Servotester

Shiptronic

Overleden

Helaas staat uw e-mail adres niet openbaar. Zoals je hem nu neer zet op het forum is het een spamvanger.

achter deze regel : Verberg e-mailadres voor anderen , het vinkje weghalen, en uw e-mail adres midels de edit uit het topic halen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 17 mei 2014 03:43:30 (39%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zo, na één dag vakantie, 29 mei, waren we weer thuis. Mijn vrouw gleed uit over het caravanopstapje en had gelijk en forse gecompliceerde bovenarmbreuk. Dus dag erna weer thuis en inmiddels is ze geopereerd (pen erin en paar ""tyre wraps"" om het bot:-) en aan herstel begonnen. Dus nu druk als ""mantelzorger:-)""En... weer wat tijd voor het servo probleem. Dat heb ik nu als volgt opgelost. Ik had zo'n goedkope servotester van paar euro gekocht. Daar zitten 3 blauwe led's op. Stand na inschakelen op ""hand"" bediening van de servotester. Middelste led brengt de te testen servo naar middenstand. En stand drie is de automaat. Nu was ik er al achter dat doorschakelen gebeurt doordat de drukknop naar massa schakelt en op de achterflank naar volgende stand schakeld. Wat ik nu gedaan heb is dat ik 2x BC547 torren over het drukknop contact gemaakt heb. De basis van de eerste BC547 via 10k op de 1e led aangesloten. Die led gaat na opstarten branden. De 1e BC547 trekt dan de drukknop aansluiting even naar massa.. en schakelt het geheel naar de middenstand. Die led gaat dan branden en....die schakelt via 10k en een 470uF elco de tweede BC547 wat vertraagd in. Die brengt knop aansluiting weer even naar massa. Dus wordt er doorgeschakeld naar de automatische stand. En....klaar is Kees! Werkt perfect. Pop gaat nu na in schakelen direct arm en kopje bewegen. Nu nog zo regelen dat ik via een zender kanaal de pop spanning kan inschakelen.

........ vervolgens heb ik een piepkleine defecte servo (tandwielen defect)ontdaan van het motortje en in plaats daarvan via een 1N4148 diode en een elco een plus spanning gemaakt die.... het servotester printje weer voedt. Via het (defecte servo) servopotmetertje nu een stand gezocht waarmee ik via een schakelaar op de zender het geheel kan in/uit schakelen. Dan krijgt de servotester/pop ca. 4 volt bij een ontvanger spanning van 6 volt. Is voldoende om de pop te laten bewegen. Ik heb over de ingang van de servotester nog wel een extra elco van 470 uF gezet om de puls wat anders het motortje zou krijgen verder af te vlakken.
Het geheel werkt nu perfect!

Nu nog even een duurtest van paar uur om te bekijken of de elektronica van het (defecte) servo'tje de stroom van de popservo wel aan kan want het was een micro servo'tje. Zo niet dan de elektronica van een wat grotere defecte servo gebruiken.

Laat ik nog wel weten.
Tussen haakjes ik zet wel een zekering van paar honderd millies tussen dit geheel om te voorkomen dat mocht er wat fout gaan niet de kist onbestuurbaar wordt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/servotester%20wijziging%201.jpg[/url][/img]

http://www.uploadarchief.net/files/download/popautomaat%20printoverzicht.jpg[/img]

http://www.uploadarchief.net/files/download/popautomaat%201.jpg

Lambiek

Special Member

Op 15 mei 2014 18:17:37 schreef Hunter:
Om een signaal te krijgen waarmee een servo heen en weer beweegt heb je niet zoveel code nodig.

Dat is inderdaad een enorme lap code.

@ TS,

Ten eerste sterkte met je vrouw.

Hier heb je een kleiner stukje code, het kan met een paar regels.

pic basic code:


Device 12F675                     ; processor type

Xtal 10                           ; crystal 10 Mhz

Config WDT_OFF,_                  ; WatchDog Timer uit
       PWRTE_ON,_                 ; Power-up Timer Enable aan
       MCLRE_OFF,_                ; Externe Master Reset Enable uit
       HS_OSC                     ; X-tal groter dan 4MHz
       
All_Digital true                  ; alle poorten digitaal

Symbol aan = 1                    ; Aan is hoog
Symbol uit = 0                    ; Uit is laag

Symbol MOTOR = GPIO.0             ; Servo uit op poort 1

Symbol snelheid = 20              ; servo frequentie 50Hz
                                                                   
Dim positie As Word               ; variabele positie servo

Clear                             ; wis geheugen
  
DelayMS 1000                      ; stabilisering 1 sec

         ;543210                  ; hulpregel 
GPIO   = %000000                  ; maak poort laag                 
TRISIO = %000100                  ; in en uitgangen

;----------------------------------------------------------

run:                                      

    For positie = 1000 To 1500 Step 10 
    Servo MOTOR,positie                  
    DelayMS snelheid                      
    Next                             
    
    For positie = 1500 To 1000 Step - 10  
    Servo MOTOR,positie                   
    DelayMS snelheid                      
    Next                                 
       
GoTo run                                 

End                                      
    

Als je de waarde 1000 en 1500 aanpast, kan je de slag van de servo vergroten of verkleinen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, als je "1000" in een variable "min" stopt, 1500 in "max", "snelheid" naar "servodelay" ofzo hernoemt en "10" in een variabele snelheid stopt, wordt het denk ik duidelijker voor mensen die het niet zelf geschreven hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wacht even heren,

Ik heb hier nog niets geprogrammeerd, behalve in de jaren 70, Algol, Cobal, Basic, met PDP8 ed. maar in bovenstaande heb ik het over een kant en klaar servotestertje dat ik via internet gekocht heb voor € 4,95 inc. verzendkosten. Daar zal ook wel een soort pic inzitten. En ik heb ze al voor minder gezien. Zelfs ca.$1,--op eBay. Dus valt er volgens mij niet veel aan te programmeren aan dit testertje. Toch? Of????? Vandaar mijn hardware oplossing. Maar het blijft natuurlijk interessant via een pic basiscode.

Nouja, dan is het "voor het geval dat"..... (je nog een keer via een PIC dezelfde functionaliteit maar dan flexibeler zou willen verkrijgen). Of voor anderen die iets vergelijkbaars willen maken en toevallig op deze thread landen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een aan en uit schakelaar.

http://www.rc-cam.com/bitsw.htm

Op 18 juni 2014 12:39:31 schreef Lambiek:
Hier heb je een kleiner stukje code, het kan met een paar regels.

pic basic code:


Device 12F675                     ; processor type

Xtal 10                           ; crystal 10 Mhz

Config WDT_OFF,_                  ; WatchDog Timer uit
       PWRTE_ON,_                 ; Power-up Timer Enable aan
       MCLRE_OFF,_                ; Externe Master Reset Enable uit
       HS_OSC                     ; X-tal groter dan 4MHz
       
All_Digital true                  ; alle poorten digitaal

Symbol aan = 1                    ; Aan is hoog
Symbol uit = 0                    ; Uit is laag

Symbol MOTOR = GPIO.0             ; Servo uit op poort 1

Symbol snelheid = 20              ; servo frequentie 50Hz
                                                                   
Dim positie As Word               ; variabele positie servo

Clear                             ; wis geheugen
  
DelayMS 1000                      ; stabilisering 1 sec

         ;543210                  ; hulpregel 
GPIO   = %000000                  ; maak poort laag                 
TRISIO = %000100                  ; in en uitgangen

;----------------------------------------------------------

run:                                      

    For positie = 1000 To 1500 Step 10 
    Servo MOTOR,positie                  
    DelayMS snelheid                      
    Next                             
    
    For positie = 1500 To 1000 Step - 10  
    Servo MOTOR,positie                   
    DelayMS snelheid                      
    Next                                 
       
GoTo run                                 

End                                      
    

Als je de waarde 1000 en 1500 aanpast, kan je de slag van de servo vergroten of verkleinen.

Lambiek, waarom gebruik je de interne klok van de PIC niet ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 19 juni 2014 19:37:14 (94%)

Helemaal mee eens. Elke discussie of mogelijke oplossingen kunnen anderen altijd weer gebruiken. Dit hele item heeft me al wel een andere kijk op het programmeren van microprocessoren gegeven.
Maar tja... nog een hobby erbij zal moeilijk zijn. Ik heb er al zoveel. Dus ik hou het voor wat betreft dit punt maar bij wat elektronica bij het modelvliegen. Overigens als jullie nu eens het nieuwste op het gebied van modelvliegen willen zien. Zoals hi-speed electrokisten, straalkisten, drones ed. kom dan maar naar onze grote modelvlieg Fly-Inn op 28 en 29 juni.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/flyer%202014%2050%25.jpg

Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2014 17:15:11 schreef Generaal:
Lambiek, waarom gebruik je de interne klok van de PIC niet ?

Tja ik had toevallig een printje met een kristal erop liggen.

Op 18 juni 2014 19:26:26 schreef xxxPietxxx:
Maar tja... nog een hobby erbij zal moeilijk zijn. Ik heb er al zoveel. Dus ik hou het voor wat betreft dit punt maar bij wat elektronica bij het modelvliegen.

Je moest eens weten wat je allemaal met een controller kan doen, ook in de modelbouw. :)

Op 18 juni 2014 13:11:05 schreef rew:
Lambiek, als je "1000" in een variable "min" stopt, 1500 in "max", "snelheid" naar "servodelay" ofzo hernoemt en "10" in een variabele snelheid stopt, wordt het denk ik duidelijker voor mensen die het niet zelf geschreven hebben.

Ja dat is misschien duidelijker, maar ik had dit zo op de pc staan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.