maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die satanische krachten komen mijnsinziens wellicht meer uit jezelf of uit je medemens, je kunt het ook gewoon slechtheid noemen (sommige mensen zijn dat niet, anderen incidenteel, nog weer anderen structureel en een overlappend aantal mensen is er gewoon bang van zonder erbij stil te staan in welke groep zij of hun medemens in te delen is en/of onder welke omstandigheden zij of anderen in welke andere groep vallen).
Verschijnselen die in principe verklaarbaar zouden moeten zijn, zijn dat ook en hebben mijnsinziens niet automatisch met duistere machten te maken. Zelfs al kennen we de verklaring (zoals in dit geval) niet of nog niet.
Immers hoort dat niet kunnen verklaren ook gewoon bij (natuur)wetenschap (dat is hier de link tussen levensbeschouwelijke zaken en de electronica): Niet alles is direct te verklaren, maar hoeft daarom nog geen onzin te zijn of werk van een hogere macht (hetzij een goede hetzij een kwade, die kunnen qua concept niet zonder elkaar). Hoeft niet, kan wel natuurlijk maar acht ik tamelijk onwaarschijnlijk. Ik leg me misschien makkelijker bij die onwetendheid neer dan anderen, en soms moet je natuurlijk wel absoluut willen weten hoe iets zit (daar zijn de meeste belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen direct of indirect uit voortgekomen).
Toegepast op de wichelroede is dat alles wat mij betreft vrij simpel. Het is geen onzin want waarom zou iemand een toneelstuk gaan opvoeren als er niemand kijkt. Het is bovendien in beperkte mate reproduceerbaar (in elk geval door bepaalde personen met een groter dan op basis van toeval te verwachten resultaat). Het zal ook geen kwaadwillende hogere macht zijn (die zou zich wel erg moeten vervelen om dat soort relatief nuttige dingen uit te spoken die ook geen duidelijke schaduwzijde hebben).
Blijft over een onverklaard maar enigszins tastbaar verschijnsel. Dat hoeft zich wat mij betreft niet of niet direct op het terrein van electrische of magnetische velden te bevinden, kan bijvoorbeeld mechanisch zijn of op basis van onbewuste waarnemingen van andere zintuigen (inclusief ogen, oren en tast, maar we hebben er meer dan 5 of de spreekwoordelijke 6, dat was ooit een heel ruwe schatting).
Hippie
Waar een wil is, is een weg
Heb een jaar geleden dezelfde ervaring gehad. Een kennis van me die installateur is moest bij mijn ouders op het erf weten waar veilig gegraven kon worden. We wisten dat er ergens een 230V kabel liep.
Pakt ie 2 koperen waterleidingen in een L-vorm gebogen uit zijn bus en ja hoor de koperen leidingen wezen zo naar elkaar toe op de plek waar mijn vader ongeveer dacht dat er een leiding zat. (dus een beetje beïnvloed door mijn vader dacht ik toen) Ik mocht het zelf ook proberen en bij mij gingen ze ook in één lijn staan op dezelfde plek. Vond dit zo bizar, wist wel van dit gehocus-pocus af maar geloofde er nooit zo in.
Heb toen nog een experiment gedaan met een grond-radar van een verhuurbedrijf. Eerst met de wichelroede de plek bepalen waar de leiding liep en toen met de grondradar verifiëren. Over een lengte van 30 meter kon ik zo feilloos de kabel vinden.
Dus verder geëxperimenteerd. Bij mijn woonhuis in de garage gelopen, en ja daar vond ik ook een punt waar ze bij elkaar kwamen. Toen een schetsje gemaakt en er op aangegeven waar bij mij de uitslag zat. Toen mijn vrouw dit laten doen (was er inmiddels al achter dat die het ook kon). Haar ook een schetsje laten maken en later in de woonkamer dit vergelijken, bleken we exact dezelfde plek gevonden te hebben. Later dit nog een keer succesvol herhaalt op een andere plek.
Vind dit ergens wel heel apart. Ben net als DE OLDE ook christen dus houdt ik er rekening mee dat dit een of ander occult iets is, alhoewel ik ook niet uitsluit dat hier een wetenschappelijke verklaring voor is. By the way, mijn vervolg-experimenten deed ik met gewoon gegalvaniseerd staal-draad van circa 2mm dik
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik wil graag een mogelijke natuurkundige/quantum mechanische verklaring van dit fenomeen. Voor een theologische verklaring zijn vast ook forums maar dat heeft niet mijn interesse.
Ik denk niet dat het in mijn geval een psychologische reden heeft want dan zou het juist niet moeten werken. Als het niet meetbaar is geloof ik er niet in 
Gezien de andere reactie werkt het dus bij AC, het lijkt me ook de meest voor de hand liggende signaal bij grondradar/sonar achtige metingen. Het is blijkbaar niet persoon gebonden, repeteer baar en kunnen we magnetisch metaal afstrepen (omdat het blijkbaar ook met koper werkt).
Er loopt hier een 3 fase leiding van het huis naar de garage. Daar kan ik eens wat proberen. Als het uitslaat in mijn handen dan is de volgende test of het beweegt in lagers die geïsoleerd zijn van elkaar. Dan wat experimenteren met capacitieve koppelingen. Als dat lukt dan moet dat veld/fenomeen ook goed meetbaar zijn.
Ik ken iemand die zich bezig houdt met hydro en geophysics en de meest wilde radar systemen daarvoor gebruikt. Maar hij werkt ook met magnetometers die verstoringen in het aardmagnetisch veld meten. Ik ken nog iemand die daar een meter voor heeft. Hij heeft wel eens verteld hoe enorm gevoelig zo'n ding is.
joopv
Golden Member
Dubbelblinde testen?
Statistisch significante resultaten?
Laat een derde partij x kabels of leidingen begraven in een vereffende zandvlakte (x kan ook 0 zijn). Niemand behalve die partij weet hoe en wat. Laat dan b.v. 200 personen trachten de leidingen te vinden, onafhankelijk van elkaar en zonder dat men dit van elkaar ziet of weet. De proefpersonen verdeel je in groepen, en die vertel je verschillende verhalen over wat er in de grond zou zitten.
Ik ben benieuwd hoeveel er dan overblijft van de opsporingen, en of er een correlatie is met de werkelijkheid.
====
Overigens,
Ik vind het een beetje opmerkelijk om te zien dat hier serieus over gediscussieerd wordt. In een topic waarin iemand beweerd ziek (beïnvloed) te worden van antennes worden heel andere reacties gegeven. Het voelt nogal dubbel aan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik meen dat de klachten daar weer wat anders van aard waren, maar inderdaad als je het op de ene manier zou kunnen waarnemen zou dat misschien ook wel op de andere manieren kunnen. Een belangrijk verschil is dat fred enigszins thuis is in de materie dus de zaak ook wat bruikbaarder onder woorden kan brengen. Bovendien heeft hij eerder de benodigde kennis en discipline om gestructureerd onderzoek te doen inplaats van het onder leken vaker voorkomende wild gokken en in rondjes blijven lopen.
Verstoring van aardmagnetisch veld (inplaats van meting van een uitgestraald veld) klinkt als een hypothese die in elk geval de moeite van onderzoeken waard is. Als het even kan dubbelblind, maar eerste verkenningen kunnen ook gewoon zelf.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Bij een grote wasstraat waar ik de besturing voor gemaakt heb, hadden ze op een gegeven moment ook een wichelroedeloper ingeschakeld om een nieuwe waterbron te vinden die genoeg water kon opleveren na kanaalvorming.
Ik moest daar smakelijk om lachen daar ik al helemaal niets van dit soort kul moet hebben, maar tot mijn verbazing werkte het wel...
Dacht eerst nog dat het een gelukstreffer was, maar het blijkt dat die man door allerhande bedrijven ingeschakeld wordt.
Dat geeft toch te denken...
Toch zal er ergens een natuurkundige verklaring voor zijn, ben benieuwd of Fred daar achter komt. Aan meetapparatuur heeft ie in ieder geval geen gebrek.
Ps Ik heb zelf ook een TDR (Tektronix 1502) maar toch is het knap lastig als je niet weet waar de kabel loopt, je kunt alleen de afstand tot de onderbreking zien. Daar ben ik al mee op de koffie gekomen
Ik vermoed dat het een wisselwerking is tussen de 'verstoring' in het aardmagnetisch veld en het veld van je eigen etherlichaam.
Of dat tegenwoordig meetbaar is met een of ander meetinstrument boeit mij eigenlijk niet.
joopv
Golden Member
Op 15 september 2014 22:38:33 schreef joopv:
Dubbelblinde testen?
Statistisch significante resultaten?
Een paar minuutjes googlen leert ons dat er meerdere wetenschappelijk verantwoorde onderzoeken geweest zijn naar dit verschijnsel, en dat bij geen enkel onderzoek is aangetoond dat wichelroedes werken.
Dit is een aardig begin van een zoektocht naar leesmateriaal:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dowsing
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Toch vind ik het nog wel een verschil of je het hebt over het klassieke wichelroede-lopen, of het detecteren van een opzettelijk aangelegde spanning die een bepaald elektrisch/magnetisch/... veld zou kunnen creëren.
Dat gezegd hebbende zou ik vervolgens ook niet weten hoe dat met 2 L-vormige stukjes metaal in de hand te doen is. Feit blijft wel dat de telecom-monteur dit in zijn dagelijks werk kennelijk de snelste methode vindt, terwijl hij ook geschikte meetapparatuur bij zich heeft.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Op 15 september 2014 21:23:55 schreef DE OLDE:
[...]Dat is het juist, je wordt op een of andere manier door satanische machten beïnvloed. Je kunt daar lacherig over doen of naar je hoofd wijzen , maar het is wel zo. Ik heb me in het verleden nogal in zulke zaken verdiept , maar je wordt er niet gelukkig van. Ik ben christen , maar je wordt wel van je geloof afgetrokken. Verder denk ik dat we hierover geen zware inhoudelijke discussie moeten voeren. Dat is hier niet de plaats voor m.i. (Wil niet zeggen dat ik zoiets uit de weg ga , maar heeft niet met electronica te maken )
Yep, ik ben het met je eens.
Nadat ik christen werd, heb ik ook genoeg dingen meegemaakt. Duisternis verdraagt licht nu eenmaal niet.
Veel dingen lijken "ten baat van de mens" te zijn, maar uiteindelijk merk je dat het je meer verlies heeft gebracht dan je eerst zou vermoeden.
Daarom geloof ik niet dat je dingen als wichelroedeloperij wetenschappelijk kunt aantonen. Tenzij je die wetenschap doortrekt tot in de geestelijke, onzichtbare wereld.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Kunnen we de theologische aspecten hier buiten laten ? Dat levert alleen verhitte discussies zonder einde op en dan beginnen er moderators met slotjes te zwaaien.
Feit blijft wel dat de telecom-monteur dit in zijn dagelijks werk kennelijk de snelste methode vindt, terwijl hij ook geschikte meetapparatuur bij zich heeft.
En dat is de hoofdreden waarom ik zo nieuwsgierig ben. Hij heeft idd de apparatuur bij zich.
Ik had beter het woord wichelroede niet kunnen gebruiken want dat is het niet. Het gaat meer richting E-veld probes. Dat wichelroede was meer sarcastisch bedoeld.
Ik wil dit niet bewijzen om gelijk te krijgen ofzo. Ik wil gewoon weten hoe dit werkt. En als dat psychologisch blijkt, of een onbewuste reactie van spieren op "iets" vind ik dat ook best, dan ben ik er blijkbaar in getrapt.
Maar als het iets natuurkundigs is, wat genoeg "kracht" heeft om op dik 1,5 meter afstand en onder de grond staafjes in mijn hand te bewegen, dan moet het meetbaar zijn.
Bij een electrometer veroorzaakt een statisch electrisch veld ook een beweging. De blaadjes stoten elkaar af.
Een compasnaald beweegt ook maar daar hebben we een verklaring voor. De eerste stroom meters waren overigens niet meer dan compassen. Maar willen we het aardmagnetisch veld meten dan hebben we heel gevoelige magnetometers nodig. Dan verwacht je niet dat een simpel magneetje daardoor wel kan bewegen.
Ik ben geen fan van statistiek en dubbelblind testen. Als iets meetbaar en onderbouwd verklaarbaar is heb je die niet nodig. En als het dat niet is, is voor mij een dubbel blind test die aantoont dat het mogelijk werkt nog steeds geen bewijs.
Zitten hier geen (oudere) kabelaars / telecom monteurs op het forum? Als er meerdere meldingen van gemaakt worden dan zal daar toch in de kantine over gepraat worden?
kompas, verstoring aard magnetisch veld... lijkt me een verklaring worden.
omdat het met de hand jezelf mogelijk van invloed bent, of zoiets. is het niet een idee met twee kompassen op een plankje te gaan rond lopen. Die zullen ook moeten uitslaan lijkt me dan?
hurricane
Mvg Oswald
Er is meer tussen hemel en aarde dan wat wij vermoeden.
Ga er niet uitgebreid op ingaan maar heb dat al aan den lijve mogen ondervinden.
Het is niet omdat iets niet wetenschappelijk gedocumenteerd is, dat het dan automatisch niet bestaat.
Het zou nogal hautain van ons zijn om te beweren dat we alles weten. 
Zolang er geen bewijs voor de hemel is bestaat er niets tussen hemel en aarde.
Iets wat nog niet wetenschappelijke bewezen is bestaat wel maar hebben wij met de huidige methode en technieken niet kunnen bewijzen zoals: het HIGGS deeltje (hoewel we daar bijna zijn geloof ik)
Denk ook aan Mendelejev; hij berekende dat er op lege plaatsen( volgens zijn periodiek systeem) elementen moesten zijn met bekende eigenschappen.
Ze waren alleen nog niet ontdekt.
Wie weet wat Fred nog ontdekt.
Om echter omgebogen lasstaafjes te laten bewegen moet er toch sprake zijn van een stevig veld. Als er echter sprake is van beinvloeding van zenuwen( en in het verlengde daarvan spieren) die vingers gaan sturen zou het ook moeten werken met kunststof staafjes.
Vermoedelijk is dat niet ter sprake gekomen.
Op 16 september 2014 10:59:25 schreef pietplof:
Als er echter sprake is van beinvloeding van zenuwen( en in het verlengde daarvan spieren) die vingers gaan sturen zou het ook moeten werken met kunststof staafjes.
Niet als de staafjes ook meteen als antenne dienen.
maartenbakker
Golden Member
.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (100%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@RAAF:
Zie: Op 15 september 2014 18:23:39
Ah, juist!
Ik kreeg geen hit in Wiki met "TDR" 
@pietplof:
Zie: Op 16 september 2014 10:59:25
Voor het prikkelen van zenuw- en spiercellen van buitenaf, zijn redelijk wat hogere spanningen en energieniveaus nodig dan die in de cellen zelf opgewekt worden en zeker hoger dan die je vanaf een 'Wichelantenne' zal mogen verwachten...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Of die man heeft je gewoon beet. Hij heeft wel een half uur staan lopen voor je 's een keer keek! (Niet dat dat geeft, want je zag het toch niet
).
Maarja. als je het leuk vind, kun je natuurlijk wel allerlei meetapparatuur aan de wichelroede hangen. Als je het zelf kunt voelen (om vervolgens al dan niet bewust de stokjes te verdraaien), of het is een effect dat sterk genoeg is om zelf direct kracht uit te oefenen op de stokjes, dan moet het ook meetbaar zijn.
Op 16 september 2014 10:13:56 schreef Jan klaasen:
Iets wat nog niet wetenschappelijke bewezen is bestaat wel maar hebben wij met de huidige methode en technieken niet kunnen bewijzen zoals: het HIGGS deeltje (hoewel we daar bijna zijn geloof ik)
O jawel hoor klik
van de wikipedia pagina:
Op 14 maart 2013 werd door CERN nogmaals onder voorbehoud bevestigd dat het deeltje bestaat.[3]
Bijna dus..... onder voorbehoud wil ik ook wel bevestigen dat ik over water kan lopen, en water in wijn kan veranderen. (bij nader inzien was de temperatuur -10 celcius, en was het geen wijn maar pis)
je kunt ze wel kopen: http://www.ebay.nl/itm/1-DOWSING-Divining-Rod-HUNTING-SPIRIT-biolocati…
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (19%)]
Hippie
Waar een wil is, is een weg
Bij vorige reacties wordt de hypothese van een verstoord magnetisch veld geopperd.
Dit zou best eens een verklaring kunnen zijn, ze hebben nog maar pas wetenschappelijk aangetoond dat duiven de weg terug kunnen vinden met speciale neuronen in de hersenen zie http://phys.org/news/2012-04-pigeons.html.
Iedereen kent toch ook wel de verhalen van katten die de weg terug weten te vinden over tientallen/honderden kilometers.
dus misschien heeft een mens ook een dergelijke mogelijkheid in zijn hersenen, en kun je zo onbewust 2 draadjes "aansturen".
maartenbakker
Golden Member
Dat vind ik een waarschijnlijker hypothese dan dat de draden zelf op het veld reageren. Maar meteen ook een veel problematischer hypothese om te toetsen. Dus toch maar met de draden zelf beginnen.
het is wel degelijk VOODOO... kleine kinderen worden er blind van, daarom heb ik bij mijn wichelroedes de "punten" weer teruggebogen
het werkt ook met plastic staafjes, zelfs met een stevige slang in een lus gebogen zodat hij bijna knikt, je houd hem dan vast met de duimen naar buiten, dezelfe manier waarop men in de middeleeuwen een gevorkte tak vasthield
maar als je er wetenschappelijk aan gaat meten..... meet eens of de proefpersoon z'n handen beweegt, dan zul je merken dat het echt spierkracht is
het is puur het vinden van water in een gegraven sleuf
graaf een sleuf van 10 M breed en 100 M lang en rol daar een hele dikke stroomkabel in uit, gooi er een meter zand op en je vind hem NIET
graaf een sleufje van 0.5 M diep en stop er niks in, dan vind je niks, graaf hem 0.8 M diep, dan toevallig wel in het grondwater, en je vind hem perfect
zelfs gedempte sloten zijn zo terug te vinden
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 16 september 2014 21:18:45 schreef Hippie:
Bij vorige reacties wordt de hypothese van een verstoord magnetisch veld geopperd.
Dit zou best eens een verklaring kunnen zijn
Dat kunnen we uitsluiten. Immers, als dat veld zo sterk zou zijn dat die draden erdoor worden bewogen, dan zou autorijden tamelijk lastig worden. En m'n kroonluchter zou niet zo netjes vertikaal hangen, en....
Maar ehm, zullen we de volgende keer maar gewoon aannemen dat mensen terecht last hebben van DECT/UMTS/WIFI "straling"?
[Bericht gewijzigd door flipflop op (12%)]