dat aan te vullen - en nog eens aan te vullen - en nog eens aan te vullen...

Dat vind ik het grote pluspunt van dit forum, dat dat mogelijk is. Bij andere forums komen aanvullingen verspreid over meerdere berichten te staan, waardoor het zeer onoverzichtelijk wordt.

Als boze forumdeelnemers menen hun enkele jaren oude berichten te moeten verwijderen... het zij zo. Er is dan 1 topic verwoest.
Daar tegenover staan honderden topics die een zinvolle bijdrage leveren aan het verspreiden van kennis en informatie.

De mogelijkheid om berichten nog aan te passen is inderdaad een groot pluspunt van dit forum (welke m.i. sowieso in veel opzichten als voorbeeld zou kunnen dienen voor andere fora). Topic vandalisme ervaar ik hier niet als een groot probleem dat met vervelende beperkingen bestreden zou moeten worden. Mocht het echt de spuigaten uitlopen dan zou overwogen kunnen worden om het wijzigen van een bericht te beperken tot het jouw laatste bericht in een topic of alleen berichten die minder dan een paar dagen geleden geplaatst zijn.

Het is in het verleden vaker voorgekomen, maar het blijven gelukkig incidenten.

Het is - zo bleek eerder - ook mogelijk om oude posts terug te halen, dus als er tijd is (en het topic het waard is) zal een moderator dat ook vast wel doen.

Dit lijkt weer zo'n topic voor het zoeken van een oplossing voor een niet-bestaand probleem.

Op 9 september 2014 16:31:51 schreef joopv:
Sommige deelnemers hier reageren op vragen van "niet-deskundige eindgebruikers" weinig diplomatiek of ronduit lomp

Het ligt er in mijn geval aan in hoeverre een "niet-deskundige" bereid is om te luisteren naar een antwoord van een "deskundige". Ik vind "niet-deskundig" en "zeer eigenwijs" daarbij een gevaarlijke combinatie. En ja... ook ik reageer dan wel eens minder diplomatiek.

hebben weinig of geen inlevingsvermogen

Die vind ik best wel lastig op een technisch forum met technische topics.

reageren op wat er staat in plaats van wat er bedoeld wordt.

Elektrotechniek is in mijn ogen vrij exact en dat betekent dat je ook redelijk strak moet formuleren. En misschien is dat bij velen van ons er op school ook wel ingeprogrammeerd.

Als een "niet-deskundige" op een normale manier een vraag stelt en open staat voor een antwoord, dan wordt hij over het algemeen best goed geholpen. Maar iemand die eigenwijs of arrogant reageert loopt het risico om met pek en veren afgevoerd te worden. Dat laatste zou van mij soms ook wat minder mogen. Vooral omdat er dan snel een soort groepsgedrag ontstaat.

Los daarvan denk ik dat de kritiek op de topicstarter van het USB-topic deels terecht was. Die leek bewust of onbewust keer op keer onjuiste informatie te geven, baseerde zich vooral op zijn eigen aannames en weigerde andere inzichten te accepteren.

Overigens is het dan nog steeds niet nodig om een topic te slopen.

hebben weinig of geen inlevingsvermogen

reageren op wat er staat in plaats van wat er bedoeld wordt

Dit soort uitspraken jagen mij nu juist in de gordijnen.
Wollensokkenpraat van zichzelf benoemde psychotherapeuten.

Elektrotechniek is een exacte wetenschap. Daar hoort dit soort luchtfietserij niet thuis.
Als iemand het daarmee niet eens is, soit. Maar dan moet hij zich op een ander forum begeven.

Op 9 september 2014 20:27:17 schreef evdweele:
Als iemand het daarmee niet eens is, soit. Maar dan moet hij zich op een ander forum begeven.

Nee hoor... het kan allemaal op één forum. Al heb ik persoonlijk ook minder affiniteit met de 'softe' kant.

Op 9 september 2014 20:27:17 schreef evdweele:
[...][...]Dit soort uitspraken jagen mij nu juist in de gordijnen.
Wollensokkenpraat van zichzelf benoemde psychotherapeuten.

Elektrotechniek is een exacte wetenschap. Daar hoort dit soort luchtfietserij niet thuis.

Ach kom, psychologie is ook een wetenschap, nietwaar?

Natuurlijk, er wordt hier over techniek gepraat, maar we hebben toch te maken met mensen? Je ontkomt er dus niet aan, om enigszins rekening te houden met hoe de boodschap aan de andere kant van de lijn overkomt.

Ik weet zeker dat menig jonge techneut hier op het forum schrikt van de botte manier van schrijven van sommigen. Dat kan ook het gevolg zijn van te weinig tijd, waardoor er "even snel" een post wordt gedaan.

de botte manier van schrijven van sommigen

Zoals ik al eerder schreef is dat sterk streek- en beroepsgebonden.
"Is het misschien 4?" is het toch hetzelfde als "Het is 4!" of zit daar een verschil in?

Ik denk dat als je praat over een 'botte manier van schrijven' je je misschien ook niet helemaal hebt verdiept in 'de andere kant'. Misschien is het jouw interpretatie dat het bot is.

En ja... ik wilde net iemand in een ander topic aanspreken omdat hij (volgens mij) onjuiste info postte... en dat heb ik toch heel netjes gedaan? ;-)

Psychologie is ook een wetenschap, met zaken zoals antennevrees zitten we daar erg dichtbij.

Een uitspraak in de stijl van 'Het is 4!' getuigt van zelfverzekerdheid. Als je zeker van je kennis bent, kan je zo'n uitspraak doen. Wat mij betreft hoef je dat niet onder stoelen of banken te steken.

Zaken als antennevrees vind ik heel lastig op een technisch forum omdat ik met technische argumenten die vrees niet kan wegnemen.

Op 9 september 2014 21:06:28 schreef Franzki:
Ik denk dat als je praat over een 'botte manier van schrijven' je je misschien ook niet helemaal hebt verdiept in 'de andere kant'. Misschien is het jouw interpretatie dat het bot is.

En ja... ik wilde net iemand in een ander topic aanspreken omdat hij (volgens mij) onjuiste info postte... en dat heb ik toch heel netjes gedaan? ;-)

Dat heb je keurig gedaan Franzki
Ik voelde mij niet in het minst aangevallen :)
Oh, je viel me helemaal niet aan :)

Ik denk dat je wel een punt hebt: wat ik "bot" noem, kan ook gewoon "direct" zijn. Toch kan een woord extra net een andere toonzetting geven.

Zaken als antennevrees vind ik heel lastig op een technisch forum omdat ik met technische argumenten die vrees niet kan wegnemen.

Klopt, en psychologen zijn we ook zo goed als geen van allen.

Als er gevraagd wordt: 'kan deze antenne (foto) ervoor zorgen dat ik continu een fluittoon hoor?',

dan is het meestal NIET de bedoeling dat we antwoorden 'Nee', of zelfs maar 'Dat hangt ervan af of de buizen boven en onder dicht zijn gemaakt; anders kan het door de wind komen'.

De bedoeling is dan meestal dat we antwoorden 'Ja, U heeft duidelijk last van elektrosmog, alléén wij begrijpen Uw marteling, hier is het nummer van een bevriende tovenaar; die kan zorgen dat het weggaat, en dat de buurman een zware straf krijgt.'

Denkt zo'n vragensteller even na, dan beseft hij/zij na een paar tegenvragen wel dat dat gewenste antwoord misschien niet meer gaat komen. De volgende reactie hangt van de persoon af, maar komt meestal neer op miskendheid.

Dit is een duidelijk geval van damned if you do and damned if you don't. De enige actie is toch maar een technisch correct antwoord geven.

Wat is nu mijn punt: bij die Antennengeschädigten is het gedrag gemakkelijk te herkennen (en TE gemakkelijk belachelijk te maken), maar bij veel andere TS werkt er net zo'n mechanisme, alleen vaak iets minder sterk, en soms ook langzamer.

Ook in die gevallen, denk ik, toch maar je beste antwoord geven. Psychologie kennen we niet (en levert hier waarschijnlijk niets op), en politiek zijn we hier nu juist ontvlucht. :)

Er schiet me nog iets anders te binnen dat mogelijk het verschil van interpretatie van taal zou kunnen verklaren: Het generatieravijn :-)
In de jaren 50 van de vorige eeuw - waarin ik ben opgegroeid - werd er niet zachtzinnig met de 'tere kinderzieltjes' omgesprongen. Het was de tijd van de wederopbouw na WO-II en het motto was 'Niet lullen maar poetsen'.
De softe aanpak kwam met de flowerpower in de jaren 70. Ik hoor mijn buren nog hoe ze hun kinderen probeerden op te voeden: "Nee, Jantje, de poes vindt het niet leuk als je hem zijn ogen uit steekt". Iets heel anders kreeg ikzelf van mijn ouders te horen (lees: voelen) als ik een kat zat te plagen.

Zou dat verklaren hoe anderen (jongeren) tegen mijn taalgebruik aankijken?

Ik denk dat het dezelfde doelgroep is met de lange tenen waar ik eerder over schreef. Lichtgeraakt volk, en dat zeg ik toch als lid van ongeveer 1 generatie jonger dat zelf toch ook al gewend is om omslachtiger en symbolischer te formuleren.

Er is op een zeker moment een soort cultuur of subcultuur ontstaan waarin het voor sommigen gewoon is dat ze niets fout doen (alleen maar anders, ofzo) en elke uiting die op autoritaire tegenspraak lijkt als 'aanspreken op een zeer ernstige fout' of 'kleinerend' ervaren inplaats van als "goed op weg helpen". Heel erg 'fout' geformuleerd: "jij mij aankijken, ik jou doodsteken" maar dan de autochtone variant ervan. Mogelijk inderdaad een exponent van een alles moet kunnen-opvoeding. Gelukkig gaat dat soort dingen in sinussen, dus over een aantal jaar hebben we daar geen last meer van. Nu moeten we eerst alleen even door de overdreven maatschappelijke tegenreactie heenbijten (zie huidige politie(ke )staat en maatschappelijk klimaat).

Ik zou overigens adviseren om gewoon dezelfde feitelijke toon te blijven hanteren. Omdat je weet waar je het over hebt mag je wat je zegt ook best als zodanig laten overkomen (dat zei hierboven iemand anders ook al).

P.S. Volgens mij is joopv gewoon van jouw generatie, dus zijn ongetwijfeld goedbedoelde adviezen komen niet uit een generatiekloof voort.

@evdweele ik denk dat het nog een tijdje later begon.. Ik heb namelijk dezelfde opvoeding genoten als jou, en dat was nog in de begin jaren 70 ;-) (Ik heb ook kennis gemaakt met de mattenklopper, en ik kan je vertellen dat dat gerust een goede leermeester is, ik heb er ontzag voor ;-) ) (Wees gerust, ik heb hem nog niet bij mijn kinderen gebruikt)

Topic vandalisme komt niet zo vaak voor, dus ik zou, zoals enkele anderen al voorstellen, niet zo snel geneigd zijn een technische beperking in te bouwen. Er is wel iets voor te zeggen om met een tijdslimiet voor editten te werken maar er zijn best wel wat posts waarbij het handig zou zijn om ze langer te kunnen editten.

Ik heb de posts uit het USB stick topic hersteld.

Op 9 september 2014 19:10:08 schreef SparkyGSX:
Toch een beetje vreemd dat hier nog steeds geen reacties zijn van mensen met een rode nickname...

Bij deze :).

Hoe is het uberhaupt mogelijk dat een TS het HELE topic verwijderd? Dat kan toch niet? In dat geval heeft een mod het topic verwijderd (ik denk aan het antenne topic). Dat vindt ik dan minstens zo kwalijk als het "verminken" van een topic door het deleten van de TS-posts. Of mis ik nu wat?

@Jeroen.. Zou het wat zijn om een tijdlimiet in te stellen, en dat je daarna niet meer kunt verwijderen, maar nog wel kan aanvullen?? Want dat is dus eigenlijk het grootste probleem denk ik.

Op 9 september 2014 22:16:23 schreef flipflop:
Hoe is het uberhaupt mogelijk dat een TS het HELE topic verwijderd? Dat kan toch niet?

Soms doen de moderators ook aan topic-vandalisme.

Ik denk dat in het antenne-topic de topicstarter nogal wat herleidbare persoonlijke informatie had gepost waardoor ze later spijt kreeg...

En dan lijkt me zo'n actie wel terecht.

Dankjewel Jeroen!

Wat dat complete antenne-topic betreft is het nog even speculeren, maar het meest waarschijnlijke scenario is dat de TS dat aan een mod gevraagd heeft en de mod gedacht heeft 'gaat nergens over, beter maar weghalen dan de moeite nemen om te anonimiseren'. Daarbij had hij natuurlijk buiten al die lezers en posters gerekend die zich het topic nog herinnerden en er om deze of gene reden toch al aandacht of tijd in geïnvesteerd hadden (ik werd er zelf ook al op attent gemaakt nog voordat ik het doorhad of evdweele melding maakte, dus zoiets valt kennelijk op). Nu blijkt duidelijk dat het verwijderen in zo'n geval meer misverstanden (zie de conversatie tussen evdweele en joopv die nu ergens blijft bungelen) en inspanning oplevert dan het zachter ingrijpen had opgeleverd.

Opzich vind ik mijn bijdrage in dat topic zeker niet zo waardevol dat hij behouden had moeten blijven (over de bijdrages van anderen kan ik niet oordelen natuurlijk, al was er inderdaad wel een zeker 'gaat nergens over' aspect aan het geheel toen ik het voor het laatst las - behalve nuttige adviezen herinner ik me ook vaag een lacherig sfeertje dus potentieel veel werk om te modereren).

Ik was vroeger rabiaat tegen verwijderen, maar ook nu vind ik anonimiseren en van een stevig hangslot voorzien zelfs in uitgesproken informatie-arme topics toch wel transparanter. Als het zoveel mensen opvalt en op zijn beurt al discussie en metadiscussie uitlokt dan was op zijn minst een korte verklaring wel efficienter geweest.

Op 9 september 2014 22:19:11 schreef Franzki:
...nogal wat herleidbare persoonlijke informatie had gepost waardoor ze later spijt kreeg...

Dat kun je toch de-personaliseren? Lijkt me niet zo complex. Kijk, veel posters stoppen er tijd en energie in. Daar zat ook best nuttige info tussen voor ons allemaal. Ik vind het nogal ver gaan om alles zomaar in het putje te storten.

Op 9 september 2014 22:18:31 schreef Fredjuhh:
@Jeroen.. Zou het wat zijn om een tijdlimiet in te stellen, en dat je daarna niet meer kunt verwijderen, maar nog wel kan aanvullen?? Want dat is dus eigenlijk het grootste probleem denk ik.

Ik stoor me bij forums waar zo'n tijdslimiet is meer aan de tijdslimiet dan aan mensen die hier hun posts veranderen.

Ik wil graag even reageren over dit topic. Ik ben de topic starter die zijn posts heeft verwijderd. Ik was in de veronderstelling een posts te plaatsen om te sparren met mensen die het onderwerp ook leuk vinden. Kennis te delen en wat te leren. Mensen kunnen zelf bepalen of ze willen reageren of niet en ik heb veel informatie gehad van forum members.

Als forum members posts plaatsen waarbij ik mij aangevallen voel dan houd het voor mij wel op. Ik doe dit om te sparren en kennis te delen. Ik ben bereid dingen uit te vogelen en vind het leuk qua kennis en dit vast te leggen, maar na me aangevallen te voelen was ik er klaar mee en ben ik verhuist naar een andere forum om door te sparren over dezelfde topic. Aan wie het nu ligt is mij om het even. Ik voelde me aangevallen en geroepen weg te gaan en mijn posts te verwijderen. Hier enkele voorbeeld in 1 topic:

Progger: volgens mij loop je de boel te neppen.
Frankzi: NEE!
Frankzi: Lariekoek
Progger: dus de laatste 25 posts gaan nergens over
Frankzi: Het lijkt een beetje op trollen wat de topicstarter doet
Frankzi: Ik geloof je hele verhaal niet meer eigenlijk... en voel me vooral een beetje voor de gek gehouden.
SparkyGSX: Eerlijk gezegd begin ik zo langzamerhand ook wel een beetje mijn geduld te verliezen.
rew: Een onveilige aanname, want het IS niet zo.
rew: voor iets waarvan je VERWACHT dat het niet gaat werken, stuit mij (en Franzki) tegen de borst.
Frankzi: Dus omdat jij denkt dat het niet kan, gebeurt het niet?
Progger: Jullie hebben gelijk, zo komen we niet verder.
Frankzi: Maar als jij na al die jaren ineens denkt dat de schijf niet encrypted is, kunnen we het topic net zo goed sluiten.

Iedereen maakt keuzes en mijn keuze was om de posts te verwijderen en te vertrekken van dit forum en ergens anders een topic te openen. Jammer, want zoals gezegd deed ik het voor de kennis en niets anders...

Ik wil wel nogmaals iedereen bedanken aan zijn/haar bijdrage en het is goed dat de topic weer "compleet" is door mijn posts terug te halen.

Ik heb het topic ook meegelezen, en ik heb weinig gezien waardoor je je aangevallen zou moeten voelen. Enige scepsis van andere gebruikers in dat topic is begrijpelijk omdat je een aantal keer met tegenstrijdige informatie komt.

Dat lijstje aan voorbeelden, dat zijn slechts delen van zinnen uit context. Ik snap dat jij je daar door aangevallen voelt, maar alles wat wij zien is wat verhitte discussie.