volledig automatische multimeter

Hallo,

Ik ben een ex-electronicastudent, nu van opleiding een elektricien.
Deze zomer heb ik bij een elektricien wat bijgeklust. Daar heb ik een multimeter gezien die volledig automatisch werkt. Dit houdt in: een on/off knop, en 2 klemmen voor de meetsnoeren. Hij kan automatisch stroom, spanning, weerstand, doorverbindingen detecteren en meten. Of hij nog veel meer kan weet ik niet, en ook over de bereiken tast ik volledig in het duister. Kan iemand mij op het goede spoor zetten met een typenummer, of zelfs gewoon een officiële benaming? Jullie mening is altijd welkom, maar ik zou vooral zelf willen oordelen naargelang meetbereiken, prijs, soorten grootheden die gemeten kunnen worden,...

Shiptronic

Overleden

De electricien bellen waar je bij klust , en vragen of deze het merk en type nr van zijn meter wil door geven ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Lijkt me toch spannend... Als ik ACA wil meten van een 1kW lamp, hoe gaat die meter dan bepalen of ik spanning wil meten (rond de 230V) of stroom wil meten? Beiden kan in die config.

Heeft die elektricien geen nummer voor je? Ben wel nieuwsgierig...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Stel dat ik de netspanning wil controleren en dat ding denkt dat ik de stroom wil meten? Waarom niet, dat kan hij toch niet zien?
Of ik wil inderdaad stroom door een verbruiker meten, maar de meter blijft halsstarrig (en hoogohmig) 229,5 V aangeven.
Dat kan dus zo niet.

Veel gewone meters zijn wel autoranging, maar je moet ze wel vertellen wat voor grootheid je wilt meten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Waarom zou je volledig automatisch voor een multimeter willen?

LetterHenk

Golden Member

Lijkt me toch spannend... Als ik ACA wil meten van een 1kW lamp, hoe gaat die meter dan bepalen of ik spanning wil meten (rond de 230V) of stroom wil meten?