Scheelt toch best veel. Je kan 1,4 keer langere ontladingen krijgen. Om datzelfde voor elkaar tekrijgen met 1 secondaire heb je twee keer zoveel vermogen nodig.
Het nadeel is dat als je geen directe ontladingen hebt, je twee toroids hebt met tamelijk kleine streamers, 0,7 keer zolang als met 1 toroid met het zelfde vermogen.
Daarom is meer vermogen ook altijd veel beter !!!! :)
Maar goed als je geen dikke trafo's hebt is het best een leuke optie.
Kun je meteen een keer tesla's wireless transmission of energie testen :)

jah daar heb je dan wel weer gelijk in. ik ga het denk ik gewoon een keer proberen als ik weer wat minder druk ben met school. ik heb nu trouwens mijn c meter af :) ik ga morgen beginnen met de cap voor het filter en dan moet ik nog wachten tot baco mijn bestelling bezorgt.
dus binnenkort foto's van mijn tesla

Hoe heb je de C meter nu gemaakt dan?

ik heb nu een analoge gebouwd via een oud schema wie ik in een ander topic hier had gekregen. ik had deze maar gemaakt omdat ik er al aan begonnen was en omdat hier geen pic in zit waar ik nog geen ervaring mee heb dus... maar ik wil me er nog weel keer in gaan verdiepen maar dat doe ik als ik wat meer tijd heb zit nu in het examenjaar dus ben aardig druk.

ik heb mijn bestelling van baco binnen. nu alleen nog ff een condensator bouwen. probleem is alleen dat de dichstbijzijnste lidl hier 12 km vandaan zit en ik vandaag geen vervoer heb... maarjah komen binnenkort fotos als ik het af heb

Oh, ik moet even zeggen dat ik de isolatielaag van mijn condensator verdikt heb van 6 naar 7 aparte lagen. Anders had ik af en toe toch doorslag. Je hebt nu dus 3,5 zakjes nodig voor één isolatielaag.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je capaciteit van de condensator nog iets stijgt na het voor de eerste keer draaien. Dit komt denk ik door de aantrekkingskracht van de platen. De stijging zit in de buurt van de 10-20%.

oke bedankt voor de tips. ik ben nu bezig met het filter mdf zagen enzv. en plexi waar alles op gemonteerd moet worden. ik doe de condensator denk ik nog wel in olie aangezien ik er toch helemaal een bakje voor maak. hoop het vannavond af te hebben.

hmm me condensator is doorgeslagen ik was hem ff aan het testen maarjah hij begaf het...

ik wou nu ff een leidse fles gebruiken van 1 nF die werkt toch ook wel. jah ik ben een beetje voorzichtig want ik wil niet noch een trafo eraan hebben....

ik heb het gewoon geprobeerd tesla werkt wel
heb de variac maar tot 50 % gedraaid. niet verder
hier een foto ervan
het vermogen is dus een stuk minder maar ik doe het eerst even veilig aan :)
meer fotos zullen volgen
de tesla is trouwens ook ontstemd weer..

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=firstlight.JPG

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

Een leidse fles lijkt me prima voor het filter.
Die corona is mooi op de foto gekomen :)

De condensator voor je filter is doorgeslagen? Dat is niet te best. Is ie echt helemaal stuk? Of zijn het ook van die zelfreparerende dingen als die Fry heeft?

Kun je eigenlijk geen simpel filtertje maken met een ferrietkern spoel oid?

De foto is nog wat donker, maar ik ben benieuwd hoe het er straks uitziet als je op vol vermogen draait :)

nee het was een zelfbouw condensator maar ik had een klein foutje gemaakt met de constructie denk ik. zag er trouwens wel geinig uit een steekvlam van 3 cm dwars door het mdf van 0.8 cm

ik ga hem morgen denk ik opnieuw proberen te stemmen.

Ik heb even je foto "iets" helderder gemaakt :) En iets verkleind van 1,5MB naar 74kB ;)

http://www.xs4all.nl/~angenen/Roel/jorrit.JPG

De gloed die ervanaf komt is echt mega groot man! Daaruit blijkt wel dat het voltage toch al behoorlijk hoog is.

Hmmm had je doorslag door het MDF heen? Das toch wel knap. Ik zorg er trouwens voor dat de condensator niet op de betonnen vloer ligt bij mij in de garage. Beton is kennelijk een redelijke geleider, je ziet gewoon de vonken erin verdwijnen. Ik leg de condensator altijd op een verhoging van 3cm isolatie.

Wow, geen gevorkte streamers maar wel zo'n enorme waas van corona. gaaf hoor ! Zie je dat in het echt ook zo ?

jah er ging gewoon een steekvlam dwars door het mdf heen. ik had hem ook op een laag piepschuim liggen dus daar licht het denk ik niet aan. ga hem nu wel van plexi glas bouwen dat kan tenminste niet zo makkelijk verkolen als mdf.

@KillerB
je kunt het zo wel een stuk beter zien jah ben zonet tot 80 % gegaan krijg dan al leuke streamers. alleen is hij niet perfect meer gestemd.( moest hem verplaatsen enzo )

ik heb hem gisteravond tot 100% gehad ging wel mooi opzich maar hij is niet meer zo goed gestemd. maak er vannavond wel foto's van. maar ik heb nu gewoon 1 fles als condensator (ongeveer 1 nF) maar dit vind ik niet zo mooi en is niet zo makkelijk.
dus ik wou nu 2 a 3 stukjes pcv buis nemen van 15 cm nemen (3.2 cm) en daar alluminium folie omheen doen en erbinnnen in een pin en zout water. ik heb alleen geen afsluit dopjes meer voor pvc buizen dus die moet ik ff halen

PVC voor een condensator? Kijk eens naar deze pagina. Met name de tabel onderaan. PVC heeft een hele hoge dissipatiefactor. Eigenlijk niet geschikt voor een toepassing als condensator. De verliezen zullen groot zijn.

Ben wel benieuwd naar de fotos vanavond! :) Oh, heb je nu eigenlijk niet een veel te hoge BPS door de 1nF condensator?

- edit -

Quote van de pagina:
"Due to the high frequency and high power requirements of tesla tank capacitors, materials with high losses such as PVC and mylar are not suitable for Tesla Tank Capacitor use."

[Bericht gewijzigd door KillerB the Supreme op ]

mijn condensator is nog steeds 8.4 nF alleen in het filter zit er 1 van 1nF. hmm maar dan moet ik het toch nog maar ff met een leidse fles blijven doen. heb vandaag namelijk weer een condensator gebouwd maar die sloeg alweer door. moet misschien toch maar eens een andere manier zoeken om de draden aan het alu folie te krijgen. hij slaat daar namelijk telkens door..

Oh, als die 1nF condensator voor het filter is zou het wel kunnen denk ik. Dat verhaal over PVC ging meer om de primaire tank-condensator.

Die condensator die nu doorslaat, dat is toch wel je primaire tank-condensator? Hoe bevestig je nu de draden aan het folie dan? Vanuit eigen ervaring met mijn condensator is gebleken dat de speling van isolatie erg belangrijk is. Ik zit nu op 2,5 cm aan de kanten waar de alustrippen het alufolie met elkaar verbindt, en 1,5 cm aan de zijkanten. Met minder speling had ik ook sporadisch doorslag op de gekste punten.

nee dat was ook de condensator voor het filter. mijn nieuwe primaire tank condensator moet ik nog gaan bouwen.
het probleem is dat ik voor 1 nF maar 2 lagen nodig had dus kon ik er eigenlijk niks bij tussen doen. maarjah ik weet nu al wel hoe ik het ga doen zit alleen nog met het probleem dat ik door mijn plexi heen ben dus moet ik hem maar weer van mdf maken.

oke zoals beloofd de fotos van mijn tesla op 100 % vermogen. alleen niet meer gestemd :(

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=tes1.JPG

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=tes2.JPG

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=tes3.JPG

hier links voor grotere versies
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=tes1.JPG
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=tes2.JPG
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=tes3.JPG

meer fotos volgen als hij goed gestemd is :)

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

Die foto's hebben iets weg van mijn eerste rsg coil, een een hele hoop corona maar geen tot weinig streamers.

Wat is de resonantie freq van je coil ? Ik had bij die van mij het idee dat die veel te hoog lag.

de resonantie frequentie ligt rond de 500 Khz wat opzich niet zo heel hoog is voor zon kleine coil. maar hij is weer ontstemd dus ik hoop dat ik dat nog beter kan krijgen.

hoe gaat het eigenlijk met teslamans's tesla coil
ik heb er al een hele tijd niets van gehoord.
komt hij eigenlijk nog wel eens op het forum ?

Zijn onwetendheid is hem fataal geworden ?