Veel te repareren, nu de versterker van een kennis.
Ik trof het apparaat als volgt aan:

http://www.rfbroek.dds.nl/NAD/overzicht_thumb.jpg http://www.rfbroek.dds.nl/NAD/overzicht_2_thumb.jpg

http://www.rfbroek.dds.nl/NAD/elco_1_thumb.jpg http://www.rfbroek.dds.nl/NAD/koelprofielen_thumb.jpg

Het lijkt erop dat er elco's zijn leeggelopen, en gezien de plaatsen waar de troep zit moet dat met kracht zijn gegaan.

Tevens zijn er 2 zekeringen stuk.

De vragen die ik heb zijn:

1 - Heeft het zin zo'n oud apparaat nog te repareren? (NAD is op zich geen prutsmerk dacht ik).

2 - Zo ja, waar kan ik deze enorme elco's kopen?

3 - Kunnen de zekeringen gesneuveld zijn door de falende elco's, of moet ik meer schade verwachten?

Alvast dank voor het meedenken!

Ik denk niet dat het elektrolyt is maar lijm.

Of elco's kapot zijn kun je lang niet altijd zien. Met een multimeter, scoop, en schema kom je een heel eind. Een goede LCR meter (die ook D aangeeft, of een ESR metertje) en eventueel een Elco lektester (DC voeding, weerstand en multimeter) maken het wat makkelijker. Je kan je computer of functiegenerator gebruiken om er signaal in te voeren, Op de uitgang een dummyload (bv 8 Ohm weerstand die genoeg vermogen aankan (of de boxen en oordopjes ;-)). Dan met de scoop het signaal volgen. Een gloeilamp in serie met de 230V naar de versterker kan vaak voorkomen dat je zekeringen blijft vervangen zodat je in ieder geval wat kunt meten. (bij schakelende voedingen werkt dat vaak niet)

1) Of dat zin heeft weet ik niet, dat weet alleen de eigenaar ;-)

2) Bij Farnell of Conrad etc. Ze moeten ongeveer de zelfde capaciteit hebben en de spanning mag niet lager zijn. Het fysieke formaat maakt niet veel uit, als het maar past.

3)"Iets" trekt te veel stroom. Elco's kunnen DC lekken maar meestal zit dat in de uA tot mA en heel soms een keiharde kortsluiting (ik heb er tot nu toe 2 gevonden die echt short waren). Dat is echter niet een van de meest voorkomende oorzaken. Een verhoogde ESR en/of verminderde capaciteit komt vaker voor. Dat kun je met een ESR of LCR meter vinden (wel minimaal 1 poot los solderen als je zeker wilt zijn. Voor eerste test kan het in situ.

http://www.pa4tim.nl/?p=4776 Daar heb ik een stukje over repareren geschreven.

duw maar eens op de kapjes van die elco's, vaak zijn ze gewoon kromgetrokken..

de brugcel welke in sluiting ligt komt ook vaker voor. heb het al 2x gehad in een paar maanden.. nad is wel gewild, zeker het oude spul. pas nog een power enveloppe gemaakt van nad, had na 23 jaar last van vuile speaker relais..

Als ik de foto's goed bekijk (jawel, ik heb mijn bril opgepoetst ;)) zie ik rond Q305 (4e foto) wel degelijk zware corrosie.
Ik heb zoiets eerder gezien bij een oude PC, daar bleek het muizen-urine (yech) te zijn. Vaak zijn er dan ook muizenkeutels te vinden in het apparaat. Schoonmaken (én neutraliseren!) is een moeizaam proces, niet altijd mogelijk en zelden rendabel, soms zelfs zonder resultaat...

Maar die corrosie kan natuurlijk ook door ingevallen druppels water (of zweet >:)) zijn veroorzaakt...

Lijm idd, zit alleen bij de grote elco's en alle to220 koelers. Wel erg lelijk gedaan, met al die troep erin. Elcos kunnen nog steeds slecht zijn. Toch een warme omgeving en niet alles is elna. Zekeringen dan weer een ander probleem.

Het meeste is lijm, maar dit niet:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/koelprofielen%20q305.jpg

Op diezelfde foto zie je aan het weerstandje rechts ook corrosie.

Het probleem met NAD, opzich eem prima merk, is dat ze natgaan op het uitbesteden van fabricage. Vroeger was het in Azie gebruikelijk corrosieve lijm te gebruiken. Meestal bruin, maar kennelijk ook zwart.

is idd gewoon lijm. heb die corrosie al in vele japanse versterkers van enige jaren oud gezien. is de reactie van koper, hitte, spanning op die lijm..

Inderdaad, dezelfde lijm werd gebruikt om de hall-sensoren vast te lijmen in een betamax recorder. De eerste jaren werkt het prima totdat de lijm de pootjes van de sensor aantast ...

Op 17 augustus 2014 12:43:24 schreef maartenbakker:

Het probleem met NAD,[...] natgaan [...]

leuke woordspeling!

Als het al lijm is, lijmt het niet nu meer. :9

Het ziet/voelt ook niet als lijm. Het is een vrij dun laagje, en je krabt het zo los en het verpulvert als je eraan komt. Mede vanwege de corrosie sluit ik elektrolyt nog niet uit.

Enfin ik heb de service manual gedownload en ga komende week eens lekker meten en zoeken.
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte!

@ Fred101 Interresant stukje! Ondanks dat mijn engels niet geweldig is ga ik het toch uitlezen.

Het zou best kunnen dat er een klein beetje elektrolyt vrij is gekomen. Mijn ervaring is echter dat als het vrijkomt, het massaal vrijkomt en de corrosie-gevolgen heel wat ernstiger zijn dan op jouw foto's.

Lijm verpulvert wel vaker onder invloed van hitte, al speelt leeftijd ook gewoon een rol.

Je hebt geluk dat de lijm zo loskomt. Sommige verkruimelt inderdaad onmiddelijk, andere blijft nog een beetje taai.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het lijm is. Als het electrolyt was geweest was er veel meer schade door corrosie geweest, en had er bovendien gezien de hoeveelheid toch wel ergens zichtbare schade aan een elco moeten zijn. Ook is opgedroogd elektrolyt niet zwart (het aangetaste koper soms wel).

@fred hieronder: Electrolyt wil nog wel eens een beetje bruinig opdrogen.

Electrolyte is kleurloos. Tenminste de elcos die ik geslacht heb. Ik dacht dat de heel oude natte elcos (jaren 30-40) bruin electrolyte hadden.
Dit is gewoon oude uitgedroogde vuil geworden lijm.

Zo ik zal het ook nog een keer zeggen.. gewoon ongewone lijm
en niets anders.

Ik weet even niet hoe ik verder moet.

Schema heb ik hier gezet: http://www.rfbroek.dds.nl/NAD/nad_705.pdf

De kapotte zekeringen (f302 en f303) blijken van de voeding van de eindtrappen te zijn, de betreffende voeding levert plus en min 42 volt. Met nieuwe zekeringen erin bromt de trafo 2 seconden hard en dan springen ze weer.

Als ik de voedingslijnen naar de eindtrappen los koppel blijven de zekeringen heel en zijn de spanningen van de voeding normaal.

Overigens staan de elco's wel wat bol, ik kan de kapjes niet indrukken. Ze hebben wel capaciteit, met een weerstand van 500 ohm doe ik er een minuut over ze te ontladen. Jammer genoeg heb ik geen capaciteitsmeter voor deze waarden. Maar goed ik ga er (hopelijk terecht) vanuit dat daar het probleem niet zit.

Ik heb alle transistors en diodes in de eindtrappen losgesoldeerd en ohms gemeten en ze lijken allemaal in orde. Als ik de voedingslijnen ohms meet is er geen sluiting.

Nu moet ik dus gaan meten in de werkende schakeling, maar hoe voorkom ik dan dat de zekeringen springen?

Hopelijk kan iemand me verder helpen! :)

transistors meet je met de diode stand op de dmm, ohms is alleen nuttig als ze echt gaar zijn. als de trappen eruit zijn knallen de zekeringen dus niet? dan zouden de elco's niet de veroorzaker zijn..

de eindtrap kan ook nog door een gare tor in geleiding worden getrokken, begin eens met 1 kanaal werkend te krijgen..

Op 23 augustus 2014 02:23:06 schreef Ronald45:
Ze hebben wel capaciteit, met een weerstand van 500 ohm doe ik er een minuut over ze te ontladen. Jammer genoeg heb ik geen capaciteitsmeter voor deze waarden.

Oh, dat valt nogal mee. Als je een minuut met een 500 ohm weerstand bezeg bent dan is mijn onderbuik-gevoel: Dat zit wel goed. Dan zit je met capaciteits-waarden die zodanig hoog zijn dat de meeste capaciteitsmeters toch "off the scale" gaan.

Ik weet niet wat jij "ontladen" noemt, maar als de tijd "ongeveer een minuut" is, dan kan je met huis-tuin-en-keuken middelen een heel eind komen om de capaciteit te meten.

Zorg dat de condensator geladen is. Spanning maakt niet uit. Zet een multimeter er op, bereken 36% van die spanning en tel/meet hoe lang het met die 500 ohm weerstand duurt voordat die 36% spanning bereikt wordt. t = RC, dus C = t/R = gemeten tijd gedeeld door 500.

Gaaf, nu heb ik het service manual. Ik kijk dat eens in en denk, hé, die ken ik. Even opzij gekeken en ik blijk ook een 705 te hebben die nu speelt. (waar overigens ook een fout in zit. Geen idee meer wat, ik dacht ergens in het tuner deel. Hij was van mijn ouders. Ik heb er een iPod aan hangen, dat deel werkt nog prima. .

@Testman Uiteraard heb ik de torren op de diodestand gemeten. Ze meten allen normaal.

Vraag blijft hoe ik het nu verder moet aanpakken. Ik heb nog maar 4 nieuwe zekeringen :9

Ik heb een variac, heeft het zin om de versterker op een lagere spanning te zetten en dan te gaan meten? Of creëer ik dan juist andere problemen?

Probleem gevonden!

D107 (1N4148) lag verstopt in een dot uitgedroogde lijm en bleek te zijn gebroken. Die had ik dus over het hoofd gezien bij het meten van de halfgeleiders. Waarom hij was gebroken is mij onduidelijk, of het moet door het werken van de lijm zijn gebeurd.

Anyway, de versterker draait weer als een zonnetje.
Allen dank voor het meedenken en reageren!

Dat zijn mooie dingen voor de mensen :) Als mosterd na de maaltijd nog de tip: aan een variac heb je bij een versterker niet zoveel, maar een gloeilamp in serie is wel een goede stroombegrenzer en tegelijk overstroomindicator.

Dank voor de tip, die bewaar ik voor een volgende keer. :)

Ik loop nog tegen een probleem aan bij het afregelen van de bias.

Volgens de service manual moet ik de versterker 3 minuten laten opwarmen en dan de spanning over R143 en R144 afstellen op 4,4 mV.

Dat gedaan hebbende (wat een pokkeklus om dat nauwkeurig goed te zetten) blijft de spanning nog wat oplopen, tot na een 3 kwartier uur de spanning stabiel blijft op 5,2 mV.

Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?