Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Wohow! Machtig filmpje, D Tech! De laatste keer dat ik een antenne ophing tussen de bomen was 3 jaar terug met Doctor Tim tijdens de Summermeeting... Leuk om dat meegemaakt te hebben.
de film,
ik weet niet hoe je er aan komt maar vond het absoluut hartstikke leuk!
en dan te bedenken dat dit nog steeds op deze manier gebuurt,
ik heb een van deze stations vorige week namelijk nog gehoord!
En grappig is dat deze stations vaak met veel minder vermogen dan op het filmpje -
Toch verschrikkelijk ver weg in het buitenland te horen zijn.
ik las dat Hans zijn post ff wat eerder heeft geplaatst,
hij is onder andere ook zo'n station die dit heeft gedaan en ik wil geen namen noemen maar deze stations zijn er dus nog steeds!
VrGr Rob.
Pfuh. Kleine tegenslag.
Kortegolfzendertje wat ik aan het bouwen was keurig in een kastje gebouwd - geen spoor van oscillatie meer te bekennen, terwijl het dingetje in de 'bos draad en onderdelenfase' nog prima werkte 
Na wat prutsen dacht ik eindelijk de fout gevonden te hebben - ik gebruik een dcc90 op 1,4v gloeispanning en dan telt ieder beetje spanningsval, de gloei was op de buisvoet maar 0,9v. De krokodillensnoertjes waren van onvoldoende kwaliteit.
Gloei met montagedraad direct aangesloten, anodestroom schoot direct omhoog (in vergelijking met aanluiting met krokodillesnoertjes).
Maar nog steeds geen spoor van oscillatie... We ploeteren verder zodra ik terug ben in Zaandam.
Blijkbaar had ik eerst ergens een parasitaire capaciteit die de schakeling nodig heeft om te werken.
.
met krokodil klemmetjes altijd uitkijken!(zelf ook gedonder mee gehad)
ook eens een smoorspoeltje die stuk was gehad, heb me toen ook suf gezocht.
leuk buisje gebruik je trouwens! wat zet je er op?
denk kijk ff wat het voor eentje er is:
http://home.arcor.de/radio-freak/Roe-basteln/dcc90.htm
VrGr Rob.
Ik heb met krokosnoertjes wel gehad dat ze onderbroken bij het inschakelen. Daarom gooi ik de apehaartjes weg, en soldeer oud draad van een PC-voeding aan de bekjes.
En het ding werkt! Meteen mijn eerste stappen op TinyCAD gebied gedaan en ik moet mijn kunsten nog wat bijwerken.
Spoelgegevens:
De RFC is een willekeurig RFCtje.
L1 is ca. 40 windingen met middenaftakking om een T-50-2 ringkerntje. Afstemcondensator en spoel aanpassen naar smaak voor de band naar keuze. Ik gebruik een vlindercondensator waardoor er zo goed als geen handeffect is.
Over die spoel leg je ca. 1 winding (aan iedere kant van de middentak) voor ca. 75 ohm uitgangsimpedantie en 2-3 windingen aan iedere kant voor 300 a 500 ohm uitgangsimpedantie.
Zoals je ziet zit er geen filter aan de uitgang. Daar heb ik bewust voor gekozen omdat mijn antenne een magloop gaat worden, en die geeft zelf een nette onderdrukking van ongewenste uitstralingen.
Als je voor een langdraad gaat, is het netjes om wel te filteren.
De schakeling trekt bij 90v hoogspanning 20mA. Een DCC90 mag bij intermitterend gebruik 15mA per anode hebben, dus totaal 30mA. Voor continugebruik is het maximum 7,5mA per anode geloof ik. Houd daar rekening mee als je het ding als muziekzendertje in gaat zetten.
In mijn geval (telegrafie) lijkt de forse stroom toelaatbaar.
De DCC90 is direct verhit en staat met z'n gloeidraden parallel. TinyCAD kwam niet met direct verhitte buizen in de library.
In dit geval gaan de 270 ohm weerstanden naar iedere kant van de parallel gezette gloeidraden, met over iedere weerstand het condensatortje. Volgens mij moet het ook werken met een indirect verhitte buis, de kathodes parallel en één R en C in de (gezamelijke) kathodeleiding.
De afstemcondensator dient de forse HF spanning aan te kunnen. Een luchtcondensator is aan te raden.
De schakeling werkt ook prima op 12v anodespanning, dus je kan zonder al teveel overlast experimenteren met de antennekoppeling op een laag vermogen.
Het is bij mij een keer voorgekomen dat het ding op VHF begon te oscilleren. Mogelijk moet er een parasitairen-onderdrukkertje in de anodeleidingen worden opgekomen
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten als iemand hier een ECC8x buis voor in zet 
Dan is het wel nodig om de instelling van de buis wat te tweaken.
73 de pd3lv 
eerste waar ik aan dacht toen ik dit zag:
https://www.google.nl/search?q=3+meter+buizen+zender&rlz=1C1SKPL_e…
VrGr Rob.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op 22 mei 2014 19:23:03 schreef Ledlover:
Het is bij mij een keer voorgekomen dat het ding op VHF begon te oscilleren. Mogelijk moet er een parasitairen-onderdrukkertje in de anodeleidingen worden opgekomen
Dit kun je ook verhelpen door een stopweerstandje tussen het kristal en het stuurrooster te plaatsen, dit weerstandje heet ook wel een grid stopper.
Verder zie ik in het schema nergens een duidelijke terugkoppeling tussen rooster, cathode of anode. Of zorgen de cathodecondensator van 270 pF samen met de rooster-cathodecapaciteit de benodigde terugkoppeling?
Ik vermoed dat de terugkoppeling inderdaad door buiscapaciteiten geregeld wordt. Dat is in veel van dat soort simpele schakelingen zo.
En nu heb ik ook een zendantenne! De hele boel is mobiel. Wat ik nu nog moet hebben is een ontvanger die geen boatanchor is

Zijn er hier mensen in Amsterdam die een oor te luisteren kunnen leggen? Ben wel benieuwd of ik in ieder geval de stad door kom.
De koppellus is op de gok gedimensioneerd (niet zichtbaar op de foto). De diameter daarvan is 25cm. Iedere zijde is zo'n 75cm.
Weet iemand de juiste maat van de koppellus? Ik heb lintlijn als voedingslijn, 't zendertje levert het meeste vermogen met een uitgangsimpedantie tussen 250 en 450 ohm.
RJELOOP geeft altijd de maat van de koppellus bij 50 ohm.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
20m CW 
Ik ben gebonden aan een kristal van 14.060 en CW, maar mijn morsekunsten zijn niet echt voldoende voor een QSO, maar het lijkt me leuk om even te zien of ik de stad door kom met die paar honderd mW.
Je hebt mail 
Led,
Ik geloof er wel in dat je hier bij mij binnen rammelt met een paar honderd mW,
Je weet me toch wel te vinden neem ik aan? Radiorob007@hotmail.com
Er zit nu trouwens iemand op 14.060 met CW.
Als jij nu even een mailtje doet kunnen we even uitkienen wanneer ik je ga horen.
(niet of, maar wanneer!
)
met 800mW rammelde ik Duitsland binnen dus moet kunnen!
.
je bent trouwens wel zuinig met je loep zeg!
twee(2) meter in het vierkant niet gekund?
VrGr Rob.
heb een tijdje zitten luisteren en heb er in tussen een boel gehoord.
Deze loop is tijdelijk om de zender mee te testen. Ik heb nog niet de ideale koppeling van de antenne met de eindtrap uitgevogeld.
Ik had eerst een mooie loop met 1,8m diameter, van massief 6mm koper'draad'. Kwam ik met 10w mee door in Denemarken en Wit-Rusland. Ik heb het ouderlijk huis echter verlaten, en die grote loop paste niet in de auto. Bovendien was die niet echt stabiel opgebouwd.
Ik moet die hier dus herbouwen, maar ik heb hier geen mooie stukken hout, boortjes e.d.
Da's dus even een langetermijnprojectje...
Overigens is de propagatie op 6,3MHz (waar jij volgens mij het meest zit) compleet anders dan op 14MHz. Tijdens de tests met 10w (geleende zender) kwam ik dus in europa goed binnen, maar niet op de twee Nederlandse web SDR's.
Led,
Ik zit zo'n beetje overal eerlijk gezegd(waar het leuk is daar ben ik!) 
Maar ik blijf er in geloven dat je met CW rond 14MHz bij mij binnen moet kunnen kommen!
Je hebt nu mijn E-mail adres en dus weet je me te vinden.
Raar trouwens,
niet op de SDR het kan uiteraard ook wel eens zijn dat de condities natuurlijk niet goed zijn.
Even over die loop een kennisje van mij had gewoon alleen maar masief koperdraad in de boom gehangen.
https://www.youtube.com/watch?v=gPP3-zy7zqQ
VrGr Rob.
nulzeventig
HF virus is hier aanwezig!
Op 5 mei 2014 20:25:30 schreef rob007:
Even nog voor D Tech,
Er zijn printen geweest van het middelste zendertje met de 74HC240(74HCT240) en IRF510.
Degene die daar het meeste van af weet is het station MRF int. Misschien dat hij meeleest?
(zou niet raar opkijken als hij dat doet) misschien wil hij commentaar geven?
Ik vind dat zendertje eerlijk gezegd ook het strakst en zou mooi zijn als daar printjes voor te verkrijgen zouden zijn!VrGr Rob.
Ik weet dat dit een oude topic is maar ik dacht laat ik het maar melden. Ik heb heel lang geleden een print van dat ene schema gemaakt. Ik wou hem namelijk bouwen wegens omstandigheden is het me nooit gelukt, was er niet eens aan begonnen al hoewel ik een PCB layout had gemaakt.
Ik kan die layout nergens vinden. Ik denk dat ik hem maar eens straks ga maken. Ik post hem wel als hij af is. Je moet hem dan wel etsen.
Een kick! Maar hij is het wel een beetje waard.
Op CO zitten veel mensen die graag met zendertjes én muziek rommelen. Dat is nu illegaal tenzij je bij de lokale omroep zit enzo.
De overheid onderzoekt de mogelijkheid om LPAM verguninngen voor de middengolf uit te geven! Je hebt tot 11 december de tijd om deze vragenlijst (interessepeiling) in te vullen.
Doe dat dan ook, dan weet men dat er interesse is!
De vragenlijst vind je hier: http://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/vragenlijst_midden…
Neem de vragen over in je e-mailprogramma en schrijf er onder je antwoord, en zend die e-mail vervolgens naar het AT.
Er wordt naar het antennerendement gevraagd. Dat zal niet zo hoog zijn. Reken maar op enkele procenten voor een vierkante loopantenne van 5x5 meter - uiteraard zijn er meerdere mogelijkheden zoals het aanvragen van een vergunning voor een mooie mast met topcapaciteit, of een T-antenne die je ophangt aan de gemeentelijke groenvoorziening 
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Over LPAM gesproken, op http://www.techlib.com/electronics/amxmit.htm#Unfair%20Radio%20Transmi… staan nog wat LPAM-zendertjes voor op de middengolf beschreven.
Het zou een goed idee zijn dat LPAM-zenders op de middengolf toegelaten worden, kun je mooi piratenmuziek voor in de buurt uitzenden. Uietaard wel een Pi-filter aan de uitgang van je LPAM-zender plaatsen om ongewenste stoorsignalen te vermijden.
[Bericht gewijzigd door dawmast op (15%)]
uiteraard ook hier wat erg laat maar og,
iedereen nog een gelukkig nieuw jaar toegewenst!
Nouhouououwwww ja zeker wel!(KICK is het zeker wel waard!)
al is het dan waarschijnlijk maar LPAM maar het lijkt mij een leuke uitdaging ook!
laten we allemaal reageren in de hoop dat er iets positiefs van komt?
VrGr Rob.
de Nederlandse zenders stoppen toch, waarom niet een amateurfrequentie er van maken?ter compensatie voor die vhf en hogere frequenties die ze willen hebben voor gsm...
Nouja, daar zie ik het nut niet van in. Zendamateurs hebben al dat 472-478khz bandje en 1700-1800khz.
Extra ruimte is leuk, maar die twee banden lopen nou niet echt over van de gebruikers.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Economische Zaken wil toch de uitgifte voor middengolffrequenties verruimen? Vragenlijst
Niet voor zendamateurs, dat is wel duidelijk.