Op 24 april 2014 19:44:07 schreef GJ_:
Verkeerd merk denk ik.
Ja, daar moet ik me wel een beetje bij aansluiten Tidak. Beter Opel gaan rijden, of BMW (wat veel mensen niet geloven, maar je moet gewoon geen arbeid bij de dealer gaan halen... losse onderdelen gerust wel.)
Ik haal onderdelen voor de BMW behoorlijk goedkoop bij de dealer. Is het een stuk plastic, dan betaal je ook een stuk plastic. Nieuw en origineel. Flens (Y-stuk) dat op het motorblok aansluit voor de koelvloeistof. Na 13 jaar broos geworden en een stukje van de rand gebroken zodat de pakking z'n "opsluitring" uit wist te glippen. Kostte mij wel 2 avonden sleutelen, waarvan een groot deel uitzoekwerk hoe ik erbij kon komen, maar die flens was bij de dealer zo te krijgen voor 11 euro inclusief BTW én met nieuwe pakking.
Binnenspatbord, was achter een stoeprand blijven hangen en daarna ben ik dwars over het losgeraakte stuk gereden. 
21 euro, nieuw en origineel van de dealer.
Tja, en als ik een PDC sensor moet hebben, dan kost dat een goede 100 euro, dus die haal ik van de sloop, of voor 15 euro van ebay. Je moet zelf gewoon een beetje op blijven letten.
Op 24 april 2014 20:40:21 schreef Henry S.:
Nee, dergelijke fouten duiken later op. Industrieel duiken dergelijke dingen ook op, en daar kost stilstaan veel geld.
Klopt helemaal. Er zit nu eenmaal weleens een fout in een ontwerp, hoe stom die fout ook lijkt.
Voorbeeld van eigen product op mijn werk (14 jaar oud design): kwamen 20 PCB's terug voor reparatie. Allemaal dezelfde tantaal in sluiting en een DC/DC doorgefikt. Oorzaak: DC/DC liep al op het randje (acceptabel in consumentenapparatuur, niet acceptabel in onze markt), en de tantaal van 16V kreeg "by design" 30V voor z'n kiezen. En dat doen wij heus niet om 4 cent te sparen hoor! Samenloop van geen spanning bij die tantaal in de BOM vermeld, en de afdeling inkoop die dezelfde 10uF pakt als in een ander design. (Tegenwoordig onmogelijk dat dat er bij ons op het werk in sluipt, maar 14 jaar geleden werd er op een andere manier gewerkt.)
Die DC/DC was niet kortsluitvast (wel max 1 sec), dus die ging ten onder aan de stroom door de tantaal.