SimpeleZiel
All science is either physics or stamp collecting.
Ik ga de orginele schakeling met de diodes eens proberen. Weerstanden en condensatoren vinden lukt me zelf denk ik wel bij Conrad.
Als ik de karakteristiek van de LED zie kan ik denk ik wel iets van de voorschakel weerstand maken.
Ik ga 3 volt (twee batterijen in serie) op de plus en min zetten.
Waar moet ik op letten bij de FET en de diodes?
Ik zie bijvoorbeeld op de site van Conrad wel FET's voor hoge voltages, relatief hoge amperages maar kunnen die ook voor 3 Volt?
EricP
mét CE
Heeft iemand al eens nagedacht over nauwkeurigheid en reproduceerbaarheid? Hoe belangrijk is dat? Als dat interessant is, dan kom je al snel bij een Xtal uit. Dan kan het nog steeds prima in hardware, maar ik denk dat ik ook naar een AVR zou grijpen omdat het met minder componenten en een laag stroomgebruik en erg flexibele oplossing is. Ja, het is overkill. Nee, het kost geen drol meer...
FET met 3V... Hmz... Heeft dat voordelen? Als je alleen maar een LED wilt aansturen... Dat doe een 555 toch zo ook wel? Ding kan meen ik iets van 100 of 200mA sinken / source. Die paar mA voor een LED moet dan toch ook lukken?
benleentje
Golden Member
Je kan een BS170 proberen dat is een klein fetje. Met 3V zit je net op de grens het zou waarschijnlijk net aan gaan.
Thevel
Golden Member
Op 11 oktober 2014 22:23:10 schreef SimpeleZiel:
Ik ga 3 volt (twee batterijen in serie) op de plus en min zetten.
Voor het IC wordt een minimum spanning van 3V opgegeven.
Iets onder de 3V zal het nog wel werken, maar als de batterijen leeg beginnen te raken is het nog de vraag of het goed blijft werken.
Het is beter om 3 batterijen (4,5V) te gebruiken, desnoods 3 AAA batterijen.
Een 9V blokje kan natuurlijk ook.
Over het stroomverbruik moet je geen zorgen maken, we praten over slechts enkele micro-Amperes.
De LED brand elke 3 minuten een paar seconden, maar ook dat zet geen zoden aan de dijk.
Op een 9V blokje zal het makkelijk anderhalf tot twee jaar moeten werken, met 3 AAA cellen zelfs langer.
Als ik de karakteristiek van de LED zie kan ik denk ik wel iets van de voorschakel weerstand maken.
Inderdaad, er moet een weerstand in serie, deze staat ook in het schema.
Ik ga er even vanuit dat je een standaard rode LED wil gebruiken, de LED is goed zichtbaar met een stroom van 10mA, de spanning over de LED is ongeveer 2V
Als je een 9V batterij gebruikt is de spanning over de serie weerstand 9V-2V =7V
De weerstand is dus 7V/0.01A =700Ω
680Ω is een "standaard" waarde (E12 reeks) en kan dus prima.
SimpeleZiel
Zou deze als diode voldoen?:
<LINK>
Dit is de laagste blokkerspanning van 75Volt. Moet voldoende zijn, toch?
(Ongelofelijk dat zoiets maar 4 cent kost. Ooit heb ik gewerkt in de nu opgedoekte fabriek van Philips waar dit soort "kippenvoer" gemaakt werd...)
Thevel
Golden Member
Zou deze als diode voldoen?
Deze voldoet prima!
Ongelofelijk dat zoiets maar 4 cent kost.
Nog duur, er zijn webshops waar ze 1 a 2 cent kosten (per 100)
SimpeleZiel
Bedankt voor de antwoorden.
(Ik ga toch maar 3x AAA batterijen toepassen.)
Laatste vraag die nog niet beantwoord was, voordat ik ga bestellen en solderen: Wat is het verband tussen de tel-frequentie en de waarde van de weerstand en de condensator?
De frequentie is afhankelijk van de op/ontlaadtijd van de condensator.
Dit gebeurt via de weerstanden. Vandaar dat zowel de grote van de weerstand als de capaciteit van de condensator een rol spelen in de frequentie
Grote weerstand: condensator laadt traag op
Kleine weerstand condensator laadt snel op
Grote capaciteit: duurt lang om te laden
Kleine capaciteit: duurt kort om te laden.
edit: plaatje uit datasheet van de 4060. Daarin zie je dat de weerstanden samen met de condensator en een paar interne poortjes een oscillator vormen.
Thevel
Golden Member
Op 12 oktober 2014 01:24:36 schreef Thevel:
[...]
De LED brand elke 3 minuten een paar seconden, maar ook dat zet geen zoden aan de dijk.
Ik was een beetje te voorbarig, na wat rekenwerk zet het wel zoden aan de dijk.
Stel je laat de LED elke 3 minuten 2 seconden branden.
De LED brand dus 1/90-ste van de tijd, bij een stroom van 10mA gebruikt de LED dus gemiddeld 10mA/90=0,111mA (110µA)
Na een jaar heeft de LED dus 0,111x24x365=972mA gebruikt.
Het verbruik van het IC is wel bijna te verwaarlozen, stel dat dit zelfs 10µA is, na een jaar is het verbruik slechts 87mA.
Een alkaline AAA batterij heeft een capaciteit van ongeveer 1200mAH, dus theoretisch zullen de batterijen ruim een jaar meegaan.
Als je wilt dat de batterijen langer meegaan is de oplossing simpel: gebruik een Low Current LED.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?searchStr=Low+Current+&_a=viewCat
Zo'n LED is goed zichtbaar bij een stroom van slechts 1mA, na een jaar gebruikt de LED nog geen 100mA
3 AAA cellen zullen nu wel jaren meegaan.
De LED serie weerstand moet je natuurlijk ook aanpassen, deze wordt nu 6,8KΩ.