Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Goede dag dames en heren;
voor een oude Mercedes caravan voertuig (L206D) moet ik de voor gloei timer vervangen, vermits deze een gewone gloeidraad is met een bimetaal tussen dacht ik van laten we dat maar eens elektronisch doen.
Na 10s lampje uit, kan niet moeilijk zijn. Na wat gepruts kwam ik op het volgende uit (Q1 moet een bd type zijn)
Nu was ik aan het denken laten we een stapje verder gaan en laten we de stroom meten en eventueel rekening houden met de water temperatuur, maar nu hoe kan ik dat het beste aanpakken ik heb nl niet veel plaats m.b. 30x22mm.
x
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (100%)]
Die gloeidingen vreten flink wat stroom, zeker als ze koud staan (zoals een gloeilamp). We houden dan niet van relais, maar in dit geval misschien toch maar eens overwegen..?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik meen dat je zo'n 40 A voor die dingen moet rekenen, dus een BC327 gaat als een snelle zekering werken...
Zover was T/S zelf ook al hoor T/A:
Q1 moet een bd type zijn
maar ik vrees dat het zelfs een hele stevige BD zou moeten worden, beter een MOSFET maar dat wordt dan best een P-channel?
Of zoals ik reeds zegde, een relais, maar dan wordt de stroommeting minder elegant.
Thevel
Golden Member
Volgens mij is het alleen maar een indicatie schakeling en stuurt alleen een lampje.
[Bericht gewijzigd door Thevel op (20%)]
x
Damic
Bedankt mensen voor al de antwoorden en bedenkingen, maar er zit nog een contactslot ook tussen, dus de gloeidraden blijven alleen onder spanning bij voor gloei en starten.
Whaaaa shiiiiiiit stupid stupid stupid moet dus uitschakelen zijn 
@Thevel: je hebt het correct, is alleen een lamp sturing.
@sonytech: zie boven en dat is ook weer juist nog een weerstandje ertussen flansen.
x
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 4 juli 2014 21:33:23 schreef big_fat_mama:
[...]
maar ik vrees dat het zelfs een hele stevige BD zou moeten worden, beter een MOSFET maar dat wordt dan best een P-channel?
dat was ook alleen maar spreekwoordelijk 
Ik dacht eerder aan een BUW-type...
Damic
Dank je ST, lampje zal iets van een 5W zijn dus een goede 600mA om veilig te spelen.
@tidak: grapjassen 
Heb trouwens wat verder getekend aan de advanced versie, heb er maar een µC tussen gezwierd moet nog wel een fetje vinden dat er bij hoort en dan is het "af" (nog iets met firmware schrijven).
-Legende-
* Pad1: 12V in
* Pad2: GND
* Pad3: 12V out (naar gloeikaarsen), staan in serie)
* Pad4: word lamp uitgang
* WATMPS: Water temperatuur Sensor
* Pad5 is om WATMPS naar massa te leggen als deze niet word gebruikt (software matig dan verrekenen)
[Bericht gewijzigd door Damic op (53%)]
Maar dat lampje is toch niet relevant, dat staat toch simpelweg parallel aan de gloeikaarsen die véél meer stroom vreten?
Damic
De gloeikaarsen blijven geven zelfs al gaat het lampje uit, het is gewoon om tegen de bestuurder te zeggen dat ie normaal gezien lang genoeg heeft voor gegloeid.
Edit:
Schem van hoe dat het werkt:
Opmerking: 3 zit er niet in maar de 6 zit bij mij op 3.
De gloeikaarsen:
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zou het zelf toch op een ouderwets relais houden voor de betrouwbaarheid (het kan nog simpeler, mijn bus die nog terug rijvaardig gemaakt moet worden heeft niet eens een voorgloeiinstallatie - of ueberhaupt electronica rond de motor, het is trouwens wel een Diesel).
Oh wacht, ik begrijp nu dat deze schakeling alleen voor het lampje is. Herinner me inderdaad dat ik zoiets vroeger ook in een Opel had.
x
Damic
Denk dat mijn frankske stilaan gevallen is: het gaat niet om het schakelen van de gloeikaarsen. Enkel en alleen een lampje aansturen. Ja, dat zal met een of andere BD nog wel lukken, jawel.
In de Mercedes 407D waar ik ooit nog mee bolde was er een gloeispiraal in het instrumentenbord met die functie. Jeugdsentiment...
Tidak Ada
Op 4 juli 2014 23:41:56 schreef Damic:
[....]
@tidak: grapjassen![]()
Ik had naar ik van jou en de foto van dat bimetaalrelais begrepen Dat je de gloibougies wilde schakelen, zoals ook bij moderne auto's. die houden dan ook nog eens rekening met de omgevings temperatuur.
Zo kan ik 's-zomers gewoon direct starte,, alsof het eeen benzinemotor is.
Oeps, bfm was me voor.
Damic
Ja dat dacht ik al, nee zover gaan ik niet, kan ik beter een unit uit een wagen sleuren en die aansluiten 
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Een ouderwets relais lijkt mij ook de simpelste oplossing.
Nu is de tijd van het bi-metaal ook afhankelijk van de buiten temperatuur dus dat is alvast 1 variabele.
Ook de serie weerstanden op de bougies zijn PTC weerstanden als ik me niet vergis.
Pak dan een voorgloeirelais van een oude franse diesel die doet exact wat je wilt ook met watertemperatuur compensatie.
Zit o.a. op mijn oude Partnertje 1.9D.
Damic
Ik heb zo'n module liggen van een Mazda 2.0D, dat doet wat meer dan alleen wat voor gloeien :| die doen ik dus niet weg.
Eens zien wat ik op de sloop kan vinden, redelijk veel moderne wagens tegenwoordig