Ik zoek een schakeling waarbij ik + en - 5 Volt uit een USB aansluiting kan "toveren".
De (OpAmp) schakeling heeft + en - 5 Volt nodig om exact 0 Volt uit de schakeling te kunnen halen.
Hierbij moet de OpAmp afgeregeld kunnen worden en dat haal ik niet met een enkele + 5 Volt uit de USB.
Ik gebruik nu een NME0505S, maar die moet toch wel zwaar belast worden wil deze een stabiele - 5 Volt uitsturen.
Bij het verbruik van de OpAmp loopt de negatieve spanning op tot meer dan - 7 Volt wat de rest van de schakeling dan weer verstoord.

Het voorstel van Thevel heb ik nu ook, het is de vervanger voor de NME, maar die werken alleen onder belasting.
De LMC7660 ziet er veel belovend uit, ik denk dat ik daar maar eens mee aan de slag ga.
De step-up-down MC34063A ken ik wel, die zit in iedere Action stekker voeding, maar heb daar nooit -5 Volt uit kunnen krijgen.

Zie fig 10 van datasheet MC34063A van TI.

Het schema is niet zo'n probleem, maar die spoeltjes welke ze gebruiken zijn wel een probleem.
Bij een kleine afwijking, bv in belasting, geeft de output ook gelijk een "kleine" afwijking.
Voor de step-downs is dat geen probleem, dat vangen ze af met een zenerdiode.
Helaas is bij mij de schakeling (loadcell) erg afhankelijk van een (redelijke) stabiele - 5 Volt.
Ik moet de OpAmp echt met gelijke + en - 5 Volt kunnen inregelen wil ik de loadcell tussen zero en maximaal kunnen inregelen.
Als de - 5 Volt afwijkt zal ook de output gaan afwijken en is zoals de schakeling nu is niet te gebruiken.

Dan bijv. -12V maken gevolgd door een REF IC of een uA723.

Ik deed het vroeger zo:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/lt3472.jpg
Ok, Vcc was 3.3V, maar dat moet ook met 5V kunnen, zelfs zonder aanpassingen.

[edit] Misschien is het voor 5V input beter om de uitgangen af te regelen op 5.5V, dat vindt de regeling wat prettiger (wordt-ie stabieler van).

[edit2] Bij twijfel: narekenen. De gebruikte formularia staan allemaal in de datasheet, kompleet met rekenvoorbeelden.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (13%)]

Het moet wel een beetje beperkt blijven omdat het geheel in "het veld" op de accu van de laptop gebruikt wordt.
Waarbij de schakeling niet te groot of te gecompliseerd moet worden in instelling of gebruik.
Het moet echt aansluiten en werken wezen omdat ik geen bakken met onderdelen wil meenemen of eerst een half uur aan het afregelen moet.
Daarom ga ik eerst eens kijken of de LMC7660 wat voor me kan betekenen (geeft mij het beste gevoel) en als dat niet lukt, dan pas gaan we weer wat anders verzinnen.

De lt3472 doet gelijk aan de NME0505, alleen veel meer spoeltjes, en je moet belasting hebben wil het werken en die belasting is er niet.
De OpAmp trekt zo weinig dat vreemd genoeg het Voltage niet stabiel wil zijn.
Telkens als ik aan de - 5 Volt trim kom schiet ook de uitgang alle kanten op.
Zelfs als ik netjes de voedingen heb afgesteld, zal bij belasting van de loadcell de negatieve spanning veranderen waardoor de output weer voor geen meter klopt.

Er is wel een oplossing, maar dan moet ik het Arduinoprogramma gaan aanpassen zodat hij eerst gaan "nullen".
Bij gebruik van een enkele + 5 Volt is de output van de INA125 nl ~2,5 Volt bij zero belasting van de loadcell.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]

Op 7 april 2014 22:26:53 schreef Generaal:
...je moet belasting hebben wil het werken en die belasting is er niet.

Belasting kun je toch eenvoudig maken? Net zoveel of weinig als jij of de LT3472 wil.

De lt3472 doet gelijk aan de NME0505,

Dàt heb je snel getest! >:)

Indertijd was de enige belasting op deze schakeling twee opamps, met een gespecificeerde maximale quescient load van welgeteld 28mA; de schakeling was stabiel bij die belasting.
Als een switcher (teveel) afhankelijk is van de belasting is minimaal de spoel niet goed gedimensioneerd, meestal ook andere zaken. Omdat het hier gaat om een vaste uitgangsspanning, een nagenoeg vaste ingangsspanning èn een vaste belasting kan alles perfect gedimensioneerd worden.

Groot is-ie ook niet: ca. 15x15mm (niet op ware grootte, U4 is 3x3mm):
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/lt3472%20layout.jpg
De 'grote' condensatoren zijn 0805, de rest is 0603. [edit: de spoelen zijn WE744031220 en WE744031470]
Met welgeteld nul afregelpunten.

Ter informatie: een USB uitgang levert ook niet zo'n geweldig stabiele of nauwkeurige spanning (USB2.0 specificatie: 5V±5% aan de PC kant en vrijwel niemand houdt zich daaraan) en die is nog afhankelijk van de stroomopname van alles wat er aanhangt ook (ivm kabelweerstand, contactweerstand, stroombegrenzing etc.). Een knipperend ledje kan zomaar een 50mV blok op je voeding zetten...

Mijn test bestond uit de datasheet te lezen en daar zie je dat de uitgangsspanning grote deels afhankelijk is van de belasting.
Aangezien ik twee verschillende belastingen heb, het positieve deel dat de schakeling voedt en het negatieve deel dat alleen de OpAmp voedt, zit ik eigenlijk al met een probleem.
Het positieve deel varieert, terwijl op het negatieve totaal geen belasting staat.
Naar alle waarschijnlijkheid zullen de aangelegde spanningen (- en + 5 Volt) dan ook "scheef" trekken (?)
Ik ga niet zeggen dat het zo is, maar na een aantal schakelingen blijkt elke keer weer dat de "scheve" belasting het probleem is van de slechte uitlezing.

PS, ik ben al wat ouder en die kleine onderdeeltjes zijn niet meer aan mij besteed, ik kan ze amper nog vasthouden, laat staan solderen.
Asl ik mag kiezen houd ik liever een QQE in mijn handen dan een 0805 of 0603 onderdeeltje :)

Maak -12V en +12V , dan een 5V referentie gevolgd door een inverterende opamp.
4 IC's wat R's en C's, 2 spoelen en een paar diodes.

Mijn test bestond uit de datasheet te lezen en daar zie je dat de uitgangsspanning grote deels afhankelijk is van de belasting.

??? Dat kan ík dus niet in de LT3472 datasheet vinden, waar staat dat?
Niet dat dat nog heel belangrijk is (ivm het kleine SMD spul) maar ik leer graag, zowel zelf als anderen.

Bij gebruik van een enkele + 5 Volt is de output van de INA125 nl ~2,5 Volt bij zero belasting van de loadcell.

Na het raadplegen van de datasheet van de INA125 snap ik je probleem, dat is echter redelijk eenvoudig op te lossen met een extra opamp die die 2.5V er aftrekt en het signaal 2x versterkt: 1 IC met wat R's.

De twee schema's zoals ik deze heb getest.
Ze werken wel, maar er is teveel regelwerk aan om ermee te kunnen werken.

http://www.bucket.gompy.net/snap1.jpg
http://www.bucket.gompy.net/snap2.jpg

Ik had een andere datasheet dan de link die jij mij nu geeft en daar stond ook een grafiekje van de belasting in.

Ik zou gaan voor figuur 6 uit de INA125 datasheet, met een opamp erachter om de 2.5V offset weg te werken en het signaal te versterken naar 5V.
De hele boel draait dan op single 5V en de zero/offset instelling gebeurt in de achterliggende opamp.

Dit is een goed plan waar ik zelf nog niet aan gedacht had.

Zolang er maar nergens een signaal of offset aan een niet, of slecht, gestabiliseerde, spanning hangt.