Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

blackdog

Golden Member

Hi rbeckers,

Hoe bedoel je "beperkt frequentie gebied"...
Ik zou het heel prettig vinden als mijn SA tot 10 Hz zou gaan :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Tja, ik bedoelde 150MHz... ;)
Voor 10Hz gebruik ik of de audio ingang van een PC of een scoop.

guidob

Overleden

http://members.home.nl/baltusg/TG501_1.jpg

Een TG501 Time Mark Generator. Daar doe je dit mee:

http://members.home.nl/baltusg/TG501_2.jpg
Voor de foto de variable aangezet, daar kan je de afwijking van de scope mee bepalen. Die zie je dan in procenten op het display.

Komt ook nog een 200MHz, 500MHz en 1GHz sinus uit. Alleen die laatste werkt niet. Moet ik nog een keer verder mee.

Nu zit er een optie in voor een externe referentie frequentie, in plaats van het intern kristal. Moet je een 7490 deler plaatsen op de onderkant van de pcb en wat jumpers leggen. Maar het is normaal of intern, of extern. Dus maar wat knutselen:

http://members.home.nl/baltusg/TG501_3.jpg

GAL op de 7490 die schakelt tussen intern en extern. Schakel input hangt aan een pull-up. Op de achterkant van de TM503 zitten BNCs en die heb ik gebruikt: één voor de referentie frequentie en één om te schakelen. Schakel draadje naar de BNC, 50 Ohm terminator erop en het apparaat schakelt naar de externe referentie.

Zie je verder niet op de scope, maar gewoon omdat het kan :) Al ging een autodetectie van een extern signaal me weer te ver ;)

Tidak Ada

Golden Member

Kijk, dat is nu eens een nuttig instrument! ;)

Dat inwendige kristal, zit dat in een oven? Ik heb indertijd mijn HP140A met een dergelijk ding geijkt. Die moest je een paar dagen van te voren aanzeten en tijdens de hele calibratieperiode (Die kosstte meerdere dagen) aan laten staan.

Kan je er ook een pulsgenerator mee ijken? Zonder scoop dus, maar met die interne verschiltijdcounter...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Ik heb een van zijn voorouders, de 184. Daar zit een oven in.
Kan de jouwe ook combinaties maken ?
Dan zie je bv een hoge naald om de 5 divisies en daartussen korte naalden op elke divisie.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/08/tek184folder.png

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Op 23 oktober 2014 12:12:13 schreef Tidak Ada:
Dat inwendige kristal, zit dat in een oven?

Kan je er ook een pulsgenerator mee ijken? Zonder scoop dus, maar met die interne verschiltijdcounter...

Nee, geen oven. Dat is een optie die er niet in zit.
In variable mode draai je aan de knop totdat het beeld "past" op de scope. Vervolgens kan je de afwijking van de scope aflezen.

Wat je zou kunnen doen is de pulsgenerator en dit ding op de scope zetten (2 kanalen). En dan draaien tot er overlap is. Dan kan je de zaak aflezen. Maar een frequentiecounter lijkt me toch echt handiger.

Ik zag geen verschil op de scope tussen extern en intern. Pas met een frequentiecounter zag ik dat ik het goed had gedaan ;)

Combinaties gaat niet; one size fits all.

Tidak Ada

Golden Member

Zie ik het goed dat de trace alignment nog moet worden ingesteld? Op de foto lijken de sporen en letters schuin op het raster te staan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Zaterdag jl. Heb ik de ,,dag voor de amateur" bezocht.
Naast vele activiteiten was er de vlooienmarkt en daar heb ik o.a. een sweepgenerator ( tot 110 MHz) Hp 8601A op de kop kunnen tikken ; figuurlijk dan nog altijd.
Totaal onvergelijkbaar met de spullen waarmee collega Free-electron ons hebzuchtig maakt maar voor een simpele hobbyist als ik is het geen gek apparaat.
Ziet er van buiten en van binnen zeer fraai ( zo te zien geen modificaties) uit.
De handleiding is ook voorhanden en dan binnenkort maar eens uitdokteren hoe ik op de juiste wijze kan wobbelen.
Overigens ook enkele co collegae getroffen w.o. HenryS en schimanski en ?( ben z'n naam kwijt; schande).

festina lente

Mij niet getroffen in elk geval; ik was de datum helaas vergeten :(

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Dat is een mooie sweeper.

Ik heb ook een HP-8601. Dat is de sweepgenerator die bij een HP-8407 VNA werd gebruikt (in 1968) . Die sweeper is erg mooi en solide gebouwd maar nogal complex en door de constructie ook best lastig om te repareren. (tenminste dat vond ik toen) Er zitten in het RF deel ook 2 (uit mijn hoofd) HP custom "IC's" in.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/hp8601.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pietplof

Golden Member

Dat is 'm.
Ik heb wat gespeeld gisteravond en het lijkt erop dat de zaak mooi functioneert.
Zoals ik al schreef moet ik nog puzzelen hoe een meetopstelling te maken om b.v. De doorlaatkromme van een kring te bepalen.
Ook moet er kennelijk af en toe een zogenaamde rf detector geplaatst worden.
Kun je zo'n ding zelf maken? Is het vergelijkbaar met een meetkop om rf signalen te meten?
Dan moet je de meetpen kennelijk vervangen door een hf ingang; klopt dat ?
Als ik nu het advies krijg een studieboek te raadplegen kan ik er ,op voorhand, al weinig commentaar op hebben.

festina lente
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ik kwam Mans en Eugène tegen bij de koffie.
Mij score is ondermeer op de foto te zien.

http://www.bramcam.nl/Diversen/Beurs-1-11-2014.png

Voor de spentrum analyser en voor mooie schone blokjes uit de generator heb ik wat Teflon BNC kabels gekocht.

Verder wat oscilator modules het grote blokje is eigenlijk niet bruikbaar, kan geen info hierover vinden
en ik had er twee gekocht waarvan 1 open gezaagt en nogal complex van binnen.
die ging vrij snel het grijze archief in.
De 10x kleine TCXO van 5€ zijn wel heel goed, van het merk RAKO.
Met een simpele opstelling hangent in de lucht gevoed uit een Delta voeding en trimpotmeter, zwabert hij niet meer dan 0,6Hz bij 10Mhz output.
Dit kan duidelijk een stuk beter, de drift van de Delta voeding speeld hier lekker mee (dominant).

Verder twee elco's voor een hoogspannings voeding die nog op stapel staat.
BC546c die geselectuurd gaan worden voor een ander voedings project (Delta Veb en Hfe)

4x PABST vantilator van een afmeting die niet zoveel voor komt, voor wat koelblokken voor voedingen.
Een goede score deze keer :-)

Mans ziet mij trouwens altijd eerder dan ik hem, waar zou dit nu door komen...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hewlett

Honourable Member

Mooie wobbelator heb je daar gescored Pieter, die heb ik niet zien liggen :-) Ik ben zaterdag ook een paar uur (van 11:30 tot 15:00) op de beurs geweest, helemaal niemand van CO gezien. Eerlijk moet ik bekennen dat ik vaker meer naar de kraampjes kijk dan naar de mensen om me heen. Koffie heb ik er niet gedronken, dat was me te duur :+

Mijn score:
- Icom ID-31E DSTAR porto bij Marcus van de Hamshop.nl
- 2 Mini-Circuits ZFSC-2-5-S+ splitters
- 4 Hammond 120x95 Alu behuizingen
- 100 TIP32C torren
- 2 boeken uit de RSGB serie: "LF today" en "Amateur Radio Astronomy"

Niet helemaal geslaagd, ik had voor mijn EME gepruts nog een paar 21 element 70cm Yaggi antennes willen kopen bij EPS-antennes, maar die waren al op....

Dit heeft helemaal niks met mooie meetspullen te maken.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Deze had ik nog niet laten zien, mijn "Power Stack"

Hiermee kan ik verschillende voedings spanningen maken van een "redelijk" vermogen om "Dummy Loads" te testen ;-)

http://www.bramcam.nl/Diversen/DELTA-Stack.png

Ik heb er pas één goed werkend gekregen, ik bedoel ik heb er pas aan één gewerkt, de anderen nog niet getest, het ontbreekt mij op het ogenblik een beeje aan tijd...
Waar ik aan gewerkt heb, waren de elco's rot, vreemd omdat deze van een goed merk waren.
Maar hij presteerd nu weer als nieuw.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Vanwege mijn gehoorbeschadiging mijd ik dergelijke hallen, mij zul je er niet tegenkomen.
Open lucht als Beesterzwaag of Lichtmis zullen het blijven voor mij....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Goede oorpropjes e.d. helpen goed hoor. Alleen is een gesprek aangaan soms moeilijk omdat je alles door elkaar hoort...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

@blackdog : mooie bnc kabels

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Jinny

Golden Member

Tidak Ada, ik durf domweg niet meer.
Als het mis gaat ben ik een week of langer er ziek van...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi free_electron,

Alleen jammer dat ik er niet echt bij was met mijn hoofd, ik had ook nog 2x N naar BNC willen hebben, zodat ik de verloopjes die ik nu bij SA gebruik niet meer nodig heb.

De kabels zijn van het merk: Teledyne Thermatics
Dat is iets voor de volgende beurs :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Op 3 november 2014 15:17:17 schreef pietplof:
Dat is 'm.
Ik heb wat gespeeld gisteravond en het lijkt erop dat de zaak mooi functioneert.
Zoals ik al schreef moet ik nog puzzelen hoe een meetopstelling te maken om b.v. De doorlaatkromme van een kring te bepalen.
Ook moet er kennelijk af en toe een zogenaamde rf detector geplaatst worden.
Kun je zo'n ding zelf maken? Is het vergelijkbaar met een meetkop om rf signalen te meten?
Dan moet je de meetpen kennelijk vervangen door een hf ingang; klopt dat ?
Als ik nu het advies krijg een studieboek te raadplegen kan ik er ,op voorhand, al weinig commentaar op hebben.

Even uit mijn hoofd, de RF out is de uitgang, sweep is de zaagtand voor de VNA en in jou geval de X ingang van de scoop, Verder kan je nog het nodige instellen mbt hoe hij sweeped (video, symmetrisch, full)

Het RF signaal stuur je door een kring heen. Na die kring wil je natuurlijk weten wat het doet. Dat doe je met een diode detector. Dan heb je dus een trace die sweept middels de X ingang en sweep uitgang. De detector output (DC) gaat naar de Y ingang. Op moment X heb je dan spannming Y, eigenlijk niks meer dan een grafiekje wat X, de tijd, uitzet tegen Y, de amplitude.

Met een simpele 6dB directional bridge (wat weerstandjes en een common mode choke (ringkerntje) kun je dan ook reflectie meten (en dat is bruikbaar om bv een antenne af te regelen. Op mijn site staat meer over dit, oa over zo'n bridge en de netwerk analyse tutorials zijn ook bruikbaar voor wat meer begrip.

Bram, mooie kabels. Ik heb er zo 3 van 3 meter. Ik zou daar wel een aantal kortere van willen.
De Delta tower of power ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Fred,

Als ik weer op een beurs ben en ik zie deze kwaliteitskabels liggen, dan bel ik je even.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Schimanski

Golden Member

Op 3 november 2014 13:36:24 schreef pietplof:
...
Overigens ook enkele co collegae getroffen w.o. HenryS en schimanski en ?( ben z'n naam kwijt; schande).

RD12TF (Eugène)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
pietplof

Golden Member

Dank voor je moeite.
'k Zal en zijn naam, zijn nickname en zijn aangezicht proberen een plaats te geven in mijn bejaarde geheugen.

festina lente
guidob

Overleden

Mijn 7704A had het begeven. Bij het zoeken maar even wat foto's gemaakt. Tek mainframes zijn mooi en zo'n 7704A al helemaal. Voeding bekeken; geen +15 en +5. Wat doe je dan als eerste? Scope splitsen (4 schroefjes):
http://members.home.nl/baltusg/7704A_1.jpg

En de voeding doet het weer. Even snel meten aan de bovenkant op de workbench; +15 kortgesloten. Wat stekkers loshalen totdat je de kapotte pcb hebt en vervolgens de kortgesloten tantaal vinden (was te verwachten).

Wat foto's van de bovenkant. Al een keer eerder gerepareerd, de HV:
http://members.home.nl/baltusg/7704A_2.jpg
Voor de connector tussen onder en boven hebben ze zelfs een mooie houder gemaakt om het ding tijdelijk te kunnen plaatsen.

De andere kant van de bovenkant op de bench, boosdoener is de groene tantaal vooraan op de pcb bovenop (horizontal):
http://members.home.nl/baltusg/7704A_3.jpg
Z-amp:
http://members.home.nl/baltusg/7704A_4.jpg
En weer in elkaar (letterlijk 5 minuten werk):
http://members.home.nl/baltusg/7704A_5.jpg

Hopelijk duurt het nu weer even voordat ie weer open moet. Is meen ik de derde reparatie. Naast de HV ook nog een brugcel in de schakelende voeding (netspanning kortgesloten). Helaas nog altijd geen 7B71, ik blijf zoeken :)

Dit topic is gesloten