Multimetergebruik en netspanning

Beginnersvraag, ongetwijfeld, toch kan ik het antwoord hier en gelijk via Google niet vinden.
Ik zoek eigenlijk een duidelijke handleiding met afbeeldingen van de typische situaties waarin je een multimeter gebruikt. Ik heb alleen maar een erg algemeen verhaaltje, enkel tekst, van Skandia.

Hoe kan ik met een multimeter bijv. bestaande bedrading meten?
Ik heb wat open bedrading in plafonddozen waarvan ik zou willen weten of er spanning op staat.
Hoe dien ik dan contact te maken met de 2 pinnen van de multimeter?

pa3gws

Golden Member

Hier vind je het een en ander.
http://www.livios.be/nl/bouwfasen/techniek/elektriciteit/werken-met-ee…
maar ik zou eerst maar eens met een batterij gaan oefenen. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 27 mei 2014 09:32:30 schreef Mvandek:

.....Ik heb wat open bedrading in plafonddozen waarvan ik zou willen weten of er spanning op staat.
Hoe dien ik dan contact te maken met de 2 pinnen van de multimeter?

PAS OP: meten aan netspanningsbedrading kan zeer gevaarlijk zijn als je niet weet wat je doet!
Als je het per-se met een multimeter wilt doen: stand ACVolts, 300V of hoger en in de lasdoos een zwarte en blauwe draad meten met de testprobes van je multimeter. Raak het koper van de draden zelf niet aan met je vingers!

Als het alleen om netspannings-check gaat is een spanningszoeker iets minder gevaarlijk....

Overigens geeft de eerste Google hit al info over hoe te meten met DMM's: https://learn.sparkfun.com/tutorials/how-to-use-a-multimeter
Er zijn er vast nog veel meer.

YMMV

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
EricP

mét CE

En als je niet weet wat je meet, kunnen de resultaten je aardig op het verkeerde been zetten - door eigenschappen van de meter of door onjuiste interpretatie van de gebruiker.

Shiptronic

Overleden

Een DMM is door zijn hoge impedantie niet erg geschikt om aan het NET te meten, weet wat je meet !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 27 mei 2014 09:32:30 schreef Mvandek:
Hoe kan ik met een multimeter bijv. bestaande bedrading meten?
Ik heb wat open bedrading in plafonddozen waarvan ik zou willen weten of er spanning op staat.
Hoe dien ik dan contact te maken met de 2 pinnen van de multimeter?

Voor dit soort metingen is een Fluke Voltstick vermoedelijk een betere optie.

Zal best leuk zijn voor de prof, maar om nou z'n ding aan te schaffen om een keer wat bedrading te meten.... moah.
TS, een spanningszoeker lijkt me veel praktischer. Een multimeter meet spanning tussen 2 punten. (of stroom/weerstand maar daar gaat het hier niet over).

@ledlover hieronder: argumenten?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dan wel een goeie, en niet zo'n schroevendraaier met neonlamp.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Shiptronic

Overleden

Een Duspol is hier beter op zijn plek.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Ik gebruik ook een 'schroevendraaier met neonlamp'. Gewoon omdat ik 'm hooguit 1x per jaar gebruik, dan is een speciale Fluke toch wel wat duur...
Als je een goede koopt werkt dat best goed en veilig. Ik test ze na aankoop wel altijd even of de stroom erdoor veilig is.

Mijn vader stond in een winkel ooit achter iemand die een spanningszoeker kocht.
De verkoper testte de spanningszoekers altijd door 'm in het stopkontakt te steken, aan te raken, en met zijn andere hand op de verwarming. ('dan brandt het lampje lekker')
Helaas trof hij die dag een exemplaar met sluiting in de serieweerstand... (hij heeft ze daarna nooit meer zo getest... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar die geven wel eens een valse positieve indicatie, bijvoorbeeld bij een capacitieve koppeling.

Een simpele tweepolige meter specifiek bedoeld voor meten aan elektrische installaties lijkt me voor de TS het handigst. Een bekend merk daarvan is Duspol, maar ongetwijfeld hebben andere merken ook dergelijke meters. Conrad heeft de 'testboy 40' in het assortiment.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als het is om te weten of er spanning op staat, en voor incidenteel gebruik, kan je ook een gloeilamp in een fitting nemen met twee draden er aan.

Op 27 mei 2014 14:27:55 schreef Ledlover:
Maar die geven wel eens een valse positieve indicatie, bijvoorbeeld bij een capacitieve koppeling.

En dat is wel de veilige fout. Andersom zou erger zijn. (@TS, die multimeter doet dat overigens ook en nog veel erger omdat ie zo hoogohmig is)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 27 mei 2014 09:35:21 schreef pa3gws:
Hier vind je het een en ander.
http://www.livios.be/nl/bouwfasen/techniek/elektriciteit/werken-met-ee…
maar ik zou eerst maar eens met een batterij gaan oefenen. :-)

De spanning van een batterij meten begrijp ik wel en is ook zonder risico, het meten van een stopcontact zoals in de afbeelding op die URL niet.
Concreet zou ik dus willen weten hoe de multimeter aan te sluiten op door te meten stroomdraden op het lichtnet (dus geen los electrisch apparaat).

Henk H.

Golden Member

In het wisselspanningsbereik (V AC), indien je zelf een bereik moet kiezen (bij een niet-auto-ranging meter) het bereik dat groter is dan 250V. Het zwarte meetsnoer in de COM bus, het rode snoer in de bus voor voltmeting (V).

Met een metertje van minder dan 10 euro bij de Aldi zou ik liever niet aan het lichtnet meten.

Sluit in ieder geval bij metingen aan netspanning GEEN meetsnoeren aan op de mA of A bussen, dan vliegt de meter om je oren.

Op 27 mei 2014 21:35:19 schreef Mvandek:
[...]
De spanning van een batterij meten begrijp ik wel en is ook zonder risico, het meten van een stopcontact zoals in de afbeelding op die URL niet.

Waarom is dat zo verschillend voor je dan? Een voltmeter meet het spanningsverschil tussen 2 punten. Bij de batterij zijn dat de 2 polen en bij het stopcontact zijn dat..... de 2 polen. Het enige verschil is dat een batterij gelijkspanning is en op het stopcontact staat wisselspanning.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
evdweele

Overleden

Het andere verschil is dat een batterijspanning over het algemeen niet dodelijk is en netspanning dat wel kan zijn.

Als iemand zo onzeker is over het gebruik van een meetinstrument zou ik hem afraden om te proberen te meten voordat er ongelukken gebeuren.
Het beste is dan om je eerst in de materie te verdiepen en er eventueel iemand anders bij te halen om de weg te wijzen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 28 mei 2014 09:37:09 (53%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

@mvandek, je zegt nog steeds niet duidelijk wat je wilt meten. "doormeten" is niet specifiek genoeg.

Je kan op een stopcontact redelijk veilig kijken of er spanning op staat: Meter op het hoogste VAC bereik pennen er insteken en aflezen.

Wil je weten of een draad doorverbonden is, dan is dat lastiger te meten: Meestal haal je het bij een huisinstallatie niet om van de ene kant naar de andere kant te meten, en kan er spanning op staan, dus is het niet verstandig om dan je meetkabels te gaan verlengen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 mei 2014 21:35:19 schreef Mvandek:
[...]
De spanning van een batterij meten begrijp ik wel en is ook zonder risico, het meten van een stopcontact zoals in de afbeelding op die URL niet.
Concreet zou ik dus willen weten hoe de multimeter aan te sluiten op door te meten stroomdraden op het lichtnet (dus geen los electrisch apparaat).

Een batterij 'kan ook gevaarlijk' zijn. Maak met een sleutel maar eens sluiting op een auto 'accu' batterij. Ik denk dat het verstandiger is om iemand te laten komen die in je buurt woont. Veeel veiliger ;)

Learn by practice..

Hoe kan ik met een multimeter bijv. bestaande bedrading meten?
Ik heb wat open bedrading in plafonddozen waarvan ik zou willen weten of er spanning op staat.
Hoe dien ik dan contact te maken met de 2 pinnen van de multimeter?

Dat gaat als volgt:

Je ziet drie of vier kleuren, teweten bruin, blauw, geelgroen en zwart.

Als de zaak niet door een prutser is aangelegd (daar moet je altijd rekening mee houden) is bruin de spanningsdraad, blauw is de nulleider, die is vrijwel 0 volt, geelgroen is aarde en zwart staat soms onder spanning, dat hangt van de schakelaarstand aan de muur af.

Je wilt doormeten.

Vraag 1: staat er spanning op bruin?

Ene pen meter aan bruin. de andere pen aan de verwarming of de waterleiding.Meter moet dan 230 volt aanwijzen.

vraag 2: Is de blauwe draad de nulleider?
Meet tussen de blauwe draad en verwarming of waterleiding, je vindt dan een kleine spanning, paar volt. Vervolgens meet je tussen de bruine en de blauwe, daar moet weer 230 volt staan. Is dat zo dan is de blauwe ook goed.

vraag 3: is de zwarte draad goed?
Meet tussen de bruine en de zwarte (het is makkelijker er een lampfitting aan te verbinden met een lamp erin) kijk of er 230 tussen staat (de lamp brandt dan) En of je dat aan en uit kunt schakelen met een schakelaar ergens in de buurt.

vraag 4: Is de eventueel aanwezige geel groene aarddraad wel aarde?
Meet tussen de bruine en die geelgroene, er moet 230 staan.
Meet tussen de blauwe en die aarddraad , er zal een kleine spanning staan van enkele volts. Dezelfde spanning als je bij vraag 2 meette.

Als je het koper aanraakt van de bruine draad, krijg je doorgaans een opdonder. Dat dus voorkomen. Rubber droge handschoenen, droge rubber laarzen kan helpen.

Heb je een fitting met een lamp gebruikt bij vraag 3, dan kun je ook nog de aanwezigheid van een aardlekschakelaar testen, door de lamp tussen de bruine en de verwarming/waterleiding danwel aanwezige geel groene te zetten. De lamp brandt dan, maar heel even als de aardlekschakelaar aanwezig is, die is dan uitgeslagen.

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :

En... omdat vroeger wel eens gedacht werd dat het verstandig was om de waterleidingen te aarden, moet je tijdens die laatste test er ZEKER van zijn dat er niemand aan de kranen in huis zit.

(vroeger had je aan de waterleiding een goede aarde: die lag door de hele straat onder de grond. Maar toen was ie nog van metaal. Tegenwoordig gebruiken ze plastic. Dat geleidt niet. Als dan heel vroeger je huis-aarde aan de waterleiding is gelegd, en daarna nooit ge-up-grade naar de nieuwe situatie krijg je dus een zeer gevaarlijke situatie bij die test als de aardlek toevallig ook niet werkt.....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

@Druiloor: Die fasedraad kun je rustig aanraken hoor. Zolang het het enige is wat je aanraakt en je niet op blote voeten op een natte ondergrond staat... Verder ben ik het wel met je eens, maar nog steeds: die multimeter is veel te hoog ohmig. Een aarde die 'ergens wat aarde maakt' (bijvoorbeeld op die ongeaarde waterleiding van rew), zal op deze manier niet door de mand vallen.

@rew: Ook dat valt wel mee. Als we die meter eens een ingangsimpedantie van 10MΩ geven... Bij 230V gaat er dan toch echt 23μA lopen. Voel je dat eigenlijk? Dodelijk is het in elk geval niet. Zelfs als het metertje maar 1MΩ haalt, 230μA, loopt het wel los...

RAAF12

Golden Member

Op 28 mei 2014 15:24:19 schreef rew:
vroeger je huis-aarde aan de waterleiding is gelegd, en daarna nooit ge-up-grade naar de nieuwe situatie krijg je dus een zeer gevaarlijke situatie bij die test als de aardlek toevallig ook niet werkt.....)

Pff aardlek?
Heb ik niet in mijn huis. Maar wel een goedgemeggerde aardelectrode in de achtertuin doorverbonden met de waterleiding en aarding in huis.
Anyway, Ik hou van stroom <G>

EricP

mét CE

Nou, als je voor die aardelectrode al een megger nodig hebt, dan kun je het ook net zo goed laten...

@EricP

Ja, die waterkolom in die kunststof pijpen geleidt ook aardig.

Ik heb mijn eigen aarde getest, door een elektrische 2 kW kachel tussen fase (VOOR de aardlekschakelaar) en de meterkastaarde te schakelen en dan met een multimeter te kijken wat de spanning op die aarde is, tov een breinaald gestoken in de grond, stukje verderop, waar ik net een hondje had zien plassen.

NEN1010 schrijft de maximale aardweerstand voor, komt erop neer dat als de gezekerde stroom er doorloopt de aarde zich niet meer optilt dan een tamelijk lage ongevaarlijke spanning, iets van 18 V of zo (als er geen aardlekschakelaar aanwezig is)

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :