volledig automatische multimeter

Hallo,

Ik ben een ex-electronicastudent, nu van opleiding een elektricien.
Deze zomer heb ik bij een elektricien wat bijgeklust. Daar heb ik een multimeter gezien die volledig automatisch werkt. Dit houdt in: een on/off knop, en 2 klemmen voor de meetsnoeren. Hij kan automatisch stroom, spanning, weerstand, doorverbindingen detecteren en meten. Of hij nog veel meer kan weet ik niet, en ook over de bereiken tast ik volledig in het duister. Kan iemand mij op het goede spoor zetten met een typenummer, of zelfs gewoon een officiële benaming? Jullie mening is altijd welkom, maar ik zou vooral zelf willen oordelen naargelang meetbereiken, prijs, soorten grootheden die gemeten kunnen worden,...

Shiptronic

Overleden

De electricien bellen waar je bij klust , en vragen of deze het merk en type nr van zijn meter wil door geven ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Lijkt me toch spannend... Als ik ACA wil meten van een 1kW lamp, hoe gaat die meter dan bepalen of ik spanning wil meten (rond de 230V) of stroom wil meten? Beiden kan in die config.

Heeft die elektricien geen nummer voor je? Ben wel nieuwsgierig...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Stel dat ik de netspanning wil controleren en dat ding denkt dat ik de stroom wil meten? Waarom niet, dat kan hij toch niet zien?
Of ik wil inderdaad stroom door een verbruiker meten, maar de meter blijft halsstarrig (en hoogohmig) 229,5 V aangeven.
Dat kan dus zo niet.

Veel gewone meters zijn wel autoranging, maar je moet ze wel vertellen wat voor grootheid je wilt meten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Waarom zou je volledig automatisch voor een multimeter willen?

LetterHenk

Golden Member

Lijkt me toch spannend... Als ik ACA wil meten van een 1kW lamp, hoe gaat die meter dan bepalen of ik spanning wil meten (rond de 230V) of stroom wil meten?

Misschien is het er een waarbij je elektroden op het voorhoofd plakt :)

Action expresses priorities LH
EricP

mét CE

Waarom zou je volledig automatisch voor een multimeter willen?

Da's ongeveer op hetzelfde niveau als waarom je een smartphone of een spionage-meter zou willen hebben. Omdat het kan ofzo. En sommige mensen vinden het handig als iets of iemand voor ze nadenkt.

Arco

Special Member

Het wordt pas leuk als je de meter in het stopkontakt steekt, en deze besluit om maar eens de stroom te gaan meten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Ik vind autoranging al niet nodig. ;)

Ben niet echt op zoek naar een auto-range meter, maar ik vergeet nogal snel om de meetpennen bij spanningsmetingen terug te veranderen vanuit ampere-stand, en omgekeerd. De persoon van wie deze meter is gebruikt hem al 15 jaar ofzo (m.a.w. hij werkt wel degelijk) maar is nu op vakantie. het lijkt me gewoon een handige meter omdat je altijd direct kan beginnen meten en niet telkens moet controleren of de snoeren wel juist zitten en bij sommige (weerstands-)metingen een hele hoop bereiken moeten aflopen.

Gossen metrawatt maakt multimeters die de niet gebruikte ingangsbussen (stroom of spanning) afdekt met kleppen. Zo kun je nooit je meetsnoer in de verkeerde bus stoppen. Tevens blokkeert de knop als je een functie wilt kiezen, maar de meetpennen in de verkeerde bussen zitten voor die functie.

Als je dan nog zonder nadenken de meetpennen in een WCD steekt, terwijl de meter nog op stroommeting staat, daar is geen kruid tegen gewassen.

Hensz

Golden Member

Bij de meeste moderne meters hoef je de meetpennen niet te verhuizen als je van stroom- naar spannningsmeting gaat of vv. Alleen voor grote stromen en hoge spanning is dat nodig. Wil je geen meetbereiken doorlopen dan koop je een autoranging meter. Het enige wat je dan nog moet doen is op een knopje drukken wat je wilt meten (V,A, Ω, etc.) en de pennen op de juiste plek zetten.
Ik weet niet wat voor meter je hebt, maar hij klinkt knap antiek. ;-)

Don't Panic!

bij nuon krijg je toch ook zo n slimme meter kado

Ik weet zeker dat zo'n meter bij mij binnen het uur niet alleen van alles kan meten, maar ook heeft leren vliegen. Als je een AC spanning met een DC offset meet, wat geeft het ding dan aan? De AC of de DC component? En dat is nog maar het begin!

Autoranging vind ik meestal wel handig, maar ik vind het absoluut een vereiste dat ik het ding ook vast kan zetten op een bepaald bereik; soms gaat de meter eindeloos heen en weer wisselen tussen 2 bereiken, als je bijvoorbeeld een blokgolf van 1Hz of zo probeert te meten.

Mijn Fluke gaat gewoon piepen als je de meetpennen in de verkeerde stekkerbus hebt gestoken. Als je stroom wilt meten en het rode snoer zit nog in de bus voor spanning, weerstand, etc., meet je gewoon niets. Als je het snoer in de bus voor stroommeting laat zitten, klapt de zekering, en dat kost je 10-15 euro per keer; dat leer je dus snel genoeg.

Overigens vind ik het achterlaten van een multimeter met een snoer in de bus voor stroommeting ongeveer hetzelfde als de sleutel in de kop van de boormachine of draaibank laten staan; NOT DONE, dus!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Op 23 juli 2014 15:21:24 schreef jokker:
bij nuon krijg je toch ook zo n slimme meter kado

Gaat het topic over die slimme meters?

Op 23 juli 2014 15:27:45 schreef SparkyGSX:
Overigens vind ik het achterlaten van een multimeter met een snoer in de bus voor stroommeting ongeveer hetzelfde als de sleutel in de kop van de boormachine of draaibank laten staan; NOT DONE, dus!

Idd, zet hem dan op het maximale spanningsbereik.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 23 juli 2014 14:37:55 schreef xsnikerx:
Ben niet echt op zoek naar een auto-range meter, maar ik vergeet nogal snel om de meetpennen bij spanningsmetingen terug te veranderen vanuit ampere-stand, en omgekeerd.

Je zegt dat je bijklust als/bij een elektriciën. Nu is de ene elektriciën de andere niet, maar ik heb serieus nog nooit stroom hoeven meten als elektromonteur.

De doorgangstest, die gebruik je wel, maar das toch dezelfde bus als spanning over het algemeen, de meest gebruikte aansluiting/stand.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Lucky Luke

Golden Member

Op 23 juli 2014 13:41:12 schreef Frederick E. Terman:
Stel dat ik de netspanning wil controleren en dat ding denkt dat ik de stroom wil meten? Waarom niet, dat kan hij toch niet zien?
Of ik wil inderdaad stroom door een verbruiker meten, maar de meter blijft halsstarrig (en hoogohmig) 229,5 V aangeven.
Dat kan dus zo niet.

Veel gewone meters zijn wel autoranging, maar je moet ze wel vertellen wat voor grootheid je wilt meten.

Het kan wel als die meter 2 snoeren heeft voor spanning en weerstand, en een stroomtangbek voor stroom. Maar dat is wel een beetje valsspelen...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

niet goed gekeken misschien?

gokje; een fluke 10
http://www.industrialelectronics.biz/fluke/flukeimg/246-fluke10.jpg

heeft weinig knopjes en een aan/uit

Sine

Moderator

En geen stroom meting.

Dat is zo ongeveer de enige die in aanmerking komt.

Dan denk ik eerder aan de Fluke 12 die heeft de VChek en "ziet" of er AC ,DC of weerstand gemeten wil/moet worden.

Gr.F_S

Op 23 juli 2014 23:37:12 schreef F_S:
Dan denk ik eerder aan de Fluke 12 die heeft de VChek en "ziet" of er AC ,DC of weerstand gemeten wil/moet worden.

Gr.F_S

denk ik ook. Vreselijke functie, want bij kleine spanningen gaat het toestel twijfelen tussen de drie mogelijkheden.

groeten

Kris

Sine

Moderator

Dat is dan ook een meter voor vonkentrekkers elektriciens, net als de friggin fluke 179 die default naar AC amps gaat http://www.gigawatts.nl/co/smile/bonk.gif

de vcheck bij de fluke 11 en 12 uitschakelen is simpel, zonder de condensator in de gele cirkel staat die functie uit..

als je de condensator toevoegt op de fluke 10 is vcheck ook beschikbaar net als bij de 11 en 12..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140724_202519_zps5b78b75d.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Sine: De meter werd niet gemarketerd door Fluke als ijnde voor vonkentrekkers. Eerder als bufgetvriendelijk voor elektronica toepassingen.

@Testman; bedankt voor de info, maar 18 jaar te laat.

Er was nog iets merkwaardig aan het toestel, waardoor hij voor mij helemaal onbruikbaar werd. Hij houdt zijn 10Mohm ingangsimpedantie niet, het schommelt er omheen in functie van het V-bereik.

Ik had het hierop voorhand bevestiging over gevraagd aan Fluke, en dat was ja. toen ik de meter terug wou sturen was het plots nee, we nemen ze niet terug.

de fluke 79 is niet eens dé elektrieker dmm. gezien het de duurste uit de 7x range is, kom je vaker de 75 en 77 tegen in de koffer van een elektrieker.

op t werk is het normaal dat ik alles moet kunnen repareren met een fluke 77 van 25 jaar oud (met vervagend display en meetkabels met overgang van 10 ohm). vandaar dat ik de kleine dingen mee naar huis neem, daar heb ik meetapparatuur en de rust om iets te kunnen repareren, en de tijd gaat sneller als voor de tv zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer