De KG-uitdaging, deel 14!

20m CW :)
Ik ben gebonden aan een kristal van 14.060 en CW, maar mijn morsekunsten zijn niet echt voldoende voor een QSO, maar het lijkt me leuk om even te zien of ik de stad door kom met die paar honderd mW.

Je hebt mail :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
rob007

Yarr, Matey!

Led,
Ik geloof er wel in dat je hier bij mij binnen rammelt met een paar honderd mW,
Je weet me toch wel te vinden neem ik aan? Radiorob007@hotmail.com
Er zit nu trouwens iemand op 14.060 met CW.
Als jij nu even een mailtje doet kunnen we even uitkienen wanneer ik je ga horen.
(niet of, maar wanneer! ;-) )
met 800mW rammelde ik Duitsland binnen dus moet kunnen!
.
je bent trouwens wel zuinig met je loep zeg!
twee(2) meter in het vierkant niet gekund?

VrGr Rob.

heb een tijdje zitten luisteren en heb er in tussen een boel gehoord.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Deze loop is tijdelijk om de zender mee te testen. Ik heb nog niet de ideale koppeling van de antenne met de eindtrap uitgevogeld.

Ik had eerst een mooie loop met 1,8m diameter, van massief 6mm koper'draad'. Kwam ik met 10w mee door in Denemarken en Wit-Rusland. Ik heb het ouderlijk huis echter verlaten, en die grote loop paste niet in de auto. Bovendien was die niet echt stabiel opgebouwd.
Ik moet die hier dus herbouwen, maar ik heb hier geen mooie stukken hout, boortjes e.d.
Da's dus even een langetermijnprojectje...

Overigens is de propagatie op 6,3MHz (waar jij volgens mij het meest zit) compleet anders dan op 14MHz. Tijdens de tests met 10w (geleende zender) kwam ik dus in europa goed binnen, maar niet op de twee Nederlandse web SDR's.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
rob007

Yarr, Matey!

Led,
Ik zit zo'n beetje overal eerlijk gezegd(waar het leuk is daar ben ik!) ;-)
Maar ik blijf er in geloven dat je met CW rond 14MHz bij mij binnen moet kunnen kommen!
Je hebt nu mijn E-mail adres en dus weet je me te vinden.
Raar trouwens,
niet op de SDR het kan uiteraard ook wel eens zijn dat de condities natuurlijk niet goed zijn.
Even over die loop een kennisje van mij had gewoon alleen maar masief koperdraad in de boom gehangen.
https://www.youtube.com/watch?v=gPP3-zy7zqQ

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 5 mei 2014 20:25:30 schreef rob007:
Even nog voor D Tech,
Er zijn printen geweest van het middelste zendertje met de 74HC240(74HCT240) en IRF510.
Degene die daar het meeste van af weet is het station MRF int. Misschien dat hij meeleest?
(zou niet raar opkijken als hij dat doet) misschien wil hij commentaar geven?
Ik vind dat zendertje eerlijk gezegd ook het strakst en zou mooi zijn als daar printjes voor te verkrijgen zouden zijn!

VrGr Rob.

Ik weet dat dit een oude topic is maar ik dacht laat ik het maar melden. Ik heb heel lang geleden een print van dat ene schema gemaakt. Ik wou hem namelijk bouwen wegens omstandigheden is het me nooit gelukt, was er niet eens aan begonnen al hoewel ik een PCB layout had gemaakt.

Ik kan die layout nergens vinden. Ik denk dat ik hem maar eens straks ga maken. Ik post hem wel als hij af is. Je moet hem dan wel etsen.

HF virus is hier aanwezig!

Een kick! Maar hij is het wel een beetje waard.

Op CO zitten veel mensen die graag met zendertjes én muziek rommelen. Dat is nu illegaal tenzij je bij de lokale omroep zit enzo.

De overheid onderzoekt de mogelijkheid om LPAM verguninngen voor de middengolf uit te geven! Je hebt tot 11 december de tijd om deze vragenlijst (interessepeiling) in te vullen.
Doe dat dan ook, dan weet men dat er interesse is!

De vragenlijst vind je hier: http://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/vragenlijst_midden…

Neem de vragen over in je e-mailprogramma en schrijf er onder je antwoord, en zend die e-mail vervolgens naar het AT.

Er wordt naar het antennerendement gevraagd. Dat zal niet zo hoog zijn. Reken maar op enkele procenten voor een vierkante loopantenne van 5x5 meter - uiteraard zijn er meerdere mogelijkheden zoals het aanvragen van een vergunning voor een mooie mast met topcapaciteit, of een T-antenne die je ophangt aan de gemeentelijke groenvoorziening :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Over LPAM gesproken, op http://www.techlib.com/electronics/amxmit.htm#Unfair%20Radio%20Transmi… staan nog wat LPAM-zendertjes voor op de middengolf beschreven.

Het zou een goed idee zijn dat LPAM-zenders op de middengolf toegelaten worden, kun je mooi piratenmuziek voor in de buurt uitzenden. Uietaard wel een Pi-filter aan de uitgang van je LPAM-zender plaatsen om ongewenste stoorsignalen te vermijden.

[Bericht gewijzigd door dawmast op donderdag 7 januari 2016 17:38:44 (15%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Henry S.

Moderator

Ik hoorde dat er best wel wat belangstelling voor een LPAM frequentie is.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

uiteraard ook hier wat erg laat maar og,
iedereen nog een gelukkig nieuw jaar toegewenst!

Nouhouououwwww ja zeker wel!(KICK is het zeker wel waard!)
al is het dan waarschijnlijk maar LPAM maar het lijkt mij een leuke uitdaging ook!
laten we allemaal reageren in de hoop dat er iets positiefs van komt?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

de Nederlandse zenders stoppen toch, waarom niet een amateurfrequentie er van maken?ter compensatie voor die vhf en hogere frequenties die ze willen hebben voor gsm...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nouja, daar zie ik het nut niet van in. Zendamateurs hebben al dat 472-478khz bandje en 1700-1800khz.

Extra ruimte is leuk, maar die twee banden lopen nou niet echt over van de gebruikers.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evdweele

Overleden

Economische Zaken wil toch de uitgifte voor middengolffrequenties verruimen? Vragenlijst
Niet voor zendamateurs, dat is wel duidelijk.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Henry S.

Moderator

Het is idd niet zo druk op oa de 160m ;)

Er gaan stemmen op om tot 1Werp vrij te stellen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Zekers en je hebt net zoals ik gratis webspace op deds.nl. Leuke site!

rob007

Yarr, Matey!

Tis jammer dat de condities er even niet zijn!
Hoe lang? 2….3 jaartjes? Uitzonderingen daar gelaten dan.
Maar ja tis gwoon leuk!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Nou valt best mee. FRSH kwam er als enige prima uit bij nul zonnevlekken. De dB's zijn minder maar zelfs de 31 mtrband kwam goed door. Als 'er niks zit' kan dit een schaap effect zijn. Oneerbiedig gezegd. Dat hoor je ook bij zendamateurs. Hee ik dacht dat de band dicht zat. Rob eigenlijk moet we een bakenzender(s) maken in NL.

De modernisering is de achteruitgang.
rob007

Yarr, Matey!

HEEJJjjj Hallo!

Nou ja ik vind het momenteel de laatste tijd matig.
Maar ben momenteel ook met allerlei andere dingetjes bezig even!
Bakens zeg je, ben wel met Arduino en zo’n klijn CW zendertje bezig geweest.
Dat vond ik wel leuk! Zette hem aan en hoorde mezelf weer terug op een ontvanger in Engeland.
En het was maar een klein Xtal zendertje, best leuk wel!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 12 december 2017 20:09:22 schreef rob007:Zette hem aan en hoorde mezelf weer terug op een ontvanger in Engeland.En het was maar een klein Xtal zendertje

En dat lukte? Zie je nou wel dat het gaat ? Dan heb je een puike antenne staan. De laatste tijd is de reflectie zwak en dus de signalen wat zwakker. Maar dat is te compenseren door wat meer pep. Rob, hoe lang kan dat zendertje op een scooter-accu draaien ? Hint, hint.

De modernisering is de achteruitgang.
rob007

Yarr, Matey!

D Tech,

Ja dat werkte als een speer dat dan weer wel!
Scooter accu zeg je, Ik denk HEEL HEEL lang! (Ik heb GEL accu’s)
Ik zal hem in mijn hokje even opduiken.
En ik had andere kristaletjes gekocht maar ben ze helaas kwijt,
Ik mag officieel niet op de/die frequentie zenden van het Xtal wat er bij zit.
de/die freqwentie (als je begrijpt wat ik bedoel!)
ik mag.....ik weet het niet meer! hoger of lager wel kommen volgens mijn papiertje.
(niet dat dat mij nu zo heel erg tegen houd maar goed)

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op donderdag 14 december 2017 19:16:26 (16%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Wat zeg je nou allemaal over papiertjes enzo ? Wat ik bedoel is dat je een bakenzendertje ergens los kunt plaatsen bij je vandaan. Op die toer dus. Op die manier krijg je dus een goede indruk van de bandcondities. Dat kan al van een aantal kilometers bij je vandaan. Het kan ook ergens vanaf een zolderhoekje ofzo bij je baas e.d.

De modernisering is de achteruitgang.
rob007

Yarr, Matey!

Ja je hebt gelijk, Ik zat legaal te denken!
Maar dat maakt geen bal uit natuurlijk, het kan inderdaad allemaal!

En nog wat!
Kan het niet laten sorry! (kreeg vandaag de brief binnen!)
kan het niet laten!
mensen mijn zoon gaat trouwen!!!
die twee sch.dochter en zoon gaan ZO GOED, heerlijk!!!
(ja ja HEEL ERG TROTS!!!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
De modernisering is de achteruitgang.
mel

Golden Member

Is dat niet oud genoeg om te trouwen?
( ik zelf zou het nooit doen, maar dat is bijzaak >:) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

D Tech,
Nee nee hij is wat ouder hoor, En hij boert goed! (als je begrijpt…..) ;-)
En ja Mel daar heb je (achter af!) gelijk in HAHahahaaaaaa LOL
(er zijn dingen die jullie niet weten maar jullie moesten eens..... >:) )

Los van dit even:
Mijn draadje lag vanochtend op de grond???
(Nasleep van de sneeuw denk)
En krijg er ff geen tijd voor D T.
Maar als ik weer ff tijd heb dan…..

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?