Kijk maar om je heen. Geen elektronicabedrijven meer. Een paar bedrijven die produceren voor anderen en een paar high-tech eindklanten. De gewone TV's, audio en weet ik wat meer worden allemaal in China gemaakt. En Vestel is, sorry hoor, echt bagger.

Elektronica zelf is ook veranderd. Je moet weten hoe je elektronica beschermt tegen ESD op ingangen en uitgangen(!), hoe je het EMC-proof maakt. Als hobbyist heb je niet de beschikking over professionele meetapparatuur. "Even" EMC meten kost je duizenden euro's.

Vergeten wordt door Elektuur dat de gemiddelde Elektuur-lezer niet schakelingetjes wil nabouwen (dan koopt hij wel Velleman-zooi) maar de artikelen vooral als bron voor eigen projecten wil gebruiken. Vandaar ook dat ik vind dat de Elektuur soft- en firmware allemaal open moet zijn. Toegang tot alles.

Maar juist daar zou Elektuur wat kunnen betekenen. Artikelen over hoe je elektronica bouwt, basis maar ook hoe je het tegenwoordig hoort uit te voeren. En dan ook op een of andere manier ervoor zorgen dat het ook goed gebouwd kan worden. Inclusief manieren voor EMC etc. meten, desnoods in samenwerking met bedrijven.

Je kijkt nu om je heen, en aan de hand daarvan weet je dat er de komende 50 jaar geen emplooi is, dus ik zeg: we spreken elkaar over 10 jaar opnieuw (50 maanden mag ook, maar de precieze termijn is bij toekomstvoorspellingen altijd lastig, dus ik speel op safe). Natuurlijk is Vestel bagger, net als veel goedkope Chinese producten. En dacht je dat ik TPV zo goed vond? Nou nee. Maar bedenk daarbij dat er uit Duitsland ten tijde van de industriële revolutie en nog tot en met het interbellum ook gruwelijke puinzooi schijnt te zijn gekomen. Ook Japan mag je bijzetten in dat rijtje van gruwelijke puinzooi en nog steeds gelden Duitsland en Japan als landen die meestal kwaliteit leveren maar daardoor toch relatief duur zijn.

De moraal van het verhaal is, dat we dom bezig zijn door hier product- en productiekennis weg te gooien en te ontmoedigen want dat het dan over een paar jaar als we die hard nodig hebben, veel duurder is om het weer opnieuw op te bouwen (als we nou maar een algemeen technologiebedrijf hadden dat divers genoeg was om in de huidige markt te overleven... Oh wacht, dat HADDEN we wel ooit). Dan beginnen onze kwaliteitsproducten letterlijk terug bij af bij Vestel en bij de grote Europese vestigingen van Aziatische bedrijven als TPV en Hon Hai (als Mr. Gou het goed speelt is Foxconn het volgende Philips maar hoewel veelbelovend ligt hij nog niet helemaal op schema, evenwel als Philips het extreem slim speelt zie ik ook nog steeds een kans dat zij zelf de volgende Philips worden).

En ja, ik weet dat we industrieel op het gebied van techniek nog best wel veel betekenen met bedrijven als VDL en ASML, maar zoals je al stelt voor een gezonde electronicabranche heb je wat meer nodig.

Tot zover het semi-off-topicgebeuren.

Op 25 augustus 2014 19:34:17 schreef ritmeester:
@ alex278
Inderdaad. Ze zouden een tweescheiding moeten maken. Het eerste deel over "hoe laat ik een ledje knipperen" en een tweede deel voor de gevorderden.

Daarmee pak je in één expemplaar beide doelgroepen. De beginnende techneuten en verder in het blad de gevorderde techneuten.

Als je dat als blad goed aanpakt dan gaan de beginners ook interesse krijgen in het tweede deel. Dus deel één over laten vloeien naar deel twee met meer technische details en mogelijkheden.

Er zijn méér dan twee interessegroepen. Vroeger had Elektuur voor elk wat wils, en ik kan ook wel een paar rubrieken bedenken die er nog nooit in hebben gestaan maar ook gretig aftrek zullen vinden. Het moet simpelweg geen monocultuur worden.

@Hoeben
Met je opmerkingen over Elektuur ben ik het eens. Maar EMC meten is nog nooit zo goedkoop en eenvoudig geweest. Spectrum analyzers zijn beter,( in bediening), en betaalbaar.

Beter solderen dan programmeren!
Ik zou zeggen : solderen en programmeren! Voor mij is dat nu juist aantrekkelijk, met de komst van de microcontrollers ben ik weer met electronica verder gegaan. Maar ik heb altijd wel een voorkeur gehad voor digitaal. Ben jaren geleden ook lid geweest van elektuur trouwens.

Meten moet je in de juiste testruimte (of open lucht), met antennes, generatoren, in- en uitstraling. En ESD en clamp met pulsen op het net etc etc. Er komt nogal wat bij kijken.

Als ik even terug kom op de elektronica:
Elektronica bouwde op tot aan jaren 80. Begin jaren 90 begon de uittocht naar China. Deze is nog alleen maar aan het versnellen. Ik werk al jaren in ontwikkeling (en debuggen) van elektronica. Voor grote en kleine bedrijven. Ik zie steeds maar naar Azië gaan.

Ga maar eens naar de elektronica-beurs in Utrecht. Bijna alle bedrijven verkopen alleen nog maar. Spullen die elders gemaakt zijn.

Vanwege dit wordt het aantal elektronici hier gewoon kleiner. Er zijn er niet veel meer nodig. Waar meer werk in is, is het gebruiken van elektronica. Programmeren en installeren van PLC's, machinebesturingen op PLC en computerbasis. Meet- en regeltechniek voor industrie. Daarin is en blijft werk. Gebruiken van de bouwblokken.

Op 25 augustus 2014 12:18:15 schreef MGP:
Nu ga ik mijn schrijven moeten aanpassen, je kunt idd alle printen en software downloaden zonder lid te zijn.
Ik ging uit van wat ze schrijven, dat enkel leden dat artikel kunnen lezen maar over het hoofd gezien dat daaronder de zip-files stonden.
Dat had ik, ten onrechte, in mijn gedachten aan de hand van een ander topic waar Henry S. verwees naar die pagina.

Sorry om verkeerde informatie te verspreiden.

Zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1641500#1641500

Op 25 augustus 2014 00:50:53 schreef guidob:
Klopt inderdaad. Ben ik lid van geweest. Ik meen me te herinneren dat ik nog een tijdje de Duitse versie heb gekregen (geen probleem verder), maar dat stopte opeens. Failliet waarschijnlijk, kreeg geen contact meer met hun (wel voor een vol jaar betaald...).

Elrad ging in 1997 over van Heise naar Bruchmann, en die ging binnen een jaar falliet.

BTW: Elrad was bijna volledig gericht op microcontrollers! De Circuit Cellar van toen (met veel minder reclame dan in de CC).

@Prijsverhoging: Bedenk dat tijdschriften allemaal duur gaan worden, of dat al geworden zijn. De druk/papierkosten zijn gigantisch opgelopen, mede omdat het aantal lezers en adverteerders stek terugloopt. Kranten zijn ook niet voor niets bijna allemaal over gegaan van broadsheet naar tabloid formaat.

Jammer maar helaas, het is straks gebeurd met de geprinte media.

Veel wat vroeger in de Elektuur/Elex stond is nou eenmaal met een paar muisklikken te vinden...

Elektor heeft wel tegenwoordig wel een pool waar iedereen een steentje aan kan bijdragen, maar dan moet er wel genoeg input zijn, zelfs niche-bladen als die van de BDXC en de BQC waar fanaten bij zitten hebben moeite om aan voldoende copij te komen.

Op 25 augustus 2014 21:55:48 schreef Henry S.:
[...]
Jammer maar helaas, het is straks gebeurd met de geprinte media[....]

Tot we er achter komen dat informatie op papier toch veel langer houdbaar blijkt dan op elektronische media.
Hopelijk komen we er op tijd achter, voordat alle gedigitaliseerde papieren (en perkamenten) Historische informatie is weggegooid: Kunnen we opnieuw beginnen....

Ooit eens gekocht maar vond al de kant en klare schakelingen niks. Van wat ik zag werd het niet echt uitgelegd wat wat deed en hoe je het kon aanpassen.. (met mijn toen beperkte elektronica kennis)

Op 25 augustus 2014 15:04:17 schreef dawmast:
Elektor is zich al jarenlang steeds meer tot een vakblad aan het ontwikkelen voor Research and Development afdelingen en technische diensten van ICT- en elektronicabedrijven.

Pardon?!? Ik mag toch HOPEN dat elektronici die op een R&D afdeling van een ECHT BEDRIJF werken niet tot het publiek van dat stelletje commerciële beunhazen behoort?!?

Op 25 augustus 2014 21:55:48 schreef Henry S.:
De druk/papierkosten zijn gigantisch opgelopen, mede omdat het aantal lezers en adverteerders stek terugloopt. Kranten zijn ook niet voor niets bijna allemaal over gegaan van broadsheet naar tabloid formaat.

Die kosten zijn de kosten doorgaans niet. De redactie is wel altijd even groot, ongeacht hoeveel abonnees je hebt. Dan is de rekensom simpel: hoe minder abonnees hoe hoger de abonneeprijs.
De hoeveelheid papier in het blad is hetzelfde. Papierprijzen zijn wel gestegen, maar in een Elektuur zit voor nog geen 50 cent papier. Zeg 5 euro per jaar op een abonnement van 127 euro, dan is dat geen grote kostenpost.

Kranten zijn overgegaan op tabloid omdat mensen dat graag wilden, de krant is een stuk beter hanteerbaar. Had je vroeger zowat een hele tafel, een bank of 2 zitplaatsen in de trein nodig, nu kun je zonder tafel en is 1 zitplaats in de trein ook weer voldoende. :-)
Kranten zijn door de overgang naar tabloid wel dikker geworden omdat de inhoud niet erg is afgenomen, dat voorkomt meteen dat je in de komkommertijd denkt: "goh, wat is die krant toch dun" ;-)

Omdat mensen dat graag wilden is een onverifieerbaar argument dat vaker gebruikt wordt als iemand zin heeft om iets te vernieuwen om deze of gene redenen. Ik weet ook van mensen die tabloid toch niet echt prettiger vinden.

Een gevalletje jammer maar helaas...

Vergane glorie lijkt me.
Net mijn ELV ontvangen, valt me op dat alles in kleur is met dikke bladen en ook het tijdschrift zelf is zwaar en dik van formaat!

Morgen op het gemak beginnen lezen...!

Op 25 augustus 2014 21:34:45 schreef Hoeben:
Meten moet je in de juiste testruimte (of open lucht), met antennes, generatoren, in- en uitstraling. En ESD en clamp met pulsen op het net etc etc. Er komt nogal wat bij kijken.

Ik ben met je eens dat EMC geen makkelijke materie is, maar voor de doe het zelver: Hang een paar tl bakken boven je schakeling (vooral microcontrollers), en laat die dingen snel aan en uit schakelen. Als alles blijft werken zit het voor een zelf in elkaar geknutseld bouwwerk wel goed.

Het wordt een andere zaak als je het op de markt wil brengen natuurlijk.

En wat rbeckers zegt gebruik een Spectrum analyzer en een scoop, daar kom je ook een heel eind mee voor de hobby.

Op 26 augustus 2014 00:26:03 schreef SparkyGSX:
Pardon?!? Ik mag toch HOPEN dat elektronici die op een R&D afdeling van een ECHT BEDRIJF werken niet tot het publiek van dat stelletje commerciële beunhazen behoort?!?

JUIST de spijker op zijn kop.

Op 25 augustus 2014 21:55:48 schreef Henry S.:De druk/papierkosten zijn gigantisch opgelopen, mede omdat het aantal lezers en adverteerders stek terugloopt. Kranten zijn ook niet voor niets bijna allemaal over gegaan van broadsheet naar tabloid formaat.

Drukkosten zijn de afgelopen jaren tot bijna niets gereduceerd. Drukkers vallen om omdat er niet meer te drukken is voor de prijs van de concurrentie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

Op 25 augustus 2014 22:47:59 schreef Tidak Ada:
[...] Tot we er achter komen dat informatie op papier toch veel langer houdbaar blijkt dan op elektronische media.
Hopelijk komen we er op tijd achter, voordat alle gedigitaliseerde papieren (en perkamenten) Historische informatie is weggegooid:

Je verwoord wat onderbuikgevoelens, maar denk even na.

Oude boeken worden gedigitaliseerd, maar vervolgens niet per definitie weggegooid, toch.

Die individuele hobbyist die zijn Elektuurs wegmikt ga je toch niet op dezelfde hoop gooien als een museum bibliotheek die oude werken inscant...

Kunnen we opnieuw beginnen....

* joopv krijgt een flashback naar Nightfall (Asimov).

Ik kan iedereen aanraden om eens op de site van Project Gutenberg te kijken.

Een keer zoeken met "radio" levert dit op:
http://www.gutenberg.org/ebooks/search/?query=radio

Ik vindt de elektor overigens ook niet meer zo spannend, heel af en toe haal je er nog een iedee uit wat bruikbaar is (voor mij dan). Maar zoals SparkyGSX ook al aangaf, het is allemaal veel te commercieel geworden de laatste tijd, en te duur natuurlijk.

Ik vindt wel dat een blad lekkerder leest als een elektronische versie op de pc. En je als je jaren lid bent, vindt ik het ook leuk om die oude bladen weer eens door te lezen. :)

Op 26 augustus 2014 00:26:03 schreef SparkyGSX:

Ik werk op de R&D afdeling van een "echt bedrijf". Ik durf zelfs te stellen dat wij high-tech doen.

In ieder geval is "Elektuur-elektronica" hier een scheldwoord...

En inderdaad is er hier geen elektuur-abbonnement :-)

Ik kan het me voorstellen, vroeger toen het nog wat interessanter was, moest je altijd een paar maand wachten , wellicht kwam er een "lek van Elektuur " :) :(

ach binnen 1 jaar of 2 bestaat dit blad ook niet meer, de goeie tijden zijn voorbij voor dit soort bladen.
staat ook niks leuks en simpels meer in .

@DE OLDE: Daar is internet dan weer ideaal voor.
@jokker: dat was inderdaad de observatie, maar nu de volgende stap.

Op 26 augustus 2014 10:31:47 schreef joopv:
[...]Je verwoord wat onderbuikgevoelens, maar denk even na.

Oude boeken worden gedigitaliseerd, maar vervolgens niet per definitie weggegooid, toch.

Maar nieuwe wel (of niet gedrukt, dat is hetzelfde als weggegooid). Als je op dit moment een beetje in de historie zit zoals ik, dan weet je dat er een ontzettend grote papierberg is over de laatste 100 jaar aan electronica. Digitaliseren is dan extreem nuttig om die berg informatie te verwerken... Maar kijk eens hoe diezelfde informatie op dit moment voor de nu actuele spullen (dus voor de toekomstige verzamelaar of historicus) beschikbaar is. Dat is zonder meer een ramp. Eerst zien dat je het in een bruikbaar formaat opgeslagen krijgt, en dan toch minstens elke 10 jaar kopieeren. De eerste stap is in veel gevallen al het struikelblok.

Digitaliseren is meer dan nodig want het papier is niet meer wat het was en onder 2 voorwaarden:
- De informatiedrager moet de tand des tijd kunnen doorstaan,
- en het moet toegankelijk zijn voor het brede publiek.

Om in de branche te blijven kwam ik toevallig op deze site terecht en begon weer te herleven.
Direkt een interessant item gevonden om na te bouwen, nl een " UHF source dipper "

Maar zoiets moet je dan weer afdrukken om het idee eerst een beetje te laten groeien en geschikte onderdelen te vinden.

Digitaliseren is absoluut nuttig, maar aan eis 1 kan met de huidige technologie niet worden voldaan. Papier kan afhankelijk van de kwaliteit honderden jaren bewaard worden (zelfs slecht papier lukt wel 50 jaar), terwijl de gangbare (slechtste) vormen van digitale opslag het 5 jaar uithouden. Alleen tegen hoge kosten kan je media gebruiken die het misschien even lang uithouden als papier en anders mag je, conform diverse richtlijnen, elke x jaar een kopieerslag maken. Een beetje als het schilderen van de Eiffeltoren om hem te conserveren. Als je boven klaar bent begin je meteen beneden opnieuw.

Dan de raadpleegbaarheid door het publiek. Technisch gezien is dat het bestandsformaat. Over 100 jaar moeten we dus html en pdf op zijn minst nog kunnen renderen, iets dat nu niet eens altijd lukt...

Maar dat is niet het grootste probleem, dat is dat informatie simpelweg verloren gaat omdat de verspreiding van papier veel groter was dan nu van digitale informatie. Neem als voorbeeld een fabrikant die zijn assortiment online heeft staan en daarom niet meer onder de handelaren verspreid. Als de website al makkelijk op te slaan is, wat vaak niet zo is, dan is er meestal niemand die dat doet (ik ken archive.org, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat).

Voorbeeld qua servicedocumentatie: tot voor een paar jaar voorzag Philips zijn pdf'jes keurig van onderdelenlijsten. Nu staan die online (opzich prima idee, want de content is min of meer dynamisch en er kan met minder personeel volstaan worden als degene die de onderdelen bestelt dat meteen zelf in het systeem doet), alleen toegankelijk met een abonement. Philips weg -> lijsten weg. Duurzaam en voor altijd weg. Niet alleen lastig voor iemand die een oud apparaat wil repareren, maar vooral voor degenen die historisch onderzoek doen.

Terug on topic: dat geldt dus ook voor Elektuur, die dingen van zijn DVD's weglaat. Het zal nog een wedstrijd worden, maar ik gok dat Elektuur eerder pleitte is dan Philips, al zijn er voor beide gewoon overleefscenario's denkbaar.

Niet zozeer onderbuikgevoelens, maar ik heb wel wat bedenkingen.
Wie bepaalt wat er verwaarloosd/vernietigd mag worden na digitalisering?

Heb je wel eens een roman zitten lezen op een aaipet of zo'n leesding? Niet bepaald rustgevend!
Bovendien spelen er voor fervente boekenlezers meer zaken dan alleen letters. Een boek heeft een eigen kleur en geur (drukinkt, papier, sigaren,...) en heeft een handgevoel, een eigen opmaak en font die allemaal per boek verschillen.
Gisteren net wat gedownload voor de vakantie: O.a. "Renvevous met Rana" van Clark (wilde ik nog eens een keer lezen). Krijg ik een courrierfont zonder paginaopmaak voor m'n neus! :r. Het origineel is heel wat aangenamer om te lezen.

Verder is veel naslag vaak handzamer uit eeen boek dan via Internet, of je moet meerdere schermen voor je neus zetten om verschillende pagina's/hoofdstukken voor je te hebben. Een boek kan je vingers of papiertjes tussen leggen. Dat wisselt veel sneller dan met monitoren..

Inderdaad is, zoals maartebakke schrijft, digitaliseren voor openbare werken zeer practisch, maar dan wel met een niet-vluchtige back-up. Dus niet om de zoveel maanden/jaren overschrijven om de gegevens te kunnen blijven behouden.

@maartenbakker:
Nog veel erger: Een handelaar, die zijn specifacaties alleen on-line verspreidt en dan failliet gaat, een gigantische crash krijgt of gewoon de del knop intoetst omdat het voor hem niet relevant meer is. Weg informatie.
Wat denk je dat er met bijvoorbeeld de site van Frank Philipse gebuert, als hij aan 'het eind van zijn latijn' is? Grote kans dat het net als met zovele unieke particuliere verzamelingen gaat: De erven intereseert het niet en dumpen de boel: WEG!!! En dat ondanks dt de site bijna oneindig veel hits heeft ge scored.

papier kan idd wel 100 jaar opgeslagen worden maar dat heeft natuurlijk het overgrote nadeel dat het: ruimte kost, verwarming, onderhoud van die ruimte. als er een goede lekkage is geweest ben je alles kwijt, net als brand en ongewenst ongedierte. is het spul digitaal kan het met 1 muisklik gebackupt zijn op servers in de hele wereld.

het grootste nadeel van dat digitale opslaan is idd het verouderen van media en software, computervirussen en bliksemontlading, backupsoftware die niet deed wat hij zou moeten doen enz.. al met al is alleen het ruimte probleem opgelost door de boel te digitaliseren. fabrikanten die specs en manuals bewaren voor de hobbyist is sowiso iets wat alleen geld kost. mensen die info vergaren op sites en servers voor het weg is zullen dus nodig blijven..

als je verder kijkt als nu zal papier meer en meer verdwijnen en zullen toekomstige generaties toch al niet meer bekend zijn met lezen van papier. dan zal het alleen sneller gaan verdwijnen. net als video8 zal papier in musea eindigen, het is alleen wel veeel langer DE standaard geweest..

@testman:
Heb je wel eens nagedacht hoeveel energie een database server slurpt?

Heus, papier verdwijnt niet, al is het alleen maar omdat juristen geen vluchtigen media willen. Zo zijn er veel meer professies, waar papier nodig zal blijven.

We zullen zien hoe het loopt als de eerste grote servercrash zich manifesteert. En wat is nu leuker om je vermeende vijand zijn data vernietiegen en zijn netwerk onbruikbaar te maken? Dat wordt al veelvuldig toegepast. Denk maar es wat er gebeurt als iedere macht zijn eigen OS gaat maken, zoals China zich nu heeft voorgenomen....

Digitale data is vluchtig en verdampt zéér snel!