Probe nabouwen, ga gerust je gang, neem de weerstanden van EOO van 1Meg, bouw het netjes en 5 a 600V lijkt mij geen probleem.
Hier een plaatje van de gebuikte weerstanden.
Van links af aan, de EOO 1Meg weerstanden met schotje en als test de kleine 22K serie weerstanden.
In het midden, de 1Watt metaalfilm van Conrad, met en zonder schotje getest.
En als laatste de 1Meg die waarschijnlijk via Farnell gekocht zijn.
Met de laatste weerstanden krijg ik dus voor mijn toepassing de beste resultaten.
De weerstanden op een rij, het type rechts, is het uiteindelijk geworden.

Dit is een plaatje van de opbouw, er staan twee schotjes waarbij de vertikale tussen de + en de - ingang eigenlijk niet nodig is.
Het schotje dat over de ingangsweerstande hangt dient er voor dat bij grote signalen het signaal niet naar de rest van de schakeling lekt.
De eigenlijke afscherming komt later iets anders opgebouwd.

Dit is de bovenaanzicht, je kan hier zien dat de trimmer aan de - ingang verdwenen is.

En wat is nu het resultaat.
Het -3Db punt bij kleine signalen ligt nu op ongeveer 31Mhz. 20V TT aan de ingang.
De commonmode onderdrukking in de lage frequenties wordt door mijn instelpot bepaald.
Ik bedoel hiermee de resolutie en de ruisvloer hier in het LAB.
Een van de apparaten hier in /rond het LAB genereerd een vervelende puls, en ik ben er nog steeds niet achter welk apparaat dit is...
Deze is zowel op de scopen als op de AP Analyser te zien.
Ik ga wel een meting doen in het midden van mijn huiskamer, kijken of het daar wat EMC betreft rustiger is...
Dus, de commonmode onderdruking zit aan de rand van wat ik meten kan.
Deze probe verzwakt natuurlijk 100x en dat maakt het lastig voldoende signaal aan te bieden voor een onderdings meting.
De Hameg generator leverd 20VTT onbelast, en ik heb eigenlijk zeker 200VTT aan 50 Ohm nodig.
Dat wordt dan een knappe zender als je daar over nadenkt, dat moet hij dan ook doen over een groot frequentie bereik...
Een andere optie is natuurlijk een spectrum analyser om dieper te kunnen meten,
maar die is hier nog niet aanwezig in het LAB.
Tja, staat op de investeringstlijst 
Foto's!!!!
10 Khz blok

100 Khz blok

1 Mhz blok

5 Mhz blok

10 Mhz blok!

Door de grotere bandbreedte zie je ook meer aberraties, maar je krijgt niets voor niets.
Deze prope gaat met een stukje 50 Ohm coax naar de scoop, de scoop is niet afgesloten met 50 Ohm.
Dat gaat nog net goed met dit frequentie bereik.
De overshoot is iets minder met 50 Ohm afsluiting.
Door dit soort metingen krijg je steeds meer respect voor de ontwerpers van scoop ingangen...
rbeckers stelde mij voor om te kijken naar driver trappen van scoops betreffende de bandbreedte en lineariteit.
Het probleem is echter dat er bijna geen transistoren te krijgen zijn die je in de eindtrap kan zetten die dan 50 Ohm aansturen.
Er zijn natuurlijk voldoende zender transistoren maar dat valt een beetje buiten wat ik hier
in mijn LAB voorelkaar kan krijgen.
Ik zal eens kijken wat ik voor elkaar kan krijgen met de zeer snelle transistoren,
gemaakt voor het driven van goede audio eindtransistoren.
Dan een aantal parralel te zetten, misschien haal ik dan 1A bij een tiental Mhz...
Projectje voor later.
Misschien kan ik een 300V DC voeding bouwen, en dan met een snelle Fet een weerstand schakelen.
Met in serie dan weer een kleine weerstand, waarover ik met de probe de spanning over deze in verhouding kleine weerstand meet.
Dan heb ik 300V TT commonmode, met een klein signaal dat ik kan meten 
Genoeg ge-orakeld!
Blackdog