Ik ben op zoek naar een schema van de Philips PM5129 functiegenerator. Probleem is dat af en toe het uitgangsignaal wegvalt of onstabiel wordt.

Ik zag al iets van de schematheek uit Eindhoven die kennelijk een schema beschikbaar had. Er wordt echter niet gereageerd op een mailtje. Opzich niet vreemd aangezien de laatste update van de site meer dan 4 jaar geleden was.
Maar goed, mijn vraag is nu, zijn er andere bronnen waar ik schema's van philips apparatuur kan bemachtigen? Of is er iemand op het forum die het schema van deze philips in zijn bezit heeft?

:):) Weet je in iedergeval waarom het zo'n "goeie" deal was. :):)

Nee FF zonder dolle, heb je hem al open gemaakt ??

Zal toch wel. Wat is het wat je ziet aan componenten, IC nr's, transistoren met koellichamen??

Vertel me wat dan kan ik proberen je te helpen, schema wordt op het Internet erg moeilijk. :)

GR Richard

De schematheek wordt gerund door Toine Hultermans en zijn ega.
Dit gebeurt geheel in zijn vrije tijd. Je moet dus enig geduld hebben bij het aanvragen van een schema, je bent namelijk niet de enige. Het zou mij niet verbazen als ineens over twee weken er een reply op je mail komt.

Je kan het hier proberen http://www.f27.parsimony.net/forum66741/

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Ach de deal was wel goed hoor, de K8000 kaart die erbij in zat heb ik inmiddels door verkocht voor 75 euro, dus heb ik winst gemaakt en een aantal apparaten gratis gekregen :)

Maaruh ik heb hem inderdaad open gemaakt, en het is geen eenvoudig dingetje. Er zitten 25 potmeters in, een stuk of 10 spanningsregelaars/torren die gekoeld worden, een aantal ASIC's, waar ik verder weinig wijs uit wordt, een hele hoop draden en schakelaars voor de instellingen.
Het is al een oud type print, zo een met baantjes die in alle richtingen gaan. Er is dan ook geen silkscreen aanwezig met componentnummers oid.

Ik kan verder ook niet precies zeggen wat het probleem is, maar ik kan alleen zeggen dat de uitgang niet stabiel is. Aangezien ik nog geen scoop tot mijn beschikking heb moet moet ik meten met de timer/counter (die ook bij de deal zat). Wat ik ook probeer, de frequentie valt af en toe gewoon weg. Vaak is het zo dat de frequentie iets van 10% onder de ingestelde waarde zit, en daar flink fluctueerd (10% oid). Af en toe valt de frequentie helemaal weg. De timer/counter werkt wel goed, dit heb ik getest met een andere functiegenerator.

@Hugo:
Ik zal afwachten of er nog iets met de mail komt.

Uhh kan je een fotooyje van de binnenkant plaatsen of emailen?
Waarom denk je dat de IC's die erin zitten ASIC's zijn??

Geef eens wat nummers??

GR Richard

Ik kan vanavond fotos nemen van de binnenkant. De camera is op dit moment even niet beschikbaar.

Ik denk dat het asics zijn omdat er hele aparte nummers opstaan. VB:
- 0Q001 7706
- CA3183E

Een aantal ic's kan ik wel herkennen, zoals:
7400, 7401, NE531, MC1456, SS4501J.

Op de bovenste IC's na, zijn het allemaal redelijk simpele IC's (Logische poortjes en opampjes).

Ca3183E is een CMOS oid opamp. Nou aleen die 7706 nog even maar denk dat dat het hart van de generator is.

Ik zie de foto vanavond dan wel of morgen.

MC1456 is ook een opamp.

De rest komen we ook wel uit

:) Richard

Voor de CA3183E kom ik uit op een High voltage transistor array. De 7706 blijft een mysterie voor mij.

Er zitten torren in die gematched zijn in die CA voor de preciesie van je generator. :)

Ik heb wat fotoos.

Hier eentje van de voorkant, dan hebben jullie een idee waar het om gaat:

http://www.xs4all.nl/~angenen/Roel/VoorkantFG.JPG

Hier de binnenkant, vanaf boven gefotografeerd:

http://www.xs4all.nl/~angenen/Roel/BinnenkantFG.JPG

Klikbaar voor 1024.

Waar moet ik nu beginnen met zoeken? Ik heb eigenlijk geen idee wat nu precies het deel is dat de frequentie opwekt.

Ja super!!!!!!

Daar kunnen we wel wat mee.

Als eerste er zijn twee recht op staande printjes, als je hem nou aan hebt staan, kan je voorzichtig tegen die printjes aan tikken en kijken wat er gebeurd.

Het zelfde kan je doen tegen die grote gele rechthoekige condensator, op de foto van de binnenkant zit ie rechts iets onder het midden.

Verder kan je dit natuurlijk bij geen resultaat ook op andere plaatsen op de print proberen.

Ik denk dat het schoonmaken van de potmeters en schakelaars met een cleaner die niet ageresief is, dus GEEN CONTACTSPRAY want dan gaat ie na verloop van tijd helemaal kapot, neem liever TUNER spray van Kontackt Chemie.

GR Richard

:):):) GAAF APPARAAT :):):)

Hehehe tis een leuk dingetje idd :)

Ik zal eens wat gaan friemelen met de onderdelen. Die potmeters wil ik eigenlijk niet teveel mee rommelen, aangezien het er 25 zijn, en ik niet weet wat ze allemaal precies doen.

Ik zal zodalijk posten of het bewegen wat effect heeft.

oh, ja de schematheek gaat niet lukken. Kreeg net een mailtje terug waaruit blijkt dat de schema's voorlopig niet beschikbaar zijn.

[Bericht gewijzigd door KillerB the Supreme op ]

Ik bedoelde ook niet de instelpotmeters maar de potmetrs aan de voorkant van je apparaat.:):):)

GR Richard.

PS. Nee laten we nog even van de interne instellingen afblijven. :):)

Ah ok, goed dan. Ik heb wel voorzichtig de interne potmeters aangedrukt, zonder ze te verdraaien, maar dat het helemaal geen effect. Ook het wiebelen aan andere onderdelen had weinig effect. Zelf een tik tegen de zijkant van het ding gaf geen verandering.

Bij de hoofdpotmeter (voor het instellen van de frequentie, helemaal rechtsboven op de onderste foto) merk ik wel enig verschil als ik eraan wiebel. Maar ik weet niet zeker of dit nu komt door interne verschuiving van het aftakpunt, of dat er een slecht contact in zit.
Ik zal hem iig ff schoonmaken. Kan misschien nog wel lastig worden, want het is een meerdraais-potmeter.

Als je de waarde kan af lezen, en hij zit in me laadje dan is voor jou, als schoonmaken niet meer helpt, kan me voorstellen dat daar veel aan gedraaid is door de jaren heen.:):):)

Ik hoor het wel.

GR Richard

Het is een Megatron Potentiometer:

- Type : AC3
- Lin +/- : 0,15%
- W.wert : 15kohm
- W.tol : +/-3%

Zo te zien kan ik hem absoluut niet loskrijgen. Het is één geheel. Dus als je deze toevallig hebt liggen en er natuurlijk van af wil, dan houd ik me aanbevolen ;):)

Ik heb hem dus niet van die waarde wel van 5K en 50K Lin 0,25% Linear

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Bourns-meerslag-potmeter.jpg

Sorry, zal ie er toch uit moeten.

:) Richard

Hoeveel slaags zijn die potmeters? Deze is 3 slaags. Ik weet niet of het uitmaakt of er een 50K in zit of een 15K. Waarschijnlijk niet omdat er alleen een aftakpunt gebruikt wordt.

Maar op de foto zijn ze toch allemaal aangesloten??

Ja ze zijn allemaal aangesloten, ik bedoel ook eigenlijk dat het een aftakpunt is van een spanningsdeler.

Oke maar als je er dan een andere waarde in doet dan klopt de schaal aanduiding niet meer en da's ook zonde.

Als die potmeter echt stuk is dan kan je er waarschijnlijk toch het beste een 15Kohm in zetten. 50 of 5 is wel een groot verschil.:):)

Richard

PS. Hoe ver zit jij van Vlaardingen af. anders zou ik zeggen inpakken en kom langs. :)

[Bericht gewijzigd door Elektronica1 op ]

Hehehe vlaardingen is wel een eindje hier vandaan :) Ik zit hier vlakbij Groningen: Veendam. Dat is dus niet echt te doen denk ik. Ik ga maar eerst eens kijken of ik bij een lokale elektroboer niet een dergelijk potmetertje kan vinden.

In ieder geval bedankt voor de moeite verder :)

We nemen toch nog geen afscheid :(:( Ik wil nog wel FF verder helpen hoor met de reparatie, als je me verder nog op de hoogte wil houden, tenminste. HiHi.

:):) Richard

Dan zal ik hier de bevonden resultaten blijven posten ;)

Ik denk dat mijn eerst volgende stap bestaat uit het tijdelijk vervangen van de potmeter door vaste weerstanden, dan weet ik in ieder geval 100% zeker dat de potmeter de oorzaak is van de afwijkingen. Dat ga ik dan straks even proberen.

Hmmm met vaste weerstanden is de frequentie nog steeds wiebelig. Ik heb dus het vermoeden dat niet de weerstand het probleem is, maar de condensatoren. Lijkt misschien ook wel logisch, de condensatoren zijn natuurlijk al vrij oud (uitgedroogd?), en vertonen daardoor flinke variaties. Ik heb echter geen idee welke condensatoren verantwoordelijk zijn voor het genereren van de frequentie. Elektronica1, kun jij dat misschien opmaken uit de bovenstaande foto's?