Jongensradio anno 2014

Jinny

Golden Member

Heb ik ook wel eens gedacht.....
Doorbladerend door dergelijke oude meuk.....
Helaas ben ik per definitie iets te laat geboren (31 jaar jonger dan Frithjof) om van dergelijke spullen te hebben kunnen genieten.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
joopv

Golden Member

Op 24 augustus 2014 11:06:29 schreef Frithjof Sterrenburg:
Blackberry: tin.soldier heeft 1000 piek betaald voor het boek schrijft ie, dus dat geeft een goede indicatie...

:) Ik denk dat ik mijn blauwe 3de druk ook te koop ga aanbieden...

blackdog

Golden Member

Hi Dame en Heren,

Mag ik ook mee doen... ;-)
Hieronder een kleine collectie van boeken die mijn kennis bretreffende HF techniek hebben opgebouw.
Het boek "Zenders" had ik natuurlijk ook als piraat, maar dat kon ik zo gauw niet vinden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Boek-01.gif

Dit zijn een paar in mijn ogen unieke boeken, vooral de onderste twee.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Boek-02.gif

In de opslag liggen nog een paar Nederlandsche boeken uit 1941 en 1942, betreffende radio techniek.
De onderdrukkers hadden dat zeker toen nog niet verboden...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
evdweele

Overleden

Op 24 augustus 2014 12:21:04 schreef blackdog:
In de opslag liggen nog een paar Nederlandsche boeken uit 1941 en 1942, betreffende radio techniek.
De onderdrukkers hadden dat zeker toen nog niet verboden...

Ik las 10 minuten geleden in Electron (Eerste jaargang Nummer 2) van februari 1946 dat het verbod op radio's per 13 mei 1943 van kracht werd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Voor de geschiedenis van het radiotoestel in de 2e wereldoorlog kan ik van harte het boek van Gidi Verheijen aanbevelen.

Ik bezit zelf het Jongens Electriciteitsboek in de variant die onder het pseudoniem Fred Hagenaar is uitgebracht.

Ik ga toch nog maar eens tussen de boeken snuffelen die ik destijds van een gewezen zendpiraat heb gehad. Zenders van J Bron moet daar zeker tussen zitten maar ook andere leuke werkjes, wellicht toch ook een Ontvangers-exemplaar.

Op 24 augustus 2014 11:06:29 schreef Frithjof Sterrenburg:

1) Finse legerontvanger van 15 to 2000 meter voor 135.- piek. Fins?! Nooit iets van gezien! Licentie van Duitsland?

Finland kende destijds een vrij forse radio-industrie en ook banden met landen als Zweden. Het zou zelfs nog een Philips kunnen zijn. Het ontwerp kan natuurlijk ook import/licentie zijn.

Als ik zo snel even op radiomuseum.org zoek, zie ik 1 legerontvanger met helaas een wat kleiner frequentiebereik. http://www.radiomuseum.org/r/asa_veera_vrlk_v471.html is kennelijk gebouwd door Asa onder Amerikaanse licentie, zie http://www.radiomuseum.org/r/national_nc_100_f.html

P.S. @mod: Misschien het topic hernoemen in Jongensradio anno 2014, en in Jongensradio anno 2007 deel 10 linken als ware het deel 11?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Blackdog, die blauwe met electronica op gedrukt is een schoolboek.
Die tellen niet >:)

LDmicro user.
blackdog

Golden Member

Hi MGP,

Dus jij wilt zeggen dat de kennis die ik heb opgedaan door het uitspellen van dit boek, niet geld...
Mmm, hoe ga ik dit nu "Wipen" uit mijn brein... ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Je moet nu niet in het water springen hé...
Ik heb mijn schoolboeken nog bijna allemaal, oa ook die blauwe en de mooiste is die van autoelektriciteit, alleen al om te zien hoeveel alles is veranderd.

LDmicro user.

Zie tot mijn genoegen dat we nu ook oude spelling zijn gaan schrijven. Houdt (!) het Neederlandsch hoog!
Wat een mooie bak die Fin. En ja, het Babani buizenboek was ook een topper. Mooi aanplakbiljet, Rd12tf, ik heb nog in de rij gestaan om onze Philips (ik meen dat ie het roggebroodje wordt genoemd) in te leveren.

@mod: goed idee van Maarten Bakker!

De Grote Hellehond Zelve.

Er is al voorzien in de advertentie behoefte las ik.

Dan maar even door de boekenstapel gegaan, en daar vond ik dit:

http://www.uploadarchief.net/files/download/booekomslag_s.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/boek_s.jpg

Van lang geleden, zelfs van voor mijn tijd vrees ik, maar wel leuk leesvoer. Echter hoe scan je zoiets, zonder het te mishandelen? Per twee pagina's een foto maken? Dat wordt een leuk project voor een verregend weekend.. :-)

Jinny

Golden Member

Ben er wel best in geïnteresseerd in die oude meuk, het is fotograferen, of de band snijden en alles als PDF scannen, laten doen kost ongeveer 100 Euro heb ik wel eens geïnformeerd en kost je hoe dan ook het boek....

Aan jou de beslissing...

Maar kijk eerst eens op het net of er al niet een PDF bestaat, heeft mij ook eens een boek bespaard en 100 Euro...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pietplof

Golden Member

'K heb ook nog een boek ,,electronica" van prof. Dr. De Waard.
Met nog berekeningen aan de emissie in buizen en zo.
Hoort dat exemplaar ook bij de ,,oude" boeken?

festina lente

Dat wordt dus fotograferen of de PDF opzoeken. Snijden is voor een bibliofiel als ik geen doen. Dat soort acties vallen dus voor mij onder zware mishandeling, en is eigenlijk een soort van laatste redmiddel, waar wel een heel zware noodzaak tegenover moet staan.

Goed papier, of beter nog, perkament, is immers zo ontzettend geduldig. We kunnen de handschiften van 10 eeuwen oud nog goed lezen, maar een tape van 4 decennia oud geeft al enorme problemen. :-)

Jinny

Golden Member

Op 24 augustus 2014 17:48:50 schreef pietplof:
'K heb ook nog een boek ,,electronica" van prof. Dr. De Waard.
Met nog berekeningen aan de emissie in buizen en zo.
Hoort dat exemplaar ook bij de ,,oude" boeken?

Als je eraf wilt, je mag het zo naar Jinny opsturen, ben er vast blij mee.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Zo zit ik nog met een stapel elektuurs uit de jaren 80. Takkewerk om
dat allemaal in te scannen.

Takkewerk om
dat allemaal in te scannen

Gewoon een handig tooltje, en je scanner is net een copier. Een (1) tijdschift per dag en je bent er zo...

evdweele

Overleden

Een (1) tijdschift per dag en je bent er zo...

Dat valt flink tegen.
Met een scanner met automatische documentdoorvoer is het toch meer dan 15 uur werk om 1 jaargang te scannen. Alleen het scannen!
Dan zijn dus circa 1200 losse bestanden die naar 12 doorzoekbare PDF's moeten worden geconverteerd.

Er bestaat software die van een hoeveelheid documenten direct een pdf maakt, maar dan heb je geen controle of alle pagina's recht staan en OCR is er dan ook nog niet.
Het moet voor een privépersoon ook nog betaalbaar blijven.

Tot nu toe heb ik 45 jaargangen Radio Bulletin gescand, 10 jaargangen Radio Elektronica en 25 jaargangen Elektuur.
Nog 12 jaargangen Elektuur en 22 jaargangen Philips Technisch Tijdschrift te gaan.

Het ruimt wel lekker op in de boekenkast. En dat was mijn doel.

Op 24 augustus 2014 17:34:05 schreef Cyrano:
Echter hoe scan je zoiets, zonder het te mishandelen? Per twee pagina's een foto maken?

Er bestaan handscanners die je over de pagina van een boek kan schuiven. Na enige oefening zijn er goede resultaten mee te behalen.
Goedkoop zijn ze niet Link.

http://www.uploadarchief.net/files/download/irisscanbook.jpg

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 25 augustus 2014 02:38:47 (24%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

@ williwortel,Elektuur 1974-1990 en 1980 - 2007 heb ik pas gedownload op een bekende site die door de meeste providers is geblokkeerd maar via een proxy gewoon bereikbaar zijn.
Mod-edit: Hoe mag iedereen voor zichzelf uitzoeken, niet iets voor op het forum, zie de FAQ
Ook RadCom (RSGB) en Practical Wireless kun je daar vinden.
Er zijn ook mensen die dit soort downloaden (moreel) afkeuren.
Ik niet ;-)

@mod en @maartenbakker.
Een strak plan,misschien kunnen we het Jongensradio 2.0 noemen ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 27 augustus 2014 19:15:24 (0%)

joopv

Golden Member

Op 24 augustus 2014 23:23:17 schreef markce:
[...] Een (1) tijdschift per dag en je bent er zo...

Op de zaak hebben we Canon all-in-ones staan, daar leg je een stapel papier in (dubbelzijdig bedrukt kan ook), je gaat terug naar je werkplek en na een paar minuten krijg je een mailtje of een PDF bestand in je netwerk folder :)

evdweele

Overleden

Op 25 augustus 2014 08:19:15 schreef joopv:
en na een paar minuten krijg je een mailtje of een PDF bestand in je netwerk folder :)

100 pagina's Elektuur in een paar minuten?
Op welke resolutie wordt er dan gescand? Vast niet op 300 dpi dat nodig is om alles goed leesbaar te houden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

De resolutie van scanners in proffessionele printers is minimaal 300 DPI. Ik heb dit ooit gedaan met een Michelin wegenatlas, gaat als de brandweer, maar je sloopt het boek want je hebt losse vellen nodig.

Voor fotograferen heb ik een tool op mijn telefoon, levert 10 Megapixel scans op die dan automatisch worden rechtgezet en gecorrigeerd op kleur, maar dat is zo traag dat het prima is voor een whiteboard of pagina aantekeningen, maar ongeschikt voor bulk.

Ik heb wel eens een opstelling gezien voor boeken, een V-vormig tafeltje waar je het boek in legt (zoiets als die standaards voor de Koran die je soms ziet) met daaraan twee camera's die net goed staan opgesteld om de pagina's goed op de plaat te krijgen.

Boek er op, bladeren, iedere keer twee keer klikken, of als ze de sluiters gekoppeld hebben, een keer, een klaar is kees.

Schijnt snel te gaan, en dan met een stukje software alles van JPG naar PDF.

Maar waar laat je dat ding als je het niet gebruikt. Ik heb al zoveel spullen.. :-)

evdweele

Overleden

Ik heb een Epson GT-20000 scanner (tot A3 formaat) met automatische documentfeeder.
Professioneel zal je het niet kunnen noemen, denk ik, maar wel van een iets beter niveau dan een scannertje van €100.
Om 50 dubbelzijdige pagina's op 300 dpi te scannen heeft het ding toch 1¼ uur nodig.
De scans worden opgeslagen als TIF bestanden, die ik dan met Photoshop converteer naar PNG en ook direct de scheef gescande pagina's corrigeer.

De PNG's laat ik dan door ReadIris Pro omzetten naar PDF en opslaan als een doorzoekbaar document. Ik heb het ook met Adobe Acrobat geprobeerd, maar dat werkt veel slechter. 1 Elektuur als pdf uit ReadIris Pro is 16 MB, maar Acrobat maakt er 65 MB van.

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 25 augustus 2014 09:40:48 (12%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 24 augustus 2014 11:06:29 schreef Frithjof Sterrenburg:
Blackberry: tin.soldier heeft 1000 piek betaald voor het boek schrijft ie, dus dat geeft een goede indicatie...

..van de bibliotheek. In 1995. Dat lijkt me een typisch geval van een mooi potje overdrijving, want voorzover ik weet gingen alle boeken die openbare bibliotheken afschreven voor een appel en een ei weg; laat staan voor 1000 gulden. En de meeste boeken die prijzig zijn op de 2ehandsmarkt zijn eerder literaire zeldzaamheden (eerste drukken e.d.), geen techneutenboeken ;)

TinusTech

Golden Member

We dwalen af, maar over boeken scannen gesproken, kijk eens naar deze schitterende automaat
http://youtu.be/6ZI2IlTvXms